freek schreef:- Andreas Kinneging, Geografie van goed en kwaad
Zijn er van jullie die dit boek ook gelezen hebben? Wat vond je ervan?
Ja, ik heb het gelezen, al moet ik één hoofdstuk nog een keer goed lezen omdat dat er destijds wat bij in was geschoten (hoofdstuk 23 over Tocqueville).
Ik vond het boek ten eerste bijzonder goed leesbaar, juist vanwege de opbouw: korte essay's met een duidelijke lijn erin. Bovendien houd ik wel van de denkwijze van Kinneging en denk ik dat die voor ons christenen heel waardevol kan zijn! Wat dat betreft is het wel belangrijk om dit boek te lezen. Het is wel jammer dat het christendom min of meer op één hoop wordt gegooid met overige pre-middeleeuwse bronnen, maar dat valt natuurlijk te verwachten en wat dat betreft hoeft niet elke schrijver perfect in ons straatje te passen. Ik vind het alleen jammer dat bijvoorbeeld Bart-Jan Spruyt (komt uit hetzelfde hoekje) de (sterke) lijn van Kinneging niet doorbouwt naar christelijk perspectief maar vooral vervalt in een kruistocht tegen de Islam. Hele belangrijke kans gemist.
Maar goed, ondanks die kanttekening is het al erg 'verfrissend' om filosofische essays van hoge kwaliteit te lezen die kritisch staan tegenover het Verlichtingsdenken. Ik ben ook zeer benieuwd naar de lessen van prof. Kinneging in de toekomst.
Wat vind jij er van - tot nu toe?