Grappig.Cumulus schreef:Grappig stukje dat beweerd dat we zonder evolutie niet zouden kunnen geloven:
Je hebt dus evolutie nodig om in de evolutie te kunnen geloven.

Grappig.Cumulus schreef:Grappig stukje dat beweerd dat we zonder evolutie niet zouden kunnen geloven:
Ik vind dat toch altijd wel vermakelijke opmerkingen.Tiberius schreef:Wat de schepping betreft, hebben we een totaal andere situatie. Omdat een aantal evolutie aannames wetenschappelijk verworpen kunnen worden; waar de schepping een betere verklaring voor geeft dan het evolutiegeloof.
Hier ben ik benieuwd naar. Om welke aannames gaat het?Tiberius schreef: Omdat een aantal evolutie aannames wetenschappelijk verworpen kunnen worden; waar de schepping een betere verklaring voor geeft dan het evolutiegeloof.
Het ondeelbaar mechanisme.Medereiziger schreef:Ik vind dat toch altijd wel vermakelijke opmerkingen.Tiberius schreef:Wat de schepping betreft, hebben we een totaal andere situatie. Omdat een aantal evolutie aannames wetenschappelijk verworpen kunnen worden; waar de schepping een betere verklaring voor geeft dan het evolutiegeloof.![]()
Maar brand eens los, want zo te horen weet je hier meer van.
Dat maakt niet uitTiberius schreef:Grappig.Cumulus schreef:Grappig stukje dat beweerd dat we zonder evolutie niet zouden kunnen geloven:
Je hebt dus evolutie nodig om in de evolutie te kunnen geloven.
Nee voor abstracte wiskunde gebruik je een heel ander gedeelte van je hersenen.parsifal schreef:Dit komt op mij lichtelijk over als nonsens. Zonder verbeeldingskracht zou geloven waarschijnlijk een stuk moeilijker worden, omdat we ons dan meer moeten beperken tot het zintuigelijke. Dat er vanuit wordt gegaan dat de mogelijkheid tot verbeelding pas later in de evolutie is ontstaan, zegt verder weinig natuurlijk. Ik vraag me trouwens af of wiskunde ook religie is (Ik kan me namelijk zo voorstellen dat voor abstracte wiskunde dezelfde gedeeltes van de heresenen geactiveerd worden).Cumulus schreef:Grappig stukje dat beweerd dat we zonder evolutie niet zouden kunnen geloven:
'Religie ontstaan door evolutie menselijk brein'
Uitgegeven: 10 maart 2009 09:11
Laatst gewijzigd: 10 maart 2009 09:11
AMSTERDAM - Mensen zijn in staat om in hogere machten te geloven dankzij hersendelen die vrij recentelijk zijn geëvolueerd. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt.
Onderzoekers van het National Institute of Neurological Disorders in Maryland zetten enkele tientallen proefpersonen aan het denken over hun geloof door ze te confronteren met prikkelende stellingen, zoals 'god is wraakzuchtig' en 'god is ver verwijderd van de wereld'.
Ondertussen maakten ze gedetailleerde hersenscans van de deelnemers aan het experiment.
Voorste hersenkwab
Uit de scans bleek dat mensen tijdens religieuze overpeinzingen vooral gebruik maken van gebieden in de voorste hersenkwab, die worden geassocieerd met inlevingsvermogen en verbeeldingskracht.
Het vermogen tot inleving in anderen wordt gezien als één van de belangrijkste verschillen tussen mens en dier. De hersendelen die zo'n theoretische manier van denken mogelijk maken, zijn waarschijnlijk pas relatief laat ontstaan in de menselijke evolutie.
Geloofsysteem
"Met dit onderzoek wilden we er achter komen waar in het menselijk brein het 'geloofsysteem' zich bevindt dat alleen mensen lijken te hebben", aldus hoofdonderzoeker Jordan Grafman in het Britse tijdschrift New Scientist. "De resultaten ondersteunen de theorie dat de oorsprong van religie ligt in hersenfuncties die pas in de loop van de evolutie tot stand zijn gekomen."
Volgens Grafman staat zijn experiment - waaraan overigens christenen, joden, moslims en atheïsten deelnamen - geheel los van vraag of er een wetenschappelijke basis is voor het geloof in een god.
"Dit onderzoek vertelt ons niets over het bestaan van een hogere macht zoals god", verklaart hij. "Het laat alleen zien hoe onze hersenen en geest samenwerken om ons te voorzien van een bepaald geloof waardoor we ons laten leiden bij dagelijkse bezigheden."
