Wat voor auto rijden wij?

Willem

Re: wat voor auto rijden wij?

Bericht door Willem »

helma schreef:
Willem schreef:
refo schreef:De kleyne luyden willen ook Mercedes rijden. En dat verdedigen met bijbelteksten.
Het eerste mag van mij. Maar het tweede gaat ze niet (meer) lukken.
Dan is de Bijbel toch wel heel wat genuanceerder en met meer begrip en vrijheid. De Bijbel stelt de 10% norm. In mijn eenvoudigheid denk ik dan dat de rest vrij besteed mag worden.
Salomo had gouden schilden voor z'n lijfwacht. Simpel ijzer werkt volgens mij ook prima als je ruzie hebt met iemand die probeert een dreun op je hoofd uit te delen. :jongle
Nou is Salomo nou niet drect een voorbeeld van iemand die dicht bij de Heere leefde.
Ik denk dat je toch ook zijn voorbeeld qua bruiden liever niet navolgt.
Dit is toch wel een beetje vreemd. Salomo bad om wijsheid en de Heere zegende hem ook met macht en grote rijkdom. Dat was wel degelijk nog in de tijd dat hij dicht bij de Heere leefde.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
helma schreef: Nou is Salomo nou niet drect een voorbeeld van iemand die dicht bij de Heere leefde.
De Heere Jezus vergelijkt zichzelf zelfs met Salomo! Ik snap niet dat je dit kunt zeggen.
Volgens mij (zie 2e stukje) ging dat vooral over zijn 1000 vrouwen.... en ja, Salomo leefde dicht bij de Heer maar verliet Hem later in zijn leven. Ik heb wel eens het idee dat we denken dat het met Salomo nog wel goed kwam, maar de Bijbel lijkt toch een beetje een andere kant op te wijzen.... maar goed, dat gaat dus over vrouwen.... Israel mocht wel rijkdom tentoonstellen als teken van Gods zegen.... maar in het nieuwe testament zien we wel een nieuwe tendens van soberheid en matigheid (niet voor niets 1 van de kardinale deugden) ontstaan.
Jozef van Arimathea en Nicodemus waren vermoedelijk ook rijk. En als er geen rijken zijn, kunnen de armen niet onderhouden worden. Ik zie weinig grond in de Bijbel om mensen hun rijkdom te ontzeggen en eisen op te leggen wat ze af moeten staan aan armen (of goede doelen). Ook is het niet zo dat het Oude Testament voor ons af heeft gedaan.

Verder hebben onze vaderen gezegd, op grond van het bijbelboek Prediker, dat Salomo nog tot inkeer is gekomen. Maar zeker is dat niet; harde Schriftgegevens betreffende dat punt ontbreken.
Klopt. Ik durf daar ook geen uitspraken over te doen. En met rijkdom is inderdaad niets mis, wel is het onze opdracht goed met ons geld om te gaan, goede rentmeesters te zijn. Dan zien we in het nieuwe testament wel een verschuiving naar meer soberheid en matigheid, geen pronkzucht enz. En wat voor een auto iedereen dan in rijdt is aan hen zelf. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Ik denk dat je het moet nuanceren. Er is niks tegen het rijden in een mooie merc of BMW, als je hem kunt betalen. Maar er zijn mensen die een lening afsluiten, om de buitenkant zo mooi mogelijk op te poetsen.
Als je eerlijk aan je geld bent gekomen en je geeft daar ook een gedeelte van aan de kerk en de armen, is er m.i. niks mis mee. Er stond een stukje in een kerkblad: mag God meekijken bij het invullen van je belastingbiljet ?
Doen we dat ook allemaal eerlijk, gevende de keizers wat des keizers is ?
Ik merk wel eens dat veel mensen geen bezwaar hebben tegen zwart klussen.
Een hummer of andere asobak, is voor mij een brug te ver. (afgezien dat die H een ontzettend lelijke auto is, waar je echt niet in gezien wil worden, denk ik)
Ik heb een auto, maar als het aan te fietsen is, gebruik ik die.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lassie

Bericht door Lassie »

