Belijdenis doen

ejvl

Re: Belijdenis doen

Bericht door ejvl »

Marco schreef: Klopt. De vraag is dus, waarom je je kind wilt laten dopen, als je zelf geen belijdenis kunt doen. Voor mij blijft dat een heel onlogische zaak, tenzij het echt een zaak van vrijmoedigheid is. En juist dan geldt dat je door kerk en kerkenraad naar het doen van belijdenis geleid moet worden, en aan het avondmaal hoort.
In de rechtse kerken moet je ook eerst belijdenis doen voordat er gedoopt mag worden.

Voor het doen van belijdenis is er geloof nodig.
Voor het laten dopen is er geloof nodig.
Voor het avondmaal is er geloof nodig.

Dit word ook beaamd, ook door de rechtse kerken.
Wat ik dan alleen nog niet snap, misschien kan iemand dat uitleggen, waarom je wel belijdenis kan laten doen en laten dopen maar niet aan het avondmaal kan? Dit is immers aan de orde van de dag in rechtse kerken, wat is daar de reden van? Misschien is het heel eenvoudig en is er een goede begrijpbare reden voor?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Chrisje72 schreef:
Chrisje72 schreef:
Tiberius schreef:
Chrisje72 schreef:Ten slotte nog iets wat ik pas hoorde: een meisje wat met schroom naar het avondmaal mocht gaan, en in de volgende week bezoek kreeg en daarin compleet werd afgebrand, dat ze dat toch durfde! (uit de 2e hand gehoord, dus ik kan niet voor de waarheid in staan)
Dat komt wel voor, ja. Helaas.
Maar Tiberius, waarom negeer je de vraag in de rest van mijn bericht?
Overigens heeft de rest helemaal mijn bijdrage genegeerd, evenals de bijdrage van TAF. Het lijkt wel dat hier allen bepaalde mensen met elkaar praten en nieuwelingen compleet genegeerd worden.
Sorry, als dat zo overkomt, maar dat is niet zo.
Alleen lenen sommige bijdragen zich niet zo om er op te reageren. Als niemand op je bijdrage reageert, kan je er wel vanuit gaan, dat men het er mee eens is.

Om alsnog 'over' je posting te spreken: ik denk je ten 1e, ten 2e en ten 3e op zichzelf duidelijk zijn. Fjodor geeft een toelichting bij 1 en 2 en koppelt er ook nog namen van posters aan.

Wat je ten 3e betreft: ja dat kan. Er zijn mensen die belijdenis doen om te mogen trouwen, of om hun kleintje te laten dopen, of omdat opa het zo leuk vindt, etc. Maar dat zijn geen van allen goede redenen om belijdenis te doen.

Om Fjodors posting nog iets anders te verwoorden: ik ben van mening, dat belijdenis afleggen als doel heeft om aan te geven dat je geestelijk volwassen bent, dat je de keuze van je ouders overneemt, en aangeeft van harte achter de leer van Gods Woord en de belijdenisgeschriften te staan en dat je bij deze leer godzalig wil leven en sterven, wat tot uiting komt in het versieren met goede werken.
Dat althans zijn de vragen waarop een belijdeniscatechisant antwoord geeft.
Simon

Bericht door Simon »

ejvl schreef:
Marco schreef: Klopt. De vraag is dus, waarom je je kind wilt laten dopen, als je zelf geen belijdenis kunt doen. Voor mij blijft dat een heel onlogische zaak, tenzij het echt een zaak van vrijmoedigheid is. En juist dan geldt dat je door kerk en kerkenraad naar het doen van belijdenis geleid moet worden, en aan het avondmaal hoort.
In de rechtse kerken moet je ook eerst belijdenis doen voordat er gedoopt mag worden.

Wat ik dan alleen nog niet snap, misschien kan iemand dat uitleggen, waarom je wel belijdenis kan laten doen en laten dopen maar niet aan het avondmaal kan? Dit is immers aan de orde van de dag in rechtse kerken, wat is daar de reden van? Misschien is het heel eenvoudig en is er een goede begrijpbare reden voor?
vast niet,
maar ik vind het een goede vraag en ben benieuwd naar het antwoord.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Simon schreef:
ejvl schreef:

vast niet,
maar ik vind het een goede vraag en ben benieuwd naar het antwoord.
Inderdaad heel eenvoudig: het is een Bijbelse opdracht om de jonge kinderen der gemeente te dopen. Het is een Bijbelse opdracht om zich bij de gemeente Gods te voegen en het is een Bijbelse opdracht om de dood des Heeren te gedenken. Veel mensen hebben vrijmoedigheid om aan de twee eerste opdrachten te voldoen maar geen vrijmoedigheid om de dood des Heeren te gedenken d.m.v. het Heilig Avondmaal. Waarom niet? Omdat ze niet de zekerheid hebben in Christus te zijn.
ejvl

Bericht door ejvl »

Anker schreef: Inderdaad heel eenvoudig: het is een Bijbelse opdracht om de jonge kinderen der gemeente te dopen. Het is een Bijbelse opdracht om zich bij de gemeente Gods te voegen en het is een Bijbelse opdracht om de dood des Heeren te gedenken. Veel mensen hebben vrijmoedigheid om aan de twee eerste opdrachten te voldoen maar geen vrijmoedigheid om de dood des Heeren te gedenken d.m.v. het Heilig Avondmaal. Waarom niet? Omdat ze niet de zekerheid hebben in Christus te zijn.
Voor het doen van belijdenis (wat niet alleen een voegen bij de gemeente is!!) en voor het laten dopen is geloof nodig, dat hebben we eerder geconcludeerd, of een zeker weten, of een geloven in de belofte van God dat de zonden vergeven zijn.
Als je dat kunt belijden (ook al is het een zwak geloof) kan je toch ook deelnemen aan het heilig avondmaal?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:
Anker schreef: Inderdaad heel eenvoudig: het is een Bijbelse opdracht om de jonge kinderen der gemeente te dopen. Het is een Bijbelse opdracht om zich bij de gemeente Gods te voegen en het is een Bijbelse opdracht om de dood des Heeren te gedenken. Veel mensen hebben vrijmoedigheid om aan de twee eerste opdrachten te voldoen maar geen vrijmoedigheid om de dood des Heeren te gedenken d.m.v. het Heilig Avondmaal. Waarom niet? Omdat ze niet de zekerheid hebben in Christus te zijn.
Voor het doen van belijdenis (wat niet alleen een voegen bij de gemeente is!!) en voor het laten dopen is geloof nodig, dat hebben we eerder geconcludeerd, of een zeker weten, of een geloven in de belofte van God dat de zonden vergeven zijn.
Als je dat kunt belijden (ook al is het een zwak geloof) kan je toch ook deelnemen aan het heilig avondmaal?
Tja, die eerdere conclusies zijn niet altijd mijn conclusies. Er is geloof nodig, dat is zeker en zal niemand ontkennen. Het geloof is er niet altijd. Maar ik heb niks met dit automatisme en geconcludeer. De Heere leidt Zijn kinderen op Zijn tijd heus aan het Avondmaal.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Dat was juist niet de conclusie. :)
Omdat je daar mee veel verder gaat dan de vragen van Voetius, of zo je wilt: de praktijk van de vaderen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: Dat was juist niet de conclusie. :)
Omdat je daar mee veel verder gaat dan de vragen van Voetius, of zo je wilt: de praktijk van de vaderen.
Maar je beaamd wel dat er geloof nodig is las ik eerder van jou.
Wat voor soort geloof is er dan nodig om belijdenis af te mogen leggen?
(trouwens niet om vervelend te doen, maar ik ben oprecht benieuwd daarnaar).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zie mijn posting hieronder; 09:11 uur.
huisman

Bericht door huisman »

ejvl schreef:

Zicht op het verbond. Verbondskinderen moeten het verbondteken dragen (H.C. vr en antw 74)
Belijdenis doen is met Jozua en het hele verbondsvolk uitspreken dat wij de HEERE willen dienen.
Viering van het Heilig Avondmaal is niet voor alle kinderen des verbonds maar alleen voor diegenen die door een waar geloof Christus zijn ingelijfd.

Juist in het verbond laat de HEERE zien dat hij geen verbond sluit met ons vanwege ons geloof maar vanwege Zijn welbehagen. De HEERE is de eerste die naar zondaren vraagt en er is geen zondaar die naar de HEERE vraagt (Rom 3)
Dat is het Evangelie en de genade Gods.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:

Alleen voor het deelnemen aan het Avondmaal zonder besneden te zijn van hart staat een uitdrukkelijke waarschuwing in de Bijbel. Ik denk dat dat voor veel mensen het verschil maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef: Alleen voor het deelnemen aan het Avondmaal zonder besneden te zijn van hart staat een uitdrukkelijke waarschuwing in de Bijbel. Ik denk dat dat voor veel mensen het verschil maakt.
Er staat niks in de Bijbel over het deelnemen aan het Avondmaal des Heeren met een 'besneden hart'.

En, er is ook een woord over het wel of niet doen van (een ware dan!) belijdenis:
32 Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
33 Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
dit is de waarschuwing over het Heilig Avondmaal:
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
betekende, volgens ons formulier, dat we ons zelf eerst onderzoeken moeten. (Er staat niks over dat de kerkenraad dat doen moet of mag, dus een bezoek, zoals sommigen beschrijven, over het aangaan, is niet in orde. Natuurlijk zou je een bezoek mogen verwachten, als je niet aanging)

Nu is het zo, dat alleen ware gelovigen zichzelf onderzoeken kunnen. Met het result, dat ze berouw hebben, de zonde van zich afleggen, en des Heeren Avondmaal eten.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 13 apr 2012, 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Alleen kan niemand zien of iemand besneden van hart is.
Je kunt het zelfs zelf niet altijd zien, meestal niet tenminste.
Er staat geen uitdrukkelijke waarschuwing over in de bijbel.
Ik veronderstel dat je het clichematige 'een oordeel eten en drinken' bedoelt.
Daar heeft Paulus het echter wel over andere zaken.
In principe zou men niet eens moeten overwegen te waarschuwen tegen aangaan.
Behalve wanneer je door de week een rover, moordenaar, etc bent. Dan niet.
Maar dat zal nauwelijks voorkomen.

Daarom moet je de leden niet te hard vallen, Bert. Het zijn de regelmakers die fout zijn.
L'histoire se repete. Alleen weer anders.
Laatst gewijzigd door refo op 13 apr 2012, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Bericht door ejvl »

Dank voor de antwoorden, het word mij duidelijker.
Tiberius schreef: Om Fjodors posting nog iets anders te verwoorden: ik ben van mening, dat belijdenis afleggen als doel heeft om aan te geven dat je geestelijk volwassen bent, dat je de keuze van je ouders overneemt, en aangeeft van harte achter de leer van Gods Woord en de belijdenisgeschriften te staan en dat je bij deze leer godzalig wil leven en sterven, wat tot uiting komt in het versieren met goede werken.
Dat althans zijn de vragen waarop een belijdeniscatechisant antwoord geeft.
Ik ben het hier mee eens, alleen denk ik wel dat het iets dieper gaat.
Oprecht ja zeggen op de vragen van Voetius getuigd ook van een bestaand waar geloof.
Om te dopen heb je ook een waar geloof nodig, evenals deelname aan het HA.

Ik begrijp dus dat de trap en mate van geloof bij doop en belijdenis anders is dan de trap en mate van geloof die nodig is voor deelname aan het HA?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Om te dopen heb je ook een waar geloof nodig, evenals deelname aan het HA.
Het kan nooit zonder waar geloof. Zelfs voor timmerman heb je een waar geloof nodig.
Plaats reactie