Lees de verklaring eens echt goed door want in je reactie heb je over geheel iets anders.Erasmiaan schreef:De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).huisman schreef:Dat is één uitleg,Dit zegt Dächsel bij deze tekst. Dus meer een verlangen om naar hun staat te leven, verlangen naar heiligheid dus.Tiberius schreef:Ze verwijzen naar Jes. 55:1.Fjodor schreef:Waar leggen de kanttekenaren die link, kan je dat hier posten? Want ik heb ze enkel op internet en daar staan bij mat 5 geen kanttekeningen.
De kanttekening bij Mat 5:6 luidt: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.De armen van geest en de treurenden hebben reeds gerechtigheid, de gerechtigheid van het geloof; zij zijn door het geloof in de Middelaar van het menselijk geslacht, Jezus Christus, gerechtvaardigd en verkrijgen vergeving van hun zonden (Rom.5:1vv. <#Ro 5.1>). Wanneer deze nu beginnen de zachtmoedigheid te verkrijgen, zo beginnen zij werkelijk hun heiliging, en nu moet bij hen uit de gerechtigheid van het geloof ook een gerechtigheid van het leven voortkomen. Er is in hen nog velerlei verborgen ongerechtigheid, die moet worden weggeruimd; er zijn nog vele stukken van de gerechtigheid, die zij moeten leren en zich eigen maken. Wanneer zij nu naar al hun ontbrekende gerechtigheid een diepe behoefte hebben, een sterk verlangen, wanneer zij daarnaar hongeren en dorsten en zij met aanwending van alle vlijt ernaar streven, dan noemt de Heere Jezus hen zalig. Zij hebben geen welgevallen in zichzelf, zij zijn met hun eigen kennis en kracht niet tevreden, maar zij hebben zeer veel behoefte. Zij erkennen, dat een Christen in dit leven door de goddelijke genade en hulp van de zonde vrij kan worden, en houden het voor een grote zaligheid van de zonde vrij te worden.
Ik denk dat ook de kanttekenaren dat zeggen.Ze trachten naar de ware gerechtigheid in Christus, eigenlijk de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.Een begeerte om naar en in Christus ware gerechtigheid te leven maar zovaak te struikelen.Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Maar ik zie hier geen bekommerden over hun staat in dit leven, in beide verklaringen niet.
Ruth de Moabietische.
Re: Ruth de Moabietische.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat zei ik, bekommerd over hun staat, over hun deel in Christus, over de vergeving der zondenAnder schreef:Wat versta jij onder bekommerden, huisman? Wellicht is het goed om daar over eens te zijn.huisman schreef:Dat is één uitleg,Dit zegt Dächsel bij deze tekst. Dus meer een verlangen om naar hun staat te leven, verlangen naar heiligheid dus.Tiberius schreef:Ze verwijzen naar Jes. 55:1.Fjodor schreef:Waar leggen de kanttekenaren die link, kan je dat hier posten? Want ik heb ze enkel op internet en daar staan bij mat 5 geen kanttekeningen.
De kanttekening bij Mat 5:6 luidt: Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.De armen van geest en de treurenden hebben reeds gerechtigheid, de gerechtigheid van het geloof; zij zijn door het geloof in de Middelaar van het menselijk geslacht, Jezus Christus, gerechtvaardigd en verkrijgen vergeving van hun zonden (Rom.5:1vv. <#Ro 5.1>). Wanneer deze nu beginnen de zachtmoedigheid te verkrijgen, zo beginnen zij werkelijk hun heiliging, en nu moet bij hen uit de gerechtigheid van het geloof ook een gerechtigheid van het leven voortkomen. Er is in hen nog velerlei verborgen ongerechtigheid, die moet worden weggeruimd; er zijn nog vele stukken van de gerechtigheid, die zij moeten leren en zich eigen maken. Wanneer zij nu naar al hun ontbrekende gerechtigheid een diepe behoefte hebben, een sterk verlangen, wanneer zij daarnaar hongeren en dorsten en zij met aanwending van alle vlijt ernaar streven, dan noemt de Heere Jezus hen zalig. Zij hebben geen welgevallen in zichzelf, zij zijn met hun eigen kennis en kracht niet tevreden, maar zij hebben zeer veel behoefte. Zij erkennen, dat een Christen in dit leven door de goddelijke genade en hulp van de zonde vrij kan worden, en houden het voor een grote zaligheid van de zonde vrij te worden.
