Re: Gebedskringen in de ban
Geplaatst: 30 jun 2010, 17:55
Nietig stof en as? Ook deze terminologie kom ik in het Onze Vader niet tegen. Wat is er op tegen om de Bijbel op een positieve manier in plaats van een uitsluitend negatieve manier te lezen?Erasmiaan schreef:Op het Revius College was er vroeger ook eens een kringgebed in de gymzaal, in de pauze. Een gymdocente was erbij betrokken (afkomstig uit evangelische kringen) en enkele leerlingen uit evangelische kringen, maar ook enkele uit de traditionele kerken. Ik werd uitgenodigd en ging eens mee. Ik kreeg er een onbehaaglijk gevoel bij. De notie van nietig stof en as dat tot een heilige en verheven God naderde ontbrak volkomen. Ik was erg geschrokken en heb deze bijeenkomsten niet meer bezocht. Ik begreep later dat, na een gesprek met de betreffende organisatoren en de directie, de kringgebeden zijn gestopt. Een reden daarvoor heb ik nooit gehoord.rekcor schreef:Ik denk (maar eigenlijk moeten we het de leerlingen in kwestie zelf vragen):Tiberius schreef:Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?Overigens: ik kan me nog wel enkele docenten herinneren (uit mijn tijd op het Revius College) die waarschijnlijk van harte welkom waren geweest op dergelijke gebedskringen.
- omdat het moeilijker wordt om voor bepaalde onderwerpen te bidden; stel je wilt bidden voor de bekering van docent Y: dat doe je toch een heel stuk minder snel als docent Y (of z'n collega) erbij zit;
- omdat 'de docent erbij' een door de school opgelegde regel is, die bijna niet anders uitgelegd kan worden als een vorm van wantrouwen; een vorm van wantrouwen die men waarschijnlijk thuis/in de kerk ook tegenkomt;
- omdat veel docenten zich waarschijnlijk ook niet thuis voelen bij het kringgebed; dit voelen de leerlingen in zo'n geval haarfijn aan;