Dat is waar... We kunnen dat van nature niet onderscheiden.memento schreef:Precies.Wilhelm schreef:Volgens mij leert de Bijbel het volgende :-DIA- schreef: Is dat onder woorden te brengen? Of moeten we dan zo geleerd zijn dat we dit verschil allen dán kunnen opmerken als zo'n verstand hebben dat we dit kunnen begrijpen?
Is het dan mogelijk dit in eenvoudige woorden onder woorden te brengen? Ik zie in iedere geval beslist geen leerverschil als het gaat om de (rechterflank van de)
GG en de GGiN. Ik zou me in beide kerkverbanden thuis kunnen voelen. Terwijl ik (ik zeg het schuchter, maar naar men zegt) de gave heb van onderscheiden opluisteren...
Voor mensen zonder genade is het onmogelijk om geestelijke zaken te onderscheiden, als er genade verheerlijkt is in je leven dan leer je dat het ten diepste nog steeds een onmogelijkheid blijft.
1 Kor 2:14: De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Ik waarschuw hiervoor, omdat velen (die van zichzelf weten onbekeerd te zijn) menen dat ze heel goed kunnen onderscheiden, en daardoor ook heel gemakkelijk anderen veroordelen. De Schrift is duidelijk: Een onbekeerd mens kán niet onderscheiden, omdat hij alle besef mist van waar het nu wérkelijk om gaat. Laat wie dit leest zichzelf onderzoeken, of het ook met hem niet alzo is.
Een mens is dood. Toen mijn moeder op 24 oktober overleed, en we bij haar kist stonden,
zei een ouderling: Je zou zo met haar willen praten, maar ze merkt het niet meer.
Zo is het geestelijk ook. Tenzij we eraan ontdekt zijn, anders weten we niet dat we dood
zijn.
Je noemt ook dat er mensen zijn die weten dat ze onbekeerd zijn. Dat is heel erg.
Maar weet je wat eigenlijk nóg erger is? Er zijn ook mensen die denken dat ze bekeerd
zijn. Deze zijn vaak zo verblind, dat ze ook niet meer zoeken om nog bekeerd te worden,
en menselijkerwijs gesproken, is het voor dezulken nog erger. Want de Heere belooft ook:
Wie zoekt zal vinden, en wie klopt die zal (op Gods tijd) opengedaan worden. Zo is het toch?
Of niet?