Ontwikkelingen HHK

Mannetje

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Ik denk wel dat als je lang genoeg in een gemeente zit waar je officieel niet bijhoort, je uiteindelijk wel een lidmaatschap kan aangaan doordat ze aan op een gegeven moment wel aan je vragen of je lid wilt worden.
En vaak snappen kerkenraden ook wel dat je niet in bepaalde gemeenten lid wilt zijn.
Aan de andere kant kan het voor jezelf ook goed zijn om lid te zijn waar je woont om zo diversen kijk te krijgen op de theologie
Als kerkenraden dat snappen, is de eenheid in je kerkverband ver te zoeken.
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het idee van kerkelijke grenzen werkt niet in afscheiden kerken (incl. HHK). Natuurlijk zou het mooi zijn dat ieder gezin in de eigen stad, het dorp of de wijk zou kerken. Maar de meeste afgescheiden kerken hebben een wat bredere streekfunctie. Ieder mens is verschillend en de een aard beter in gemeente Y en de ander in gemeente X. Natuurlijk moet er orde zijn, maar om tot op de postcode nauwkeurig mensen in een bepaalde gemeente in te delen zou wat mij betreft niet nodig moeten wezen. Gun elkaar wat keuzevrijheid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik denk wel dat als je lang genoeg in een gemeente zit waar je officieel niet bijhoort, je uiteindelijk wel een lidmaatschap kan aangaan doordat ze aan op een gegeven moment wel aan je vragen of je lid wilt worden.
En vaak snappen kerkenraden ook wel dat je niet in bepaalde gemeenten lid wilt zijn.
Aan de andere kant kan het voor jezelf ook goed zijn om lid te zijn waar je woont om zo diversen kijk te krijgen op de theologie
Dat klopt. Overigens zijn de verschillen in PKN en CGK nog groter. Maar als je eerst in Waardenburg woont en naar de GG gaat en je verhuist naar Houten, dan zou Waardenburg je kunnen adviseren om naar de HHK te gaan bij wijze van spreken. Zelfde met HHK Soest/Maartensdijk.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef:
de HHK zegt ook niet een éénheid te zijn, in de Hervormde kerk hebben richting altijd naast elkaar bestaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Gebeurt toch in meer kerkverbanden dat men niet kerkt in de plaatselijke gemeente?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:Gebeurt toch in meer kerkverbanden dat men niet kerkt in de plaatselijke gemeente?
Ja, je kunt je overigens afvragen of dat zo goed is.
Als je lid bent van een kerk in de plaats waar je woont zie je de leden ook doordeweeks bij de supermarkt, ik denk wel dat dan meer een verbinding kan zijn en dat hoort ook bij het gemeente-zijn. Maar als je gaat verhuizen dan is het denk ik wel goed op te letten naar welke kerk je wilt gaan en daar vlakbij een huis op te zoeken.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:Het idee van kerkelijke grenzen werkt niet in afscheiden kerken (incl. HHK). Natuurlijk zou het mooi zijn dat ieder gezin in de eigen stad, het dorp of de wijk zou kerken. Maar de meeste afgescheiden kerken hebben een wat bredere streekfunctie. Ieder mens is verschillend en de een aard beter in gemeente Y en de ander in gemeente X. Natuurlijk moet er orde zijn, maar om tot op de postcode nauwkeurig mensen in een bepaalde gemeente in te delen zou wat mij betreft niet nodig moeten wezen. Gun elkaar wat keuzevrijheid.
Het ontgaat mij volkomen wat dit met afgescheiden kerken en de HHK te maken heeft. In de Nederlandse Hervormde Kerk speelde precies hetzelfde probleem. Om van het gezeur af te zijn is daar uiteindelijk de perforatieregeling ingevoerd. Die is na 2004 (januari 2006) binnen de HHK teruggedraaid met een generaal pardon voor wie op dat moment elders lid was of kerkte.
De twee landelijke kerkgenootschappen hebben hun gebied geografisch verdeeld. Je bent lid van de landelijke kerk en in (en uit) principe ben sta je automatisch ingeschreven bij de gemeente op wiens grondgebied je woont. Bij verhuizing hoort de scriba het bewijs van lidmaatschap automatisch door te sturen naar de scriba van de gemeente op wiens grondgebied je dan hoort. Ben je lid van de HHK en verhuis je vanuit een plaats ergens in het land naar bijvoorbeeld Maastricht, dan sta je opeens in geschreven bij de HHG te Loon op Zand, 140 km verderop. Dit omdat heel Limburg en een deel van Brabant onder het geografische gebied van Loon op Zand behoort, omdat daar geen andere HHG gevestigd is.
Deze indeling voorkomt dat je opeens geen lid meer bent van de kerk omdat er in die plaats geen gemeente zou zijn.
Orchidee

