Kinderen

mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kinderen

Bericht door mulder »

Jolanda. ik herken het verhaal. mijn jongste broer (inmiddels minder jong en helaas niet meer gelovig) had in zijn jeugd altijd dezelfde angstgevoelens. Dat bleek te komen doordat er op de refo basisschool al in groep 2 een leerkracht was die alleen maar over de hel en over zonde, vuur en pijn praatte. Vaak werd hij schreeuwend en bezweet wakker. Ik vraag me ook nog steeds af waarom een leraar in groep 2 bijvoorbeeld gaat uitleggen wat de zonde tegen de Heilige Geest is, maar dat is toen zo gebeurd. Hij bleek uiteindelijk niet de enige kleuter te zijn met een grote angst voor de hel. Het was een ggin school maar uiteindelijk heeft de leerkracht beloofd om bij de bijbellessen op te letten of het niet te heftig was. Inmiddels heeft hij bij tijden nog steeds zulke angstgevoelens -ik noem het maar een trauma- terwijl hij niet meer gelovig is.

dus mijn tip: probeer er eens achter te komen of deze angstgevoelens door de leerkracht komen. Angst voor God en voor de hel kan namelijk grote! gevolgen hebben.. Als jullie als ouders vertellen over de genade en de liefde, dan moeten deze gevoelens toch ergens door gevoed worden. Misschien een tip om dat uit te zoeken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

Hier heb ik wel moeite mee, @mulder. Je maakt er nu iets negatiefs van, alsof het een opgelopen trauma is. Vroeger zouden ze zeggen: iemand heeft indrukken van dood en eeuwigheid. Maak daar niets negatiefs van.

Ik zou in alle voorzichtigheid willen zeggen: waren we er maar eens méér bang voor. Ik weet wel, alleen angst voor de hel brengt ons in de wanhoop. Maar het is wel een realiteit, en daarom is het zonder meer terecht dat je broer daar angstig voor was, en ook nu nog is, omdat je zelf aangeeft dat hij buiten Christus leeft.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Kinderen

Bericht door JolandaOudshoorn »

mulder schreef:Jolanda. ik herken het verhaal. mijn jongste broer (inmiddels minder jong en helaas niet meer gelovig) had in zijn jeugd altijd dezelfde angstgevoelens. Dat bleek te komen doordat er op de refo basisschool al in groep 2 een leerkracht was die alleen maar over de hel en over zonde, vuur en pijn praatte. Vaak werd hij schreeuwend en bezweet wakker. Ik vraag me ook nog steeds af waarom een leraar in groep 2 bijvoorbeeld gaat uitleggen wat de zonde tegen de Heilige Geest is, maar dat is toen zo gebeurd. Hij bleek uiteindelijk niet de enige kleuter te zijn met een grote angst voor de hel. Het was een ggin school maar uiteindelijk heeft de leerkracht beloofd om bij de bijbellessen op te letten of het niet te heftig was. Inmiddels heeft hij bij tijden nog steeds zulke angstgevoelens -ik noem het maar een trauma- terwijl hij niet meer gelovig is.

dus mijn tip: probeer er eens achter te komen of deze angstgevoelens door de leerkracht komen. Angst voor God en voor de hel kan namelijk grote! gevolgen hebben.. Als jullie als ouders vertellen over de genade en de liefde, dan moeten deze gevoelens toch ergens door gevoed worden. Misschien een tip om dat uit te zoeken.
Ik ken de leerkrachten van de school, ik ken de leidinggevende van de gemeente. Zij wordt echt niet opgevoed in een cultuur van angst. Dus, nee, daar zit het "probleem" niet. (Ze zit op een PC Basisschool en we zijn lid van een PKN-bondsgemeente)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kinderen

