Situatie Midden-Oosten

Terri

Re: Situatie Midden-Oosten

Bericht door Terri »

huisman schreef: Vandaag, 09:56
Lilian1975 schreef: Vandaag, 09:27 Ik twijfel erg over het bericht dat ik nu plaats..... en doe het met schroom.
Twijfel om een nieuw topic te openen. Israël liefhebben? Maar hoe! ?. Wanneer dat uiteindelijk beter is, dan staat de moderators het vrij om dat te doen. Zelfde geld komt er helemaal geen discussie.

Heb mij gisteren ( en nog steeds) een beetje verwonderd over het uitblijven van reactie op een "rascistisch" bericht gisteren m.b.t. of Palestijnen mensen waren.
Ik weet voor mijzelf niet wat er gebeurde..... Hoe moet je het duiden..... . Ik vond het schrokkend. Wat voor proces speelde er af? Durf ik, durven wij kritisch onszelf te bevragen?
Dit is niet bedoeld om modder te gooien. Of om jezelf nog wat veren in de kont te steken. Waardoor we allemaal "verblind" blijven of worden. Maar gewoon een soort bezinningsmoment....
Is dit een uitwerking van een bepaalde Israël liefde die groter en sterker is geworden in de loop van de jaren, maar die ook blind maakt?

Het aantal bezoekers was die uren gisteren niet heel laag.
Het is waarschijnlijk door meerderen (actieve forummers) gelezen.
En ( ik spreek nu even vanuit mijn ervaring, perspectief, (voorzichtige, en soms ook feitelijke kritiek op de Israëlische regering/keuzes worden bijna volledig genegeerd) in het algemeen. Her rare is, als er minder ernstige dingen spelen. Bijvoorbeeld hie je een ds aanspreekt. Dan speelt dat helemaal niet. ( en nee, ik doel niet op moderatiebeleid, maar op onze eigen verantwoordelijkheid)

Daarnaast is er liefde tot het volk Israël. Liefde is nooit verkeerd. Maar liefde kan ook blind maken. Of in dit geval nooit?

Het conflict is politiek maar wordt vooral ook religieus benaderd. Ook door ons als christenen. Welke gevaren brengt dat met zich mee? Of brengt dat geen gevaren mee?

Wat ingewikkelder misschien:
Heeft de angst om als jodenhater neergezet te worden ons doen doorslaan in het verstaan de Schrift? Het is... of je hangt de vervangingstheologie aan of niet. Maar alles wat niet niet is, is dus bij voorbaat vervangingstheologie. Dus uit de boze. Waardoor we we nu menen alle profetieën op een bepaalde manier te moeten duiden. ( dwars tegen de kanttekeningen in) en dat dat ons dus blind kan maken?

Heeft zwijgen ook consequenties hoe de buitenwereld naar ons kijkt?

Misschien zijn er wel meer opmerkingen/gedachten te plaatsen?

En nee, dit is niet bedoeld om het Hamasgeweld te verheerlijken of goed te keuren....
Ook niet om de terreur te verzachten ofzo. Of anti semitisme te baggetaliseren.

Maar is wat hier gebeurde bijvoorbeeld gisteren, door te e zwijgen, niet net zo goed zwart en duister en "duivels" zoals terreur?

Ik hoop dat het gesprek in "christelijke waardigheid " gevoerd kan worden. Dat er ruimte is hiervoor. Zonder anti semitisme aan te wakkeren, zonder racisme of haat aan te wakkeren.
Kan het niet? Is het onverstandig? Verwijder deze post dan maar.
1. Ik heb het verwijderde bericht niet gelezen maar het bericht heeft jou geraakt daarom is het goed dat het verwijderd is.
2. Mijn steun voor Israël is niet blind maar wel sterk zeker nu Israël een existentiële strijd voert. Deze steun heeft zeker een belangrijke Bijbelse component.
3. In een oorlog is de waarheid de eerste die sneuvelt. Veel media wil ons doen geloven dat bij elke aanval van Israël er uitsluitend vrouwen en kinderen omkomen. Dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeert. Dat Hamas een organisatie is die een eerlijke strijd voert en niet hun eigen bevolking misbruikt door zich te verschuilen juist onder scholen en ziekenhuizen.
4.Ik hoor geen enkel alternatief voor deze strijd. Hoe en van wie krijgt Israël veiligheidsgaranties? Echt van niemand!
5.ik vind het zorgelijk dat het mediaoffensief van Hamas en ‘links’ heeft geresulteerd dat het frame ‘genocide’ en ‘hongersnood’ ook onder ons voor waarheid wordt aangenomen.
6. Militair gezien vecht Israël deze oorlog ‘netjes’ . Geen chemische wapens. B.v geen Agent orange die de VS gebruikte in de Vietnam oorlog. Geen napalm die de VS toen ook veel gebruikte. Maar een grootschalig conflict in een Urban Area is altijd ‘lelijk’.
Let wel: Hier heeft Hamas letterlijk voor gekozen op 7 oktober 2023.
7. Er zijn verschrikkelijke incidenten geweest tijdens dit offensief. Ook hebben hier en daar individuele soldaten zich misdragen. Ook binnen Israël wordt er door media,bevolking en ook justitie kritisch gekeken naar deze incidenten. Maar het zijn wel incidenten die in elke rechtvaardige oorlog voorkomen. Ook Oekraïense soldaten hebben Russische gewonde krijgsgevangen geëxecuteerd. Oorlog is verschrikkelijk en mensen komen dan soms tot verschrikkelijke daden. Maar van al die beste stuurlui die in de tweede kamer, op universiteiten en in de Nederlandse talkshows zitten walg ik.

