Wist je dat...

Curatorium

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef:... de Noorderkerk in Rijssen voorlopig tot de zomervakantie gesloten is...
... dat de diensten voor zolang worden gehouden in de zustergemeente Zuid...
... dat de aanvangstijden een beetje vreemd zijn en de middagdienst verdwijnt?
Misschien een goede reden om hierna die 2e middagleesdienst af te schaffen.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is er voor bezwaar tegen een extra leesdienst?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Wat is er voor bezwaar tegen een extra leesdienst?
Niets.
Maar misschien moet men ook zo nuchter zijn dat je dit niet alleen moet laten bestaan, omdat het altijd zo is geweest en je er niets aan durft te veranderen vanwege het mogelijke verwijt dat je kerkdiensten afschaft.
Ik heb weleens begrepen dat er in deze diensten vrijwel niemand meer in de kerk zit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Het ligt er natuurlijk ook erg aan of er goede preken gelezen worden, maar ik zou het helemaal niet zo'n gekke optie vinden.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Geen bezwaar. Maar niet zo lang geleden bij zo'n dienst in Rijssen geweest aangezien ik 's ochtends op kind op moest passen. We zaten met 20 (?) man in zo'n, overigens mooie, maar enorme arena-kerk.
In Zeeland zie je hetzelfde. Daar zei een ambtsdrager eens: die dienst gaan we nooit afschaffen, want ook tijdens die dienst moeten en kunnen er nog mensen bekeerd worden.
Nu is dat natuurlijk geen argument, want er is ook niet iedere week woensdag een (lees)dienst en qua tijd zou je wel 4 diensten kunnen houden.
Als je honderden leden hebt en er komen er tijdens een eredienst zo weinig opdagen moet de kerkenraad eens kijken of er geen andere mogelijkheden zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Oke. Het is dus een soortgelijk fenomeen als de weekdiensten die op sommige plaatsen gehouden worden.

Toch verbaast het me dat het niet drukker is. Komt er dan ook een organist? Waarom hebben ze geen kleiner zaaltje voor begrafenissen en middagdiensten, vraag ik me dan af. Ik heb zelf geen hekel aan leesdiensten. Als er goed gelezen wordt, en de preek is goed, kan dat een heel goed alternatief zijn voor menig predikant.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Toch verbaast het me dat het niet drukker is. Komt er dan ook een organist? Waarom hebben ze geen kleiner zaaltje voor begrafenissen en middagdiensten, vraag ik me dan af. Ik heb zelf geen hekel aan leesdiensten. Als er goed gelezen wordt, en de preek is goed, kan dat een heel goed alternatief zijn voor menig predikant.
Dat is het curieuze juist: er is een zogenaamde trouwzaal, waar de doordeweekse rouw- en trouwdiensten worden gehouden en waar plek is voor meer dan 100 mensen. Maar met die zondagse leesdiensten, waar je inderdaad wel een kanon kunt afschieten, blijven ze in die enorme kerkzaal zitten. En ja, het hele personeel komt eraan te pas, koster, organist, collectanten, noem maar op.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad wel een intrigerend fenomeen. Ik begrijp dat de kerkenraad zelf niet aanwezig is, want anders zouden er naast de kerkenraad en de medewerkers niemand zijn.

We zullen maar denken dat de andere leden tijdens de ochtend- en avonddienst voldoende bijdragen voor de instandhouding van de middagdienst;-)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de dominee zelf ook komt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat is inderdaad wel een intrigerend fenomeen. Ik begrijp dat de kerkenraad zelf niet aanwezig is, want anders zouden er naast de kerkenraad en de medewerkers niemand zijn.

We zullen maar denken dat de andere leden tijdens de ochtend- en avonddienst voldoende bijdragen voor de instandhouding van de middagdienst;-)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de dominee zelf ook komt.
Haha, een dominee die in de kerk zit terwijl een ouderling een preek leest: dat geloof je toch zelf niet? ;)
In de GG komt het sowieso zelden of nooit voor dat een dominee als luisteraar in de kerk zit tijdens een gewone zondagse dienst.
Kerkenraad: die is natuurlijk wel vertegenwoordigd, anders kan de dienst niet doorgaan. Maar dat zijn slechts een paar diehards.