Ik denk dat ook de kanttekenaren dat zeggen.Ze trachten naar de ware gerechtigheid in Christus, eigenlijk de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.Een begeerte om naar en in Christus ware gerechtigheid te leven maar zovaak te struikelen.Dat is, die met grote begeerte verlangen en trachten naar de ware gerechtigheid in Christus.
Maar ik zie hier geen bekommerden over hun staat in dit leven, in beide verklaringen niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En ja, wat houdt dat woordje bekommerd dan precies in?huisman schreef:
Dat zei ik, bekommerd over hun staat, over hun deel in Christus, over de vergeving der zonden
- MarthaMartha
Nee, er staat namelijk dat zalig is wie hongert en dorst naar de gerechtigheid. Gods kinderen, hongeren en dorsten dagelijks naar die gerechtigheid. Dat zegt helemaal niets over het feit dat diegene Christus nog niet kent.Ander schreef:Dat zou MM ook al. Ik heb nu een Schriftplaats genoemd en daarnaast ter illustratie een tekst uit Ruth genoemd. Kun je je daarin vinden?huisman schreef: Ik denk dat de consensus hierin ligt dat wij leerstellingen nooit mogen bewijzen uit een terecht of onterechte vergeestelijking van een O.T. Bijbelse geschiedenis. Zo'n leerstelling zou altijd onderbouwd moeten worden met rechtstreekse teksten uit de Bijbel. Mee eens..?
Ja, Christus belooft een licht te zijn voor wie in duisternis wandelen, net zoals Hij belooft rust te geven aan de vermoeiden en belasten die tot Hem komen, die rust en dat licht vinden ze pas als ze Hem vinden.
Heb je explicieter/ duidelijker schriftbewijs?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- MarthaMartha
in Christus, maar in hun leven is die slechts ten dele, daarom snakken ze naar gerechtigheid....Erasmiaan schreef:Gelovigen hebben al een volkomen gerechtigheid.Fjodor schreef:Alsof gelovigen niet meer kunnen dorsten naar bijvoorbeeld gerechtigheid. Of naar de verlossing van de zonde. Etc. Ook zij kunnen verzadigd worden hoor. Dus om nu uit zo'n tekst zo'n dogmatisch leerpunt te halen lijkt mij wat erg kort door de bocht.Willem schreef: Het lijkt me dat @Afgewezen (e.a.) een probleem heeft met de Schrift want dat is in zijn/haar ogen "dubbel". Een uitspraak als "Zalig zijn de hongerigen en dorstigen, want zij zullen verzadigd worden" is volgens @Afgewezen helemaal fout want het is in haar optiek "standelijk" binnen of buiten. Noodzakelijkerwijs zouden er dan geen hongerigen en dorstigen kunnen zijn. Want een geestelijk dode kan geen honger of dorst hebben en een levendgemaakte heeft - in zijn/haar optiek - geen honger meer want die is al met Christus verzadigd. Maar volgens de tekst zijn er levendgemaakten - want ze hongeren en dorsten - die nog verzadigd zullen worden.
- MarthaMartha
Het probleem is dat die stelling alleen maar verdedigt kan worden door een verkeerde uitleg van Ruth....Tiberius schreef:Dan moet je daar je pijlen op richten, niet op de vermeende verkeerde uitleg van Ruth.Afgewezen schreef:Nee, dit is precies waar het om gaat: mensen die Christus niet kennen, worden voor gelovigen gehouden en als zodanig behandeld. Wel omkleed met allerlei mitsen en maren, maar intussen gebeurt het toch maar.Tiberius schreef:Nu leg je zelf weer een rookgordijn aan, waarvoor je MM bedankt, dat ze het signaleert.
