Maanenschijn schreef:Ditbenik schreef:HersteldHervormd schreef:Eerlijk gezegd voel ik niet zo een behoefte om alleen maar te antwoorden op andermans vragen, terwijl mijn vragen/argumenten niet echt beantwoord worden. Een vraag word beantwoord met een vraag, dat is op zich niet erg, maar ik zou dan ook wel dieper in willen gaan op mijn aangedragen punten.
Ik stel geen vraag maar geef aan wat de opdracht van een predikant is.
Ik zoek even naar je vraag. Je beginpost was meer een weergeven van een citaat, ik meen zonder vraag?
Misschien wil je je vraag herhalen? Ik ben zeker bereid daar antwoord op te proberen geven.
Mijn belangrijkste punt/vraag/argument is of je in algemeenheid mensen moet aanzetten om tot God te gaan? Want daarmee suggereer je min of meer dat dat iets zou moeten zijn wat je zélf moet/kan doen. Hij denkt m.i. te positief over een mens wat dat betreft. De gang naar het kruis is ook niet bij iedereen hetzelfde, dat besef ik me ook. Het ergste vind ik dat het werk van de Heere, (gedeeltelijk) een actie van een mens word. Gods soevereiniteit is voor mij echt heel belangrijk, ik vind dit trouwens overal terug in de Bijbel.
Ik merk bij jou en bijvoorbeeld Herman wel dat de totale verdorvenheid (h)erkend word, vanuit ervaring, dat kan niet anders. Ik merk bij jullie een waarschuwing voor lijdelijkheid, die ik ook van harte onderstreep. Andere denken schijnbaar echt dat iedereen tot God kan gaan, ik vraag me dan af hoe sommige over hunzelf denken en hoe ze geloofsdaden ervaren, maar ik wil dat natuurlijk niet persoonlijk vragen, om te voorkomen dat er nog meer verkeerde suggesties gewekt worden.
Natuurlijk is er een spanningsveld, wanneer is het te lijdelijk? Wanneer word het een actief verhaal? Ik vergelijk het voor mezelf vaak met de doop. De kinderdoop functioneert vanuit de mens totaal en totaal niet. Vele dopen 'zomaar'. Is dat dan goed? De Baptisten stellen vanuit dit gegeven dat de kinderdoop niet bijbels is, en dat je pas bij geloof kan dopen. Ik wil hiermee aangeven dat, hoewel de kinderdoop niet (goed) functioneert, het daarom niet betekent dat je daarom maar een andere weg in moet slaan. Zo ook met dit vraagstuk. De totale verdorvenheid van de mens is helaas de bittere werkelijkheid, dat dit vaak dode rechtzinnigheid en lijdelijkheid werkt betekent niet dat je het hiermee niet meer waar is.