Bericht door Terri »

mulder schreef:Jolanda. ik herken het verhaal. mijn jongste broer (inmiddels minder jong en helaas niet meer gelovig) had in zijn jeugd altijd dezelfde angstgevoelens. Dat bleek te komen doordat er op de refo basisschool al in groep 2 een leerkracht was die alleen maar over de hel en over zonde, vuur en pijn praatte. Vaak werd hij schreeuwend en bezweet wakker. Ik vraag me ook nog steeds af waarom een leraar in groep 2 bijvoorbeeld gaat uitleggen wat de zonde tegen de Heilige Geest is, maar dat is toen zo gebeurd. Hij bleek uiteindelijk niet de enige kleuter te zijn met een grote angst voor de hel. Het was een ggin school maar uiteindelijk heeft de leerkracht beloofd om bij de bijbellessen op te letten of het niet te heftig was. Inmiddels heeft hij bij tijden nog steeds zulke angstgevoelens -ik noem het maar een trauma- terwijl hij niet meer gelovig is.

dus mijn tip: probeer er eens achter te komen of deze angstgevoelens door de leerkracht komen. Angst voor God en voor de hel kan namelijk grote! gevolgen hebben.. Als jullie als ouders vertellen over de genade en de liefde, dan moeten deze gevoelens toch ergens door gevoed worden. Misschien een tip om dat uit te zoeken.
Dit wat je schrijft komt zoveel voor en ik heb het bij m'n kinderen ook meegemaakt.
Toch kan het wel het eerste ontwaken zijn wat Eilander ook schrijft, alleen vind ik het persoonlijk zo moeilijk dat ze zo vol angst zit, dat komt toch van de 'verkeerde kant' ? als jullie begrijpen wat ik bedoel?
Misschien toch met iets in aanraking geweest wat over zonde, dood en hel gaat en is er een verkeerde gedachtegang ontwikkelt? Van huis,school en kerk krijgt ze het niet mee.
Ik ben heel voorzichtig, want dit is heel teer.......
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9323
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

Ik denk dat we weer bij een oude discussie kunnen uitkomen. Als wij kinderen mogen krijgen dan hoop ik ze toch echt vanaf jongs af zondag 1 van de HC te leren nazeggen in hun hart en ook van jongsaf dat dankgebed van het doopformulier serieus te nemen. Niet om onze zonden (of die van de kinderen) kleiner te maken, maar om vooral te wijzen op de grote liefde van de Heere Jezus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:Ik denk dat we weer bij een oude discussie kunnen uitkomen. Als wij kinderen mogen krijgen dan hoop ik ze toch echt vanaf jongs af zondag 1 van de HC te leren nazeggen in hun hart en ook van jongsaf dat dankgebed van het doopformulier serieus te nemen. Niet om onze zonden (of die van de kinderen) kleiner te maken, maar om vooral te wijzen op de grote liefde van de Heere Jezus.
Als er van troost wordt gesproken, moet er, dacht ik wel plek zijn voor troost. Ik vindt hier in dit topic punten die de reformatorische leer echt raken, en als het ware tenietdoen. Hetzelfde geluid wat we van buitenstanders horen, alsof kinderen bang worden gemaakt voor de eeuwige straf. Is dat geen realiteit dan? Ik geloof dat hier de hele ommekeer richting evangeliste beweging ligt. Men zou werkelijk schrikken hoeveel invloed deze beweging sinds het bestaan van de EO (1970 of 1971) in alle kerkverbanden heeft teweeggebracht. De voedingsbodem was er al veel langer, (sinds de mensheid van God is afgevallen) maar de boodschap van deze omroep heeft alles in de reformatorische kerken wel in
een stroomversnelling gewerkt.

