Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Afgewezen

Re: Hoe verstaan wij de geestelijkheid van Gods heilige Wet...?

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:Kijk Bert, daar hoor ik jou, maar ook vele anderen helaas bijna nooit over.
Nee, dat zijn ook geen dingen waar je het 'over hebt'. Dan zijn zaken voor de binnenkamer.
::salut
Adam niet geleerd, is Christus nooit begeerd.
Dat is geen antwoord op wat ik zeg. Maar dat is ook jouw manier van discussiëren: gewoon je eigen paadje uitlopen en niet luisteren naar de ander.
Maar nogmaals: deze zaken leer je in de binnenkamer en hoeven zeker niet verantwoord te worden ten opzichte van ene DWW die het hele forum ter verantwoording roept, omdat híj nu ineens weet hoe het zit.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef: Sommige dingen liggen (als het tenminste een psychisch gezond mens betreft) zodanig gevoelig, dat je het er alleen met mensen over hebt met wie je een vertrouwensband hebt.

het heeft niets met psychisch gezond te maken als je over gevoelige dingen praat, maar alles met je karakter.
Het zomaar je hele leven aan iedereen bloot willen leggen, buiten een vertrouwensband om, zeker de gevoelige zaken, is absoluut psychisch ongezond. Maargoed, daar gaat het niet over...
Marnix

Bericht door Marnix »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
DWW schreef:Kijk Bert, daar hoor ik jou, maar ook vele anderen helaas bijna nooit over.
Nee, dat zijn ook geen dingen waar je het 'over hebt'. Dan zijn zaken voor de binnenkamer.
Dat is wat anders dan dat je op een forum eerst je ellendekennis rond moet gaan strooien voordat je geloof serieus wordt genomen door medeforummers.

(overigens spreek je zelf ook niet namens je zelf maar in het algemeen, de ziel, de zondaar etc.)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DWW schreef: Ik spreek niet in geheimtaal, en ook niet middels een rookgordijn, wat anderen soms weer plachten te zeggen. Ik probeer je alleen de noodzaak over het heilgeheim van zaligworden te verklaren. Bert, het is een heilgeheim wat ik je niet kan leren, maar alleen God een ziel kan openbaren. Het geheim van de vloek naar de zegen, van het verlies naar de winst, van het vonnis naar de vrijspraak, van de dood naar het leven.

Dat we niets met onze eigen werken kunnen verdienen weten we allemaal. Maar dat velen met hun zielsovertuigingen, en hun tranen, en hun kermen voor God, en hun reformeren voor God, alrede denken het zgn. eerste beginnende geestelijke leven deelachtig te zijn, is wel degelijk een heel groot heersend gevaar. Als God een ziel door Zijn Woord en Geest een zondaar van dood levend maakt, dan heeft die zondaar op datzelfde moment zijn bestaan voor God verloren, c.q. is hij verloren gegaan, is hij gevonnist, is hij verdoemt geworden, is hij gedood geworden. Hoe dan? Door de geestelijke bediening van Gods heilige wet....!! Als een ziel hier geen kennis aan heeft, weet hij ook niet in welk een grote nood, Christus Jezus Zijn Redder en Zaligmaker is geweest, en blijft er geen wonder van aanbidding over.

Kijk Bert, daar hoor ik jou, maar ook vele anderen helaas bijna nooit over.
En daar zul je mij niet over horen ook, om dat dat een onbijbelse voorstelling van zaken is, zoals ik al hier geleerd heb.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Bert Mulder schreef:
DWW schreef: Ik spreek niet in geheimtaal, en ook niet middels een rookgordijn, wat anderen soms weer plachten te zeggen. Ik probeer je alleen de noodzaak over het heilgeheim van zaligworden te verklaren. Bert, het is een heilgeheim wat ik je niet kan leren, maar alleen God een ziel kan openbaren. Het geheim van de vloek naar de zegen, van het verlies naar de winst, van het vonnis naar de vrijspraak, van de dood naar het leven.

Dat we niets met onze eigen werken kunnen verdienen weten we allemaal. Maar dat velen met hun zielsovertuigingen, en hun tranen, en hun kermen voor God, en hun reformeren voor God, alrede denken het zgn. eerste beginnende geestelijke leven deelachtig te zijn, is wel degelijk een heel groot heersend gevaar. Als God een ziel door Zijn Woord en Geest een zondaar van dood levend maakt, dan heeft die zondaar op datzelfde moment zijn bestaan voor God verloren, c.q. is hij verloren gegaan, is hij gevonnist, is hij verdoemt geworden, is hij gedood geworden. Hoe dan? Door de geestelijke bediening van Gods heilige wet....!! Als een ziel hier geen kennis aan heeft, weet hij ook niet in welk een grote nood, Christus Jezus Zijn Redder en Zaligmaker is geweest, en blijft er geen wonder van aanbidding over.

Kijk Bert, daar hoor ik jou, maar ook vele anderen helaas bijna nooit over.
En daar zul je mij niet over horen ook, omdat dat een onbijbelse voorstelling van zaken is, zoals ik al hier geleerd heb.
Nu weet ik eindelijk een beetje wat ik aan je heb, Bert.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Bert Mulder
Contacteer:

DWW schreef: Nu weet ik eindelijk een beetje wat ik aan je heb, Bert.
En zodat je het helemaal goed weten kunt wat je aan me hebt, DWW:

Ik meen niet dat je 1 Bijbels voorbeeld van je 'model bekering' aanwijzen kunt.

Neem bijvoorbeeld de persoon, waarover de Bijbel ons de meeste informatie geeft (naast Christus), namelijk David. Niet alleen wordt nagenoeg zijn hele leven uitvoerig beschreven, maar ook heeft hij uitvoerig over zijn innerlijk geestelijk leven geschreven in de Psalmen. En terwijl we nergens lezen van een 'dramatische bekering' op de wijze die jij valselijk leert, lezen we wel van David dat hij meerdere malen over zijn (dagelijkse) strijd met de zonde, en elke keer weer zijn (dagelijkse) bekering schrijft, zoals in ps. 32, 51, 116, etc. Maar over zijn wedergeboorte schrijft hij, dat hij al van moeder's buik af bekeerd was. En lezen we van hem dat hij al op zeer jonge leeftijd godvruchtig leefde, en de wonderen des Heeren, ook met de harp, verkondigde.

Dit is ook de getuigenis van onze belijdenisgeschriften, van onze vaderen, dat wat jij leert niet de normale Bijbelse weg van bekering is. Zo lezen we in DL 1:16:

Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Daar lezen we NIET, die moeten eerst aan zichzelf ontdekt worden...

Zo leert Christus ook: "komt tot Mij, allen die vermoeit en belast zijn". Christus zegt niet, 'kijk eerst maar eens, of die last zo zwaar is, dat je dood gaat van dat last dragen, pas daarna mag je tot mij komen..."

Verder zul je jouw schema zelfs niet in de dogmatiek van Ds. Kersten en Dr. Steenblok tegenkomen...

Maar ik weet dat mijn Verlosser leeft....

Ik mag, met de Heidelberger, belijden, dat mijn enige troost is,

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven (a), niet mijn (b), maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben (c), Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald (d) en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft (e), en alzo bewaart (f), dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan (g), ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet (h); waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert (i), en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt (k)

En dat vaste vertrouwen kun jij niet met al je cavils van me afnemen.

Verder, geachte DWW, onderzoek eens of al je praat over dat sterven aan de wet, werkelijk praten er over is, of eruit....

DWW, met jouw streven de wedergeboorte, de bekering in een schema te persen, beroof je velen van hun geloofszekerheid. Dus vertrap je het gekrookte riet, daar God niet dezelfde weg met een ieder gaat... Dus die bepaalde bevinding hebben velen niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
hervormde

Bericht door hervormde »

Adam niet geleerd is Christus niet begeerd is een term voor de Remonstrant. Het heeft ook overeenkomsten met de natuur-genade leer van Thomas van Aquino.

Dit soort termen gaan er bij velen in als gesneden koek. Het houdt ze oprecht onbekeerd.

Adam leert niets! Want dan zou de geestelijke doodstaat toch nog meevallen. En die valt niet mee. De mens is van nature stekeblind en weet van geestelijke dingen totaal niets af. Alleen het licht van Christus zet het leven radicaal in een ander licht. In dat licht wordt de blindheid verwisseld voor het zicht. Welk zicht? Het zicht op zijn onwaardigheid en Christus' heerlijkheid.

Let op: in het land der blinden is éénoog koning! Wie één van beide ogen mist, die mist de geloofsverwondering. Net zoals in het natuurlijke. Je mist diepte. En hier is dat de ware geestelijke diepte.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

memento schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Sommige dingen liggen (als het tenminste een psychisch gezond mens betreft) zodanig gevoelig, dat je het er alleen met mensen over hebt met wie je een vertrouwensband hebt.
Zo verliet de vrouw dan haar watervat, en ging heen in de stad en zeide tot de lieden: Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus? (Joh. 4: 28 en 29)

Zou deze gelukkige vrouw ook een vertrouwensband gehad hebben met de lieden der stad?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
memento

Bericht door memento »

PvS schreef: Zo verliet de vrouw dan haar watervat, en ging heen in de stad en zeide tot de lieden: Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus? (Joh. 4: 28 en 29)

Zou deze gelukkige vrouw ook een vertrouwensband gehad hebben met de lieden der stad?
Er staat nergens dat ze uitgebreid ging verhalen wat dat "alles wat ze gedaan heeft" precies was. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een zo korte waargave van de doorleefde ellende, zoals deze vrouw gedaan heeft...
Bert Mulder
Contacteer:

PvS schreef:
Sommige dingen liggen (als het tenminste een psychisch gezond mens betreft) zodanig gevoelig, dat je het er alleen met mensen over hebt met wie je een vertrouwensband hebt.
Zo verliet de vrouw dan haar watervat, en ging heen in de stad en zeide tot de lieden: Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus? (Joh. 4: 28 en 29)

Zou deze gelukkige vrouw ook een vertrouwensband gehad hebben met de lieden der stad?[/quote]

En ik lees daar ook niet, dat Christus haar maande, dat ze zich eerst maar eens haar zonden diep in moest leven. Nee, terwijl Hij haar op haar zonden wees:

15 De vrouw zeide tot Hem: Heere, geef mij dat water, opdat mij niet dorste, en ik hier niet moet komen om te putten.
16 Jezus zeide tot haar: Ga heen, roep uw man en kom hier.
17 De vrouw antwoordde en zeide: Ik heb 15geen man. Jezus zeide tot haar: Gij hebt wel gezegd: Ik heb geen man.

Terstond daarop, wees Hij haar op de Middelaar:

25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet dat de 23Messías 24komt (Die genaamd wordt Christus); wanneer Die zal gekomen zijn, zo zal Hij ons 25alle dingen verkondigen.
26 Jezus zeide tot haar: n 26Ik ben het, Die met u spreek.

En zij geloofde, ziende haar belijdenis:

29 Komt, ziet een Mens Die mij gezegd heeft 29alles wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

memento schreef:
PvS schreef: Zo verliet de vrouw dan haar watervat, en ging heen in de stad en zeide tot de lieden: Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus? (Joh. 4: 28 en 29)

Er staat nergens dat ze uitgebreid ging verhalen wat dat "alles wat ze gedaan heeft" precies was. Ik heb absoluut geen bezwaar tegen een zo korte waargave van de doorleefde ellende, zoals deze vrouw gedaan heeft...
Dit staat door Calvijn beschreven: ...Ik heb reeds vroeger er op gewezen, dat zij niet slechts over ééne hoererij door Christus bestraft was, maar dat haar in weinige woorden meerdere zonden van haar gansche leven waren voorgehouden. Want de Evangelist heeft niet alle woorden afzonderlijk verhaald, maar in korte trekken ons laten zien, dat Christus om den schertsenden toon der vrouw te beteugelen, haar leven van voorheen en thans ter sprake gebracht heeft. Intusschen zien wij, dat de vrouw, door vromen ijver ontstoken, zichzelve noch eigen eer in 't minste spaart, om den naam van Christus groot te maken, want zij ontziet zich niet haar booze daden te verhalen.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Bert Mulder schreef:
PvS schreef:

Beste Bert, zou je je reactie willen aanpassen, want je legt Memento's woorden in mijn mond en die van mij haal jij aan.

Bedankt,

Mvg,

PvS.
Bert Mulder
Contacteer:

PvS schreef:
Dit staat door Calvijn beschreven: ...Ik heb reeds vroeger er op gewezen, dat zij niet slechts over ééne hoererij door Christus bestraft was, maar dat haar in weinige woorden meerdere zonden van haar gansche leven waren voorgehouden. Want de Evangelist heeft niet alle woorden afzonderlijk verhaald, maar in korte trekken ons laten zien, dat Christus om den schertsenden toon der vrouw te beteugelen, haar leven van voorheen en thans ter sprake gebracht heeft. Intusschen zien wij, dat de vrouw, door vromen ijver ontstoken, zichzelve noch eigen eer in 't minste spaart, om den naam van Christus groot te maken, want zij ontziet zich niet haar booze daden te verhalen.
en wat wou je daarmee zeggen?
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:
memento schreef:

Ja, wat wil je daarmee zeggen?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Beste mensen, ik kon het niet maken om me van deze discussie afzijdig te houden, daar ik dit topic zelf geopend heb. Maar ik had er misschien beter vanaf kunnen zien. Paulus schrijft in Rom. 7 vers 1, Weet gij niet, broeders! want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan. Het is nu echt heel duidelijk gebleken dat slechts maar héél weinigen de geestelijkheid van Gods heilige wet verstaan. Vele hebben de mond vol met theologische wijsheden, zonder er ook maar iets van te verstaan. En waarmee men anderen veelal tot een last is. Ik heb vele malen, met name ook in andere topics, op allerlei wijzen de geestelijkheid van Gods heilige wet proberen te verklaren. Ik heb mensen, niet vanuit de hoogte, maar temeer vanuit de liefde, aan het nadenken willen zetten. Maar het schijnt me zo toe, dat dit mij niet is gelukt. Ik wil me daarom in deze discussie liever niet meer mengen. Het spijt me, maar ik ben er moe van geworden...

DWW
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Plaats reactie