Maar dat betekent nog niet dat die werkelijkheid goed te keuren is.huisman schreef:Ik denk niet dat de kerkelijke gemeenten anders zijn samengesteld als de 7 gemeenten in klein-Azië (Openbaring 2 en 3).Marnix schreef:Dat is inderdaad een goed punt. Ik ga er niet te diep op in want dan moeten we het weer gaan hebben over verbond / bekering, samenstelling van de kerk enzovoorts. Maar inderdaad, een predikant moet er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen wel bekeerd zal zijn, ook al zou je dat in de kerk wel mogen verwachten. De praktijk is vaak genoeg anders.memento schreef:Klopt. Maar voordat dat onze nieuwe identiteit wordt, moet er eerst bekering tot God plaatsvinden. Wie aanneemt dat die nieuwe identiteit er eigenlijk bij elk gemeentelid wel is, slaat dit belangrijke begin over.Marnix schreef:Paulus zegt:
- Onze eigen natuur brengt de dood, de Geest brengt leven
- Ons leven wordt niet langer beheerst door onze eigen natuur geregeerd maar door de Geest
- Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden kan God niet behagen, maar u leeft niet zo maar laat zich leiden door de Geest.
Dat is geen A en B (we laten ons soms leiden door onze eigen natuur, soms door de Geest) maar B inplaats van A. U laat u leiden door de Geest en niet meer door uw oude natuur. En zo zijn we niet soms dood, soms levend, soms onder de oude natuur, soms onder de nieuwe, soms onder het oordeel en soms niet.
En dat houdt niet in dat we geen zonden doen, de oude mens niet meer bestaat. Het gaat om onze identiteit: Gestorven en opgestaan met Christus, nieuwe mens. Als jij dat oppervlakkig vindt, vind ik dat zorgelijk. Juist dan krijgt Christus niet de plaats die Hem toekomt.... omdat Hij niet alleen ons vergeeft maar ook heiligt, apart zet, nieuwe mensen maakt.
Je moet het ook niet anders verwachten 10 maagden 5 waren dwaas, het zaad wordt gezaaid op de weg, op steenachtige aarde,tussen het onkruid, en in de weltoebereide aarde, 10 melaatsen werden genezen 1 was dankbaar (Waar waren die negen?) Dit is dus de bijbelse werkelijkheid.
Gebeden voor EO?!
Re: Gebeden voor EO?!
Mister schreef.
Nee maar dat een predikant wel van deze bijbelse werkelijkheid moet uitgaan.Maar dat betekent nog niet dat die werkelijkheid goed te keuren is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En er vervolgens ook tegen waarschuwen, bedoel je toch?huisman schreef:Mister schreef.Nee maar dat een predikant wel van deze bijbelse werkelijkheid moet uitgaan.Maar dat betekent nog niet dat die werkelijkheid goed te keuren is.
Ik denk dat je je dan toch door de verkeerde mensen hebt laten informeren, want ds. De Heer is al bijna 20 jaar (sinds 1993) op academisch niveau met die materie bezig.Marnix schreef:Ik heb me laten informeren door mensen die het boek hebben gelezen en ook op basis van citaten en interviews met de auteur die ik heb gelezen. Dus ik baseer het niet op niks. En heb nog genoeg boeken te lezen de komende tijd.Tiberius schreef:En dan durf jij anderen nog te verwijten dat ze hun meningen op vooroordelen baseren???Marnix schreef:Ik ken het boek of de artikelen van ds. de Heer niet, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat, ondanks de expertise waar hij zich op beroept, hij ook door een gekleurde bril heeft gekeken en dingen heeft beoordeeld.
Welke interviews bedoel je trouwens?
Zolang ergens mee bezig zijn is een kenmerk van objectiviteit?Tiberius schreef:Ik denk dat je je dan toch door de verkeerde mensen hebt laten informeren, want ds. De Heer is al bijna 20 jaar (sinds 1993) op academisch niveau met die materie bezig.Marnix schreef:Ik heb me laten informeren door mensen die het boek hebben gelezen en ook op basis van citaten en interviews met de auteur die ik heb gelezen. Dus ik baseer het niet op niks. En heb nog genoeg boeken te lezen de komende tijd.Tiberius schreef:En dan durf jij anderen nog te verwijten dat ze hun meningen op vooroordelen baseren???Marnix schreef:Ik ken het boek of de artikelen van ds. de Heer niet, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat, ondanks de expertise waar hij zich op beroept, hij ook door een gekleurde bril heeft gekeken en dingen heeft beoordeeld.
Welke interviews bedoel je trouwens?
Er staat nog meer bij.Mister schreef:[Zolang ergens mee bezig zijn is een kenmerk van objectiviteit?

Je poneert het als iemand die er 17 jaar academisch mee bezig is per definitie objectief moet zijn.Tiberius schreef:Er staat nog meer bij.Mister schreef:[Zolang ergens mee bezig zijn is een kenmerk van objectiviteit?
Ik zou het boek maar eens lezen als ik jou was, dan zijn die zure verdachtmakingen wel over.Mister schreef:Je poneert het als iemand die er 17 jaar academisch mee bezig is per definitie objectief moet zijn.Tiberius schreef:Er staat nog meer bij.Mister schreef:[Zolang ergens mee bezig zijn is een kenmerk van objectiviteit?
Heb je overigens nog een opbouwende bijdrage behalve deze op de persoon spelende postings?
Ga je weer uit van een vooronderstelling. Als ik het boek lees, dan ... Dat weet je niet. Maar je hebt vast wel een idee.Tiberius schreef:Ik zou het boek maar eens lezen als ik jou was, dan zijn die zure verdachtmakingen wel over.Mister schreef:Je poneert het als iemand die er 17 jaar academisch mee bezig is per definitie objectief moet zijn.Tiberius schreef:Er staat nog meer bij.Mister schreef:[Zolang ergens mee bezig zijn is een kenmerk van objectiviteit?
Heb je overigens nog een opbouwende bijdrage behalve deze op de persoon spelende postings?

-
---knip--- Niet op de persoon aubTiberius schreef: Dat hoeft toch geen vraag te zijn als je de Bijbel een beetje kent?
Ik verwijs bijvoorbeeld naar Mat 7:22-23; Mat 25; Lukas 13:26; etc.
Lees jij eens heel Johannes 3. Vers 3 t/m 10 bijvoorbeeldblijmoedig schreef:---knip--- Niet op de persoon aub.Tiberius schreef: Dat hoeft toch geen vraag te zijn als je de Bijbel een beetje kent?
Ik verwijs bijvoorbeeld naar Mat 7:22-23; Mat 25; Lukas 13:26; etc.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde , hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan , en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan .
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil , en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is .
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israel , en weet gij deze dingen niet?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
---knip--- Niet op de persoon aubTiberius schreef:Ik zeg ook niet, dat het geloof onnodig is.
Integendeel, zonder geloof is het onmogelijk God te behagen en de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Maar het is levensgevaarlijk om het jezelf gelovig bestempelen, om het jezelf God liefhebbend boven alles en de naaste alls je zelf te vinden, te beschouwen als grond voor de zaligheid.
Twijfelachtig? Christus zegt zelf: "bekeert u!" En we kunnen ook heel eenvoudig de Heidelbergse Catechismus naspreken: "Wat is u nodig om welgetroost te leven en eenmaal zalig te sterven? Drie stukken."blijmoedig schreef:---knip--- Niet op de persoon aubTiberius schreef:Ik zeg ook niet, dat het geloof onnodig is.
Integendeel, zonder geloof is het onmogelijk God te behagen en de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
Maar het is levensgevaarlijk om het jezelf gelovig bestempelen, om het jezelf God liefhebbend boven alles en de naaste alls je zelf te vinden, te beschouwen als grond voor de zaligheid.
-
---knip--- Niet op de persoon aubTiberius schreef:In alle ernst wil ik hem weer terugleggen bij jezelf. Niet als discussietrucje, maar om je in alle liefde te waarschuwen tegen dit soort lichtzinnig spreken over die grote Godsonmoeting. Mogelijk, dat de intentie van Blijmoedig goed is, maar laten we ook in het spreken hierover Bijbels blijven.
Tiberius hoeft zich hier niet meer te bewijzen. Dat heeft hij zich wel na tig duizend posts. Jij hebt echter met zulke opmerkingen niet zo'n goede binnenkomer op refoforum.blijmoedig schreef:---knip--- Niet op de persoon aubTiberius schreef:In alle ernst wil ik hem weer terugleggen bij jezelf. Niet als discussietrucje, maar om je in alle liefde te waarschuwen tegen dit soort lichtzinnig spreken over die grote Godsonmoeting. Mogelijk, dat de intentie van Blijmoedig goed is, maar laten we ook in het spreken hierover Bijbels blijven.
Daarom wil ik een opmerking van een geachte moderator terughalen, die hier weer van toepassing is:
helma schreef:Waarom probeer je niet eerst de forummers beter te leren kennen voordat je gelijk zo aanvallend reageert?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 03 mei 2010, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.