Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Geytenbeekje

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Nieuwe pekela is toch heel behoudend ?
MePaul

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:Nieuwe pekela is toch heel behoudend ?
Ik dacht dat er alleen in oude pekela een kleine (0,5 fte) gereformeerde bondsgemeente was.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In Groningen lopen de dingen anders dan in de rest van het land. Dat maakt die gemeenten niet minder bijbelgetrouw.

Het is trouwens een aanrader om naar een preek van de voorganger uit Nieuwe Pekela te luisteren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:In Groningen lopen de dingen anders dan in de rest van het land. Dat maakt die gemeenten niet minder bijbelgetrouw.
Precies, en daarom ben ik zo huiverig voor dat gedoe met hokjes en etiketjes.
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:In Groningen lopen de dingen anders dan in de rest van het land. Dat maakt die gemeenten niet minder bijbelgetrouw.

Het is trouwens een aanrader om naar een preek van de voorganger uit Nieuwe Pekela te luisteren.
Heb hem recent gehoord in de hervormde gemeente te Harskamp, duidelijke en heldere preek.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Dat is gewoon een bondsgemeente.
Dat dragen ze dan niet uit.
De bond is tegen vrouw in het ambt.
Ach, dat hokjesdenken toch...
Eén van de vorige voorzitters van de GB begon zijn loopbaan in een Gronings dorp, waar toen al vrouwelijke ambtsdragers waren. Hij werd daarnaartoe geroepen, vrouwen in het ambt of niet.
Daarom kan je nog niet alles recht praten.
En sommige predikanten veranderen/verschuiven nou eenmaal.

Paul het is de vraag of die predikant toen de zelfde ligging/prediking had als toen...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Er is geen enkele reden voor zo'n suggestie in het geval van de genoemde predikanten. Maar in het algemeen kunnen mensen natuurlijk van mening veranderen. Bovendien hoef je het niet met alles eens te zijn om lid te zijn van een vereniging.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:Nieuwe pekela is toch heel behoudend ?
Ik dacht dat er alleen in oude pekela een kleine (0,5 fte) gereformeerde bondsgemeente was.
In Oude Pekela is een gemeente die, samen met Assen, een predikant voor 80% heeft in de persoon van ds. N.F.L. de Leeuw.
Nieuwe Pekela is een heel ander soort gemeente, waar ze echter inderdaad wel zo af en toe een behoudende predikant hebben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Bertiel schreef:De dominees de Jong, Zandt en Dorsman hebben nooit bij de GB gehoord en in geparticipeerd.
Dit was meer de lijn van ds. I Kievit die ook een andere positie innam in het rechste spectrum van de voormalige Hervormde kerk
Nou ja. Dit zijn drie namen die niet uit de school van ds I. Kievit kwamen. De identificatie kan je vooral op geestelijke-bevindelijk vlak plaatsen, maar kerkelijk en theologisch is de gehele gekrookte riet beweging toch echt een versmalling ten opzicht van de GB alswel ten opzicht van ds. I. Kievit.
Het was ook de bedoeling van de oprichting van Het Gekrookte Riet. Dat was ter bevordering van het bevindelijk leven binnen de Nederlandse Hervormde Kerk.
Een groot deel van de Gereformeerde Bond kon niet meer bevindelijk worden genoemd.
(Hoe precies de ondertitel van Het Gekrookte Riet luidde weet ik niet meer, maar het had te maken met het bevindelijk leven). Een groot deel van kerken en gemeenten zijn opgegaan in de HHK, die toch echt een stuk breder is dan het voormalige Gekrookte Riet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Adje

Bericht door Adje »

eilander schreef: Het is denk ik wel zo dat niet elke predikant die in een Bondsgemeente staat, lid zal zijn. Of vergis ik me daar ook in?
Onze huidige predikant is lid van de GB, onze vorige predikant was dat bewust niet. Hij wilde dienstbaar zijn voor het geheel van de kerk en wilde niet in een hokje geplaatst worden.
Adje

Bericht door Adje »

eilander schreef:Wel een goede vraag eigenlijk: moet je als 'bezwaarde' PKN-er lid zijn van de Gereformeerde Bond?
Waarom zou dat moeten? Het is toch geen "protest"vereniging?

Wij zijn geen "bezwaarden," wel lid van de GB. Waren wij al in de NHK, nu nog steeds in de PKN.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Dat maakt de bond zo ongrijpbaar: personen zijn daar lid van, geen predikanten of gemeenten.
Soms zitten in dezelfde gemeente bonders en niet-bonders. Toch vormen ze een gemeente. Prima toch?
Adje

Bericht door Adje »

Delftenaar schreef:Dat maakt de bond zo ongrijpbaar: personen zijn daar lid van, geen predikanten of gemeenten.
Soms zitten in dezelfde gemeente bonders en niet-bonders. Toch vormen ze een gemeente. Prima toch?
Inderdaad is dat wat mij betreft prima. Een kerkenraad dient m.i. ook verstandig om te gaan met de verscheidenheid binnen een gemeente.
Laatst gewijzigd door Adje op 23 aug 2019, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Adje schreef:
eilander schreef:Wel een goede vraag eigenlijk: moet je als 'bezwaarde' PKN-er lid zijn van de Gereformeerde Bond?

Wij zijn geen "bezwaarden," wel lid van de GB. Waren wij al in de NHK, nu nog steeds in de PKN.
Geen protestvereniging? Ik dacht juist van wel? Zo is de GB wel opgericht in ieder geval.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Adje schreef:

Geen protestvereniging? Ik dacht juist van wel? Zo is de GB wel opgericht in ieder geval.
Als een reactie op de bemoeienis van de koning, het opgelegde regelement voor de NHK. Men wilde een dam opwerpen tegen het steeds verder afzakken van de NHK.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten