eilander schreef:Ik vind de door jou aangehaalde tekst zo duidelijk niet, hoor. Gaat dit over de prediking? Zo ja, waarom lees je dan - als het over de redes van de Heere Jezus, van Petrus of Paulus gaat - niets over dat "interactieve"? Of zie ik iets over het hoofd?
Je kunt denken aan Handelingen 20:7, Paulus 'handelde' met de gemeente. Dat wijst inderdaad op een vorm van verkondiging (want in de context van de tekst gaat het wel om een preek) die interactief is. Sterker nog, in de grondtekst wordt een vorm van het woord 'dialoog' gebruikt.
Daarnaast zie je m.i. juist wél dat de prediking van Christus zich kenmerkt door het 'interactieve', al vind ik dat niet zo'n geslaagde term. Heel vaak is Christus in gesprek met Zijn luisteraars. Juist door vragen weet Hij hen te onderwijzen.
Wat mij betreft hoeft er niets veranderd te worden aan de huidige prediking als monoloog. Liever niet zelfs. Maar we moeten denk ik wel zeggen dat in de Bijbel deze ruimte aanwezig is. Het gaat dus niet puur om 'opleuken' of een verschuiving naar 'informatievoorziening'.
In een zendingscontext of andere cultuur kan ik me heel goed voorstellen dat ook voor een preek in de vorm van een dialoog wordt gekozen. In onze cultuur misschien in missionair verband. In onze eigen traditie waardeer ik sterk het eenzijdige karakter van de prediking. Dialoog is ook heel nodig, maar kan bijv. op een gemeenteavond plaatsvinden. Of in een preekbespreking.