Klopt. Maar in de grote stad spelen dit soort zaken ook t.a.v. kerkbezoek op zondag. Jouw afweging maak ik zelf overigens ook. Ik kan heel principieel zeggen dat ik geen parkeer- of buskaartje wens te kopen, maar als het gevolg daarvan is dat de eredienst niet bezocht kan worden, dan ben ik toch niet goed bezig.Bonny schreef:Daar heb je meer last van als je richting wilnkelcentra gaat en daar hebben we hier weinig last van. Ik ga uit van het volgende: waar ga ik naar toe? Is het om goed te doen (ziekenhuis etc), dan is het geoorloofd. ook al staat daar een kaartjesautomaat of een meneer om het verkeer te regelen (daarbij kun je je ook nog afvragen: wordt hij betaald of is het een vrijwilliger).
Openbaar vervoer
Re: Openbaar vervoer
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...Erasmiaan schreef:Dat zeg ik helemaal niet. Het ging toch over elektriciteitsgebruik?memento schreef:Dus wat iemand vindt dat hij nodig heeft om normaal te leven, bepaalt de mate waarin hij anderen voor zich mag laten werken?Erasmiaan schreef:Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
memento, je zeurt.memento schreef:Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...Erasmiaan schreef:Dat zeg ik helemaal niet. Het ging toch over elektriciteitsgebruik?memento schreef:Dus wat iemand vindt dat hij nodig heeft om normaal te leven, bepaalt de mate waarin hij anderen voor zich mag laten werken?Erasmiaan schreef:Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
Je mag het zeuren vinden, ik wijs alleen op een inconsequentie in jouw/ons denken. Want ook met iets simpels als zondagavond de lamp aandoet, houdt in dat iemand (onnodig) voor jou moet werken. De niet opgeloste vraag is en blijft: Waarom hebben wij daar geen moeite mee, als we het afkeuren om mensen voor ons te laten werken op zondag?Erasmiaan schreef:memento, je zeurt.memento schreef: Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...
Dat is toch niet onnodig, vriend, maar dat zijn dan toch werken van noodzakelijkheid? Of denk je dat we op zondag zonder licht en zonder eten kunnen?memento schreef:Je mag het zeuren vinden, ik wijs alleen op een inconsequentie in jouw/ons denken. Want ook met iets simpels als zondagavond de lamp aandoet, houdt in dat iemand (onnodig) voor jou moet werken. De niet opgeloste vraag is en blijft: Waarom hebben wij daar geen moeite mee, als we het afkeuren om mensen voor ons te laten werken op zondag?Erasmiaan schreef:memento, je zeurt.memento schreef: Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...
Vanwege principes rijden de taxi-ondernemingen hier ter plaatse niet op zondag, dan is men aangewezen op een taxi buiten de stad.jvdg schreef:En ik weet van een familie in Schotland: Met de taxialbion schreef:Ik denk dat ik er inderdaad ook moeite mee zou hebben, ik weet niet of er een ziekenhuis dichterbij is om te werken zodat je het makkelijk aan kunt fietsen?
Zo ging men in Engeland met de trein naar de kerk op zondag...
we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..Erasmiaan schreef:Dat is toch niet onnodig, vriend, maar dat zijn dan toch werken van noodzakelijkheid? Of denk je dat we op zondag zonder licht en zonder eten kunnen?memento schreef:Je mag het zeuren vinden, ik wijs alleen op een inconsequentie in jouw/ons denken. Want ook met iets simpels als zondagavond de lamp aandoet, houdt in dat iemand (onnodig) voor jou moet werken. De niet opgeloste vraag is en blijft: Waarom hebben wij daar geen moeite mee, als we het afkeuren om mensen voor ons te laten werken op zondag?Erasmiaan schreef:memento, je zeurt.memento schreef: Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Er zijn inderdaad gezinnen die die soberheid betrachten en het eten nuttigen wat op de zaterdag bereid is. En als licht olie lampen gebruiken of met zonnecollectoren gebruik maken van electriciteit.Erasmiaan schreef:Dat is toch niet onnodig, vriend, maar dat zijn dan toch werken van noodzakelijkheid? Of denk je dat we op zondag zonder licht en zonder eten kunnen?memento schreef:Je mag het zeuren vinden, ik wijs alleen op een inconsequentie in jouw/ons denken. Want ook met iets simpels als zondagavond de lamp aandoet, houdt in dat iemand (onnodig) voor jou moet werken. De niet opgeloste vraag is en blijft: Waarom hebben wij daar geen moeite mee, als we het afkeuren om mensen voor ons te laten werken op zondag?Erasmiaan schreef:memento, je zeurt.memento schreef: Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...
En de straatverlichting?henriët schreef:we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..

dat is buitenshuisErasmiaan schreef:En de straatverlichting?henriët schreef:we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
1. Er zijn genoeg landen die geen straatverlichting kennen. Dus zonder kan je het ook doen.Erasmiaan schreef:En de straatverlichting?henriët schreef:we zouden kaarsen aan kunnen doen, en het eten wordt dan gewoon 3x brood..
2. Het feit dat sommige elektriciteit nodig is, rechtvaardigt dat jouw onnodige gebruik (cd-speler voor de stichtelijke-muziek-cd bijvoorbeeld)?
- Bonny
- Contacteer:
Wat mij betreft wel. Maar zit er in die centrale iemand die de schakelaars overzet? Ik denk dat dit al lang geautomatiseerd is.memento schreef:Maar waarom mag je als het om elektriciteitsgebruik gaat, wel onnodig mensen voor je laten werken? Want koken/opwarmen van eten, de deurbel, de cd-speler met stichtelijke muziek, de verlichting 's avonds etc verbruiken allemaal onnodig elektriciteit, waarvoor iemand moet werken...Erasmiaan schreef:Dat zeg ik helemaal niet. Het ging toch over elektriciteitsgebruik?memento schreef:Dus wat iemand vindt dat hij nodig heeft om normaal te leven, bepaalt de mate waarin hij anderen voor zich mag laten werken?Erasmiaan schreef:Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
The Groom's still waiting at the altar
Klopt. Alleen in geval van afwijkingen/storingen worden er mensen ge-sms't.Bonny schreef:Wat mij betreft wel. Maar zit er in die centrale iemand die de schakelaars overzet? Ik denk dat dit al lang geautomatiseerd is.
Bovendien zijn er ook elektrische apparaten die beslist op zondag door moeten functioneren of een belangrijke, ondersteunende rol hebben in de eredienst.
Tja, zo langzamherhand hebben we een probleem:
1. Trek eigengemaake klederen aan, want je kleding wordt op zondag in de fabrieken in de wereld gemaakt
2. Laat je auto staan, benzine wordt op zondag geraffineerd
3. Laat verschillende etenswaren staan want ze worden op zondag bereid
En wat dachten we van het racen van de predikanten aan de behoudende kant op de zondag. De eigen dienst gaat door en wordt niet ingekort, want de dienst moet gewoon 1 uur en 40 minuten duren, het gebed in de consistorie moet kort gehouden worden, de predikant vliegt in de auto over de weg om 40 km verder op weer binnen te stappen met de opmerking sneller kon ik niet. En de predikanten die 4 a 5 keer op een zondag voorgaan?
Een voorbeeld wat ik misschien al eerder heb aangehaald. Een predikant uit de behoudende kant van de kerken op zondag onderweg naar de gemeente waar hij moest voorgaan. Krijgt bandenpech en kreeg de platte band niet los. ANWB kwam. De monteur keek hem aan en zei zo zo, mag ik uw band wel verwisselen op zondag? U bent de 3e predikant van vandaag, maar ik doe het graag voor u hoor. De predikant was even beschaamd en zei tegen de man u geeft aanschouwelijk onderwijs, ik zal u meenemen in mijn gebeden. En inderdaad in het gebed bracht de predikant het werk van deze mensen naar voren zodat op zondag het evangeliewerk zijn voortgang kon vinden.
1. Trek eigengemaake klederen aan, want je kleding wordt op zondag in de fabrieken in de wereld gemaakt
2. Laat je auto staan, benzine wordt op zondag geraffineerd
3. Laat verschillende etenswaren staan want ze worden op zondag bereid
En wat dachten we van het racen van de predikanten aan de behoudende kant op de zondag. De eigen dienst gaat door en wordt niet ingekort, want de dienst moet gewoon 1 uur en 40 minuten duren, het gebed in de consistorie moet kort gehouden worden, de predikant vliegt in de auto over de weg om 40 km verder op weer binnen te stappen met de opmerking sneller kon ik niet. En de predikanten die 4 a 5 keer op een zondag voorgaan?
Een voorbeeld wat ik misschien al eerder heb aangehaald. Een predikant uit de behoudende kant van de kerken op zondag onderweg naar de gemeente waar hij moest voorgaan. Krijgt bandenpech en kreeg de platte band niet los. ANWB kwam. De monteur keek hem aan en zei zo zo, mag ik uw band wel verwisselen op zondag? U bent de 3e predikant van vandaag, maar ik doe het graag voor u hoor. De predikant was even beschaamd en zei tegen de man u geeft aanschouwelijk onderwijs, ik zal u meenemen in mijn gebeden. En inderdaad in het gebed bracht de predikant het werk van deze mensen naar voren zodat op zondag het evangeliewerk zijn voortgang kon vinden.
Probleem is dat als het stroom uitvalt in een gewone woonwijk, dus zonder ziekenhuizen, verzorgingshuizen en kerken, er ook iemand op komt draven...Tiberius schreef:Klopt. Alleen in geval van afwijkingen/storingen worden er mensen ge-sms't.Bonny schreef:Wat mij betreft wel. Maar zit er in die centrale iemand die de schakelaars overzet? Ik denk dat dit al lang geautomatiseerd is.
Bovendien zijn er ook elektrische apparaten die beslist op zondag door moeten functioneren of een belangrijke, ondersteunende rol hebben in de eredienst.
Maar op zich ben ik er wel voor om het OV op zondag alleen op afroep te laten rijden: Je krijgt iemand aan de lijn die vraagt van waar je wilt vertrekken, waar je naartoe wilt, en wat de reden is. Je krijgt dan alleen OV als de reden Bijbels verantwoord is. Ik vermoed zomaar, dat dan niemand er bezwaar tegen zou hebben als deze dienst door predikanten, dokters, verplegend- en verzorgend personeel gebruikt zou worden. Hetzelfde voor het gebruik van de ANWB wegenwacht (voorbeeld van Auto). Het idee is leuk, maar gaat in een seculier land niet werken. Dus zullen we het moeten doen met wat in een seculier land mogelijk is: Wat mij betreft is dat het gebruik van dingen waarvoor mensen moeten werken beperken tot wat redelijkerwijs nodig is.