Wist je dat...

Mara

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

eilander schreef:Dat hoef je niet te voorspellen, want dat gebeurt al.
O echt?
Luther schreef:Dat komt omdat men de preek steeds vaker gaat zien als 'informatievoorziening' en niet als een 'spreken van Godswege'.
Met als achterliggende gedachte dat de toehoorders het heus ook wel weten, want zij onderzoeken immers de Schriften.
Curatorium schreef:Hoewel we dat niet gewend zijn, ik heb heb liever ook niet; er is niks on-Bijbels aan.
Zo zijn allerlei andere zaken ook van tafel geveegd. En ondertussen gaat de vernieuwing en het "opleuken" gestaag door.
Mensen schijnen vermaakt te moeten worden tijdens een kerkdienst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Zo zijn allerlei andere zaken ook van tafel geveegd. En ondertussen gaat de vernieuwing en het "opleuken" gestaag door.
Iets wat in de bijbel de gang van zaken was, kunnen we toch niet toeschrijven aan vernieuwing of opleuken?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Mara schreef: Zo zijn allerlei andere zaken ook van tafel geveegd. En ondertussen gaat de vernieuwing en het "opleuken" gestaag door.
Iets wat in de bijbel de gang van zaken was, kunnen we toch niet toeschrijven aan vernieuwing of opleuken?
Ik vind de door jou aangehaalde tekst zo duidelijk niet, hoor. Gaat dit over de prediking? Zo ja, waarom lees je dan - als het over de redes van de Heere Jezus, van Petrus of Paulus gaat - niets over dat "interactieve"? Of zie ik iets over het hoofd?
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ik vind de door jou aangehaalde tekst zo duidelijk niet, hoor. Gaat dit over de prediking? Zo ja, waarom lees je dan - als het over de redes van de Heere Jezus, van Petrus of Paulus gaat - niets over dat "interactieve"? Of zie ik iets over het hoofd?
In de HSV staat er boven: Orde in gemeente en eredienst.
Hetzelfde bijbelboek waarin wordt gesproken over de hoofdbedekking van de vrouw in de eredienst, en het zwijgen van de vrouw in de eredienst.

Nu ben ik helemaal niet direct een voorstander van zoiets, echter het een "opleuking" noemen gaat mij wat ver. Dit kan heel serieus en gezegend zijn. Het enige wat ik er van wil zeggen is dat het zeker niet onbijbels is. Of het ook doorgevoerd moet worden en dergelijke laat ik maar in het midden.
Jongere

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Ik vind de door jou aangehaalde tekst zo duidelijk niet, hoor. Gaat dit over de prediking? Zo ja, waarom lees je dan - als het over de redes van de Heere Jezus, van Petrus of Paulus gaat - niets over dat "interactieve"? Of zie ik iets over het hoofd?
Je kunt denken aan Handelingen 20:7, Paulus 'handelde' met de gemeente. Dat wijst inderdaad op een vorm van verkondiging (want in de context van de tekst gaat het wel om een preek) die interactief is. Sterker nog, in de grondtekst wordt een vorm van het woord 'dialoog' gebruikt.

Daarnaast zie je m.i. juist wél dat de prediking van Christus zich kenmerkt door het 'interactieve', al vind ik dat niet zo'n geslaagde term. Heel vaak is Christus in gesprek met Zijn luisteraars. Juist door vragen weet Hij hen te onderwijzen.

Wat mij betreft hoeft er niets veranderd te worden aan de huidige prediking als monoloog. Liever niet zelfs. Maar we moeten denk ik wel zeggen dat in de Bijbel deze ruimte aanwezig is. Het gaat dus niet puur om 'opleuken' of een verschuiving naar 'informatievoorziening'.
In een zendingscontext of andere cultuur kan ik me heel goed voorstellen dat ook voor een preek in de vorm van een dialoog wordt gekozen. In onze cultuur misschien in missionair verband. In onze eigen traditie waardeer ik sterk het eenzijdige karakter van de prediking. Dialoog is ook heel nodig, maar kan bijv. op een gemeenteavond plaatsvinden. Of in een preekbespreking.
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Mara schreef: Maar ik durf wel een voorspelling te doen (niet letterlijk! :hum ) dat er binnen niet al te lange tijd hier en daar van de kansel een vraag gesteld wordt, waarop een gemeentelid reageert.
Dat komt omdat men de preek steeds vaker gaat zien als 'informatievoorziening' en niet als een 'spreken van Godswege'.
Wat een onzin. Als je je eredienst wil vormgeven in de lijn met wat het Nieuwe Testament hierover zegt, kun je dit onmogelijk volhouden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
Luther schreef:
Mara schreef: Maar ik durf wel een voorspelling te doen (niet letterlijk! :hum ) dat er binnen niet al te lange tijd hier en daar van de kansel een vraag gesteld wordt, waarop een gemeentelid reageert.
Dat komt omdat men de preek steeds vaker gaat zien als 'informatievoorziening' en niet als een 'spreken van Godswege'.
Wat een onzin. Als je je eredienst wil vormgeven in de lijn met wat het Nieuwe Testament hierover zegt, kun je dit onmogelijk volhouden.
Even helder maken wat je precies onzin vindt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Onlangs schreef D. Koole een column in het RD waarin hij beschreef dat de dominee echt verbaasd was dat hij geen antwoord gaf op een vraag in de preek, dus kennelijk is dat niet heel bijzonder meer.

In de Gereformeerde Gemeenten is dat niet zo gewoon, voor zover ik weet.
Panny

Bericht door Panny »

In de tijd van Augustinus was het ook heel normaal als kerkgangers reageerden tijdens de preek.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef: Kan allemaal waardevol zijn, maar niet in de plaats van de verkondiging. Dan gaat het erom wat God ons door de mond van de prediker te zeggen heeft, dat moeten we niet inwisselen voor samen van gedachten wisselen.
Dat ben ik wel met je eens, echter verkondiging kan ook interactief zijn.
Kijk naar de eerste christengemeenten, toen werd er ook samen van gedachten verwisseld, en dat was vast niet fout toch?
Brrr nee, dan moet je gaan zitten praten.
Mannetje schreef: Liever dan een gemiddelde gemeenteavond, waar je moet gaan zitten praten...
Héhé, niet mijn woorden uit zijn verband rukken!
- Niet meer zo actief -
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Panny schreef:In de tijd van Augustinus was het ook heel normaal als kerkgangers reageerden tijdens de preek.
Bij ons doen enkele verstandelijk gehandicapte medeleden dat. Dat kan heel mooi zijn!
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Panny schreef:In de tijd van Augustinus was het ook heel normaal als kerkgangers reageerden tijdens de preek.
Als iemand dat bedoelt met "interactief", dan vind ik het prima. Maar het moet m.i. niet van verkondiging naar gedachtenwisseling gaan.
helma

Bericht door helma »

Bij Geloofstoerusting staat een lezing van Ds Kater (CGK) over de Gereformeerde prediking.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Voorbeeld van? Of waar je het vandaan hebt? Ben het nog niet tegengekomen. Bij Augustinus zelf was dit niet het geval toch?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johann Gottfried Walther schreef:
Voorbeeld van? Of waar je het vandaan hebt? Ben het nog niet tegengekomen. Bij Augustinus zelf was dit niet het geval toch?
Ja, dit heb ik jaren geleden al gelezen in de biografie van Augustinus, door Sizoo (?)
Plaats reactie