Dat is zeker waar.Jantje schreef:Waar een wil is, is er een weg. Dat hebben we in de wereld gezien deze week...
Op de laatste c.q. laagste plaats. Dat is de beste zeggen ze wel eensDDD schreef:Het lijkt mij duidelijk dat ik behoor bij de uiterste linkerflank, waarmee ik niemand in de linkerflank wil beschuldigen het met mij eens te zijn, natuurlijk.Jantje schreef:@DDD, je hoeft er niet een antwoord op te geven, maar op welke plaats in de Gereformeerde Gemeenten zou jij jezelf plaatsen?
Ik vind dit toch wel verdrietige reacties.-DIA- schreef:Niet iedereen lijkt dat te zien. Er zijn nu eenmaal ook alleseters die alles wel goed vinden wat goed klinkt.Erasmiaan schreef:Het lijkt mij geen goede ontwikkeling. Het betreft hier een predikant die het niet eens is met (delen van) de prediking in de Gereformeerde Gemeente. Dit bevordert het uit elkaar groeien van de flanken en dat is verdrietig. Zo zou ik het ook niet wijs vinden om een GGiN-predikant uit te nodigen.
We zien het voor de ogen gebeuren: de Gergem worden een modaliteitenkerk.
Zucht... DIA...!-DIA- schreef:Ds. Janse kun je best naar luisteren. Hij preekt de waarheid, toch mis ik een zekere bevindelijke diepte. Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik mis dat wel.
Zo is dat @Jantje!Jantje schreef:Er zijn zelfs predikanten die tegen de Bijbel met Uitleg hebben gewaarschuwd, onder andere laatstgenoemde predikant in zijn Barneveldse tijd en ook de heer Bredeweg. Maar dat vind ik dan weer wel fout. Want daar kan je niks op tegen hebben.
Dat snap ik wel. Ik mis dat ook wel.Luther schreef:Zucht... DIA...!-DIA- schreef:Ds. Janse kun je best naar luisteren. Hij preekt de waarheid, toch mis ik een zekere bevindelijke diepte. Ik weet niet of ik dat mag zeggen, maar ik mis dat wel.
Ik mis bij jou ook bevindelijke diepte........
Mee eens. Een kerkraad en een gemeente beïnvloeden ook een dominee. Al dat stoppen in hokjes vind ik ook niks. Maar wie ben ik - ik kan naar vrij veel (breed) luisteren. Als ze maar ware herders zijn en niet te veel in vriendjespolitiek meedoen dan mag ik ze wel. En ik wil iedereen herinneren dat we een schatkist van oudvaders hebben. Tegenwoordig kunnen we ook naar veel dominees luisteren via bandjes, cd's, en online. Dus we zijn hartstikke verwend als je mij vraagt. We moeten nooit vergeten dat we allemaal, niet een uitgezonderd, onder de vloek liggen. En dat we de boodschap van de Evangelie krijgen is een wonder. Dan moeten we niet te veel klagen ...Simon0612 schreef:Man man man, waar gaat dit nou eigenlijk over? Er wordt niets anders gedaan dan mensen en dominees in hokjes gestopt. Jullie zijn hokjes mensenDominees staan waar ze nu staan, en niemand weet waar ze zouden staan in een ander kerkverband....dan God alleen. Echt raar al die ‘als dit en als dat’ vragen. Domme vragen zijn er niet, behalve de ‘als dit en als dat’ vragen.
Feitelijk klopt dit niet. De kerkenraad van Bodegraven nodigt maar een (zeer) beperkt aantal dominees uit en ook qua preeklezen is het assortiment beperkt. Dus blijkbaar vindt de kerkenraad van Bodegraven de verschillen geen nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt. Kortom, de kanselruil is alleen een middel om het aantal dominees in hun modaliteit uit te breiden en heeft weinig te maken met het zoeken naar eenheid.Luther schreef:Ik vind dit toch wel verdrietige reacties.-DIA- schreef:Niet iedereen lijkt dat te zien. Er zijn nu eenmaal ook alleseters die alles wel goed vinden wat goed klinkt.Erasmiaan schreef:Het lijkt mij geen goede ontwikkeling. Het betreft hier een predikant die het niet eens is met (delen van) de prediking in de Gereformeerde Gemeente. Dit bevordert het uit elkaar groeien van de flanken en dat is verdrietig. Zo zou ik het ook niet wijs vinden om een GGiN-predikant uit te nodigen.
De kerkenraad van Bodegraven verdient een groot compliment dat men niet alleen praat over eenheid, maar ook handelt.
Het is in feite uitvoering geven aan iets wat ds. Golverdingen al jaren geleden eens suggereerde: Stel in weekdiensten de kansel voor elkaar open! Ga het gesprek aan! En ervaar hoe dicht het allemaal bij elkaar ligt.
Modaliteiten, flanken... binnen de bandbreedte van de GG betreft het echt nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt.
De suggestie dat ds. G. Kater een prediking brengt die toch geschuwd moet worden, is kwalijk.
Dat is knap. Ik heb even kerktijden.nl er op nagekeken en ik zie die predikanten niet vermeld staan onder Bodegraven...DDD schreef:Wat een onzin. Ik zie ds. Van Zetten, ds. Verschuure, ds Clements, ds. W. Mouw, ds. Boudewijn, ds Schot. Dus dat is gewoon niet waar.
In dit verband eens met GGotK. Als men nu ook ds. Krijgsman uitnodigde, en de dominees die DDD beweert dat er voorgaan, dan zou het daar wel van getuigen.GGotK schreef:Feitelijk klopt dit niet. De kerkenraad van Bodegraven nodigt maar een (zeer) beperkt aantal dominees uit en ook qua preeklezen is het assortiment beperkt. Dus blijkbaar vindt de kerkenraad van Bodegraven de verschillen geen nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt. Kortom, de kanselruil is alleen een middel om het aantal dominees in hun modaliteit uit te breiden en heeft weinig te maken met het zoeken naar eenheid.Luther schreef:Ik vind dit toch wel verdrietige reacties.-DIA- schreef:Niet iedereen lijkt dat te zien. Er zijn nu eenmaal ook alleseters die alles wel goed vinden wat goed klinkt.Erasmiaan schreef:Het lijkt mij geen goede ontwikkeling. Het betreft hier een predikant die het niet eens is met (delen van) de prediking in de Gereformeerde Gemeente. Dit bevordert het uit elkaar groeien van de flanken en dat is verdrietig. Zo zou ik het ook niet wijs vinden om een GGiN-predikant uit te nodigen.
De kerkenraad van Bodegraven verdient een groot compliment dat men niet alleen praat over eenheid, maar ook handelt.
Het is in feite uitvoering geven aan iets wat ds. Golverdingen al jaren geleden eens suggereerde: Stel in weekdiensten de kansel voor elkaar open! Ga het gesprek aan! En ervaar hoe dicht het allemaal bij elkaar ligt.
Modaliteiten, flanken... binnen de bandbreedte van de GG betreft het echt nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt.
De suggestie dat ds. G. Kater een prediking brengt die toch geschuwd moet worden, is kwalijk.
Knap en dom zijn relatieve begrippen, maar deze reactie is toch wel uitermate dom.Jantje schreef:In dit verband eens met GGotK. Als men nu ook ds. Krijgsman uitnodigde, en de dominees die DDD beweert dat er voorgaan, dan zou het daar wel van getuigen.GGotK schreef:Feitelijk klopt dit niet. De kerkenraad van Bodegraven nodigt maar een (zeer) beperkt aantal dominees uit en ook qua preeklezen is het assortiment beperkt. Dus blijkbaar vindt de kerkenraad van Bodegraven de verschillen geen nuances die horen bij de veelkleurige wijzen waarop de Geest werkt. Kortom, de kanselruil is alleen een middel om het aantal dominees in hun modaliteit uit te breiden en heeft weinig te maken met het zoeken naar eenheid.