Pagina 7 van 21
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 17:55
door albion
refo schreef:Grappige vraag. Het klikt alsof je er dagelijks lustig op losmept.
Maar goed: welk misdrijf heb je op het oog? Dat moeten we wel weten voor een goed advies.
Nou nee, juist het tegenovergestelde. Wij zeggen altijd: 'hij heeft veels te weinig slaag gehad'.
Mij valt het altijd op dat de makkelijkste kinderen die kinderen zijn die weinig of geen aandacht krijgen.
Als wij zouden zeggen, als je je bord niet leegeet, dan krijg je geen toetje.. Nou, zegt ie dan, laat maar zitten.
Of als het iets is wat hij graag wilt hebben, dan noemt hij dat een dreigement van ons. Houden we vast aan hetgen we gezegd hebben, dan gaat dat ten koste van de 'vrede', en de sfeer in huis.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 18:13
door Ariene
albion schreef:refo schreef:Grappige vraag. Het klikt alsof je er dagelijks lustig op losmept.
Maar goed: welk misdrijf heb je op het oog? Dat moeten we wel weten voor een goed advies.
Nou nee, juist het tegenovergestelde. Wij zeggen altijd: 'hij heeft veels te weinig slaag gehad'.
Mij valt het altijd op dat de makkelijkste kinderen die kinderen zijn die weinig of geen aandacht krijgen.
Als wij zouden zeggen, als je je bord niet leegeet, dan krijg je geen toetje.. Nou, zegt ie dan, laat maar zitten.
Of als het iets is wat hij graag wilt hebben, dan noemt hij dat een dreigement van ons. Houden we vast aan hetgen we gezegd hebben, dan gaat dat ten koste van de 'vrede', en de sfeer in huis.
Toch zit daar het probleem denk ik.
We willen graag de vrede bewaren.
de kinderen weten dat en maken er dankbaar misbruik van.
Dus, zorg dat je straf haalbaar is en voer deze ook uit.
Bij mij kan dat b.v. ook zijn een week niet achter de computer.
natuurlijk levert dit protest op, maar dat hoort erbij en ik lig daar niet wakker van.
(
Ook dat weten ze dan weer, waardoor het protest al snel verstomt)
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 18:55
door albion
Ariene schreef:
We willen graag de vrede bewaren.
de kinderen weten dat en maken er dankbaar misbruik van.
Dus, zorg dat je straf haalbaar is en voer deze ook uit.
Bij mij kan dat b.v. ook zijn een week niet achter de computer.
natuurlijk levert dit protest op, maar dat hoort erbij en ik lig daar niet wakker van.
(Ook dat weten ze dan weer, waardoor het protest al snel verstomt)
Oké, vervolgens gaat hij niet achter de comp maar zoekt een alternatief op, waar ik ook niet
blij mee ben, (en dat weet hij ook wel). Als hij weet dat hij een hele week niet achter de comp
mag, neemt hij de verkeerde bus en zit vervolgens gezellig bij een vriend of vriendin (achter de comp),
en 's avonds (hier in Zeeland rijdt er maar sporadisch een bus), mogen we hem weer gaan ophalen
bij het station. Of blijft hij ergens slapen bij mensen die wij niet kennen (ook niet rustgevend).
Met kleine kinderen kleine zorgen, met grote kinderen grote zorgen.
Ik heb een leerling in de klas, en als ik hem strafwerk geef, dan is hij helemaal niet boos of zo, maar
dan is hij heel hulpvaardig. Hij blijft opgewekt en vrolijk, heeft de lachers op zijn hand. Ik vind dat
zelf erg knap. Ik denk dan: zo kan het ook. En je blijft niet boos op het knaapje.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 19:28
door Jo-Ann
Pfoe albion, moeilijke opvoedsituatie
albion schreef:Wij zeggen altijd: 'hij heeft veels te weinig slaag gehad'.
daar geloof ik dus niet in, maar dat had je al wel begrepen, denk ik.
Als wij zouden zeggen, als je je bord niet leegeet, dan krijg je geen toetje.. Nou, zegt ie dan, laat maar zitten.
Oké, volgende keer geen toetje en niets bij de koffie 's avonds.
Of als het iets is wat hij graag wilt hebben, dan noemt hij dat een dreigement van ons. Houden we vast aan hetgen we gezegd hebben, dan gaat dat ten koste van de 'vrede', en de sfeer in huis.