Dat wil je niet geloven.Cumulus schreef:Dat maakt niet uitTiberius schreef:Grappig.Cumulus schreef:Grappig stukje dat beweerd dat we zonder evolutie niet zouden kunnen geloven:
Je hebt dus evolutie nodig om in de evolutie te kunnen geloven., geloven in evolutie, in God, in marsmannetjes enz enz. Zonder dit stukkie kunnen we blijkbaar niet meer geloven. Ben echt benieuwd wat er gebeurt als je dit stukje hersenen weg zou halen.
Vaag begrip, google geeft dat dit hetzelfde zou zijn als onherleidbare complexiteit. Dit is in principe geen argument tegen de evolutietheorie, enkel tegen de aanname dat natuurlijke selectie en toeval genoeg zijn als drijvende kracht van het proces.Tiberius schreef:Het ondeelbaar mechanisme.Medereiziger schreef:Ik vind dat toch altijd wel vermakelijke opmerkingen.Tiberius schreef:Wat de schepping betreft, hebben we een totaal andere situatie. Omdat een aantal evolutie aannames wetenschappelijk verworpen kunnen worden; waar de schepping een betere verklaring voor geeft dan het evolutiegeloof.![]()
Maar brand eens los, want zo te horen weet je hier meer van.
Maar lees eerst dat boekje eens; dr. Oele kan dat veel beter uitleggen dan ik.
Dat laatste klopt. Volgens mij zeg ik dat met zoveel woorden. Tegelijkertijd ben je waarschijnlijk ook niet blind en weet je dat velen die de evolutietheorie (over de ontwikkeling van soorten) aanhangen veelal het bestaan van God loochenen.Cumulus schreef:Ik wil niet met je in discussie gaan over het al dan niet letter kloppen van wat in de bijbel staat, maar ik wil je wel even corrigeren. De evolutietheorie is namelijk geen verzamelbegrip voor alle theorieën die iets zeggen over het onstaan van het leven. Het klopt dat sommigen niet snappen wat de evolutietheorie inhoud en daarom andere theorien ermee verwarren, maar de evolutietheorie is en blijft puur en alleen de theorie die verklaard hoe soorten hebben kunnen ontwikkelen. Over het kloppen van deze theorie kan je natuurlijk discussieren, maar de theorie is geen verklaring voor het ontstaan van het leven.Luther schreef:
Voorts wordt hier en daar gesuggereerd dat evolutie niets met atheïsme van doen heeft. Feitelijk klopt dat als het gaat om Darwin. Hij heeft iets gezegd over het begin van de aarde.
MAAR... de evolutietheorie is inmiddels een verzamelbegrip geworden voor alle theorieën die iets zeggen over het onstaan van het leven. En daarin is het onmogelijk om een synthese te laten ontstaan tussen evolutie en schepping. (Ik bedoel dan de macro-evolutie.)
Om namelijk de macro-evolutie voor waar aan te nemen, moet je op een bepaalde wijze de Bijbel gaan lezen. Die wijze van Bijbel-lezen leidt er onherroepelijk toe dat alleen datgene wat rationeel verklaard kan worden, feitelijk gebeurd is. Dan ben je al heel snel bij de kern: Jezus is niet opgestaan. En ik heb hier al vaker gezegd: Dan is ook uw geloof ijdel.
Enerzijds zeg je dat je slechts vragen stelt, anderzijds zeg je inderdaad in je bijdrage van 6 maart: "Zolang...., houd ik vast." Dat betekent toch dat je het voor mogelijk houdt, dat je dat los moet laten? Dan ben je toch het stadium voorbij dat je alleen vragen stelt? Of begrijp ik het nu niet?jakobmarin schreef:Jammer dat je dit zegt.Luther schreef:Ik zal wel veel te simpel zijn om in dit topic mee te mogen doen. Ik begrijp dat Jakobmarin door zijn studie voor indringende vragen komt te staan. Tegelijkertijd constateer ik ook dat hij ze opgelost heeft, door er antwoorden op te willen formuleren. Dan loop je vast.
Ik studeer niet meer, maar heb oprechte interesse in deze zaken, gewoon als een leek. Ik geef geen antwoorden, maar stel juist vragen, omdat ik het ook niet weet.
Ik schrijf eerder in dit topic (6 maart): "Zolang de Evolutie niet overtuigend, proefondervindelijk en herhaaldelijk is onderzocht door een wetenschapper, houd ik vast aan de schepping van 6 dagen. Zo staat het herhaaldelijk in de bijbel immers. Mocht het ooit zover komen, dan zien we weer wel."
Maar deze keuze betekend niet dat er geen vragen meer zijn!
Daarop kan het antwoord simpel zijn: De Bijbel heeft gelijk (schreef vanuit onze waarneming) en Copernicus had ook gelijk en Maarten Luther had geen gelijk.jakobmarin schreef:Neem nou de platte aarde, daar geloof jij toch ook niet meer in? Maarten Lutherbestreed de christenwetenschapper Copernicus, die leerde dat de aarde rond was in tegenstelling tot wat de kerk toen leerde (en ook het beeld van de aarde in de tijd van bijbel was). Waar blijven dan de bijbelse teksten 'grondvesten der aarde' en 'einden der aarde'?
Hier moet ik soms best aan denken als ik deze hele discussie zie, hoe scherp er over een ander wordt geoordeeld soms. En had de Bijbel nou gelijk, of Copernicus?
Ik bedoelde hier de dogmatische term 'verborgen wil', waarmee wordt aangegeven dat Gods besluiten van eeuwigheid niet altijd voor ons mensen is te rijmen met datgene wat we zien en horen.jakobmarin schreef:Verborgen wil=> bestaat die wil wel, als hij verborgen is? Kan een mens dan ook nog eens ín die verborgen wil zien, wat Hij besloten heeft?Luther schreef:Natuurlijk weet ik wel dat, wanneer er geen dood is, deze wereld overbevolkt zou raken. Maar (en dan komen we bij Gods verborgen raadsbesluiten) God heeft de zondeval ook gewild naar Zijn verborgen wil. Ik denk niet dat de periode van het paradijs lang geduurd heeft (hoewel ik dat niet kan bewijzen) en dat al onze nieuwsgierige vragen heel snel kunnen leiden tot het maken van God tot Auteur van de zonde.
Ben ik met je eens. Maar het gaat er wel om: lezen we eenvoudig wat er staat, of zoeken we een uitleg / verklaring die aansluit op datgenen wat we graag zien.jakobmarin schreef:Daarin geef ik je graag gelijk! De Bijbel staat voor mij ook boven de wetenschap. Als staat de uitleggingen van de bijbel niet gelijk aan de bijbel zelf. En die moeten we niet verwarren.Luther schreef:(...)
Kortom: Al zegt de hele wetenschappelijke wereld dat dit niet kan en dat je vastloopt met bijvoorbeeld het begrip 'dood' voor de zondeval, (er heeft geen bloed gevloeid bij mensen en dieren) dan nog zeg ik: De eenvoud van de Schrift geeft voor mij de doorslag. En ik geloof dat de Bijbel ook zo is geschreven dat de kernzaken ook door iemand met een IQ van 85 begrepen kunnen worden. Allen die de evolutietheorie en het Bijbelse scheppingsgeloof op één lijn willen zetten, hebben daarvoor zoveel wetenschappelijke hulpkronkes nodig, dat de eenvoudige Gods Woord dus niet zou kunnen lezen en geloven.
Er zijn al wonderen wat minder wonderen: binnen niet al te lange tijd gaan blinden zien, doven horen. We weten nu wat bliksem is. Maar de wonderen in de Bijbel zijn niet opgeschreven als wonder om naar te gapen, maar als een verhaal waaruit steeds maar weer uitblinkt Wie God is voor de mens.in je denken op den duur altijd te leiden tot een ander Godsbegrip en Schriftverstaan, waardoor het niet anders kan of ook de zondeval, en de verlossing en alle andere wonderen op losse schroeven komen te staan.
Als je het niet erg vindt, ga ik alleen in op je laatste zinnen. Al het andere heb ik andere postings al weerlegt (vandaag!).refo schreef:Als er voor de zondeval geen 'dood' was, dan kan er maar één conclusie zijn: de zondeval heeft plaatsgevonden op de zesde dag, voor de roofdieren trek kregen. Er zijn verschillende theologen die die mening zijn toegedaan.
Regelmatig wordt hier door 'evolutionisten' gezegd dat de evolutietheorie niet het ontstaan van leven verklaart.
En dat de evolutietheorie wat anders is dan de big-bang-theorie.
Luister daar dan naar! En verbind niet verschillenden theorieën met elkaar.
De evolutietheorie bevind zich op bladzijde 400 en gaat niet verder terug. Alles staat op pagina 400.
De big-bang theorie is in overeenstemming te brengen met Genesis 1:1.
Een heel oude aarde kan goed.
Het leven is van later datum. Ook daarin stemmen de Bijbel en de evolutietheorie overeen.
De evolutietheorie verdiept zich in het ontstaan van de soorten.
