Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Zowel jij als ander beroept je voor deze theorie op het boek Ruth
.
Hoe kom je daar bij? Laat Ander voor zichzelf spreken, maar ik in geen geval.
Dit schreef je:
Tiberius schreef:Afgewezen schreef:En opnieuw de vraag: waar plaatsen we in deze theorie de rechtvaardiging door het geloof? Speelt die überhaupt nog een rol bij deze levendgemaakte, Christus nog niet kennende, maar toch al wel bij Hem horende zondaar?
Bij het bewuste geloof in Christus;
of, om on-topic te blijven, als Ruth gelost wordt door Boaz
Tiberius schreef:Niemand (zover ik het in de gauwigheid kan lezen) heeft volgens mij gesteld, dat zulke mensen zaliggesproken of anderszins de handen opgelegd moeten worden. Ze moeten inderdaad op Christus aangedreven worden.
Dan heb je de topics kennelijk niet goed gevolgd. Voor deze mensen zou het avondmaal ingesteld zijn (ander wees daarop via een boekje van ds. Meeuse). Dan leg je ze indirect wél de handen op, want iedereen weet voor wie het avondmaal is ingesteld…
En Erasmiaan wil dat ze zaliggesproken worden. Nu, als dat geen handen opleggen is.
MarthaMartha schreef:Al meerdere keren is hier aangegeven dat het maar de vraag is of Paulus op weg naar Damascus Christus nog niet kende.
Christus openbaart zich daar aan hem namelijk.
wanneer dit onderscheid belangrijk was geweest had het wel ergens expliciet gestaan.
nu is het EEN interpretatie.... die niet waar hoeft te zijn. Nergens staat vermeld dat Paulus Christus niet daar te plekke leerde kennen.
Er is inderdaad té weinig bekend uit de gegevens om hier harde conclusies aan te verbinden. Ook de uitleg van Calvijn laat bij nader toezien niet veel ruimte over voor het concept van een ‘bekommerde’ Paulus, die nog tot geloof moest komen. Calvijn spreekt er namelijk over dat Paulus’ geloof
versterkt moest worden. Het was er dus al. En dat Paulus hier niet van zielenvreugd gehuppeld heeft, heeft ongetwijfeld te maken met zijn specifieke
persoonlijke situatie (immers, wat er gebeurd was, was zeer ingrijpend) en mogelijk ook nog met de specifieke
heilshistorische situatie (denk aan bijv. Cornelius).
Erasmiaan schreef:Ten aanzien van de gerechtigheid van Christus is dat onderscheid er niet. In Christus is de gerechtigheid volkomen. Wel snakken ze naar heiligmaking. En zoals Fjodor terecht opmerkte, naar de volkomen gerechtigheid hierna.
En daarmee veroordeel je je eigen uitleg van deze zaligspreking. Want jij zou willen dat Christus mensen zalig sprak die deze volkomen gerechtigheid nog níét hadden ontvangen. Maar dan zou voor Christus gelden het woord: “Wie de goddeloze rechtvaardigt en de rechtvaardige verdoemt, is de Heere een gruwel.”
Erasmiaan schreef:Tja, als ik alleen maar spreek over een 'arm en ellendig volk' dan wordt ik verweten dat ik de brieven van Paulus niet goed gelezen heb, waarin het gaat over de 'geliefden Gods, geroepen heiligen' en ook 'Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis'' . Maar als ik dan eens gelovigen betitel als verzadigden (want wil jij ontkennen dat als Christus alles voor je is geworden, dat je iets tekort komt? is er dan geen volheid die nooit meer te ledigen is?) dan wordt mij verweten dat ik een geloof predik dat niet meer versterkt hoef te worden....?! Het is ingewikkeld geworden. Verder heb ik het nooit over het Avondmaal gehad. Mensen, die geen kennis aan Christus hebben, hoe bekommerd ze ook zijn, hebben geen toegang tot het Avondmaal. Maar ik begrijp niet waarom er over het Avondmaal wordt gesproken; ik heb dat punt nooit aangeroerd.
Erasmiaan, een gelovige wordt nooit meer dan een arme en ellendige in zichzelf! Hij moet van zichzelf bekennen dat hij “middenin de dood ligt” en dat hij daarom het leven buiten zichzelf in Christus zoekt (avondmaalsformulier).