Kortom mijn steun voor Israël is onverminderd gebleven.

We botsen wel eens ;) , maar hier ben ik het hartelijk mee eens. En vooral belangrijk, geen emotionele waardes, maar nuchter en met feiten. Net zoals @Edelweiss probeert 'de andere kant' naar voren te halen. De informatie die we in Nederland via de media krijgen is zo gekleurd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb het bericht ook niet gelezen en ik zou zoiets melden maar er geen discussie over voeren. Dat is zo idioot, dat je daar verder geen tijd aan moet besteden. Niet dat ik zulke inzichten altijd goed in praktijk breng, maar goed.
Henk J

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: Vandaag, 09:27 Heb mij gisteren ( en nog steeds) een beetje verwonderd over het uitblijven van reactie op een "rascistisch" bericht gisteren m.b.t. of Palestijnen mensen waren.
Ik weet voor mijzelf niet wat er gebeurde..... Hoe moet je het duiden..... . Ik vond het schrokkend. Wat voor proces speelde er af? Durf ik, durven wij kritisch onszelf te bevragen?
Dit is niet bedoeld om modder te gooien. Of om jezelf nog wat veren in de kont te steken. Waardoor we allemaal "verblind" blijven of worden. Maar gewoon een soort bezinningsmoment....
Is dit een uitwerking van een bepaalde Israël liefde die groter en sterker is geworden in de loop van de jaren, maar die ook blind maakt?
Heb het wel gelezen, vond er precies hetzelfde van als jij en zag dat er al door jou en nog iemand gereageerd was en dat het gemeld was. Mijn inschatting was dat de moderatoren deze bagger zo snel mogelijk van het forum zouden gooien en dat hebben ze gedaan. Verder voel ik dan niet de behoefte om nog een 'hartelijk mee eens' post te plaatsen of een eerder geplaatste post door o.a. jou nog eens over te doen in mijn eigen woorden.
Verder, ik kan me grotendeels vinden in het verhaal van huisman maar door de laatste uitspraken van sommige Israëlische ministers over het verplaatsen van de Palestijnse bevolking en het platgooien van Gaza wordt ik wel kritischer t.o.v. het huidige beleid. Verder vind ik dat je nooit honger als wapen in mag zetten, Israël deed dit wel en is nu onder grote internationale druk wat teruggekrabbeld. Deze uitspraken en honger inzetten als wapen zijn zaken waar een rechter wel het oordeel 'genocide' aan kan hangen. Mijns inziens schiet Israël zich hiermee in de voet, Hamas militair ernstig verzwakken kan, is al gebeurd, maar militair uitschakelen kan niet. Met het huidige optreden creëert Israël meer nieuwe Hamas strijders dan dat ze bestaande Hamas strijders uitschakelt. Israël zou veel meer internationale druk op Turkije en Qatar moeten zetten om daar de leiding van Hamas uit te schakelen, maar door het huidige optreden is internationale steun voor dit soort druk verdwenen. Maar als je de kop van de organisatie uitschakelt is er de kans dat er een nieuw bestuur komt waar wel mee te praten valt.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef: Vandaag, 09:27 Ik twijfel erg over het bericht dat ik nu plaats..... en doe het met schroom.
Twijfel om een nieuw topic te openen. Israël liefhebben? Maar hoe! ?. Wanneer dat uiteindelijk beter is, dan staat de moderators het vrij om dat te doen. Zelfde geld komt er helemaal geen discussie.

Heb mij gisteren ( en nog steeds) een beetje verwonderd over het uitblijven van reactie op een "rascistisch" bericht gisteren m.b.t. of Palestijnen mensen waren.

En ( ik spreek nu even vanuit mijn ervaring, perspectief, (voorzichtige, en soms ook feitelijke kritiek op de Israëlische regering/keuzes worden bijna volledig genegeerd) in het algemeen. Her rare is, als er minder ernstige dingen spelen. Bijvoorbeeld hie je een ds aanspreekt. Dan speelt dat helemaal niet. ( en nee, ik doel niet op moderatiebeleid, maar op onze eigen verantwoordelijkheid)

Daarnaast is er liefde tot het volk Israël. Liefde is nooit verkeerd. Maar liefde kan ook blind maken. Of in dit geval nooit?

Het conflict is politiek maar wordt vooral ook religieus benaderd. Ook door ons als christenen. Welke gevaren brengt dat met zich mee? Of brengt dat geen gevaren mee?

Heeft de angst om als jodenhater neergezet te worden ons doen doorslaan in het verstaan de Schrift? Het is... of je hangt de vervangingstheologie aan of niet. Maar alles wat niet niet is, is dus bij voorbaat vervangingstheologie. Dus uit de boze. Waardoor we we nu menen alle profetieën op een bepaalde manier te moeten duiden. ( dwars tegen de kanttekeningen in) en dat dat ons dus blind kan maken?

En nee, dit is niet bedoeld om het Hamasgeweld te verheerlijken of goed te keuren....

Maar is wat hier gebeurde bijvoorbeeld gisteren, door te e zwijgen, niet net zo goed zwart en duister en "duivels" zoals terreur?

Ik hoop dat het gesprek in "christelijke waardigheid " gevoerd kan worden. Dat er ruimte is hiervoor. Zonder anti semitisme aan te wakkeren, zonder racisme of haat aan te wakkeren.
1. Ik heb het verwijderde bericht niet gelezen maar het bericht heeft jou geraakt daarom is het goed dat het verwijderd is.
2. Mijn steun voor Israël is niet blind maar wel sterk zeker nu Israël een existentiële strijd voert. Deze steun heeft zeker een belangrijke Bijbelse component.
3. In een oorlog is de waarheid de eerste die sneuvelt. Veel media wil ons doen geloven dat bij elke aanval van Israël er uitsluitend vrouwen en kinderen omkomen. Dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeert. Dat Hamas een organisatie is die een eerlijke strijd voert en niet hun eigen bevolking misbruikt door zich te verschuilen juist onder scholen en ziekenhuizen.
4.Ik hoor geen enkel alternatief voor deze strijd. Hoe en van wie krijgt Israël veiligheidsgaranties? Echt van niemand!
5.ik vind het zorgelijk dat het mediaoffensief van Hamas en ‘links’ heeft geresulteerd dat het frame ‘genocide’ en ‘hongersnood’ ook onder ons voor waarheid wordt aangenomen.
6. Militair gezien vecht Israël deze oorlog ‘netjes’ . Geen chemische wapens. B.v geen Agent orange die de VS gebruikte in de Vietnam oorlog. Geen napalm die de VS toen ook veel gebruikte. Maar een grootschalig conflict in een Urban Area is altijd ‘lelijk’.
7. Er zijn verschrikkelijke incidenten geweest tijdens dit offensief. Ook hebben hier en daar individuele soldaten zich misdragen. Ook binnen Israël wordt er door media,bevolking en ook justitie kritisch gekeken naar deze incidenten. Maar het zijn wel incidenten die in elke rechtvaardige oorlog voorkomen. Ook Oekraïense soldaten hebben Russische gewonde krijgsgevangen geëxecuteerd. Oorlog is verschrikkelijk en mensen komen dan soms tot verschrikkelijke daden. Maar van al die beste stuurlui die in de tweede kamer, op universiteiten en in de Nederlandse talkshows zitten walg ik.

Dank je voor je reactie

Wbt punt 2. Er is een psychologische strijd. Dat zeker. Maar in hoe er tegen de dingen aangekeken word.... door welke partij ook, bepaald de keuzes die gemaakt worden. In zwijgen en in demonstreren of oorlogshandelingen of werken naar een min of meer vreedzame oplossing.
Ik denk dat zeker de invloed van visie op wat het verbond behelst. En wat niet. En wat de beloften zijn voor toen en of nu en of de toekomst daarin zeker ern rol speelt. En een zekere mate van blindheid mee kan geven.
Wbt punt 3. De waarheid die als eerste sneuvelt. Geldt voor alle partijen. Een christen moet staan naar de waarheid. En niet alleen op de onwaarheden van de vijand wijzen. Maar ook op de andere onwaarheden van andere partijen. Inclusief onszelf. Die nuance mis ik wel een beetje. Dan kan het soms ongemakkelijk zijn om feitelijke beschuldigingen die er ook zijn, eerlijk onder ogen te zien.
En dan ook eerlijk communiceren. Nu lijkt zodra er wat vragen gesteld worden bij hoe de strijd zich ontwikkeld je gelijk im het kamp van de journalisten die feiten verdraaien gestopt wordt. Volgens mij zegt niemand hier dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeerd.
Bewust stel ik ook vragen aan Edelweiss omdat zij inzicht heeft kennelijk in berichten die wij niet te horen en te zien krijgen. Toch geeft ook zij aan. Het is moeilijk onafhankelijke berichten te lezen. En juist die onafhankelijkheid is nodig voor de waarheid.
Wbt 4. Ik denk door de intensiteit juist nu, misschien de steun juist eerder afneemt dan toeneemt. Vrijwel iedereen vond het terecht dat Israël Gaza binnenviel na de terreurdaden op 7 oktober.
Wbt 5. Ook in post waar bewust niet voor termen van genocide gekozen wordt, voor honger ipv hongersnood, lijkt met stilzwijgen ( en dat is ook een keuze!) Te worden beantwoord. Of alleen met een frame de linkse en Hamas journalisten die.... alsof zodra je wat vragen hebt bij de gang van zaken je dus in hun kamp zit. Er is geen gesprek mogelijk. Waardoor standpunten lijken te verharden. En soms het christelijk denken en handelen alleen geldt mbt tot mensen die niet de Palestijnse nationaliteit hebben.
Wbt 6. Ja klopt. Maar het is voor mij meer het geheel. Waar stopt het. Wanneer? En is dit de oplossing. Waarom dan? Etc. Ook Israël heeft in het verleden keuzes gemaakt die het deels voeding heeft gegeven. Daarmee praat je de daad van Hamas niet goed. Maar als niemand zijn verantwoordelijk niet erkent in het ontstaan van ern conflict ligt het volgende conflict alweer op de loer.
7 toch is het vreemd dat niemand bijna lijkt te reageren op het feit dat er ook onschuldigen Palestijnen zijn. Zelfs niet op christenen.

