Verwachte boeken theologie
Re: Verwachte boeken theologie
Men neme de proef op de som: de inkomsten uit boeken worden afgetrokken van de traktementen.
Dat zou sowieso een hoop nutteloze boeken kunnen schelen...
Mij dunkt dat die mensen dat het beste weten. Dat bedoelde ik ook te zeggen.Mister schreef:Laten we vast stellen dat degelijke schriftuurlijk-bevindelijke predikers evengoed last zouden kunnen hebben van de 'wortel van geldgierigheid'. Het zijn allemaal mensen, net zo als u en ik. We mogen wel verwachten dat dit niet het motief is om te komen tot het uitgeven van stichtelijke werken.-DIA- schreef:Zou dat echt ten diepste de reden zijn? Ik vind dat nogal naïef gedacht. Probeer eens na te denken...Hendrikus schreef:Heel simpel: als je ze gratis op internet zet, brengen ze geen geld op.keesjanm schreef:Het zou toch mooi zijn als deze predikanten hun preken ook gratis laten publiceren? Ik denk dat ze dan nog meer gelezen worden.
Van die prekenboeken vangen ze jaarlijks nog een leuk zakcentje aan royalties.
Ik kan dan namelijk niet bergrijpen, of de wortel van geldgierigheid zou een speciale rol spelen in bij
de Schriftuurlijk-bevindelijke predikers. Wel wetende dat in een ieder van ons van nature de kiemen
daarvan in ons hart leven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD schreef:Dat zou sowieso een hoop nutteloze boeken kunnen schelen...

~~Soli Deo Gloria~~
Precies. Sommige prekenbundels worden uitgegeven ten bate van een goed doel, kerkbouw of zo.Mister schreef:Zuur lijkt het me niet. Het is gewoon waar natuurlijk. Boeken uitgeven levert geld op. Dat geld kan voor allerlei nuttige doeleinden gebruikt worden.
Andere preken worden gebundeld uitgegeven omdat ze toch al op papier staan, dus makkelijk te publiceren zijn - en dan nog wat extra inkomsten opleveren. Ach ja, de dominee heeft ook studerende kinderen, en dat zijn dure kostgangers. Ik zeg er niks verkeerds van, maar ik geef alleen antwoord op de gestelde vraag, waarom ze die preken niet gratis op internet zetten. Dat lijkt me wel duidelijk, en dat heeft nix met wel of geen respect voor ambtsdragers te maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Triest om zo gefrustreerd te posten......DDD en Hendrikus hebben jullie ooit zo'n boek helemaal gelezen ?Hendrikus schreef:DDD schreef:Dat zou sowieso een hoop nutteloze boeken kunnen schelen...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Over het algemeen, en ik spreek uit zeer nabije ervaring, weten mensen die zo reageren niet veelhuisman schreef:Triest om zo gefrustreerd te posten......DDD en Hendrikus hebben jullie ooit zo'n boek helemaal gelezen ?Hendrikus schreef:DDD schreef:Dat zou sowieso een hoop nutteloze boeken kunnen schelen...
van wat we belijden. En over het algemeen is dat ook hun belijdenis niet.
Ik heb regelmatig boeken gelezen waarvan ik achteraf constateerde dat ze beter niet hadden kunnen verschijnen, inderdaad.
Jij constateerde...en dat is het einden van alle dingen ? Ooit van hoogmoed gehoord?DDD schreef:Ik heb regelmatig boeken gelezen waarvan ik achteraf constateerde dat ze beter niet hadden kunnen verschijnen, inderdaad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Huisman, volgens mij poste jij ook eerder eens in dit topic dat je deze boeken niet aanbeveelthuisman schreef:Triest om zo gefrustreerd te posten......DDD en Hendrikus hebben jullie ooit zo'n boek helemaal gelezen ?Hendrikus schreef:DDD schreef:Dat zou sowieso een hoop nutteloze boeken kunnen schelen...

huisman schreef:Yesenaer schreef:Bij Den Hertog staan ook weer veel mooie nieuwe uitgaven die binnenkort verschijnen, bijv. prekenboeken van ds. Verschuure, ds Hoogerland enz.
..en vergeet ds van Boven niet...er komen zeker 3 nieuw boeken van hem uit....toch plaats ik deze boeken niet in dit topic....raar mannetje die huisman
Hij prijst ze in ieder geval niet aan voor hij ze gelezen heeft.huisman schreef:Jij constateerde...en dat is het einden van alle dingen ? Ooit van hoogmoed gehoord?DDD schreef:Ik heb regelmatig boeken gelezen waarvan ik achteraf constateerde dat ze beter niet hadden kunnen verschijnen, inderdaad.
Dat is namelijk het probleem van dat vele uitgeven van boeken van dominees. De fanclub koopt het en vindt het op voorhand al mooi. Zonder het gelezen te hebben.
Ik begrijp dit oprecht niet als een serieuze bijdrage. Ik geef mijn mening na lezen van een boek. Dat is niet hoogmoedig, hooguit zelfbewust. En bovendien is dit rare verwijt evenzeer op alle bijdragen op dit forum van toepassing. Je zou als voorbeelden eens tien van je eigen bijdragen moeten bekijken. Daar staat voortdurend jouw mening in.huisman schreef:Jij constateerde...en dat is het einden van alle dingen ? Ooit van hoogmoed gehoord?DDD schreef:Ik heb regelmatig boeken gelezen waarvan ik achteraf constateerde dat ze beter niet hadden kunnen verschijnen, inderdaad.
Ik geloof werkelijk dat hier op dit forum nog nooit zoveel
a. onkunde,
b. vijandschap,
c. bitterheid,
d. enz.
heeft geheerst, en dat deze zaken meer en meer zullen toenemen en openbaar zullen gaan komen.
De tijd lijkt er rijp voor te worden. Ik wil niet profeteren, verre daarvan, maar merk alleen maar op.
a. onkunde,
b. vijandschap,
c. bitterheid,
d. enz.
heeft geheerst, en dat deze zaken meer en meer zullen toenemen en openbaar zullen gaan komen.
De tijd lijkt er rijp voor te worden. Ik wil niet profeteren, verre daarvan, maar merk alleen maar op.
Een beetje hetzelfde als er een nieuwe Iphone uitkomt vindt de Apple fanclub het op voorhand al mooi. Zelfs als ze met een Iphone 1 model op straat gaan vertellen dat dat het nieuwe model wordt, is hij toch nog mooier als het voorlaatste model.refo schreef: Dat is namelijk het probleem van dat vele uitgeven van boeken van dominees. De fanclub koopt het en vindt het op voorhand al mooi. Zonder het gelezen te hebben.
Alleen beoordelen aangaande inhoud.
Eens met Huisman. Zolang het tegendeel niet bewezen is, horen we uit te gaan van de goede intenties. Prekenbundels uitbrengen hoofdzakelijk voor geldelijk gewin lijkt mij geen goede intentie, dus ga ik er niet van uit dat predikanten dat doen.huisman schreef:Wat een zure opmerking en de suggestie dat deze predikanten preken maken om geld is natuurlijk tegen de forumregels.Hendrikus schreef:Heel simpel: als je ze gratis op internet zet, brengen ze geen geld op.keesjanm schreef:Het zou toch mooi zijn als deze predikanten hun preken ook gratis laten publiceren? Ik denk dat ze dan nog meer gelezen worden.
Van die prekenboeken vangen ze jaarlijks nog een leuk zakcentje aan royalties.
Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers.