Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

albion

Re: Kijk je dvd's? dan word je w.s. niet bekeerd.....

Bericht door albion »

Memento schreef:
Het zijn gemeenten die zich kenmerken door een theologische ligging, waarbij sterk de nadruk ligt op de uitverkiezing, en in verhouding daartoe minder op de verantwoordelijkheid van de mens.
Noem die gemeenten dan eens? Toch niet de GG of de OGG neem ik aan?
Wij worden altijd op onze verantwoordelijkheid gewezen, tenminste dat ervaar ik zo.
Verder is het allemaal waar wat je zegt. Het is alleen te hopen dat er nog beslag ligt bij de jongelui, want dat is erg ver weg. Maar waarschijnlijk niet in die gemeente waar jij het over hebt?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Mja, de regels van de gereformeerde ethiek en gereformeerde exegese helpen juist om de Bijbel te laten spreken. Zomaar wat aanrommelen leidt eerder tot verkrachting van de Schrift, dan tot goede Schriftuitleg...
De Bijbel laten spreken is niet hetzelfde als zomaar wat aanrommelen. ;) Een goede leesregel is ontleend aan de Bijbel. Bij voorbaat al met leesregels gaan schermen maakt op mij niet zoveel indruk. Het klinkt een beetje als: "Wij theologen weten pas hoe je de Bijbel écht moet lezen."
memento schreef:Klopt, maar dat kan omdat Jezus het is die spreekt. Nu kan een dominee bijvoorbeeld niet naar iemand toegaan, en zeggen: Verkoop al je goederen. Daar heeft hij geen autoriteit toe. Net zomin als dhr. Post de autoriteit bezit om het kijken van verantwoorde DVD's zonde te noemen.
Ik weet niet of een predikant daar in bepaalde gevallen geen autoriteit toe heeft. Ben jij daar zo zeker van? Concrete zonden kunnen telkens een andere gedaante aannemen.
memento schreef:Klopt, en dat geldt voor heel veel dingen. Een auto kan in de context van materialisme zonde worden. Etc. Maar dat rechtvaardigd geen algemene uitspraken over auto's, dat rechtvaardigd alleen een uitspraak tegen een materialistisch gebruik van een auto.
Wél in een bepaalde context...
memento schreef:Die waarschuwing serieus nemen pleit ik ook voor. Maar dan wel in de aangepaste vorm, dus: "Als je onverantwoorde DVD's kijkt hoef je niet te verwachten dat je bekeerd wordt"
Het is maar de vraag of deze versie beter zou zijn. Altijd een disclaimer erbij, kan een uitspraak krachteloos maken. Zo ook in dit geval.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Zo'n helder geluid hoor je niet vaak meer tegenwoordig, helaas.
” Hij raadde dringend aan om te stoppen met het bekijken van dvd’s. „Als je dat niet doet, hoef je er niet op te rekenen dat je bekeerd wordt.”
Dit is niks anders dan de wet preken, en dus misleidend. Als of niet-kijkers sneller bekeerd worden oid..
Worden rechtvaardigen gerechtvaardigd of goddelozen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gian schreef:
Tiberius schreef:Zo'n helder geluid hoor je niet vaak meer tegenwoordig, helaas.
” Hij raadde dringend aan om te stoppen met het bekijken van dvd’s. „Als je dat niet doet, hoef je er niet op te rekenen dat je bekeerd wordt.”
Dit is niks anders dan de wet preken, en dus misleidend. Als of niet-kijkers sneller bekeerd worden oid..
Mee eens, Gian. Misschien komt een dergelijke uitspraak ook voort uit de geringe nadruk die in sommige delen van de gezindte op levensheiliging wordt gelegd. (En tot de levensheiliging behoren zaken als het wel of niet kijken van bepaalde DVD's, volgens mij.) Als je maar bekeerd bent, zit het wel goed. Levensheiliging is een extraatje.
Als je zegt: je hoeft er niet op te rekenen dat je heilig leeft als je DVD's kijkt, lijkt de uitspraak al veel minder kras. Terwijl het heilig leven voor de HEERE even wezenlijk is als de wedergeboorte.
Lassie

Bericht door Lassie »

Is er misschien een behoefte om SD. Post er bij te roepen op dit forum? Zo ja, pb dan even naar mij.
Auto

Bericht door Auto »

Lassie schreef:Is er misschien een behoefte om SD. Post er bij te roepen op dit forum? Zo ja, pb dan even naar mij.
Nou het zou op zich mooi zijn als hij er bij zou komen en zijn reacties op de reacties geeft. Onder redelijk moderatorschap zou een goede discussie kunnen plaatsvinden.
Lassie

Bericht door Lassie »

Auto schreef:
Lassie schreef:Is er misschien een behoefte om SD. Post er bij te roepen op dit forum? Zo ja, pb dan even naar mij.
Nou het zou op zich mooi zijn als hij er bij zou komen en zijn reacties op de reacties geeft. Onder redelijk moderatorschap zou een goede discussie kunnen plaatsvinden.
ik zal het aan hem voorleggen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Lassie schreef:
Auto schreef:
ik zal het aan hem voorleggen.
Goed idee. Misschien kan hij de gewraakte zin wat duidelijker toelichten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Preekt hij wat activisme, is het weer niet goed. Je had eens moeten horen wat voor storm er op zou steken als hij gezegd had: je kan er niets aan doen, de Heere moet het doen.
memento schreef:En niet alleen als je zelf nog onbekeerd bent. En wie zijn eigen schuld beleefd, wijst niet meer zo hard naar de ander...
Wie het tuintje van een ander wiedt ziet zijn eigen onkruid niet... Waarom wijs jij naar anderen?
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef: Preekt hij wat activisme, is het weer niet goed. Je had eens moeten horen wat voor storm er op zou steken als hij gezegd had: je kan er niets aan doen, de Heere moet het doen.
Klaarblijkelijk sprak hij de onbekeerde mensen aan. Die mensen moeten maar 1 ding, en dat is het Evangelie in geloof aannemen. Zoekt eerst het koninkrijk van God..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef: Preekt hij wat activisme, is het weer niet goed. Je had eens moeten horen wat voor storm er op zou steken als hij gezegd had: je kan er niets aan doen, de Heere moet het doen.
Klaarblijkelijk sprak hij de onbekeerde mensen aan. Die mensen moeten maar 1 ding, en dat is het Evangelie in geloof aannemen. Zoekt eerst het koninkrijk van God..
Ow? Ik lees in de Bijbel altijd: bekeert u en gelooft het evangelie!
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Dat is altijd een oproep geweest voor de jood die in het verbond was.
De heidenen hebben deze boodschap ook gekregen, alleen dan andersom. Gelooft het evangelie en bekeert u.
Het bekeert u stond bij de joden in het wettische perspectief. Bij ons staat dat altijd in het perspectief van de heiligmaking.
Anders blijf je wet en evangelie vermengen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:
Gian schreef:
Dat is altijd een oproep geweest voor de jood die in het verbond was.
De heidenen hebben deze boodschap ook gekregen, alleen dan andersom. Gelooft het evangelie en bekeert u.
Het bekeert u stond bij de joden in het wettische perspectief. Bij ons staat dat altijd in het perspectief van de heiligmaking.
Anders blijf je wet en evangelie vermengen.
Sorry hoor, Gian, voor iedereen ligt er de eis om de zonden te laten. Bekeerd, onbekeerd, jood of griek. Jij plaatst de wet alleen in de heiligmaking maar dat is onjuist. Zie de brieven van Paulus (vooral Galaten maar ook Romeinen).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:
Preken doet hij sowieso niet, want hij is geen predikant.

Je hebt twee tegengestelde middelen:
1. genademiddelen, die de Heere aangewezen heeft om tot de zaligheid te komen of het geloof te versterken, zoals bidden, bijbellezen, kerkgaan.
2. middelen die ons van de Heere en Zijn dienst aftrekken, zoals TV, DVD's etc.

Nu wijst hij er kennelijk op om die middelen van categorie 2 te haten en te vlieden en de middelen van categorie 1 te gebruiken. Dat vind ik een goed en helder geluid.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Gian schreef:
Preken doet hij sowieso niet, want hij is geen predikant.

Je hebt twee tegengestelde middelen:
1. genademiddelen, die de Heere aangewezen heeft om tot de zaligheid te komen of het geloof te versterken, zoals bidden, bijbellezen, kerkgaan.
2. middelen die ons van de Heere en Zijn dienst aftrekken, zoals TV, DVD's etc.

Nu wijst hij er kennelijk op om die middelen van categorie 2 te haten en te vlieden en de middelen van categorie 1 te gebruiken. Dat vind ik een goed en helder geluid.
Dat was goed geweest als stelling 2 kloppend zou zijn.
Gesloten