De eerste echte broeken werden gedragen door de Scythen. Dit ruitervolk leefde vroeger op de steppen van Centraal-Azië, en hun broekendracht werd onder andere door Herodotus in de 5e eeuw beschreven. Volgens de zelfbewuste Grieken bleek hieruit dat de Scythen maar eenvoudige barbaren waren.
De broek zoals wij die nu kennen, werd pas begin 19e eeuw algemeen. Tot dan toe gingen de adel en de burgerij gekleed in pofbroeken en lange kousen. Maar na de Franse Revolutie werd de broek van de laagste klasse, die helemaal tot aan de enkels reikte, sociaal geaccepteerd.
Dus aanvankelijk droegen de mannen geen broeken. Het dragen van broeken werd zelfs barbaars genoemd.
Pas in de 19e eeuw werden broeken tot de enkel gedragen. Daarvoor vooral de pofbroek.
@huisman
Mag ik eens vragen waarom jij er barbaars en wereldgelijkvormig bijloopt? Ik neem aan dat je niet in een gewaad loopt zoals je in arabische landen wel ziet. Dat je zelfs geen pofbroek aan hebt.
En zover ik weet, droegen de mannen in de tijd van de Bijbel gewaden.
Of is iedere verandering niet gelijk aan wereldgelijkvormigheid?
Ps. ( schrik niet, ben van harte rok en in de kerk hoed dragend

) dus het is niet gevaarlijk om op deze post te reageren.
Het is voluit Bijbels om het hoofd te bedekken in de eredienst. En gekleed te gaan als vrouw. Maar het is niet Bijbels om wereldgelijkvormigheid na te streven in hoofdbedekking en kleding.
Die weest niet wereldgelijkvormig geldt voor vrouw en man. De wijze van hoofdbedekking is bij ons anders als in Israël. De wijze van onderscheid tussen man en vrouwekleed is ook anders als in Israel of in de 18e eeuw.
Wanneer ik een hoed draag om iets te zijn is het fout.
Als ik een rok draag om iets te zijn idem.
Draag ik een broek om me af te zetten is het ook niet goed.
Maar draagt iemand als vrouw een damesbroek omdat het gewoon een kledingstuk is. En het niet ziet als onder verschil man en vrouw uit willen komen. En loopt ze er ook nog eerbaar bij. Overtuigt als vrouw. Dan heb ik weinig argumenten om dat als het ware te veroordelen.
En ik vermoed dat velen inmiddels de damesbroek niet meer dragen vanuit feministisch oogpunt. ( het afzetten) . Maar dat een deel binnen de gereformeerde gezindte het wel uit provocatie of wereldgelijkvormig oogpunt doet. En dan is het niet goed.
Verder is de rok versus broek geheel off topic.