Sinterklaas

Marnix

Re: Sinterklaas

Bericht door Marnix »

Ik krijg weer de neiging om te gaan citeren uit de Kleine Catechismus van Sint Nicolaas :D

het is ook ieder jaar hetzelfde... :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

niet 1 van de eigenschappen ...
hij is niet alleen alwetend, maar bijvoorbeeld ook overalomtegenwoordig
en dat boek waarin hij alles optekent.
ook heb ik moeite met het kruis wat hij draagt op zijn mijter.

Teveel neemt hij het beeld in wat Christus alleen is.
En als ik dan zaterdag in het dorp weer zie hoe massaal opgezien wordt tegen deze goedheiligman; hoe ouders hun kindertjes opheffen om een aai over het bolletje te krijgen van Sinterklaas; dan denk ik: arme schaapjes.
Zouden zoveel ouders maar hun kinderen bij Jezus brengen i.p.v. bij Sinterklaas.
Bij Hem is zoveel meer te krijgen! Bij Hem is alles wat ze nodig hebben!

En "pakjesavond" vieren wij altijd elders in de winter. Losgekoppeld van het hele Sinterklaasgebeuren

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992 ... loof_.html
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vier het liever helemaal niet. Helaas denkt de schoonfamilie daar anders over :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela

Bericht door sela »

Marnix schreef:Ik vier het liever helemaal niet. Helaas denkt de schoonfamilie daar anders over :)
:huhu die categorie heb je ook...
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

helma schreef:niet 1 van de eigenschappen ...
Alle bisschoppen hebben toch een kruis op de mijter...?
The Groom's still waiting at the altar
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:In gevolge de familietraditie hebben wij op 5 december pakjesavond.
Wij zijn allen van oorsprong Rooms. Katholiek zijn wij allen.
Geen enkele belemmering dus om een gezellig avondje te vieren.
Daarmee kun je het niet goedpraten!
priscilla

Bericht door priscilla »

sela schreef:
Marnix schreef:Ik vier het liever helemaal niet. Helaas denkt de schoonfamilie daar anders over :)
Bij ons willen de kinderen het :) :)
Joannah

Bericht door Joannah »

En kinderen's wil is wet tegenwoordig!
We hebben werkelijk alles omgedraaid en vervangen, tegenwoordig.
Omdat het allemaal geleidelijk is gegaan, uitgesmeerd over eeuwen, en de traditie de plaats heeft genomen van het Geloof, komen we aan bij de vraag, "Zal Ik nog (waar)Geloof vinden als Ik terugkom?Sinterklaas is een typisch katholiek voorbeeld van deze dwaalkerk die op Gods Troon is gaan zitten.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Ja tuurlijk. Daarom zingen we in de kerk ook Sinterklaasliederen.... Sinterklaas is in plaats van geloof gekomen.

Tuurlijk. Alsof je niet op een gezellige, normale manier Sinterklaas kan vieren en toch in God geloven.

Je hebt je vooroordelen weer aardig klaar staan.....
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

P.S. iedereen die pakjesavond en het Sint Nicolaas feest afkeuren, ook geen gebruik maken van speciale “Zwarte Piet” of “Sinterklaas” reclames in winkels. Dit was een vervolg op mijn vorige posting.
Josephus

Bericht door Josephus »

Joannah schreef:En kinderen's wil is wet tegenwoordig!
Omdat het allemaal geleidelijk is gegaan, uitgesmeerd over eeuwen, en de traditie de plaats heeft genomen van het Geloof, komen we aan bij de vraag, "Zal Ik nog (waar)Geloof vinden als Ik terugkom?Sinterklaas is een typisch katholiek voorbeeld van deze dwaalkerk die op Gods Troon is gaan zitten.
Ach ja, vroegâh was alles betâh. :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Ja tuurlijk. Daarom zingen we in de kerk ook Sinterklaasliederen.... Sinterklaas is in plaats van geloof gekomen.

Tuurlijk. Alsof je niet op een gezellige, normale manier Sinterklaas kan vieren en toch in God geloven.

Je hebt je vooroordelen weer aardig klaar staan.....
Nee hoor,
ben vroeger zelfs zelf zwarte piet geweest.Maar zie het nu ineens heel anders...kan er ook niets aan doen, maar kan nu eenmaal niet bevestigend antwoorden op de vraag:"is het ter ere van God"?
nee, ter nagedachtenis aan een katholieke bisschop)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
priscilla

Bericht door priscilla »

Josephus schreef:
Joannah schreef:En kinderen's wil is wet tegenwoordig!
Ach ja, vroegâh was alles betâh. :hum

Ik doe altijd wat de kinderen willen :) :) Soms luister ik naar m'n man :) :)
helma

Bericht door helma »

kan gevaarlijk zijn. Want als ze groot zijn en ineens blijkt dat niet alles gaat zoals zij het willen... Heb je ze dan daarop voldoende voorbereid?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:niet 1 van de eigenschappen ...

Teveel neemt hij het beeld in wat Christus alleen is.
En als ik dan zaterdag in het dorp weer zie hoe massaal opgezien wordt tegen deze goedheiligman; hoe ouders hun kindertjes opheffen om een aai over het bolletje te krijgen van Sinterklaas; dan denk ik: arme schaapjes.
Zouden zoveel ouders maar hun kinderen bij Jezus brengen i.p.v. bij Sinterklaas.
Bij Hem is zoveel meer te krijgen! Bij Hem is alles wat ze nodig hebben!

En "pakjesavond" vieren wij altijd elders in de winter. Losgekoppeld van het hele Sinterklaasgebeuren

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992 ... loof_.html
Inderdaad, helma! Helemaal mee eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten