Welke van de honderden?Wilma van den Berg schreef:"Sanctus"
Ik luister Vespers van Segei Rachmaniov
(Ja Hendrikus dat is van na 1845

Welke van de honderden?Wilma van den Berg schreef:"Sanctus"
Nou, ik zie ze nogal eens verschijnen op plaatsen waar ze alzo van den beginne niet hebben gestaan. Dan gaan "onder ons bekende" uitgevers cd's uitbrengen met daarop "De Heer is mijn herder", of "Heer, ik hoor van rijke zegen", of "Heer, ik kom tot U".jvdg schreef:Als ik zo'n apostrofje tegenkom in de psalmen dan zing ik gewoon die "e". Klinkt trouwens goed!Wilma van den Berg schreef:Jazeker, dat hoor je ook echt met zingen :mrgreen:Hendrikus schreef:staat dat apostofje er echt?Wilma van den Berg schreef:O, Heer' Jezus kom..
Mooi punt van bezinning Hendrikus. Heb ik nog nooit zo bij stil gestaan! Bij deze word ik scherper als het gaat om het te pas en te onpas gebruiken der apostrof.Hendrikus schreef:Nou, ik zie ze nogal eens verschijnen op plaatsen waar ze alzo van den beginne niet hebben gestaan. Dan gaan "onder ons bekende" uitgevers cd's uitbrengen met daarop "De Heer is mijn herder", of "Heer, ik hoor van rijke zegen", of "Heer, ik kom tot U".jvdg schreef:Als ik zo'n apostrofje tegenkom in de psalmen dan zing ik gewoon die "e". Klinkt trouwens goed!Wilma van den Berg schreef:Jazeker, dat hoor je ook echt met zingen :mrgreen:Hendrikus schreef: staat dat apostofje er echt?
Maar dan staan er opeens allemaal apostRRRRRRRRRRRofjes, want dan zijn we opeens nog roomser dan de dichter.
Dus dan zie je "De Heer' is mijn herder", "Heer', ik hoor van rijke zegen", "Heer', ik kom tot U". Waar zijn we dan mee bezig? Dat hebben J.J.L ten Cate en collegae echt niet geschreven.
En trouwens, Jan, dan moet jij nog wel je best doen om overal die e bij in te frommelen
Laat die strof je niet verleiden om af te wijken van het doel daarvan.Jongere schreef: Bij deze word ik scherper als het gaat om het te pas en te onpas gebruiken der apostrof.
1773refo schreef:In de berijming van 1776 komt de apostrof' niet voor. Eén van de berijmingseisen was dat alleen 'Heer' gebruikte mocht worden en niet Heere. De apostrof' komt alleen in GBS psalmboekjes voor. Evenals uitsluitend hele noten in de balken. Allemaal geschiedvervalsing dus.
(Dat zou je eens met de SV moeten doen, dan zwaait er wat)
:mrgreen: dàt is pas geschiedvervalsing.jvdg schreef:1773refo schreef:In de berijming van 1776 komt de apostrof' niet voor. Eén van de berijmingseisen was dat alleen 'Heer' gebruikte mocht worden en niet Heere. De apostrof' komt alleen in GBS psalmboekjes voor. Evenals uitsluitend hele noten in de balken. Allemaal geschiedvervalsing dus.
(Dat zou je eens met de SV moeten doen, dan zwaait er wat)