Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

aggieoudje

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door aggieoudje »

Ds P. Nobel heeft er inderdaad gestaan is toch echt een bondsdominee. Komt niet alleen bij ons uit Krimpen vandaan maar preekt er ook regelmatig.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Misschien is dat dan voor het laatst. Ik kan me zo voorstellen dat er verschillende, zo niet alle Bondsdominees daar niet meer zullen voorgaan, met als resultaat dat de gemeente vervolgens ook geen Bondsgemeente meer genaamd kan worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Wat jij je kunt voorstellen, zegt dan kennelijk erg weinig over de feiten.
Een rechts-confessioneel

Bericht door Een rechts-confessioneel »

DDD schreef:Wat jij je kunt voorstellen, zegt dan kennelijk erg weinig over de feiten.
Inderdaad, beter houdt Jantje zich bezig met de hokjes en vakjes binnen de GG.
Hervormde gemeenten kunnen geen lid worden van de Gereformeerde Bond, gelukkig maar. Het was Augustinus die zei: 'zoals wij zijn, zo zijn de tijden.'
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Een rechts-confessioneel schreef:
DDD schreef:Wat jij je kunt voorstellen, zegt dan kennelijk erg weinig over de feiten.
Hervormde gemeenten kunnen geen lid worden van de Gereformeerde Bond, gelukkig maar. Het was Augustinus die zei: 'zoals wij zijn, zo zijn de tijden.'
Misschien iets off topic maar je bent al lid sinds 2002 joh, en al 36 berichten, dat zijn er twee berichten per jaar :haha :offtopic
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Dan kijk je niet goed.

Jan Catsburg
AAA Prosman
Willem Kalkman
P Nobel

Allemaal bekende bondsdominees
Ah, jij hebt het over het lijstje van predikanten die er gestaan hebben, ik over het lijstje met predikanten die er tegenwoordig voorgaan. En daar zie ik vrijwel geen bondspredikanten tussen staan, behalve dan de oud-predikanten.
MePaul

Bericht door MePaul »

Een rechts-confessioneel schreef:
Eén ding is zeker, binnen de pkn wordt de vrouw in het ambt steeds normaler.
MePaul

Bericht door MePaul »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:Dan kijk je niet goed.

Jan Catsburg
AAA Prosman
Willem Kalkman
P Nobel

Allemaal bekende bondsdominees
Ah, jij hebt het over het lijstje van predikanten die er gestaan hebben, ik over het lijstje met predikanten die er tegenwoordig voorgaan. En daar zie ik vrijwel geen bondspredikanten tussen staan, behalve dan de oud-predikanten.
Wel ds Zeeman uit Hoogblokland en ds van der Stoep uit Nieuwland en Oosterwijk.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Net zo min als je feitelijk kunt spreken over een 'bondsgemeente', is het maar de vraag in hoeverre je kunt spreken over een 'bondspredikant'. Nergens is immers een lijstje te vinden van welke predikanten daadwerkelijk lid zijn van de GB, en gelukkig maar.

Je kunt je als predikant en als gemeente wel aangetrokken voelen tot het gedachtengoed wat door de GB wordt uitgedragen, en je min of meer verwant voelen aan de plaats die de GB binnen het geheel van de PKN inneemt. In dat licht kun je je natuurlijk wel afvragen waarom je Hervormd Genderen een GB-gemeente zou noemen als ze het standpunt van de GB over de vrouw in het ambt niet (meer) onderschrijft.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:Net zo min als je feitelijk kunt spreken over een 'bondsgemeente', is het maar de vraag in hoeverre je kunt spreken over een 'bondspredikant'. Nergens is immers een lijstje te vinden van welke predikanten daadwerkelijk lid zijn van de GB, en gelukkig maar.

Je kunt je als predikant en als gemeente wel aangetrokken voelen tot het gedachtengoed wat door de GB wordt uitgedragen, en je min of meer verwant voelen aan de plaats die de GB binnen het geheel van de PKN inneemt. In dat licht kun je je natuurlijk wel afvragen waarom je Hervormd Genderen een GB-gemeente zou noemen als ze het standpunt van de GB over de vrouw in het ambt niet (meer) onderschrijft.
Wat je zegt over bondsgemeenten klopt helemaal. Wat betreft de predikanten die GB lid zijn: die staan in het jaarlijkse adressenboekje wat te bestellen is bij de GB.

Maar ook het lidmaatschap van een predikant van de GB zegt niet zoveel. Het kost 10 euro per jaar, en staat open voor een ieder die het een interessante vereniging vind (mits lid van de PKN). Er zijn ook wat Gereformeerde predikanten in de PKN die lid zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:Net zo min als je feitelijk kunt spreken over een 'bondsgemeente', is het maar de vraag in hoeverre je kunt spreken over een 'bondspredikant'. Nergens is immers een lijstje te vinden van welke predikanten daadwerkelijk lid zijn van de GB, en gelukkig maar.

Wat je zegt over bondsgemeenten klopt helemaal. Wat betreft de predikanten die GB lid zijn: die staan in het jaarlijkse adressenboekje wat te bestellen is bij de GB.

Maar ook het lidmaatschap van een predikant van de GB zegt niet zoveel. Het kost 10 euro per jaar, en staat open voor een ieder die het een interessante vereniging vind (mits lid van de PKN). Er zijn ook wat Gereformeerde predikanten in de PKN die lid zijn.
Ah... zo goed ben ik op de hoogte blijkbaar. Misschien moet ik toch maar eens lid worden.
Het is denk ik wel zo dat niet elke predikant die in een Bondsgemeente staat, lid zal zijn. Of vergis ik me daar ook in?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wel een goede vraag eigenlijk: moet je als 'bezwaarde' PKN-er lid zijn van de Gereformeerde Bond?
MePaul

Bericht door MePaul »

eilander schreef:Wel een goede vraag eigenlijk: moet je als 'bezwaarde' PKN-er lid zijn van de Gereformeerde Bond?
Dan gaat het om de Waarheidsvriend? Waardevol blad als je het mij vraagt!
J.C. Philpot

eilander schreef:Ah... zo goed ben ik op de hoogte blijkbaar. Misschien moet ik toch maar eens lid worden.
Het is denk ik wel zo dat niet elke predikant die in een Bondsgemeente staat, lid zal zijn. Of vergis ik me daar ook in?
Ik heb er geen actuele inzicht in, maar naar mijn weten is in het verleden bijvoorbeeld ds. J.J. Poort nooit lid geweest van de GB. Ondanks dat hij bijvoorbeeld in GB gemeente Kamerik predikant was.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

eilander schreef:Wel een goede vraag eigenlijk: moet je als 'bezwaarde' PKN-er lid zijn van de Gereformeerde Bond?
Ik zou hier geen regel van willen maken. Al denk ik wel dat je als bezwaarde PKN-er de plicht hebt om in jouw gemeente en kerk je stem te laten horen en dwalingen tegen te gaan. Lid van de GB zijn zou daar een gevolgtrekking van kunnen zijn. Al vind ik de GB na 2004 wel heel erg (te) gematigd en genuanceerd in haar toon. Ik mis vaak het "zo zegt de Heere".

George Whitefield
Gesloten