De GG kunnen niet mee met de HSV

Zeemeeuw

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Zeemeeuw »

Als ik mij niet vergis, is de bewuste avond in Middelburg gehouden op zaterdag 27 november. Het is in de Zeeuwse kerken gebruikelijk om elk jaar de Catechismus in zijn geheel te behandelen; op zondag 28 november was dus Zondag 48 aan de beurt. Als we de uitspraken die zoveel weerstand oproepen vergelijken met de tekst van Zondag 48, dan zijn er wel wat overeenkomsten te bespeuren. Neem verder een aantal Catechismusverklaringen uit de Gereformeerde Gemeenten en het wordt duidelijk dat er sinds jaar en dag bij de behandeling van deze zondag gewaarschuwd is tegen nieuwe bijbelvertalingen, als zijnde aanslagen beraamd tegen Gods Woord.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius, ik ben blij dat je zoveel op hebt met de jeugd, en ook Ds Moens geeft aan de jeugd te willen waarschuwen voor dit verschrikkelijke gevaar van een herziening/vertaling van Gods Woord.

Wel vreemd dat het aangewezen blad om onze jeugd te informeren en toe te rusten, De Daniel, geen enkele aandacht schenkt aan dit gevaar.
Hoe moet ik dat uitleggen ?
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Tiberius, ik ben blij dat je zoveel op hebt met de jeugd, en ook Ds Moens geeft aan de jeugd te willen waarschuwen voor dit verschrikkelijke gevaar van een herziening/vertaling van Gods Woord.

Wel vreemd dat het aangewezen blad om onze jeugd te informeren en toe te rusten, De Daniel, geen enkele aandacht schenkt aan dit gevaar.
Die zijn vorig jaar (of daarvoor al) al begonnen om het Bijbellezen (met advies om een Bijbel te nemen met kanttekeningen) te stimuleren en daar handvatten voor te geven hoe je dat in verenigingsverband en persoonlijk het beste kan doen. Ze besteden er dus wel degelijk aandacht aan. Het is daar inderdaad gelukkig niet de vraag of er een andere vertaling ter hand genomen moet worden.
ZWP

Bericht door ZWP »

Tiberius schreef:
ZWP schreef:
Tiberius schreef: En goed, ik weet ook wel, dat er jongeren zijn die van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid weinig willen hebben en er voor kiezen om zelf te geloven.
Dit is juist funest voor de jeugd: degenen die de kerk verlaten allemaal onder de noemer 'weinig van de waarheid willen hebben' scharen. :bobo
Niet zo goed gelezen, ZWP? ::bye
Memento schreef:
Ik had het in dit geval over studerende jongeren (HBO en universiteit), met name afkomstig uit de GG. Een groep jongeren, waaronder kerkverlating (of kerkwisseling) erg groot is. Ik vind het erg, dat men niet probeert hen te overtuigen en binnen boord te houden...
Waarop jij schreef
1. Ik denk toch dat je het, al dan niet bewust, verkeerd ziet. Temeer daar je zegt het erg te vinden, dat men niet probeert hen te overtuigen en binnen boord te houden. Juist dat wordt wel gedaan. Veel zelfs: conferenties, kringen, etc. Echter niet door hen een onbetrouwbare vertaling in handen te stoppen; daarmee doe je hen geen dienst.
2. En goed, ik weet ook wel, dat er jongeren zijn die van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid weinig willen hebben en er voor kiezen om zelf te geloven.

Ofwel:
1. Er wordt veel gedaan om hen binnen boord te houden
2. Maar niet iedereen blijft binnenboord, er zijn er immers ook die “van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid weinig willen hebben en er voor kiezen om zelf te geloven”.

Dat suggereert op z’n minst dat de categorie die niet binnenboord kan worden gehouden er o.a. ‘voor kiest om zelf te geloven’.
Mara

