elbert schreef: ↑23 okt 2024, 13:31
TSD schreef: ↑23 okt 2024, 11:09
Ik kan echt niet mee met je gitzwarte analyse van Trump. Een Hitler-vergelijking, einde van de democratie, het willen verlengen van zijn termijn, een stroman na hem installeren, fascisme, een Rusland-achtig scenario….
Het is allemaal zo bizar, zo extreem en zo gitzwart, ik geloof daar niets van. De Democraten zelf trouwens ook niet, want de punten die jij noemt zijn helemaal geen campagne-issues.
Deze gitzwarte analyse verzin ik niet zelf. Ik baseer me op de volgende bronnen:
- de uitspraken van Trump zelf.
- de uitspraken van zijn voormalige medewerkers, vooral Republikeinen. Ik noem een aantal namen:
Jon Kelley (voormalig chef-staf in het Witte Huis onder Trump, noemt hem een fascist,
een bewonderaar van Hitler en een toekomstige dictator),
Mark Milley (voormalig chef-staf van het leger onder Trump, noemt hem fascistisch tot in de kern),
John Bolton (veiligheidsadviseur en ultra-havik, maar noemt Trump totaal ongeschikt als president die illegaal bezig was),
H.R. McMaster (ook een voormalig veiligheidsadviseur van Trump, "een gevaar voor de republiek"),
James Mattis (minister van defensie, noemt Trump "een gevaar voor de grondwet"),
Rex Tillerson (minister van buitenlandse zaken, noemt hem "zo dom als een stuk steen"),
Mike Pence (vice-president!, "het zal geen verrassing zijn dat ik Trump niet ga steunen, hij vindt zichzelf belangrijker dan de grondwet") enzovoorts enzovoorts. Allemaal Republikeinen (m.u.v. Milley denk ik) die alllemaal op hoog niveau met Trump hebben gewerkt en die allemaal zeggen dat Trump gevaarlijk is.
Bij een 2e termijn denk ik dat hij bovendien gevaarlijker zal zijn. Hij zal zich niet meer omringen met Republikeinen die kritisch zijn en tegengas zullen geven. In plaats daarvan zullen het allemaal lakeien zijn die blindelings zijn wensen zullen uitvoeren.
Waarom vraag je naar de Democratische campagne als de Republikeinen tijdens deze campagne al zeggen dat Trump gevaarlijk is? Over de Democraten gesproken: ik denk dat ze te voorzichtig zijn in de campagne. Ze willen de schijn vermijden dat ze de lopende gerechtelijke procedures tegen Trump gebruiken voor politiek gewin. Kortom: ze proberen het allemaal netjes te spelen. Maar gezien het gevaar van een 2e termijn van Trump (hij ligt voor in de peilingen) is "netjes zijn" hier niet meer op zijn plaats. Als ik een Democratische strateeg was, zou ik zeggen: de beuk erin.