Want dit is precies weer het voorbeeld van de karikatuurvorming, waar dit hele topic van vol staat.
Heb jij al concrete schriftplaatsen waaruit blijkt dat er leven is zonder Christus te kennen?
Is er 1 bijbelschrijver die zulke mensen benoemd en bemoedigd?
Zowel jij als ander beroept je voor deze theorie op het boek Ruth.Tiberius schreef:Dan moet je daar je pijlen op richten, niet op de vermeende verkeerde uitleg van Ruth.Afgewezen schreef:Nee, dit is precies waar het om gaat: mensen die Christus niet kennen, worden voor gelovigen gehouden en als zodanig behandeld. Wel omkleed met allerlei mitsen en maren, maar intussen gebeurt het toch maar.

Als we de uitleg van Calvijn mogen volgen in dezen, had Paulus maar één ding nodig: niet om zaliggesproken te worden, maar om het Evangelie te horen. En toen hij dat gehoord had, geloofde hij en liet hij zich dopen. Heel anders dan bij de mensen voor wie hij nu als voorbeeld fungeren moet.Tiberius schreef:Dat is nog maar zeer de vraag. Over het eerste (de zaligsprekingen) loopt een ander topic en wat die andere schriftgegevens betreft heb ik al verwezen naar de bekering van Paulus.Afgewezen schreef:En wat de zaligsprekingen betreft: toon maar eens aan dat het hier om bekommerden gaat! Dat wordt wel aangenomen, maar het staat nergens. Het blijkt ook helemaal niet uit de context, noch is het gegrond op andere Schriftgegevens.
Het zal stil worden aan de Avondmaalstafels. Het geloof hoeft niet meer versterkt te worden. Zie hier de nieuwe Avondmaalspraktijk. Bekommerden zonder Christus worden genodigd. Ze hongeren en dorsten. Ze zijn uitziende. En de gelovigen die werkelijk Christus hebben omhelsd, die zijn al verzadigd.De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).
Over vreemd zijn aan de gangen van Gods volk gesproken. Gods volk heeft nodig iedere keer verzadigd te worden met Christus. Daarom vriend zeggen de kanttekeningen op de eerste zaligspreking:
Dat is, nederigen en gebrokenen van hart, die hun nietigheid verstaande, een klein gevoel van zichzelven hebben, steunende alleen op de genade Gods in Christus Jezus;
Gelovigen blijven hier op aarde hongeren en dorsten. Ware bekommerden hangen aan Christus hun Bruidegom om meer en meer met Hem verzadigd te worden.
Christus doet het zelf in Matt. 5:6. Wel is het goed, zoals onlangs geopperd, na te gaan wat Christuskennis precies is.MarthaMartha schreef:Heb jij al concrete schriftplaatsen waaruit blijkt dat er leven is zonder Christus te kennen?
Is er 1 bijbelschrijver die zulke mensen benoemd en bemoedigd?
Zijn gelovigen al verzadigd? Integendeel! Over degenen die verzadigd zijn, wordt het wee uitgesproken (zie onder)!Erasmiaan schreef:De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).
Zie je nu dat jullie redenering kant noch wal raakt?
Lucas 6: 20 En Hij, Zijn ogen opslaande over Zijn discipelen, zeide: Zalig zijt gij, armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.
21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
22 Zalig zijt gij, wanneer u de mensen haten, en wanneer zij u afscheiden, en smaden, en uw naam als kwaad verwerpen, om des Zoons des mensen wil.
23 Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten.
24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg.
25 Wee u, die verzadigd zijt, want gij zult hongeren. Wee u, die nu lacht, want gij zult treuren en wenen.
26 Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken, want hun vaders deden desgelijks den valsen profeten.
Je hebt wat met kant en wal. Jouw redeneringen zijn op z'n minst ook wat gezocht. Gelovigen kunnen ook behoefte hebben aan verzadiging, dat ontken ik niet. Echter, in Matth. 6 heeft Jezus over die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, gevoelende hun zonden en ellenden, zoals Jes. 55 dat zegt. En die verzadigden uit Luk. 6, dat is de verzadiging naar het vlees. Dat is weer wat anders.Afgewezen schreef:Zijn gelovigen al verzadigd? Integendeel! Over degenen die verzadigd zijn, wordt het wee uitgesproken (zie onder)!Erasmiaan schreef:De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).
Dus pas idd maar op door verzadiging te prediken zonder dat er honger is geweest. Pas maar op door de treurigen en ongetroosten buiten te zetten en de "verzekerden", die het onnodig vinden om de noodzaak van de honger - en hoe je kan weten dat er een rechte honger is -scherpelijk te prediken, als ware gelovigen te typeren.Afgewezen schreef:Zijn gelovigen al verzadigd? Integendeel! Over degenen die verzadigd zijn, wordt het wee uitgesproken (zie onder)!Erasmiaan schreef:De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).
Lucas 6: 20 En Hij, Zijn ogen opslaande over Zijn discipelen, zeide: Zalig zijt gij, armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.
21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
22 Zalig zijt gij, wanneer u de mensen haten, en wanneer zij u afscheiden, en smaden, en uw naam als kwaad verwerpen, om des Zoons des mensen wil.
23 Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel; want hun vaders deden desgelijks den profeten.
24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg.
25 Wee u, die verzadigd zijt, want gij zult hongeren. Wee u, die nu lacht, want gij zult treuren en wenen.
26 Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken, want hun vaders deden desgelijks den valsen profeten.
Laatst gewijzigd door Willem op 15 sep 2010, 19:03, 3 keer totaal gewijzigd.
De verzadigden in Luk. 6 worden gesteld tegenover de hongerigen en dorstigen uit de zaligsprekingen. Dus 'verzadigd zijn' heeft in de zaligsprekingen helemaal geen positieve betekenis. Dan "raakt het kant noch wal" te zeggen dat gelovigen dan de 'verzadigden' zijn.Ander schreef:Je hebt wat met kant en wal. Jouw redeneringen zijn op z'n minst ook wat gezocht. Gelovigen kunnen ook behoefte hebben aan verzadiging, dat ontken ik niet. Echter, in Matth. 6 heeft Jezus over die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, gevoelende hun zonden en ellenden, zoals Jes. 55 dat zegt. En die verzadigden uit Luk. 6, dat is de verzadiging naar het vlees. Dat is weer wat anders.Afgewezen schreef:Zijn gelovigen al verzadigd? Integendeel! Over degenen die verzadigd zijn, wordt het wee uitgesproken (zie onder)!Erasmiaan schreef:De gerechtigheid heb je of heb je niet. Die is volkomen. De rechtvaardigmaking is ook maar één keer. En, gelovigen hoeven niet meer zalig gesproken te worden, die zijn het al (en die zullen ook niet verzadigd worden, die zijn het al).
Bovendien, je moet het maar willen, dat niet-gelovigen tóch zaliggesproken worden...
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 15 sep 2010, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ho, dat zeg ik nergens, of ik heb echt iets verkeerds gezegd ergens. 't Gaat ook nogal snel. Waar heb ik dat gezegd?Afgewezen schreef: Bovendien, je moet het maar willen, dat niet-gelovigen tóch zaliggesproken worden...
Erasmiaan heeft dat gezegd, en die val jij bij.Ander schreef:Ho, dat zeg ik nergens, of ik heb echt iets verkeerds gezegd ergens. 't Gaat ook nogal snel. Waar heb ik dat gezegd?Afgewezen schreef: Bovendien, je moet het maar willen, dat niet-gelovigen tóch zaliggesproken worden...