Verder ondanks je reactie lijk je voor mij nu niet in te gaan op de wezenlijke vragen.
Kan en hoe dan een bepaald theologisch standpunt je gevoelig maken voor blinde liefde ten koste van andere schepselen. Kenmerkt ons spreken over mensen uit het vijandelijk kamp ons christenzijn ook in woorden die wel of niet gezegd worden?
En waarom wordt de kritiek op Israël zo weinig genoemd, of komt er direct allemaal weer li ken naar van Lles en nog wat wat vooral op de vaak terecht genoemde haat wijst vanuit Hamas. Maar daarmee de kritiek dood lijkt te willen slaan? En hoe komt het dat we het seculiere Israël waar ook het lbhtq gebeuren hoog tij viert....op een lijn zetten met "gelovigen"? Ik vind het oprecht lastig het goed onder woorden te brengen allemaal.

En nee het gaat me niet puur om de post van gisteren. Wel om de voedingsbodem die er kennelijk is voor deze reacties. Of juist ervoor kiezen niet te reageren... Ik hoopte dat dat duidelijk was in mijn openingspost. Dit even als reactie op opmerkingen hierover.
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: Vandaag, 10:44

Dank je voor je reactie

Wbt punt 2. Er is een psychologische strijd. Dat zeker. Maar in hoe er tegen de dingen aangekeken word.... door welke partij ook, bepaald de keuzes die gemaakt worden. In zwijgen en in demonstreren of oorlogshandelingen of werken naar een min of meer vreedzame oplossing.
Ik denk dat zeker de invloed van visie op wat het verbond behelst. En wat niet. En wat de beloften zijn voor toen en of nu en of de toekomst daarin zeker ern rol speelt. En een zekere mate van blindheid mee kan geven.
Wbt punt 3. De waarheid die als eerste sneuvelt. Geldt voor alle partijen. Een christen moet staan naar de waarheid. En niet alleen op de onwaarheden van de vijand wijzen. Maar ook op de andere onwaarheden van andere partijen. Inclusief onszelf. Die nuance mis ik wel een beetje. Dan kan het soms ongemakkelijk zijn om feitelijke beschuldigingen die er ook zijn, eerlijk onder ogen te zien.
En dan ook eerlijk communiceren. Nu lijkt zodra er wat vragen gesteld worden bij hoe de strijd zich ontwikkeld je gelijk im het kamp van de journalisten die feiten verdraaien gestopt wordt. Volgens mij zegt niemand hier dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeerd.
Bewust stel ik ook vragen aan Edelweiss omdat zij inzicht heeft kennelijk in berichten die wij niet te horen en te zien krijgen. Toch geeft ook zij aan. Het is moeilijk onafhankelijke berichten te lezen. En juist die onafhankelijkheid is nodig voor de waarheid.
Wbt 4. Ik denk door de intensiteit juist nu, misschien de steun juist eerder afneemt dan toeneemt. Vrijwel iedereen vond het terecht dat Israël Gaza binnenviel na de terreurdaden op 7 oktober.
Wbt 5. Ook in post waar bewust niet voor termen van genocide gekozen wordt, voor honger ipv hongersnood, lijkt met stilzwijgen ( en dat is ook een keuze!) Te worden beantwoord. Of alleen met een frame de linkse en Hamas journalisten die.... alsof zodra je wat vragen hebt bij de gang van zaken je dus in hun kamp zit. Er is geen gesprek mogelijk. Waardoor standpunten lijken te verharden. En soms het christelijk denken en handelen alleen geldt mbt tot mensen die niet de Palestijnse nationaliteit hebben.
Wbt 6. Ja klopt. Maar het is voor mij meer het geheel. Waar stopt het. Wanneer? En is dit de oplossing. Waarom dan? Etc. Ook Israël heeft in het verleden keuzes gemaakt die het deels voeding heeft gegeven. Daarmee praat je de daad van Hamas niet goed. Maar als niemand zijn verantwoordelijk niet erkent in het ontstaan van ern conflict ligt het volgende conflict alweer op de loer.
7 toch is het vreemd dat niemand bijna lijkt te reageren op het feit dat er ook onschuldigen Palestijnen zijn. Zelfs niet op christenen.

Verder ondanks je reactie lijk je voor mij nu niet in te gaan op de wezenlijke vragen.
Kan en hoe dan een bepaald theologisch standpunt je gevoelig maken voor blinde liefde ten koste van andere schepselen.
En waarom wordt de kritiek zo weinig genoemd? En hoe komt het dat we het seculiere Israël op een lijn zetten met gelovigen? Ik vind het oprecht lastig het goed onder woorden te brengen.

En nee het gaat me niet puur om de post van gisteren. Wel om de voedingsbodem die er kennelijk is voor deze reacties. Ik hoopte dat dat duidelijk was in mijn openingspost. Dit even als reactie op opmerkingen hierover.
Om het nog wat ingewikkelder te maken. Let wel ik pas deze teksten uitdrukkelijk niet toe op het huidige conflict.

https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=5&hf=7&ind=1

Ik plaats hier een link naar Deuteronomium 7 met kanttekeningen . De HEERE verdrijft vele volken om het volk Israël plaatst te bereiden. De HEERE geeft opdracht om de volken te verbannen. Uitroeien. zie Jozua 11:11. En zij sloegen alle ziel die daarin was met de scherpte des zwaards, die verbannende; er bleef niets over wat adem had.
Waren er ook ‘onschuldige’ vrouwen en kinderen onder deze volken?

Passen deze teksten nog in ons beeld van de HEERE?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Herman schreef: Vandaag, 08:35
Amstelodamense schreef: Gisteren, 22:01 Ik ben ook ongelooflijk begaan met de 6 miljoen Joden die vergast zijn tijdens WOII. Mag ik niet begaan zijn met het lot van de Gazanen? Lekker makkelijk en goedkoop scoren dit.
Ik vroeg aandacht aan de twee vermoorde personen in Washington. En toen kreeg ik van jou het verwijt hoe we dat moesten relateren aan het leed in Gaza. Je krijgt dus een koekje van eigen deeg, he. Ik vind het tamelijk teleurstellend dat je dit niet inziet en dat je nu in de emotie schiet. Dat is nergens voor nodig. Het ene leed is het andere leed niet, waarom zou jij mij daar wel mee mogen confronteren, maar andersom niet?
Omdat ik zie dat hier heel veel compassie is met het Joodse volk en het leed van de Gazanen wordt gebagatelliseerd (dat leeft heel breed in de gereformeerde gezindte). Er wordt zelfs gesproken over rechtvaardige oorlog en 'slechts' 50.000 doden (wat 'keurig' zou zijn). Daar sla ik op aan
huisman

Bericht door huisman »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:40
Amstelodamense schreef: Gisteren, 22:01 Ik ben ook ongelooflijk begaan met de 6 miljoen Joden die vergast zijn tijdens WOII. Mag ik niet begaan zijn met het lot van de Gazanen? Lekker makkelijk en goedkoop scoren dit.
Ik vroeg aandacht aan de twee vermoorde personen in Washington. En toen kreeg ik van jou het verwijt hoe we dat moesten relateren aan het leed in Gaza. Je krijgt dus een koekje van eigen deeg, he. Ik vind het tamelijk teleurstellend dat je dit niet inziet en dat je nu in de emotie schiet. Dat is nergens voor nodig. Het ene leed is het andere leed niet, waarom zou jij mij daar wel mee mogen confronteren, maar andersom niet?
Omdat ik zie dat hier heel veel compassie is met het Joodse volk en het leed van de Gazanen wordt gebagatelliseerd (dat leeft heel breed in de gereformeerde gezindte). Er wordt zelfs gesproken over rechtvaardige oorlog en 'slechts' 50.000 doden (wat 'keurig' zou zijn). Daar sla ik op aan

Als je dit geen rechtvaardige oorlog vindt dan was geen enkele oorlog in het verleden rechtvaardig. Wat had Israël na 7 oktober dan moeten doen? Familiediner organiseren met Hamas?
Deze oorlog is rechtvaardig en wordt militair rechterlijk gezien voor het grootste deel goed gevoerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:40 Omdat ik zie dat hier heel veel compassie is met het Joodse volk en het leed van de Gazanen wordt gebagatelliseerd (dat leeft heel breed in de gereformeerde gezindte). Er wordt zelfs gesproken over rechtvaardige oorlog en 'slechts' 50.000 doden (wat 'keurig' zou zijn). Daar sla ik op aan
En gewoon sorry zeggen?
TSD

Bericht door TSD »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:40
Oorlog is niet keurig, dat is het nooit. In dat opzicht heb je helemaal gelijk en vond ik de woordkeus van Huisman ook niet fraai (ik snap wat hij wil zeggen vanuit militair perspectief).

Het is verschrikkelijk wat er in Gaza gebeurt en ik vind de reactie van Advocaat (dat Palestijn zijn een keuze zou zijn :bobo) echt erg. En ja er zijn heel veel onschuldige slachtoffers, niet alleen degenen die nu niet meer leven, maar ook degenen die lijden.

Maar wat jij en vele anderen vergeten en niet durven of willen benoemen is dat Hamas de hoofdverantwoordelijke is voor de doden en het lijden van de Gazanen. Hoofdverantwoordelijk en dan - op grote afstand - gevolgd door Israël.

Israël verdedigt haar bestaansrecht tegen een terroristische organisatie met grote steun onder de Palestijnse bevolking (geholpen door de spiraal van geweld en omstandigheden i.c.m. propaganda) die uit is op de vernietiging van Israël als land. Vechten tegen een terroristische organisatie die eigen burgers als menselijk schild gebruikt, die hen voedsel en alle levensbehoeften afpakt, die bewust ziekenhuizen tot militaire doeleinden maakt zodat Israël daarvan de schuld kan krijgen als ze die bombarderen enz. enz. enz.

Hamas is niet op een andere manier te bevechten dan ze gewoon totaal te vernietigen en om dat te doen ontkom je niet aan onmenselijk veel burgerleed. En die 50.000 zijn allemaal mensen met een ziel en dus niet keurig, maar als je keihard oorlog voert in een zeer dichtbevolkt, grotendeels stedelijk gebied, met militaire doeleinden heel bewust zo geplaatst dat burgerslachtoffers niet te voorkomen zijn, dan snap ik dat Huisman zegt dat dit getal vooral laat zien dat Israël wel degelijk probeert burgerslachtoffers te voorkomen.

Het lijden van de Gazanen kan maar op 1 manier gestopt worden: Einde Hamas. Zolang Hamas blijft bestaan en Gaza blijft regeren, zal Gaza een gesloten gebied blijven en zal het lijden van de Gazanen voortduren. Dus een hele milde aanpak van Israël geeft op korte termijn veel minder (dodelijke) slachtoffers zorgt uiteindelijk vooral voor verlenging van van het lijden en waarschijnlijk binnen afzienbare tijd voor een nieuwe geweldsspiraal, want Hamas begint dan gewoon weer van voor af aan met op sterkte komen en Israël bestoken.

En nee, daarmee zeg ik niet dat er op Israël niets aan te merken valt en mogelijk (ja, daar lijken ook concrete voorbeelden van te zijn, dus dat wil ik niet ontkennen) zit er in al dat geweld ook een boel zinloos geweld. En ik begrijp het dilemma rondom voedsel ook (al wordt daar in de media maar 1 kant van belicht, want het is overduidelijk dat lang niet al het voedsel daadwerkelijk bij de meest noodlijdende burgers terecht komt, maar in de 1e plaats bij Hamas militanten en sympathisanten)

Maar het woord 'genocide' is niet op zijn plaats en de eenzijdige Hamaspropaganda onder de dekmantel van medelijden met Gaza moeten we gewoon niet voor zoete koek aannemen.
Laatst gewijzigd door TSD op 23 mei 2025, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Hoewel ik nogal pro-Israel ben viel me voor de pandemie tijdens een reis naar Israël wel op dat de Palestijnen in een soort groot uitgevallen openlucht gevangenis leven. Dat was dan op de Westelijke Jordaanoever.
Overigens viel me ook de extreme haat van de Palestijnen richting Israël op.

In de Gazastrook is dat gevangenis effect nog veel groter omdat het een klein en extreem dicht bevolkt gebied is wat een soort eilandje is. En bijna helemaal volgebouwd. Dus elke raket raakt per definitie een burgerdoel.
Israël had wel laten we zeggen iets subtieler met de situatie kunnen omgaan maar tegelijkertijd maken de Palestijnen het er zelf wel een beetje naar.

Op de Golan leeft ook een andere bevolkingsgroep die sinds 1967 in Israël terecht gekomen is. Doordat zij (de Druzen) geen enkele behoefte hebben om met bommen te gaan strooien wordt het niets in de weg gelegd en zijn ze overal welkom.
Zo kan het dus ook.

Overigens hoorde ik hierover ooit een voorganger in een preek zeggen dat Israël Gods volk is dat Hij daarom voor hen ruimte zal maken in hun eigen door God zelf gekozen land.
Dat was voor de aanslagen. De manier hoe het nu gaat is niet juist maar dit is wel de Bijbelse lijn.
helma

Bericht door helma »

Wat betreft de verwijderde posting sluit ik me bij Henk J aan.
Het is goed dat het nu verwijderd is en dat had ik na jouw melding wel verwacht. In het verleden kon maar één persoon een melding doen daarna kreeg je de melding: dit is al gemeld. Maar ik begrijp dat dat inmiddels veranderd is.

Wat betreft je vraag Lilian, over ' het seculiere' Israël op één lijn zetten met gelovigen; dat herken ik niet zo op dit forum.
Wél blijft voor mij, op grond van Gods Woord, vaststaan dat dit seculiere Israël nog steeds Gods verbondsvolk is en daarom 'bemind om der vaad'ren wil'
Het is Godonterend hoe Israël zich als natie nog steeds van Jezus als Messias afkeert. Hoe inderdaad hun visie is w.b. LHBTQ+
En om maar niet te spreken over hun abortusstandpunt...ongeboren kinderen mogen tot de bevalling gedood worden. Iedere vrouw die zich aanmeldt bij het leger mag twee keer gratis een abortus doen.

Maar als je terugkijkt naar het volk Israël in Bijbelse tijden...was het toen een volk wat in Gods weg wandelde? Moet de Heere Zich niet steeds beklagen over het verdriet wat ze Hem aandoen? Afgoderij, kindoffers, hoererijen...
Maar Mijn volk wou niet
naar Mijn stemme horen
Israël verliet
Mij en Mijn geboon...

En tóch. Máár God! Ondanks. Nochthans.

Ik doe het niet om uwentwil. Maar om Mijns groten Naams wil.
Hij heeft Zijn Naam aan dit volk verbonden.
Hij blijft het zeggen: Mijn volk.

IK ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten; tot het volk dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik.
Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag, tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg die niet goed is, naar hun eigen gedachten;
Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht

Dáárom is er hoop. Voor een seculier Israël.
Dáárom is er hoop...voor mij. Voor ons gezin.
Want ik kan niet boven dat Israël staan.
Ook voor ons en onze kinderen gelden dezelfde verwijten als de HEERE doet aan Zijn volk. En tóch! Máár God.
Dan blijft er maar één gebed over: Gedenk aan Uw verbond...laat dat Uw hart tot hen, tot ons, in liefde ontvonken.