Mister schreef:
Lassie schreef:
Ichtus schreef:
Lassie schreef:Wij wilden graag een electrische auto, omdat dit toch wel milieu bewust rijden is. Nu rijden we in een auto die zuinig rijdt (label A).
We rijden 1 op 22. En besparen zowieso 80 tot 100 euro per maand aan benzine. En onze auto koste 8.000 euro (nieuw). Geen wegenbelasting.
Het boekje zegt van die auto 1 op 22. Maar ik haal dat nooit, helaas :nonnon
Na een jaar gereden te hebben kwamen wij ook pas 1 op 22. Maar dan moet je wel 100 rijden op de snelweg. Dat geeft soms frustratie's van andere weggebruikers die met 160 komen aan jagen tsja en dan moet je soms gewoon even je ruiten schoonmaken.
Nu moet ik je ook eerlijk zeggen dat ik er van baal dat mensen met 100 een vrachtwagen gaan inhalen, als ik al zover in de buurt ben dat ik behoorlijk in de remmen moet omdat er op het laatste moment nog ééntje met 100 tergend langzaam naar links schuift. ;(
ik had het niet over op het laatste moment.... maar als mensen 10 min. op de linkerbaan (terwijl jij achter een vrachtwagen rijdt op de rechterbaan) achter je blijven rijden tsja dan ga ik ook niet wachten tot die er eindelijk eens voorbij gaat.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:De Heere Jezus vergelijkt zichzelf zelfs met Salomo! Ik snap niet dat je dit kunt zeggen.
Volgens mij (zie 2e stukje) ging dat vooral over zijn 1000 vrouwen.... en ja, Salomo leefde dicht bij de Heer maar verliet Hem later in zijn leven. Ik heb wel eens het idee dat we denken dat het met Salomo nog wel goed kwam, maar de Bijbel lijkt toch een beetje een andere kant op te wijzen.... maar goed, dat gaat dus over vrouwen.... Israel mocht wel rijkdom tentoonstellen als teken van Gods zegen.... maar in het nieuwe testament zien we wel een nieuwe tendens van soberheid en matigheid (niet voor niets 1 van de kardinale deugden) ontstaan.
Jozef van Arimathea en Nicodemus waren vermoedelijk ook rijk. En als er geen rijken zijn, kunnen de armen niet onderhouden worden. Ik zie weinig grond in de Bijbel om mensen hun rijkdom te ontzeggen en eisen op te leggen wat ze af moeten staan aan armen (of goede doelen). Ook is het niet zo dat het Oude Testament voor ons af heeft gedaan.

Verder hebben onze vaderen gezegd, op grond van het bijbelboek Prediker, dat Salomo nog tot inkeer is gekomen. Maar zeker is dat niet; harde Schriftgegevens betreffende dat punt ontbreken.
Klopt. Ik durf daar ook geen uitspraken over te doen. En met rijkdom is inderdaad niets mis, wel is het onze opdracht goed met ons geld om te gaan, goede rentmeesters te zijn. Dan zien we in het nieuwe testament wel een verschuiving naar meer soberheid en matigheid, geen pronkzucht enz. En wat voor een auto iedereen dan in rijdt is aan hen zelf. :)
Dit ben ik helemaal met je eens.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
helma schreef:
Willem schreef:
refo schreef:De kleyne luyden willen ook Mercedes rijden. En dat verdedigen met bijbelteksten.
Het eerste mag van mij. Maar het tweede gaat ze niet (meer) lukken.
Dan is de Bijbel toch wel heel wat genuanceerder en met meer begrip en vrijheid. De Bijbel stelt de 10% norm. In mijn eenvoudigheid denk ik dan dat de rest vrij besteed mag worden.
Salomo had gouden schilden voor z'n lijfwacht. Simpel ijzer werkt volgens mij ook prima als je ruzie hebt met iemand die probeert een dreun op je hoofd uit te delen. :jongle
Nou is Salomo nou niet drect een voorbeeld van iemand die dicht bij de Heere leefde.
De Heere Jezus vergelijkt zichzelf zelfs met Salomo! Ik snap niet dat je dit kunt zeggen.
Ik bedoel maar te zeggen dat het mij op zich niet uitmaakt hoe Salomo met zijn geld omging; want dat hij nou niet direct een voorbeeld is geweest qua levenswandel. Ik zou dus liever iemand als voorbeeld nemen vanwie duidelijk was dat hij een godvruchtige levenswandel had. En dan nog zijn dat ook zondige mensen.

Niet wat deden de bijbel'heiligen' moet de vraag zijn; maar: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal. En ik denk dat dat voor de een anders kan zijn dan de ander. De Heere kent onze zwakke plekken wel.
Willem

Bericht door Willem »

helma schreef:Ik bedoel maar te zeggen dat het mij op zich niet uitmaakt hoe Salomo met zijn geld omging; want dat hij nou niet direct een voorbeeld is geweest qua levenswandel. Ik zou dus liever iemand als voorbeeld nemen vanwie duidelijk was dat hij een godvruchtige levenswandel had. En dan nog zijn dat ook zondige mensen.
Niet wat deden de bijbel'heiligen' moet de vraag zijn; maar: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal. En ik denk dat dat voor de een anders kan zijn dan de ander. De Heere kent onze zwakke plekken wel.
Als je let op de eerste posting dan werd daar de opmerking gemaakt dat Mercedes rijden niet te rechtvaardigen valt met Bijbelteksten. Daarvan heb ik aangetoond dat dat niet klopt. Je laatste conclusie is nu juist exact wat Erasmiaan en ook ik telkenmale hebben aangegeven :super
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Israel mocht wel rijkdom tentoonstellen als teken van Gods zegen.... maar in het nieuwe testament zien we wel een nieuwe tendens van soberheid en matigheid (niet voor niets 1 van de kardinale deugden) ontstaan.
Inderdaad, was er in het OT veel uitwendige rijkdom en schoonheid, tekenen van Gods zegen, terwijl in het NT matigheid en soberheid wordt gepropageerd. In het OT was het ook belangrijk dat iemand, vooral een vrouw, mooi was van uiterlijk. In het NT wordt juist gezegd dat het - ook bij een vrouw - níét om het uiterlijk gaat. Daarom geloof ik niet dat je met een beroep op Salomo een leven in overdaad en luxe kunt verdedigen. Salomo's glorie was er in feite tot meerdere glorie van de God van Salomo - een heel andere situatie dus.
vlinder

Bericht door vlinder »

Veel geld uitgeven aan een auto is relatief.
Als iemand die 5000 euro per maand verdiend een auto koopt van 20.000 euro is dat in verhouding minder veel dan wanneer iemand bijvoorbeeld 1000 euro per maand verdient en een auto van 5.000 euro koopt.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:Veel geld uitgeven aan een auto is relatief.
Als iemand die 5000 euro per maand verdiend een auto koopt van 20.000 euro is dat in verhouding minder veel dan wanneer iemand bijvoorbeeld 1000 euro per maand verdient en een auto van 5.000 euro koopt.
Precies, dat is de nuance die af en toe gemist wordt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:Veel geld uitgeven aan een auto is relatief.
Precies, dat is de nuance die af en toe gemist wordt.
Maar dan mis ik nog de nuance tussen financieel verantwoord en principieel verantwoord.
Auto

Bericht door Auto »

Zita schreef:Maar dan mis ik nog de nuance tussen financieel verantwoord en principieel verantwoord.
Vanuit overheidsstandpunt is dat er besteed moet worden naar draagkracht, dus zodra iemand de financiele mogelijkheden heeft om een voertuig te kopen waar een groter budget voor gevraagd wordt dat hij/zij dat gelijk moet doen, dat is dan financieel en principieel verantwoord. Dit heeft namelijk positieve consequenties voor de schatkist en de diverse accijnzen die naar de staat vloeien.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

een renault laguna sinds kort

Afbeelding
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

MarthaMartha schreef:een renault laguna sinds kort

Afbeelding
:super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Binnenkort kun je ws voordelig een Toyota Prius aanschaffen. Ze worden massaal gedumpt door leaserijders, van wie het kontrakt afloopt.
Hoorde ik vanmorgen in het nieuws. Staat ws ook vandaag in de krant :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie