het is ook ieder jaar hetzelfde...

Marnix schreef:Ik vier het liever helemaal niet. Helaas denkt de schoonfamilie daar anders over
Alle bisschoppen hebben toch een kruis op de mijter...?helma schreef:niet 1 van de eigenschappen ...
hij is niet alleen alwetend, maar bijvoorbeeld ook overalomtegenwoordig
en dat boek waarin hij alles optekent.
ook heb ik moeite met het kruis wat hij draagt op zijn mijter.
Daarmee kun je het niet goedpraten!refo schreef:In gevolge de familietraditie hebben wij op 5 december pakjesavond.
Wij zijn allen van oorsprong Rooms. Katholiek zijn wij allen.
Geen enkele belemmering dus om een gezellig avondje te vieren.
Bij ons willen de kinderen hetsela schreef:Marnix schreef:Ik vier het liever helemaal niet. Helaas denkt de schoonfamilie daar anders over
Ach ja, vroegâh was alles betâh.Joannah schreef:En kinderen's wil is wet tegenwoordig!
We hebben werkelijk alles omgedraaid en vervangen, tegenwoordig.
Omdat het allemaal geleidelijk is gegaan, uitgesmeerd over eeuwen, en de traditie de plaats heeft genomen van het Geloof, komen we aan bij de vraag, "Zal Ik nog (waar)Geloof vinden als Ik terugkom?Sinterklaas is een typisch katholiek voorbeeld van deze dwaalkerk die op Gods Troon is gaan zitten.
Nee hoor,Marnix schreef:Ja tuurlijk. Daarom zingen we in de kerk ook Sinterklaasliederen.... Sinterklaas is in plaats van geloof gekomen.
Tuurlijk. Alsof je niet op een gezellige, normale manier Sinterklaas kan vieren en toch in God geloven.
Je hebt je vooroordelen weer aardig klaar staan.....
Josephus schreef:Ach ja, vroegâh was alles betâh.Joannah schreef:En kinderen's wil is wet tegenwoordig!
We hebben werkelijk alles omgedraaid en vervangen, tegenwoordig.
Omdat het allemaal geleidelijk is gegaan, uitgesmeerd over eeuwen, en de traditie de plaats heeft genomen van het Geloof, komen we aan bij de vraag, "Zal Ik nog (waar)Geloof vinden als Ik terugkom?Sinterklaas is een typisch katholiek voorbeeld van deze dwaalkerk die op Gods Troon is gaan zitten.
Inderdaad, helma! Helemaal mee eens!helma schreef:niet 1 van de eigenschappen ...
hij is niet alleen alwetend, maar bijvoorbeeld ook overalomtegenwoordig
en dat boek waarin hij alles optekent.
ook heb ik moeite met het kruis wat hij draagt op zijn mijter.
Teveel neemt hij het beeld in wat Christus alleen is.
En als ik dan zaterdag in het dorp weer zie hoe massaal opgezien wordt tegen deze goedheiligman; hoe ouders hun kindertjes opheffen om een aai over het bolletje te krijgen van Sinterklaas; dan denk ik: arme schaapjes.
Zouden zoveel ouders maar hun kinderen bij Jezus brengen i.p.v. bij Sinterklaas.
Bij Hem is zoveel meer te krijgen! Bij Hem is alles wat ze nodig hebben!
En "pakjesavond" vieren wij altijd elders in de winter. Losgekoppeld van het hele Sinterklaasgebeuren
http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992 ... loof_.html