huisman schreef: ↑Vandaag, 09:561. Ik heb het verwijderde bericht niet gelezen maar het bericht heeft jou geraakt daarom is het goed dat het verwijderd is.Lilian1975 schreef: ↑Vandaag, 09:27 Ik twijfel erg over het bericht dat ik nu plaats..... en doe het met schroom.
Twijfel om een nieuw topic te openen. Israël liefhebben? Maar hoe! ?. Wanneer dat uiteindelijk beter is, dan staat de moderators het vrij om dat te doen. Zelfde geld komt er helemaal geen discussie.
Heb mij gisteren ( en nog steeds) een beetje verwonderd over het uitblijven van reactie op een "rascistisch" bericht gisteren m.b.t. of Palestijnen mensen waren.
Ik weet voor mijzelf niet wat er gebeurde..... Hoe moet je het duiden..... . Ik vond het schrokkend. Wat voor proces speelde er af? Durf ik, durven wij kritisch onszelf te bevragen?
Dit is niet bedoeld om modder te gooien. Of om jezelf nog wat veren in de kont te steken. Waardoor we allemaal "verblind" blijven of worden. Maar gewoon een soort bezinningsmoment....
Is dit een uitwerking van een bepaalde Israël liefde die groter en sterker is geworden in de loop van de jaren, maar die ook blind maakt?
Het aantal bezoekers was die uren gisteren niet heel laag.
Het is waarschijnlijk door meerderen (actieve forummers) gelezen.
En ( ik spreek nu even vanuit mijn ervaring, perspectief, (voorzichtige, en soms ook feitelijke kritiek op de Israëlische regering/keuzes worden bijna volledig genegeerd) in het algemeen. Her rare is, als er minder ernstige dingen spelen. Bijvoorbeeld hie je een ds aanspreekt. Dan speelt dat helemaal niet. ( en nee, ik doel niet op moderatiebeleid, maar op onze eigen verantwoordelijkheid)
Daarnaast is er liefde tot het volk Israël. Liefde is nooit verkeerd. Maar liefde kan ook blind maken. Of in dit geval nooit?
Het conflict is politiek maar wordt vooral ook religieus benaderd. Ook door ons als christenen. Welke gevaren brengt dat met zich mee? Of brengt dat geen gevaren mee?
Wat ingewikkelder misschien:
Heeft de angst om als jodenhater neergezet te worden ons doen doorslaan in het verstaan de Schrift? Het is... of je hangt de vervangingstheologie aan of niet. Maar alles wat niet niet is, is dus bij voorbaat vervangingstheologie. Dus uit de boze. Waardoor we we nu menen alle profetieën op een bepaalde manier te moeten duiden. ( dwars tegen de kanttekeningen in) en dat dat ons dus blind kan maken?
Heeft zwijgen ook consequenties hoe de buitenwereld naar ons kijkt?
Misschien zijn er wel meer opmerkingen/gedachten te plaatsen?
En nee, dit is niet bedoeld om het Hamasgeweld te verheerlijken of goed te keuren....
Ook niet om de terreur te verzachten ofzo. Of anti semitisme te baggetaliseren.
Maar is wat hier gebeurde bijvoorbeeld gisteren, door te e zwijgen, niet net zo goed zwart en duister en "duivels" zoals terreur?
Ik hoop dat het gesprek in "christelijke waardigheid " gevoerd kan worden. Dat er ruimte is hiervoor. Zonder anti semitisme aan te wakkeren, zonder racisme of haat aan te wakkeren.
Kan het niet? Is het onverstandig? Verwijder deze post dan maar.
2. Mijn steun voor Israël is niet blind maar wel sterk zeker nu Israël een existentiële strijd voert. Deze steun heeft zeker een belangrijke Bijbelse component.
3. In een oorlog is de waarheid de eerste die sneuvelt. Veel media wil ons doen geloven dat bij elke aanval van Israël er uitsluitend vrouwen en kinderen omkomen. Dat Israël alleen scholen en ziekenhuizen bombardeert. Dat Hamas een organisatie is die een eerlijke strijd voert en niet hun eigen bevolking misbruikt door zich te verschuilen juist onder scholen en ziekenhuizen.
4.Ik hoor geen enkel alternatief voor deze strijd. Hoe en van wie krijgt Israël veiligheidsgaranties? Echt van niemand!
5.ik vind het zorgelijk dat het mediaoffensief van Hamas en ‘links’ heeft geresulteerd dat het frame ‘genocide’ en ‘hongersnood’ ook onder ons voor waarheid wordt aangenomen.
6. Militair gezien vecht Israël deze oorlog ‘netjes’ . Geen chemische wapens. B.v geen Agent orange die de VS gebruikte in de Vietnam oorlog. Geen napalm die de VS toen ook veel gebruikte. Maar een grootschalig conflict in een Urban Area is altijd ‘lelijk’.
Let wel: Hier heeft Hamas letterlijk voor gekozen op 7 oktober 2023.
7. Er zijn verschrikkelijke incidenten geweest tijdens dit offensief. Ook hebben hier en daar individuele soldaten zich misdragen. Ook binnen Israël wordt er door media,bevolking en ook justitie kritisch gekeken naar deze incidenten. Maar het zijn wel incidenten die in elke rechtvaardige oorlog voorkomen. Ook Oekraïense soldaten hebben Russische gewonde krijgsgevangen geëxecuteerd. Oorlog is verschrikkelijk en mensen komen dan soms tot verschrikkelijke daden. Maar van al die beste stuurlui die in de tweede kamer, op universiteiten en in de Nederlandse talkshows zitten walg ik.
Kortom mijn steun voor Israël is onverminderd gebleven.
We botsen wel eens