Bericht door Mara »

memento schreef:
memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef: Er zijn angst-argumenten genoemd. Die passen precies bij het verhaal zoals ik hier probeer te schetsen. Inhoudelijke argumenten met concrete voorbeelden die zulke sterke bewoordingen rechtvaardigen heb ik uit de mond of pen van ds. Moens (en vele anderen die zo meenden te moeten strooien met grove bewoordingen) niet gehoord...
Nee, jij begrijpt totaal niet wat ds. Moens bedoelt en gaat het inkleuren van achter je eigen bril. Dat moet je natuurlijk zelf weten maar noem het geen angst-argumenten.
Goed, noem het geen angst-argumenten. Maar toetsbare, controleerbare, concrete en inhoudelijke argumenten kan je het niet noemen. En dat is, wat de jeugd verwacht. Zeker als je zulke grove woorden in de mond meent te moeten nemen. Waarmee je eigenlijk alleen mijn punt maar bevestigd: Deze dominees zijn niet in staat de jeugd meer te bereiken en te overtuigen, als het gaat om bv de HSV.
Ik denk dat je het verkeerd ziet.
In de eerste plaats heeft hij wel degelijk diverse inhoudelijke argumenten genoemd, denk aan het stukje over de jakobsladder.
Juist met dit soort argumenten wordt de jeugd overtuigd.
Vreemd dat jij juist kennelijk zulke studerenden spreekt. Ik zal niet zeggen, dat zulke jongeren er niet zijn, maar het algehele beeld, de jongeren die je op catechisatie ontmoet, zijn doorgaan wel gevoelig voor dit soort argumenten. Juist die jongeren zien een consistente lijn tussen de afwijzing van de HSV, als een nieuwe, minder betrouwbare vertaling, en de ernst in prediking, pastoraat en catechese.
Maar misschien komt dit verschil omdat ik meer met GG jongeren omga en jij jet jongeren uit andere kerkverbanden.
Ik had het in dit geval over studerende jongeren (HBO en universiteit), met name afkomstig uit de GG. Een groep jongeren, waaronder kerkverlating (of kerkwisseling) erg groot is. Ik vind het erg, dat men niet probeert hen te overtuigen en binnen boord te houden...

Verder: Ik vrees dat op catechisatie, zeker richting oudere catechiseermeesters (30+), jongeren al vaak sociaal-wenselijke antwoorden geven. Zo sprak ik eens een catechiseermeester en daarna enkele van zijn catechisanten, en het verhaal van de catechiseermeester (hij zou zijn jeugd van bepaalde dingen overtuigd hebben) kwam helemaal niet overeen met wat die catechisanten noemde (de meester gaf geen antwoord op hun vragen, maar hield "een preek").

Als ik kijk naar onze gezindte (met name rechts) zie ik een stille grote kerkverlating. Vaak valt het, vanwege de grote gezinnen, geeneens zo op. Maar het is er. En ook in de kerk is er grote "vervreemding" (naar de kerk gaan zonder er echt bij betrokken of geïnteresseerd in te zijn). Ik vind het hard, om die groep mensen niet serieus te nemen, en te doen alsof je hen niet hoeft te overtuigen...

Tiberius schreef:Het voorbeeld van de loodgieter is met tal van andere uit te breiden. En het gaat er niet om om zelf te vertalen, maar om de vertaling te beoordelen.
Waarmee precies het probleem is aangetoond. Een leek kan een vertaling alleen beoordelen, als hij toetst aan iets anders dan de grondtekst (want die is hij niet machtig). Waarmee je slechts aantoont, dat er gevonden word dat je de grondtekst niet de norm vindt van een vertaling, maar iets anders. Waar ik vanuit gereformeerd perspectief heel veel bezwaar tegen heb.
Tiberius schreef: Verder is het zo, dat noch Zonderling, noch de genoemde predikanten geclassificeerd kunnen worden als leken zonder grondtalen kennis.
De scheldende predikantenschaar heeft géén of slechts 1 voorbeeld genoemd (de meesten geen). Met één voorbeeld overtuig je alleen mensen, die geen overtuiging nodig hebben omdat ze het al met je eens zijn. Dat rechtvaardigt niet zulke veroordelende woorden. Doe je dat wel, dan kom je bij kritisch denkende, studerende jeugd niet geloofwaardig over. Want op school komen zij niet weg, om iets goed of slecht te beoordelen op basis van één voorbeeldje.

(Eén voorbeeld aanvoeren en op basis daarvan betogen dat het geheel niet deugd, is trouwens een drogreden. Zie wikipedia voor een hele lijst met drogredenen).