En nee...dan wil ik hun schuld niet goedpraten. Ook niet de dingen die fout gaan in deze oorlog.
Maar wel besef ik dat ik teveel geneigd ben om vanuit mijn westerse visie naar dit conflict te kijken.
Ik vind het hulpverleningsvraagstuk heel ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat Hamas daar ernstig misbruik van maakt. Zowel door zichzelf te verrijken als het als media propaganda in te zetten. Maar of dat een vrijbrief is om dan alle hulptransporten te stoppen vind ik (met mijn beperkte blik) zeer te betwijfelen. Maar het lijkt me voor de legerleiding ook een heel ingewikkelde keuze.

Maar wat ik zie in dit conflict is dat Israël inmiddels de schuld krijgt van deze oorlog die zij noch begonnen noch gewenst hebben.
Dat ze niet bewust uit zijn op burgerslachtoffers. Dit itt Hamas!
En dat ze keer op keer burgers waarschuwen vóór een bombardement.
Dat ze geen keus hebben in deze oorlog dan door te zetten tot de gijzelaars vrij zijn en Hamas geëlimineerd. Want Hamas heeft al gezegd dat ze 7 oktober zullen blijven herhalen. Ze willen alle Joden dood. Inclusief de onschuldige vrouwen en kinderen. Over genocide gesproken....

Ik vind het verbijsterend om te zien hoe alles omgekeerd wordt alsof Hamas het slachtoffer is in plaats van de terrorist vol haat. Alsof Israël de bedreiging vormt ipv Hamas. Ik kan soms niet geloven wat ik lees.

Als Bert Jan Ruissen daar de vinger bij legt in het EP wordt zijn microfoon uitgezet omdat 'zijn spreektijd op was' Ja..maar normaal zegt de voorzitter dat vooraf. Nu werd zijn stem abrupt gesmoord.
En dat is verontrustend.
Voor álle Joden op deze wereld.
Onze medemensen die weer op weg zijn om vogelvrij verklaard te worden.
Medemensen...maar ook Verbondskinderen.

Het zal gaan zoals het gaan moet. De profetieën zien we voor onze ogen vervuld worden.
Maar wie Gods volk aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Wie zou niet vrezen?

Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: Vandaag, 11:19
Lilian1975 schreef: Vandaag, 10:44

Dank je voor je reactie

Kan en hoe dan een bepaald theologisch standpunt je gevoelig maken voor blinde liefde ten koste van andere schepselen.
En waarom wordt de kritiek zo weinig genoemd? En hoe komt het dat we het seculiere Israël op een lijn zetten met gelovigen? Ik vind het oprecht lastig het goed onder woorden te brengen.

En nee het gaat me niet puur om de post van gisteren. Wel om de voedingsbodem die er kennelijk is voor deze reacties. Ik hoopte dat dat duidelijk was in mijn openingspost. Dit even als reactie op opmerkingen hierover.
Om het nog wat ingewikkelder te maken. Let wel ik pas deze teksten uitdrukkelijk niet toe op het huidige conflict.

Ik plaats hier een link naar Deuteronomium 7 met kanttekeningen . De HEERE verdrijft vele volken om het volk Israël plaatst te bereiden. De HEERE geeft opdracht om de volken te verbannen. Uitroeien. zie Jozua 11:11. En zij sloegen alle ziel die daarin was met de scherpte des zwaards, die verbannende; er bleef niets over wat adem had.

Ik reageer hier kort op. Hopelijk vanavond iets meer tijd ervoor. Ik hoop dan 8n mijn reacties de andere postings mee te nemen.

Maar ja @Huisman.
Je geeft zelf aan deze tekst niet op deze situatie toe te willen passen. Maar noemt het toch. Daarmee geef je een suggestie af. Namelijk dat ik of anderen er geen raad mee weten of eigenlijk iets uit de Bijbel wil schrappen, zelfs?

Dat beeld past inderdaad bij de HEERE. Ook voor mij. Hij alleen mag doen met Zijn Schepping, omdat Hij alleen is de Eigenaar van Zijn schepping is . Niet wij, niet Jozua en niet het huidige volk Israel. Ook staat er nergens dat Hij lust heeft in de dood van goddelozen. Wij dan wel? Hij gaf Jozua (Zijn Knecht, kind van God) daarvoor de opdracht met het doel om plaats te maken voor Israël om zo de komst van de Messias voor te bereiden. De Heere Zelf zou plaats maken! Dat de HEERE daarvoor de opdracht gaf staat ook duidelijk beschreven. Ik lees nergens of heb nergens gehoord dat nu de opdracht gegeven is om alle Palestijnen uit te roeien.
TSD

Bericht door TSD »

huisman schreef: Vandaag, 11:19 Om het nog wat ingewikkelder te maken. Let wel ik pas deze teksten uitdrukkelijk niet toe op het huidige conflict.

Het gaat hier specifiek om een bevel om volkeren uit te roeien, als uitvoering van het oordeel van de HEERE over hen vanwege hun gruwelen. Dat lijkt mij niet op het huidige conflict van toepassing en in zekere zin ook irrelevant. In hetzelfde Bijbelboek staan ook meer algemene krijgswetten waar we voor deze tijd meer van kunnen leren, namelijk in Deuteronomium 20:

10 Wanneer gij nadert tot een stad om tegen haar te strijden, zo zult gij haar den vrede toeroepen.
11 En het zal geschieden, indien zij u vrede zal antwoorden, en u opendoen, zo zal al het volk, dat daarin gevonden wordt, u cijnsbaar zijn, en u dienen.
12 Doch zo zij geen vrede met u zal maken, maar krijg tegen u voeren, zo zult gij haar belegeren.
13 En de HEERE, uw God, zal haar in uw hand geven; en gij zult alles, wat mannelijk daarin is, slaan met de scherpte des zwaards;
14 Behalve de vrouwen, en de kinderkens, en de beesten, en al wat in de stad zijn zal, al haar buit zult gij voor u roven; en gij zult eten den buit uwer vijanden, dien u de HEERE, uw God, gegeven heeft.
15 Alzo zult gij aan alle steden doen, die zeer verre van u zijn, die niet zijn van de steden dezer volken.

