Mannetje schreef:GGotK schreef:Luther schreef:
De kerkenraad van Bodegraven verdient een groot compliment dat men niet alleen praat over eenheid, maar ook handelt.
Het is in feite uitvoering geven aan iets wat ds. Golverdingen al jaren geleden eens suggereerde: Stel in weekdiensten de kansel voor elkaar open! Ga het gesprek aan! En ervaar hoe dicht het allemaal bij elkaar ligt.
Modaliteiten, flanken... binnen de bandbreedte van de GG betreft het echt nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt.
De suggestie dat ds. G. Kater een prediking brengt die toch geschuwd moet worden, is kwalijk.
Feitelijk klopt dit niet. De kerkenraad van Bodegraven nodigt maar een (zeer) beperkt aantal dominees uit en ook qua preeklezen is het assortiment beperkt. Dus blijkbaar vindt de kerkenraad van Bodegraven de verschillen
geen nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt. Kortom, de kanselruil is alleen een middel om het aantal dominees in hun modaliteit uit te breiden en heeft weinig te maken met het zoeken naar eenheid.
Waar baseer je op dat de kerkenraad maar zeer beperkt dominees uitnodigt?
Ik noem een rijtje, die je moeilijk allemaal in dezelfde "modaliteit" kunt plaatsen: Ds. Vreugdenhil, ds. Huijser, ds. P. Mulder, ds. Sonnevelt, ds. Zondag, ds. Visscher, ds. Tanis, ds. Verschuure, ds. F. Mulder, ds. Clements, ds. Janse, ds. Van Rijswijk, ds. Labee, ds. Silfhout, ds. Kattenberg, ds. v. Eckeveld, ds. GWS Mulder, ds. B. van der Heiden, ds. A.B. van der Heiden, ds. Baan, ds. Meeuwse, ds. vd Net, ds. Paul, ds. Maljaars, ds. van Zetten. Moet ik nog even doorgaan?
Ontbreken er? Allicht. Worden ze niet uitgenodigd? Daarvoor ligt de bewijslast bij degene die het beweert, bij jou dus.
Qua leespreken heb je gelijk dat er een voorkeur is voor ds. IJsselstein. Maar ook J. van Laren, ds. Moerkerken, ds. A.T. Vergunst, ds. C. Harinck, Ryle, enz. zijn langsgekomen de laatste jaren.
Kortom, je woorden lijken wat te stellig te zijn...
En ik denk dat het gesprek binnen de Ger.Gem. niet gediend wordt met forse uitspraken, die matig tot niet onderbouwd zijn.
Een kleine persoonlijke ontboezeming: ik kan er echt verdrietig van worden als er weer eens wat over Ger. Gem. Bodegraven geroepen wordt. Of dat nu is dat Bodegraven een "middengemeente" zou zijn, terwijl ik de pijn voel omdat dit op bepaalde punten beslist niet zo is (maar waar ik op het forum echt niet over uit ga weiden). Of juist andersom dat Bodegraven het verwijt krijgt zoals hierboven, terwijl ik ook weet dat men oprecht verbinding zoekt.
Ik ben lid in deze gemeente. Ik houd van de gemeente. Ik heb zorgen om de gemeente.
Tot zover mijn ontboezeming. Vragen stellen mag, ik mag er ook voor kiezen ze niet te beantwoorden.