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:
Orchidee schreef:Als je in Krimpen woont, ga je Kralingse Veer en Barendrecht sowieso voorbij om in Ridderkerk lid te zijn, het gebeurt dus overal maar soms kan je daar als gewoon mensenkind even "last" van krijgen/hebben Afbeelding
Je kunt vanuit Krimpen ook prima naar Ouderkerk. Ik weet niet onder welke kerkelijke grens Krimpen valt, maar dat lijkt me de meest logische optie.
Dat ligt er maar aan...
Woon je net over de brug of middenin dan ben je dichter bij Kralingse Veer, woon je in de nieuwbouw of op het oude dijk gedeelte ben je dichter bij Ouderkerk.
Én daar heb je ook weer dat "liggings" verschil: deze gemeenten verschillen net zoveel met elkaar als dag en nacht.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Re: RE: Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Ik snap niet zo goed hoe iemand dan ambtsdrager kan worden in zo'n geval. Maar goed. In onze gemeente zijn ook jarenlang ambtsdragers geweest uit plaatsen waar een andere GG was of is gekomen.

Ik ben een voorstander van perforatie.
Ik ook, je kan beter met min of meer gelijkgestemde in de kerk zitten want anders is er sneller heibel.

De ideale situatie zou natuurlijk zijn dat het overal hetzelfde is, dat is het alleen niet.

Als je echt tegen perforatie bent moet je ook strict genomen naar de OGGiN gaan als die 50 meter bij je vandaan is. Of naar de GKN, als die om de hoek is.
Dan kan ik naar de gergem, 100 meter lopen.Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Henk J schreef:Gebeurt toch in meer kerkverbanden dat men niet kerkt in de plaatselijke gemeente?
Klopt. Maar het zou zo niet moeten zijn.
- Niet meer zo actief -
Klavart

Bericht door Klavart »

Herman schreef:
Orchidee schreef:Als je in Krimpen woont, ga je Kralingse Veer en Barendrecht sowieso voorbij om in Ridderkerk lid te zijn, het gebeurt dus overal maar soms kan je daar als gewoon mensenkind even "last" van krijgen/hebben Afbeelding
Je kunt vanuit Krimpen ook prima naar Ouderkerk. Ik weet niet onder welke kerkelijke grens Krimpen valt, maar dat lijkt me de meest logische optie.
Krimpen aan den IJssel valt onder de hersteld hervormde gemeente van Ouderkerk aan den IJssel en omstreken.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Oke, dat kan hoor.
Vanaf mijn huis is het 3,5 km naar Kralingse Veer en 5,5 km naar Ouderkerk
Klavart

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:Oke, dat kan hoor.
Vanaf mijn huis is het 3,5 km naar Kralingse Veer en 5,5 km naar Ouderkerk Afbeelding
Hemelsbreed of met de auto/fiets/benenwagen?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Auto, fiets of lopen.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Inderdaad volgend mij heb je dat in alle kerkverbanden dat mensen in andere plaatsen kerken. Als ik naar onze gemeente kijk(PKN Herv. Krimpen a/d IJssel) daar komen er ook genoeg gezinnen uit de omliggende plaatsen Rotterdam, Capelle, Ouderkerk, Gouderak, Krimpen a/d Lek en Lekkerkerk terwijl in de meeste van die plaatsen een zelfde soort gemeente is. Onze kerkenraad lijkt dat allemaal wel prima te vinden.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie