Tiberius schreef:memento schreef:Ander schreef:memento schreef:
Er zijn angst-argumenten genoemd. Die passen precies bij het verhaal zoals ik hier probeer te schetsen. Inhoudelijke argumenten met concrete voorbeelden die zulke sterke bewoordingen rechtvaardigen heb ik uit de mond of pen van ds. Moens (en vele anderen die zo meenden te moeten strooien met grove bewoordingen) niet gehoord...
Nee, jij begrijpt totaal niet wat ds. Moens bedoelt en gaat het inkleuren van achter je eigen bril. Dat moet je natuurlijk zelf weten maar noem het geen angst-argumenten.
Goed, noem het geen angst-argumenten. Maar toetsbare, controleerbare, concrete en inhoudelijke argumenten kan je het niet noemen. En dat is, wat de jeugd verwacht. Zeker als je zulke grove woorden in de mond meent te moeten nemen. Waarmee je eigenlijk alleen mijn punt maar bevestigd: Deze dominees zijn niet in staat de jeugd meer te bereiken en te overtuigen, als het gaat om bv de HSV.
Ik denk dat je het verkeerd ziet.
In de eerste plaats heeft hij wel degelijk diverse inhoudelijke argumenten genoemd, denk aan het stukje over de jakobsladder.
Juist met dit soort argumenten wordt de jeugd overtuigd.
Vreemd dat jij juist kennelijk zulke studerenden spreekt. Ik zal niet zeggen, dat zulke jongeren er niet zijn, maar het algehele beeld, de jongeren die je op catechisatie ontmoet, zijn doorgaan wel gevoelig voor dit soort argumenten. Juist die jongeren zien een consistente lijn tussen de afwijzing van de HSV, als een nieuwe, minder betrouwbare vertaling, en de ernst in prediking, pastoraat en catechese.
Maar misschien komt dit verschil omdat ik meer met GG jongeren omga en jij jet jongeren uit andere kerkverbanden.
Ik had het in dit geval over studerende jongeren (HBO en universiteit), met name afkomstig uit de GG. Een groep jongeren, waaronder kerkverlating (of kerkwisseling) erg groot is. Ik vind het erg, dat men niet probeert hen te overtuigen en binnen boord te houden...
Verder: Ik vrees dat op catechisatie, zeker richting oudere catechiseermeesters (30+), jongeren al vaak sociaal-wenselijke antwoorden geven. Zo sprak ik eens een catechiseermeester en daarna enkele van zijn catechisanten, en het verhaal van de catechiseermeester (hij zou zijn jeugd van bepaalde dingen overtuigd hebben) kwam helemaal niet overeen met wat die catechisanten noemde (de meester gaf geen antwoord op hun vragen, maar hield "een preek").
Als ik kijk naar onze gezindte (met name rechts) zie ik een stille grote kerkverlating. Vaak valt het, vanwege de grote gezinnen, geeneens zo op. Maar het is er. En ook in de kerk is er grote "vervreemding" (naar de kerk gaan zonder er echt bij betrokken of geïnteresseerd in te zijn). Ik vind het hard, om die groep mensen niet serieus te nemen, en te doen alsof je hen niet hoeft te overtuigen...
Tiberius schreef:Het voorbeeld van de loodgieter is met tal van andere uit te breiden. En het gaat er niet om om zelf te vertalen, maar om de vertaling te beoordelen.
Waarmee precies het probleem is aangetoond. Een leek kan een vertaling alleen beoordelen, als hij toetst aan iets anders dan de grondtekst (want die is hij niet machtig). Waarmee je slechts aantoont, dat er gevonden word dat je de grondtekst niet de norm vindt van een vertaling, maar iets anders. Waar ik vanuit gereformeerd perspectief heel veel bezwaar tegen heb.
Tiberius schreef:
Verder is het zo, dat noch Zonderling, noch de genoemde predikanten geclassificeerd kunnen worden als leken zonder grondtalen kennis.
De scheldende predikantenschaar heeft géén of slechts 1 voorbeeld genoemd (de meesten geen). Met één voorbeeld overtuig je alleen mensen, die geen overtuiging nodig hebben omdat ze het al met je eens zijn. Dat rechtvaardigt niet zulke veroordelende woorden. Doe je dat wel, dan kom je bij kritisch denkende, studerende jeugd niet geloofwaardig over. Want op school komen zij niet weg, om iets goed of slecht te beoordelen op basis van één voorbeeldje.
(Eén voorbeeld aanvoeren en op basis daarvan betogen dat het geheel niet deugd, is trouwens een drogreden. Zie wikipedia voor een hele lijst met drogredenen).
Zonderling neem ik trouwens wel serieus. Hij noemt meerdere voorbeelden, en doet geen harde veroordelingen zoals duivelswerk. Met zo'n houding en zulke argumenten kan je studerenden prima overtuigen. Maar met grote woorden en kleine argumenten niet. Daarmee vervreemd je ze alleen maar, en kom je bij hen over alsof jouw visie geen goede, inhoudelijke argumenten heeft.