Die leesdiensten worden echt in stand gehouden tegen beter weten in. Dat er totaal geen behoefte aan is, bewijst het aantal kerkgangers.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Waarom niet? De gemeentepredikant staat er niet om bekend dat hij veel preekt, integendeel. Dus hij zou best de derde dienst kunnen bijwonen. De meeste van zijn collega's in de Gereformeerde Gemeenten zijn dan gewoon zelf aan het werk.

En de dominee is toch ook lid van de kerkenraad, dus zo gek zou dat toch niet zijn. Daarnaast hoor je soms dat een dominee (dat zeg ik in het algemeen, van deze dominee weet ik dat niet) geen tijd heeft gehad zich behoorlijk voor te bereiden. In dat geval zou het meeluisteren met de leesdienst of het elders houden van een wel voorbereide preek helemaal zo gek niet zijn, voor de gemeente in ieder geval een stuk plezieriger.
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Die leesdiensten worden echt in stand gehouden tegen beter weten in. Dat er totaal geen behoefte aan is, bewijst het aantal kerkgangers.
Bij mijn zoon in de gemeente wordt (nog) een doordeweekse avonddienst gehouden, waar ook slechts een handjevol trouwe leden op afkomen.
Behalve als er een aansprekende naam wordt vermeld, dominee-op-het-voetstuk, dan komen de mensen van heinde en verre en zit de kerk stampvol.
Vandaar dat die diensten nog steeds gehandhaafd blijven, want zo is het gemiddeld aantal natuurlijk wel (kunstmatig) hoog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Bij mijn zoon in de gemeente wordt (nog) een doordeweekse avonddienst gehouden, waar ook slechts een handjevol trouwe leden op afkomen.
Behalve als er een aansprekende naam wordt vermeld, dominee-op-het-voetstuk, dan komen de mensen van heinde en verre en zit de kerk stampvol.
Vandaar dat die diensten nog steeds gehandhaafd blijven, want zo is het gemiddeld aantal natuurlijk wel (kunstmatig) hoog.
Bij onze weekdiensten (Bijbellezing) komen ook maar een handje vol, toch wilde de dominee ze in standhouden omdat het ook voor hemzelf hele goede diensten waren, nu ben ik benieuwd of de kerkenraad in de vacante periode de weekdiensten gaat handhaven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik zie nu de foto's van de bezetting van het Maagdenhuis in Amsterdam. Mijn sympathie ligt ogenblikkelijk bij het college van bestuur van de UvA.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Bij onze weekdiensten (Bijbellezing) komen ook maar een handje vol, toch wilde de dominee ze in standhouden omdat het ook voor hemzelf hele goede diensten waren, nu ben ik benieuwd of de kerkenraad in de vacante periode de weekdiensten gaat handhaven.
Wij zijn al jaren vacant en hebben zo nu en dan ook weekdiensten. De opkomst is vaak treurig, ongeveer een derde van een zondagse avonddienst. Toch hoop ik dat ze blijven bestaan, ik vind het fijn, weekdiensten. Liever dan een gemiddelde gemeenteavond, waar je moet gaan zitten praten...
- Niet meer zo actief -
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:Ik zie nu de foto's van de bezetting van het Maagdenhuis in Amsterdam. Mijn sympathie ligt ogenblikkelijk bij het college van bestuur van de UvA.
Mijn sympathie lag zeker niet bij de bezetters. Maar ook niet bij het rendementsdenken van het college van bestuur.

Ik denk dat er in Nederland eens goed nagedacht moet worden over de kleine studies. Niet alleen over de talenstudies maar ook over bijvoorbeeld godgeleerdheid. Als je ziet hoe in Leiden en Utrecht theologie uit de markt is gezet, dan denk ik wel eens: moeten de universiteiten in ons kleine Nederland echt allemaal concurreren met elkaar? En dan kijken wie er afvallen? Speelt de historie van Leiden en Utrecht met de theologiestudie dan geen enkele rol? Gaat het enkel om het rendement?
Plaats reactie