Dan volgen er weer enkele verzen die specifiek gaan over dezelfde volkeren waar ook in Deuteronomium 7 over gesproken worden, vervolgens eindigt dit hoofdstuk met de volgende verzen:
19 Wanneer gij een stad vele dagen zult belegeren, strijdende tegen haar, om die in te nemen, zo zult gij haar geboomte niet verderven, de bijl daaraan drijvende; want gij zult daarvan eten; daarom zult gij dat niet afhouwen (want het geboomte van het veld is des mensen spijze), opdat het voor uw aangezicht kome tot een bolwerk.
20 Maar het geboomte, hetwelk gij kennen zult, dat het geen geboomte ter spijze is, dat zult gij verderven en afhouwen; en gij zult een bolwerk bouwen tegen deze stad, dewelke tegen u krijg voert, totdat zij ten onderga.

Israël mocht dus niet zomaar een verrassingsoverval doen, maar eerst via onderhandeling geweldloze overgave aanbieden, met de belofte dat de HEERE hen, indien de vijand niet horen zal, hen de overwinning zal schenken. Ook moesten ten allen tijde vrouwen en kinderen gespaard worden. Onderscheid tussen burgers en militairen (even vrij vertaald) werd dus ook aan Israël geboden. Immers, in die tijd zal het allergrootste deel van de volwassen mannen gewoon hebben moeten meevechten.

Zelfs vruchtbomen moesten gespaard worden en mochten dus niet gekapt worden ter wille van de oorlogsvoering. Ook dat heeft ons iets te zeggen over hoe de HEERE wil dat er oorlog gevoerd wordt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Steeds meer gemeenten lijken zich te willen mengen in het buitenlandbeleid van het kabinet. De reactie van het Reformatorisch Dagblad wijst er terecht op dat gemeenten zich beter kunnen concentreren op hun eigenlijke taak: het besturen van de gemeente.

Bron: https://www.rd.nl/artikel/1108388-gemee ... -neemt-toe

Opvallend en wrang is dat er vanuit gemeenten nauwelijks aandacht lijkt te zijn voor de gijzelaars die nog altijd worden vastgehouden in Gaza. Hun vrijlating, in combinatie met een expliciete erkenning van Israël door Hamas en de bereidheid om de wapens neer te leggen en in vrede samen te leven, zou met onmiddellijke ingang een einde maken aan de oorlog.

Met andere woorden: Hamas is aan zet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 13:41 Steeds meer gemeenten lijken zich te willen mengen in het buitenlandbeleid van het kabinet. De reactie van het Reformatorisch Dagblad wijst er terecht op dat gemeenten zich beter kunnen concentreren op hun eigenlijke taak: het besturen van de gemeente.

Bron: https://www.rd.nl/artikel/1108388-gemee ... -neemt-toe

Opvallend en wrang is dat er vanuit gemeenten nauwelijks aandacht lijkt te zijn voor de gijzelaars die nog altijd worden vastgehouden in Gaza. Hun vrijlating, in combinatie met een expliciete erkenning van Israël door Hamas en de bereidheid om de wapens neer te leggen en in vrede samen te leven, zou met onmiddellijke ingang een einde maken aan de oorlog.

Met andere woorden: Hamas is aan zet.
Mee eens. Aan de andere kant, zeker de grote gemeenten hebben te maken met aardig wat inwoners die zich heel nauw betrokken voelen met de Palestijnen. (Soms om daadwerkelijke familie, soms ook zoals Christenen zich met Israel verbonden voelen). De Joodse gemeenschap is kleiner en minder luidruchtig.

Om op andere te reageren. Natuurlijk heeft/had Hamas de sleutels in handen wat betreft vrede. Het zou kunnen dat nu algemene ontbinding nog niets oplevert en de grootste haviken in Israel nog steeds Gaza willen bezetten of er een lappendeken van willen maken zoals op de Westoever, maar er waren zeker mogelijkheden in het niet zo verre verleden.

Met het gegeven dat Hamas echt slechte intenties heeft, moet je wel verder redeneren als Israel. En dan moet je echt wel de afweging maken of de manier van bestrijden van de terreur, de burgerdoden waard is. Die vragen werden gesteld bij Hiroshima en Nagasaki. Die vraag werd gesteld in het klein bij het beeindigen van de treinkaping bij De Punt. En nu moet je de vraag ook altijd blijven stellen, wat win je bij dit bombardement, of wat win je bij voedselschaarste creeren.

En ik deelde al eerder een linkje met schattingen van het aantal slachtoffers naar leeftijd en geslacht. En als meer dan 1 procent extra van de kinderen onder 12 sterft (bovenop normale sterfte) dan is dat gewoon een grote prijs.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie