speranza schreef:Alexander CD schreef:Jij maakt de fout dat je denkt dat door Gods aanbod van genade de mens verantwoordelijk wordt als de mens dat geloof niet aanneemt, maar de mens is al verantwoordelijk als hij niet gelooft.
Beste Alexander.
Hier zijn we het niet helemaal mee eens. Dat alrede veroordeeld heeft te maken met het verbroken werkverbond. Daarom ligt de mens veroordeeld in Adam. De prediking heeft betrekking op de openbaring van het genadeverbond en niet op het werkverbond, ook al wordt die wel genoemd en geleerd in de prediking. Het appel op de luisteraar betreft niet het werkverbond maar de aanbieding van het heil in Christus.
Wie op de prediking (de bediening) van het genadeverbond met ongeloof antwoordt maakt zich nog vele malen verdoemelijker als hij al was. Voor deze mensen geldt het meervoudige Wee u dat werd uitgesproken door Jezus over Kapernaum. Als je werkverbond en bediening van het genadeverbond niet onderscheidt, haal je de verantwoordelijkheid weg bij de hoorders van het evangelie. Je legt daarmee te eenzijdig de verantwoordelijkheid in de val in Adam alsof er nooit iets gebeurd is 2000 jaar geleden.
Een vriendelijke groet.
Beste Speranza, We zijn het idd niet helemaal eens, ten eerste is het werkverbond eigenlijk geen verbond, God eiste gehoorzaamheid en Adam en Eva overtreden Gods gebod.
Ten tweede is het genade verbond geen aanbod van genade zoals je schrijft, maar genade is genade van begin tot eind, God biedt het de mensen niet aan maar geeft het aan zijn uitverkorenen.
Paulus zegt ook van het evangelie dat het een kracht Gods is tot zaligheid.
In de prediking eist God ook bekering en gehoorzaamheid, maar het is niet iets wat de mens uit zichzelf kan, daarom zegt Jeremia ook "bekeer mij, dan zal ik waarlijk bekeert zijn.
Maar als iemand geen gehoor geeft aan de prediking, door zich niet te bekeren dan wordt zijn schuld alleen maar groter, het zou beter geweest zijn dat hij het evangelie nooit gehoord had.
Als je de weg wel geweten hebt en niet gegaan bent wordt je schuld alleen maar groter.
In de val van Adam is de mens dood geworden door overtreding en zonde, geestelijk dood, onbekwaam tot enig goed, niemand die God zoekt ook niet een.
Maar de natuurlijke mens is al verantwoordelijk en niet instaat uitzichzelf daar enige verandering in te brengen, als hij het evangelie hoort zal hij zich er alleen van afwenden, God geeft genade om te horen, Hij zal zijn volk zeer gewillig maken Ps 110.
Het horen van het evangelie vergroot de schuld wel, maar de mens was al geheel verantwoordelijk.
Mijn gevoel is dat jij het evangelie ziet als aanbod van genade en ieder mens kan daar op ingaan, dan is vreemd aan het evangelie en remonstrants.
mvg