Zonderling neem ik trouwens wel serieus. Hij noemt meerdere voorbeelden, en doet geen harde veroordelingen zoals duivelswerk. Met zo'n houding en zulke argumenten kan je studerenden prima overtuigen. Maar met grote woorden en kleine argumenten niet. Daarmee vervreemd je ze alleen maar, en kom je bij hen over alsof jouw visie geen goede, inhoudelijke argumenten heeft.[/quote]

Dus jij beweert hiermee dat de kerkverlating onder jongeren het grootst is onder de studerenden ? Omdat ze op basis van discussieren en argumenteren het zouden kunnen winnen of een predikant mogelijk klemzetten ?
Dat is dan een uiterst treurige zaak ! Ik heb hier thuis ook een studerende jongere, hij noch zijn vrienden zijn gelukkig niet voornemens hun kerkverband te verlaten. Ook zitten er in de groep van mijn zoon jongeren uit diverse kerkverbanden, o.a. oud ger gem.
Eigenlijk bevestig je met deze stelling dat de bijbel idd meer iets is voor de eenvoudigen dan voor de wijzen !
Je kunt zoveel wijsheid hebben kennelijk, dat de bijbel een gesloten boek wordt voor je. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:Tiberius, ik ben blij dat je zoveel op hebt met de jeugd, en ook Ds Moens geeft aan de jeugd te willen waarschuwen voor dit verschrikkelijke gevaar van een herziening/vertaling van Gods Woord.

Die zijn vorig jaar (of daarvoor al) al begonnen om het Bijbellezen (met advies om een Bijbel te nemen met kanttekeningen) te stimuleren en daar handvatten voor te geven hoe je dat in verenigingsverband en persoonlijk het beste kan doen. Ze besteden er dus wel degelijk aandacht aan. Het is daar inderdaad gelukkig niet de vraag of er een andere vertaling ter hand genomen moet worden.

Ok, maar waarom dan wel alle aandacht in de SB die vooral gelezen wordt door betrokken ouderen en op avonden die bezocht worden door gelijkgestemden ?
Juist de jeugd moet voor dit gevaar gewaarschuwd worden lees ik regelmatig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Ander schreef:

Ok, maar waarom dan wel alle aandacht in de SB die vooral gelezen wordt door betrokken ouderen en op avonden die bezocht worden door gelijkgestemden ?
Denk je dat de jeugd de Saambinder niet leest?
Of het stukje over die Coca-cola? ;)
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Ander schreef:

Wat betreffende predikanten op hun catechisaties zeggen weet ik niet. De Saambinder is het officiële kerkelijke medium en daarom is het voor de hand liggend dat daar een uiteenzetting in komt van de visie van de synode.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef: Of het stukje over die Coca-cola? ;)
Ik wilde er niet weer over beginnen. ;)
refo

Bericht door refo »

Mara schreef: Dus jij beweert hiermee dat de kerkverlating onder jongeren het grootst is onder de studerenden ? Omdat ze op basis van discussieren en argumenteren het zouden kunnen winnen of een predikant mogelijk klemzetten ?
Dat is dan een uiterst treurige zaak ! Ik heb hier thuis ook een studerende jongere, hij noch zijn vrienden zijn gelukkig niet voornemens hun kerkverband te verlaten. Ook zitten er in de groep van mijn zoon jongeren uit diverse kerkverbanden, o.a. oud ger gem.
Eigenlijk bevestig je met deze stelling dat de bijbel idd meer iets is voor de eenvoudigen dan voor de wijzen !
Je kunt zoveel wijsheid hebben kennelijk, dat de bijbel een gesloten boek wordt voor je. :nonnon
Het kan kloppen: wie vrienden heeft binnen de GG vertrekt niet zo snel.
Maar dat is uiteindelijk niet het goede metselwerk voor een degelijke kerk.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:

Ik wel, want als wij niet weten of dat echt een waarschuwing is richting de HSV , hoe interpreteert de jeugd dat dan ?
Ik wil dan vooral de vraag stellen over de slotzinnen in de genoemde Cola column.

En verder iedereen neemt een column als iets wat als een knipoog bedoeld is, en je zeker niet te serieus moet nemen.
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:
Ander schreef:

Denk je dat de jeugd de Saambinder niet leest?
Dat denk ik niet alleen.. dat weet ik wel zeker..
Dat van die coca cola is dan zeker een gelijkenis "omdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet horen, ook al horen zij, en ook niet begrijpen. " oftewel.. "omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan. ". :huhu
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef: Dus jij beweert hiermee dat de kerkverlating onder jongeren het grootst is onder de studerenden ? Omdat ze op basis van discussieren en argumenteren het zouden kunnen winnen of een predikant mogelijk klemzetten ?
Het kan kloppen: wie vrienden heeft binnen de GG vertrekt niet zo snel.
Maar dat is uiteindelijk niet het goede metselwerk voor een degelijke kerk.
Eventjes rechtzetten, er klopt iets nl niet in jouw conclusie.
Wij zijn geen lid van de ger gem.
En het betreft hier vrienden uit een andere gemeente, plaats en zelfs studie :)
Ik ben in mijn puberteit een poosje zoekende geweest, tot en met artikel 31 aan toe. Mijn ouders hebben me volkomen vrij gelaten. Ik bezocht zelfs jeugddiensten van de ger kerk. Ik heb uiteindelijk zelf kunnen bepalen waar ik lid wilde worden, nl, in de kerk waarin ik gedoopt ben.
We moeten misschien niet te krampachtig omgaan met bepaalde kerkmuren, jongeren ook zelf eens laten kijken en luisteren.
Houden van is ook wel eens loslaten ;) in vertrouwen. Je hebt ze tot op zekere leeftijd aan de hand meegenomen, dan gaan ze los lopen en vervolgens vertrekken ze 10 minuutjes later.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:
Ander schreef:

Ik wel, want als wij niet weten of dat echt een waarschuwing is richting de HSV , hoe interpreteert de jeugd dat dan ?
Ik wil dan vooral de vraag stellen over de slotzinnen in de genoemde Cola column.

En verder iedereen neemt een column als iets wat als een knipoog bedoeld is, en je zeker niet te serieus moet nemen.
De Jeugdbond heeft haar mandaat van de Generale Synode gekregen. Dezelfde synode heeft verschillende keren (in 2007 en in 2010) het besluit genomen om de HSV af te wijzen, juist om de jeugd bij de Statenvertaling te houden.
De toelichting op die besluiten staat in de Saambinder. Het heeft weinig toegevoegde waarde als alle deputaatschappen in hun eigen periodieken, dat nog eens dunnetjes over gaan doen. Dan lees je dat de Daniël de HSV afwijst, de Evangelist, de Noodklok, de Siloah, etc.
Al die deputaatschappen staan in dezelfde lijn als de GS.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:
ZWP schreef:
Tiberius schreef: En goed, ik weet ook wel, dat er jongeren zijn die van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid weinig willen hebben en er voor kiezen om zelf te geloven.
Dit is juist funest voor de jeugd: degenen die de kerk verlaten allemaal onder de noemer 'weinig van de waarheid willen hebben' scharen. :bobo
Niet zo goed gelezen, ZWP? ::bye
Memento schreef:
Waarop jij schreef
1. Ik denk toch dat je het, al dan niet bewust, verkeerd ziet. Temeer daar je zegt het erg te vinden, dat men niet probeert hen te overtuigen en binnen boord te houden. Juist dat wordt wel gedaan. Veel zelfs: conferenties, kringen, etc. Echter niet door hen een onbetrouwbare vertaling in handen te stoppen; daarmee doe je hen geen dienst.
2. En goed, ik weet ook wel, dat er jongeren zijn die van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid weinig willen hebben en er voor kiezen om zelf te geloven.

Ofwel:
1. Er wordt veel gedaan om hen binnen boord te houden
2. Maar niet iedereen blijft binnenboord, er zijn er immers ook die “van de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid weinig willen hebben en er voor kiezen om zelf te geloven”.

Dat suggereert op z’n minst dat de categorie die niet binnenboord kan worden gehouden er o.a. ‘voor kiest om zelf te geloven’.
Het verhaal ligt wel wat genuanceerder.
Binnen de studerende jeugd zijn verschillende categorieën. Het Deputaatschap voor Studerenden probeert al die categorieën bij de gemeente te houden door verschillende activiteiten, zie http://www.studentengg.nl. Daarnaast zijn er nog activiteiten die niet specifiek op studerenden gericht zijn, maar op de jeugd in het algemeen. Deze activiteiten vallen onder het mandaat van de Jeugdbond, zie http://www.jbgg.nl.
Ondanks al deze activiteiten zie je toch afhakers, ja. Die afhakers kan je ruwweg verdelen in 2 groepen: mensen die hun geloof verliezen en vervolgens nergens meer aan willen doen, en mensen die kiezen voor een godsdienst die meer naar het vlees is, waar men kiest om zelf te geloven.

Overigens de door Memento geuite bewering dat het aantal kerkverlaters onder studerenden erg groot is, is gelukkig onwaar. Ik weet ook niet waar hij dat vandaan haalt, maar de cijfers geven het tegenovergestelde aan. (Maar goed nogmaals: ik spreek over de cijfers betreffende de GG, bij andere kerkverbanden kan dat wat anders liggen).
Gesloten