Ik verwacht weer onbegrepen reacties , waarvan ik bij voorbaat verwijs naar boeken en Digibron, waar deze hele ontwikkeling wel is te volgen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9323
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
Als er van troost wordt gesproken, moet er, dacht ik wel plek zijn voor troost. Ik vindt hier in dit topic punten die de reformatorische leer echt raken, en als het ware tenietdoen. Hetzelfde geluid wat we van buitenstanders horen, alsof kinderen bang worden gemaakt voor de eeuwige straf. Is dat geen realiteit dan? Ik geloof dat hier de hele ommekeer richting evangeliste beweging ligt. Men zou werkelijk schrikken hoeveel invloed deze beweging sinds het bestaan van de EO (1970 of 1971) in alle kerkverbanden heeft teweeggebracht. De voedingsbodem was er al veel langer, (sinds de mensheid van God is afgevallen) maar de boodschap van deze omroep heeft alles in de reformatorische kerken wel in
een stroomversnelling gewerkt.
Nee, eeuwige straf is geen realiteit voor hen die in Christus zijn. De straf is al gedragen. Ook in de opvoeding is het dankgebed na de doop werkelijkheid en begin de HC met troost en niet met ellende. Er is een groot gevaar dat we verlossing zoeken door de zonde kleiner te maken. Echter we zijn nog verder van huis als we de oplossing zoeken in de verlossing ver weg te plaatsen. Misschien leren Calvijn, Ursinus, de Bres e.d. geen veronderstelde wedergeboorte, maar ze zitten er erg dicht bij. De manier waarop ze wederdopers bestrijden laat geen plaats voor wanhoop bij kinderen van gelovigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderen

Bericht door -DIA- »

Maar hoe lang zal dan een reformatorische school nog vrij zijn, en niet beschuldigd worden van indoctrinatie van kinderen?
Moet de doop in dat kader ook niet worden verboden? Het kind moet zich toch vrij zelfstandig kunnen ontplooien in deze
samenleving? Dan is het verbod op de Doop in feite niet meer zo vreemd als velen misschien wel denken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kinderen

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Maar hoe lang zal dan een reformatorische school nog vrij zijn, en niet beschuldigd worden van indoctrinatie van kinderen?
Moet de doop in dat kader ook niet worden verboden? Het kind moet zich toch vrij zelfstandig kunnen ontplooien in deze
samenleving? Dan is het verbod op de Doop in feite niet meer zo vreemd als velen misschien wel denken.
Ik deel je zorg, maar hier gaat het om kleuters die te zware kost krijgen, je voert een pasgeboren baby ook geen boerenkool met worst, Paulus spreekt over zuigelingen in de genade als je dan gewoon kleuters hebt; die vertel je van de zondeval, hoe de zonde in de wereld kwam, maar ook Wie de zonde kan wegnemen.
Net zoals bij een pas bekeerde, moeten we ook met kinderen teer omgaan, de Heere Jezus omving ze met Zijn armen...
Markus 10: 16.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9323
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Maar hoe lang zal dan een reformatorische school nog vrij zijn, en niet beschuldigd worden van indoctrinatie van kinderen?
Moet de doop in dat kader ook niet worden verboden? Het kind moet zich toch vrij zelfstandig kunnen ontplooien in deze
samenleving? Dan is het verbod op de Doop in feite niet meer zo vreemd als velen misschien wel denken.
Daar ging het helemaal niet over. Ik mag hopen dat op de reformatorische scholen niet hel wordt geleerd, zonder dat er over verlossing, die ook (of misschien juist) voor kinderen is, wordt gesproken.
En ja als de situatie zoals Jolanda beschrijft als wenselijk wordt gezien, dan kunnen we beter stoppen met de doop van kinderen.

Ik zeg niet dat kinderen hun zonden niet mogen voelen en er verdriet over hebben. Juist wel! We moeten de zonde niet kleiner maken. Echter als dit ons tot wanhoop brengt dan betekent dat, dat het Evangelie niet op de juiste manier door het kind wordt begrepen. Mogelijk door iets in het kind, mogelijk doordat het Evangelie niet gebracht wordt aan het kind. Doordat de kinderen niet beseffen dat het Koninkrijk ook voor hen is.

En ja laat de kinderen maar weten dat ze een parel in Gods hand zijn en dat de Heere Jezus de goede Herder is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kinderen

Bericht door Ireneüs van Lyon »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:Maar hoe lang zal dan een reformatorische school nog vrij zijn, en niet beschuldigd worden van indoctrinatie van kinderen?
Moet de doop in dat kader ook niet worden verboden? Het kind moet zich toch vrij zelfstandig kunnen ontplooien in deze
samenleving? Dan is het verbod op de Doop in feite niet meer zo vreemd als velen misschien wel denken.
Daar ging het helemaal niet over. Ik mag hopen dat op de reformatorische scholen niet hel wordt geleerd, zonder dat er over verlossing, die ook (of misschien juist) voor kinderen is, wordt gesproken.
En ja als de situatie zoals Jolanda beschrijft als wenselijk wordt gezien, dan kunnen we beter stoppen met de doop van kinderen.

Ik zeg niet dat kinderen hun zonden niet mogen voelen en er verdriet over hebben. Juist wel! We moeten de zonde niet kleiner maken. Echter als dit ons tot wanhoop brengt dan betekent dat, dat het Evangelie niet op de juiste manier door het kind wordt begrepen. Mogelijk door iets in het kind, mogelijk doordat het Evangelie niet gebracht wordt aan het kind. Doordat de kinderen niet beseffen dat het Koninkrijk ook voor hen is.

En ja laat de kinderen maar weten dat ze een parel in Gods hand zijn en dat de Heere Jezus de goede Herder is.
Mee eens. Zowel de ernst van de zonde is realiteit, als de verlossing die in Christus Jezus is. Laten we onze kinderen op beide zaken wijzen!
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Daar ging het helemaal niet over. Ik mag hopen dat op de reformatorische scholen niet hel wordt geleerd, zonder dat er over verlossing, die ook (of misschien juist) voor kinderen is, wordt gesproken.
En ja als de situatie zoals Jolanda beschrijft als wenselijk wordt gezien, dan kunnen we beter stoppen met de doop van kinderen.

Ik zeg niet dat kinderen hun zonden niet mogen voelen en er verdriet over hebben. Juist wel! We moeten de zonde niet kleiner maken. Echter als dit ons tot wanhoop brengt dan betekent dat, dat het Evangelie niet op de juiste manier door het kind wordt begrepen. Mogelijk door iets in het kind, mogelijk doordat het Evangelie niet gebracht wordt aan het kind. Doordat de kinderen niet beseffen dat het Koninkrijk ook voor hen is.

En ja laat de kinderen maar weten dat ze een parel in Gods hand zijn en dat de Heere Jezus de goede Herder is.
In zoverre ben ik het met je eens dat er nadrukkelijk over twee wegen gesproken moet worden, en niet alleen over de hel.

Ook voor kinderen geldt echter de voorwaarde van het verbond, nl. geloof en bekering. En ja zeker, we mogen om Christus' wil Gods bevel ook lezen als een belofte, maar dat is niet automatisch zo! Er moet echt wedergeboorte plaatsvinden, dat is toch wel duidelijk uit het doopsformulier?
Daarom vind ik het heel eenzijdig en dus gevaarlijk om je kinderen te vertellen dat ze een parel in Gods hand zijn, etc.

Genade is geen automatisme, maar schittert juist tegen de donkere achtergrond van onze verlorenheid. Of nemen we het begin van het doopsfomulier niet meer serieus?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9323
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderen

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:Daar ging het helemaal niet over. Ik mag hopen dat op de reformatorische scholen niet hel wordt geleerd, zonder dat er over verlossing, die ook (of misschien juist) voor kinderen is, wordt gesproken.
En ja als de situatie zoals Jolanda beschrijft als wenselijk wordt gezien, dan kunnen we beter stoppen met de doop van kinderen.

Ik zeg niet dat kinderen hun zonden niet mogen voelen en er verdriet over hebben. Juist wel! We moeten de zonde niet kleiner maken. Echter als dit ons tot wanhoop brengt dan betekent dat, dat het Evangelie niet op de juiste manier door het kind wordt begrepen. Mogelijk door iets in het kind, mogelijk doordat het Evangelie niet gebracht wordt aan het kind. Doordat de kinderen niet beseffen dat het Koninkrijk ook voor hen is.

En ja laat de kinderen maar weten dat ze een parel in Gods hand zijn en dat de Heere Jezus de goede Herder is.
In zoverre ben ik het met je eens dat er nadrukkelijk over twee wegen gesproken moet worden, en niet alleen over de hel.