De Bijbel doet dat niet. In Genesis 1 wordt volstrekt voorbijgegaan aan soorten. Gevogelte, waterdieren, landdieren. Wilde dieren, vee, kruipende dieren. Dat komt omdat de Bijbel het boek van God is en geen biologieboek. Ik heb veelmeer het gevoel dat Genesis ons probeert duidelijk te maken: het leven komt van God. De dood komt van de mens. Een aanvaarden van een stukje evolutie hoeft dan helamaal niet:Er zijn al wonderen wat minder wonderen: binnen niet al te lange tijd gaan blinden zien, doven horen. We weten nu wat bliksem is. Maar de wonderen in de Bijbel zijn niet opgeschreven als wonder om naar te gapen, maar als een verhaal waaruit steeds maar weer uitblinkt Wie God is voor de mens.in je denken op den duur altijd te leiden tot een ander Godsbegrip en Schriftverstaan, waardoor het niet anders kan of ook de zondeval, en de verlossing en alle andere wonderen op losse schroeven komen te staan.
De kans bestaat dat er een dag komt dat de eveolutie wel met het ultieme bewijs komt (misschien is dat er al wel, maar geloven we het niet of wordt het door theologen weggehoond) en waar blijven we dan met ons kaft tot kaft geloof?
Luther verwijst naar deze teksten:Luther schreef:Als je het niet erg vindt, ga ik alleen in op je laatste zinnen. Al het andere heb ik andere postings al weerlegt (vandaag!).refo schreef:Als er voor de zondeval geen 'dood' was, dan kan er maar één conclusie zijn: de zondeval heeft plaatsgevonden op de zesde dag, voor de roofdieren trek kregen. Er zijn verschillende theologen die die mening zijn toegedaan.
Regelmatig wordt hier door 'evolutionisten' gezegd dat de evolutietheorie niet het ontstaan van leven verklaart.
En dat de evolutietheorie wat anders is dan de big-bang-theorie.
Luister daar dan naar! En verbind niet verschillenden theorieën met elkaar.
De evolutietheorie bevind zich op bladzijde 400 en gaat niet verder terug. Alles staat op pagina 400.
De big-bang theorie is in overeenstemming te brengen met Genesis 1:1.
Een heel oude aarde kan goed.
Het leven is van later datum. Ook daarin stemmen de Bijbel en de evolutietheorie overeen.
De evolutietheorie verdiept zich in het ontstaan van de soorten.
De Bijbel doet dat niet. In Genesis 1 wordt volstrekt voorbijgegaan aan soorten. Gevogelte, waterdieren, landdieren. Wilde dieren, vee, kruipende dieren. Dat komt omdat de Bijbel het boek van God is en geen biologieboek. Ik heb veelmeer het gevoel dat Genesis ons probeert duidelijk te maken: het leven komt van God. De dood komt van de mens. Een aanvaarden van een stukje evolutie hoeft dan helamaal niet:Er zijn al wonderen wat minder wonderen: binnen niet al te lange tijd gaan blinden zien, doven horen. We weten nu wat bliksem is. Maar de wonderen in de Bijbel zijn niet opgeschreven als wonder om naar te gapen, maar als een verhaal waaruit steeds maar weer uitblinkt Wie God is voor de mens.in je denken op den duur altijd te leiden tot een ander Godsbegrip en Schriftverstaan, waardoor het niet anders kan of ook de zondeval, en de verlossing en alle andere wonderen op losse schroeven komen te staan.
De kans bestaat dat er een dag komt dat de eveolutie wel met het ultieme bewijs komt (misschien is dat er al wel, maar geloven we het niet of wordt het door theologen weggehoond) en waar blijven we dan met ons kaft tot kaft geloof?
Als er inderdaad het ultieme bewijs komt (dat geloof ik echter niet), dat de evolutietheorie waar is en niet de schepping in zes dagen, dan is het afgelopen met mijn geloof! Dan is het over en sluiten; dan bestaat God niet, dan heb ik een fake nagevolgd, dan heeft dit leven geen zin (Midas Dekkers). Dan blijven we inderdaad nergens met ons kaft-tot-kaft-geloof.
Maar Goddank! Dat is allemaal niet het geval. Lees Hebreeën 11: 1-3.
Genesis zegt wel heel veel over de soorten, namelijk dat Gods ze elk naar hun aard schiep, naast elkaar, niet uit elkaar.
Ja, jvdg (zijn we het toch een keer eens...jvdg schreef:Luther verwijst naar deze teksten:
1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.
2 Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen.
3 Door het geloof verstaan wij dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden.
Hij refereert hieraan om zijn stellige opmerking over het loochenen van de schepping kracht bij te zetten.
Conclusie; Schepping niet waar: God bestaat niet.
Het geloof is ijdel.
Dat klinkt heel cru, maar ik ben het van harte met hem eens.