Ik vraag me af wat je bedoelt met: ' waar de duivel het meest actief is ' . Wat versta je dan onder de activiteiten van de duivel. De ware kerk is daar waar Christus is, duivel of niet. Ik zou niet stellig durven te beweren daar waar de activiteiten van de duivel het hevigste lijken, dat daar de ware kerk is.artistiek schreef:Waar het op dit onderwerp kwam was door deze stelling: De 'ware' kerk is daar waar de duivel het meest actief is... Dan wijs ik geen persoon, geen kerkverband aan maar dan krijg ik wel gelijk naar m'n hoofd dat dit beschuldigingstheologie is. Waarom? Voelt men zich aangevallen? Ik zou zeggen weerleg deze stelling dan als je er niet mee eens bent...
Inlegkunde of vergeestelijking
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Zou de duivel echt niet geweten hebben dat hij het van de Heere Jezus verliezen moest:refo schreef:Het is mogelijk dat de duivel actief wordt waar de 'ware kerk' huist. Het is mogelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat het andersom ook geldt.
Maar ik acht de duivel een dermate intelligent iets te zijn dat hij weet wanneer hij verloren heeft. En juist daar niet werkt.
En wat al helemaal niet opgaat: het feit dat je tegengesproken wordt aanvoeren als een 'zie je wel, ik heb gelijk!'
En tenslotte: hoe ga je de activiteiten van de duivel meten? En is hij ook alomtegenwoordig?
En de Heere zeide: Simon, Simon, ziet, de satan heeft ulieden zeer begeerd om te ziften als de tarwe; Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.
En inderdaad, zijn activiteiten zijn soms moeilijk te meten zoals je kunt lezen uit dit tekstgedeelte en dat is juist die listigheid van de duivel. Je kunt zijn activiteiten pas waarnemen als je wedergeboren wordt.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
De duivel is niet één wezen, en ik heb ergens gelezen dat ze allemaal hun 'taken' hebben, om de mensen weg te houdenrefo schreef:Het is mogelijk dat de duivel actief wordt waar de 'ware kerk' huist. Het is mogelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat het andersom ook geldt.
Maar ik acht de duivel een dermate intelligent iets te zijn dat hij weet wanneer hij verloren heeft. En juist daar niet werkt.
En wat al helemaal niet opgaat: het feit dat je tegengesproken wordt aanvoeren als een 'zie je wel, ik heb gelijk!'
En tenslotte: hoe ga je de activiteiten van de duivel meten? En is hij ook alomtegenwoordig?
van de verlossing. De duivel weet dat hij verloren heeft, maar hij gaat om als een briesende leeuw, zoekende die hij
verslinden kan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Activiteiten is: Pogingen tot. Er is een verschil tussen "waar de duivel het meest actief is" en "waar de duivel het meeste bereikt". Waar Christus is, zal de duivel proberen dingen kapot te maken. De geestelijke strijd is daar waar strijders van goed en kwaad elkaar ontmoeten en vechten. Waar Christus niet is hoeft hij niet zoveel kapot te maken, het is immers al kapot. Daar zal ook minder geestelijke strijd zijn, er zijn immers weinig strijders. Maar waar Christus is zal men de duivel ook het felst bestrijden en zal hij op de geestelijke wapenrusting en het gebed stuiten en zo in zijn activiteiten beperkt worden. Maar hij zal het altijd weer proberen.raka schreef:Ik vraag me af wat je bedoelt met: ' waar de duivel het meest actief is ' . Wat versta je dan onder de activiteiten van de duivel. De ware kerk is daar waar Christus is, duivel of niet. Ik zou niet stellig durven te beweren daar waar de activiteiten van de duivel het hevigste lijken, dat daar de ware kerk is.artistiek schreef:Waar het op dit onderwerp kwam was door deze stelling: De 'ware' kerk is daar waar de duivel het meest actief is... Dan wijs ik geen persoon, geen kerkverband aan maar dan krijg ik wel gelijk naar m'n hoofd dat dit beschuldigingstheologie is. Waarom? Voelt men zich aangevallen? Ik zou zeggen weerleg deze stelling dan als je er niet mee eens bent...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Het moest er even uit: wat een verschil tussen deze 2. De een (Moerkerken) compleet lijdelijk en de ander (W á Brakel) actief: oefening, vergadert, gebruikt. Valt jullie dit ook op?raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv ds Moerkerken heeft gezegd:
"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.
Of W a Brakel:
“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Dus laten we bevinding of vergeestelijken eens niet als een vies woord te zien, tenzij ze in strijd zijn met Gods Woord.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Nu je het zegt... maar het een sluit het ander niet uit. Ik vind het een mooie aanvulling op elkaar.theoloog schreef:Het moest er even uit: wat een verschil tussen deze 2. De een (Moerkerken) compleet lijdelijk en de ander (W á Brakel) actief: oefening, vergadert, gebruikt. Valt jullie dit ook op?raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv ds Moerkerken heeft gezegd:
"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.
Of W a Brakel:
“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Dus laten we bevinding of vergeestelijken eens niet als een vies woord te zien, tenzij ze in strijd zijn met Gods Woord.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Beste theoloog, wat is je drijfveer, om hier opeens alles ter discussie te stellen ?theoloog schreef:Het moest er even uit: wat een verschil tussen deze 2. De een (Moerkerken) compleet lijdelijk en de ander (W á Brakel) actief: oefening, vergadert, gebruikt. Valt jullie dit ook op?raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv ds Moerkerken heeft gezegd:
"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.
Of W a Brakel:
“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Dus laten we bevinding of vergeestelijken eens niet als een vies woord te zien, tenzij ze in strijd zijn met Gods Woord.
Vervelende ervaringen in het verleden , die je hier even recht wilt zetten ?
Je toon lijkt heel vriendelijk, maar bij elke posting krijg ik toch een apart gevoel.
Ruimte is er voor hen die zich niet verbonden voelen aan de gereformeerde belijdenis, maar enige terughoudendheid zou je sieren.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Ja, zeg, theoloog, hier worden we zo onrustig van.Wilhelm schreef:Beste theoloog, wat is je drijfveer, om hier opeens alles ter discussie te stellen ?theoloog schreef:Het moest er even uit: wat een verschil tussen deze 2. De een (Moerkerken) compleet lijdelijk en de ander (W á Brakel) actief: oefening, vergadert, gebruikt. Valt jullie dit ook op?raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv ds Moerkerken heeft gezegd:
"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.
Of W a Brakel:
“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Dus laten we bevinding of vergeestelijken eens niet als een vies woord te zien, tenzij ze in strijd zijn met Gods Woord.
Vervelende ervaringen in het verleden , die je hier even recht wilt zetten ?
Je toon lijkt heel vriendelijk, maar bij elke posting krijg ik toch een apart gevoel.
Ruimte is er voor hen die zich niet verbonden voelen aan de gereformeerde belijdenis, maar enige terughoudendheid zou je sieren.
We slapen net zo rustig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Ja we hadden ons net van alles ingebeeld..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Ik heb inderdaad heel vervelende ervaringen. Maar die wil ik hier niet recht zetten. Ik zie alleen zoveel verschil tussen wat oudvaders zeiden en wat er nu zoal gezegd en geleerd wordt. Die discussie voer ik al bijna 20 jaar.Wilhelm schreef:Beste theoloog, wat is je drijfveer, om hier opeens alles ter discussie te stellen ?theoloog schreef:Het moest er even uit: wat een verschil tussen deze 2. De een (Moerkerken) compleet lijdelijk en de ander (W á Brakel) actief: oefening, vergadert, gebruikt. Valt jullie dit ook op?raka schreef:qua definitie wat bevinding is kan ik me het meest vinden in wat bijv ds Moerkerken heeft gezegd:
"Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.
Of W a Brakel:
“Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Dus laten we bevinding of vergeestelijken eens niet als een vies woord te zien, tenzij ze in strijd zijn met Gods Woord.
Vervelende ervaringen in het verleden , die je hier even recht wilt zetten ?
Ik heb in het verleden ook heel openhartig gecommuniceerd en ik zal dat blijven doen. In ieder geval op vriendelijke toon. Als ik kwets en dat is niet terecht hoor ik het graag van je. En natuurlijk ook als je me betrapt op onbijbelse zaken.Je toon lijkt heel vriendelijk, maar bij elke posting krijg ik toch een apart gevoel.
Ruimte is er voor hen die zich niet verbonden voelen aan de gereformeerde belijdenis, maar enige terughoudendheid zou je sieren.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Arme kudde in Veenendaal...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Wat bedoel je? Ik preek veelal in Sittard, Deventer en IJmuiden. Bedoel je dat ze me moeten missen in Veenendaalpierre27 schreef:Arme kudde in Veenendaal...
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Arme Pierre.pierre27 schreef:Arme kudde in Veenendaal...
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Of juist niet..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Inlegkunde of vergeestelijking
Dat er in Veenendaal velen het blijkbaar zonder een rechte prediking moeten doen, en daar zijn nogal wat reformatorische kerken..theoloog schreef:Wat bedoel je? Ik preek veelal in Sittard, Deventer en IJmuiden. Bedoel je dat ze me moeten missen in Veenendaalpierre27 schreef:Arme kudde in Veenendaal...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.