Ook voor kinderen geldt echter de voorwaarde van het verbond, nl. geloof en bekering. En ja zeker, we mogen om Christus' wil Gods bevel ook lezen als een belofte, maar dat is niet automatisch zo! Er moet echt wedergeboorte plaatsvinden, dat is toch wel duidelijk uit het doopsformulier?
Daarom vind ik het heel eenzijdig en dus gevaarlijk om je kinderen te vertellen dat ze een parel in Gods hand zijn, etc.

Genade is geen automatisme, maar schittert juist tegen de donkere achtergrond van onze verlorenheid. Of nemen we het begin van het doopsfomulier niet meer serieus?
We hoeven het begin en einde niet tegen elkaar uit te spelen. Maar wat moeten kinderen geloven als we ze niet vertellen dat ze door God geliefd zijn en dat de verlossing door het bloed van Chirstus ook voor hen is? Moeten ze iets geloven wat mogelijk niet waar is?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Kinderen

Bericht door RefoCalvinist »

parsifal schreef:
-DIA- schreef:Maar hoe lang zal dan een reformatorische school nog vrij zijn, en niet beschuldigd worden van indoctrinatie van kinderen?
Moet de doop in dat kader ook niet worden verboden? Het kind moet zich toch vrij zelfstandig kunnen ontplooien in deze
samenleving? Dan is het verbod op de Doop in feite niet meer zo vreemd als velen misschien wel denken.
Daar ging het helemaal niet over. Ik mag hopen dat op de reformatorische scholen niet hel wordt geleerd, zonder dat er over verlossing, die ook (of misschien juist) voor kinderen is, wordt gesproken.
En ja als de situatie zoals Jolanda beschrijft als wenselijk wordt gezien, dan kunnen we beter stoppen met de doop van kinderen.

Ik zeg niet dat kinderen hun zonden niet mogen voelen en er verdriet over hebben. Juist wel! We moeten de zonde niet kleiner maken. Echter als dit ons tot wanhoop brengt dan betekent dat, dat het Evangelie niet op de juiste manier door het kind wordt begrepen. Mogelijk door iets in het kind, mogelijk doordat het Evangelie niet gebracht wordt aan het kind. Doordat de kinderen niet beseffen dat het Koninkrijk ook voor hen is.

En ja laat de kinderen maar weten dat ze een parel in Gods hand zijn en dat de Heere Jezus de goede Herder is.
Eens, behalve met het vetgedrukte. Of ik moet je verkeerd begrijpen?

Want waar baseer je het op dat het Koninkrijk ook voor hen (kinderen) is? Ik denk dat ik je hier verkeerd interpreteer, laten we het hopen. Maar dat komt denk ik door je laatste regel, dat ik je hierin niet begrijp. Vertellen aan de kinderen dat de Heere Jezus de goede Herder is, ben ik geheel met je eens. Dat is Bijbels, maar wat voor gevolgtrekking trek je daar dan uit? Dat de kinderen allemaal een schaapje van de goede Herder zijn? Want dan impliceert het eerste deel van je zin wel, namelijk dat je kinderen voor moet houden dat ze een parel in Gods hand zijn. Want daar heb ik wel moeite mee, want een mens (oud of jong) is alleen een parel in Gods hand als door wedergeboorte, geloof en bekering de Parel van grote waarde gevonden wordt! Dat zijn we niet automatisch door de doop of wat dies meer zij.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen

Bericht door eilander »

Wij moeten niet geloven in iets, maar in Iemand, nl. in de Heere Jezus. Dat kan alleen in een weg van geloof en bekering (en ja, dat kan ook voor kleine kinderen!). De vrucht van dat geloof is de wetenschap dat Hij voor onze zonden gestorven is.

Wat mij moeten geloven is: de inhoud van de Bijbel. En daarin staat niet dat iedereen door God geliefd wordt (in zekere zin wel, maar niet in zaligmakende zin).
Dus mogen we onze kinderen ook niet zomaar vertellen: God houdt van je. Wél van zondaren die tot Hem komen, dus er is voor ons en onze kinderen GEEN ENKELE BELEMMERING om tot Christus te gaan.
Plaats reactie