Dan gaat het maar ten koste van de vrede. Regel is regel en we blijven consequent. Ik zou zijn reacties daaromtrent ook zoveel mogelijk negeren.
albion schreef:Oké, vervolgens gaat hij niet achter de comp maar zoekt een alternatief op, waar ik ook niet blij mee ben, (en dat weet hij ook wel). Als hij weet dat hij een hele week niet achter de comp mag, neemt hij de verkeerde bus en zit vervolgens gezellig bij een vriend of vriendin (achter de comp), en 's avonds (hier in Zeeland rijdt er maar sporadisch een bus), mogen we hem weer gaan ophalen bij het station. Of blijft hij ergens slapen bij mensen die wij niet kennen (ook niet rustgevend).
Het lastige hierin is dat ik het idee heb dat het hard tegen hard gaat. Oké, jullie niet dit, dan ik niet dat. Heel moeilijk om mee om te gaan. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal wel weet. Ik merk dat je toonzetting mbt Jan vrij negatief is. Dit heeft onder andere met het bovenstaande te maken. Je hebt het idee dat je er geen grip meer op hebt. Toch blijft het belangrijk om als opvoeders regels te handhaven. De avond dat hij bij de vriend gecomputerd heeft, komt erbij in de volgende week. Verder niet teveel woorden aan vuil maken.
Ook moet de straf reëel zijn en in goede verhouding tot het misdrijf. Een te zware straf kan er ook voor zorgen dat het hard tegen hard gaat.
Maar daarnaast (en dat wil ik benadrukken): probeer positieve dingen te zien en te benoemen. Want hoe dwars ook, het is niet anders dan testen wie je bent als opvoeder en hoe 'betrouwbaar' je bent. En als je het idee hebt dat je het niet aankunt, zoek er hulp bij.
Verder vind ik het lastig om hierop te reageren. Ik ken jou en de situatie niet en dan blijven tips in de lucht zweven.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 19:43
door JolandaOudshoorn
albion schreef:Ariene schreef:
We willen graag de vrede bewaren.
de kinderen weten dat en maken er dankbaar misbruik van.
Dus, zorg dat je straf haalbaar is en voer deze ook uit.
Bij mij kan dat b.v. ook zijn een week niet achter de computer.
natuurlijk levert dit protest op, maar dat hoort erbij en ik lig daar niet wakker van.
(Ook dat weten ze dan weer, waardoor het protest al snel verstomt)
Oké, vervolgens gaat hij niet achter de comp maar zoekt een alternatief op, waar ik ook niet
blij mee ben, (en dat weet hij ook wel). Als hij weet dat hij een hele week niet achter de comp
mag, neemt hij de verkeerde bus en zit vervolgens gezellig bij een vriend of vriendin (achter de comp),
en 's avonds (hier in Zeeland rijdt er maar sporadisch een bus), mogen we hem weer gaan ophalen
bij het station. Of blijft hij ergens slapen bij mensen die wij niet kennen (ook niet rustgevend).
Met kleine kinderen kleine zorgen, met grote kinderen grote zorgen.
Is het dan geen tijd voor een stevig gesprek?? Maak hem kenbaar wat jij van hem verlangt en waarom je het van hem verlangt. Vraag hem wat hij van jou verlangt en waarom hij dat wil. Vertel hem dat jij er verdriet van hebt als hij zijn straf negeert en bij een ander gaat computeren.
Idd, net zoals Jo-Ann zegt, zomaar wat tips en ik ken de situatie verder ook niet. Maar ik weet wel dat als je je als ouder kwetsbaar opstelt, kinderen daar heel veel respect voor hebben.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 20:16
door Jo-Ann
Tja,
en indien iemand wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft en niet verwijt.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 20:43
door Ariene
JolandaOudshoorn schreef:albion schreef:Ariene schreef:
We willen graag de vrede bewaren.
de kinderen weten dat en maken er dankbaar misbruik van.
Dus, zorg dat je straf haalbaar is en voer deze ook uit.
Bij mij kan dat b.v. ook zijn een week niet achter de computer.
natuurlijk levert dit protest op, maar dat hoort erbij en ik lig daar niet wakker van.
(Ook dat weten ze dan weer, waardoor het protest al snel verstomt)
Oké, vervolgens gaat hij niet achter de comp maar zoekt een alternatief op, waar ik ook niet
blij mee ben, (en dat weet hij ook wel). Als hij weet dat hij een hele week niet achter de comp
mag, neemt hij de verkeerde bus en zit vervolgens gezellig bij een vriend of vriendin (achter de comp),
en 's avonds (hier in Zeeland rijdt er maar sporadisch een bus), mogen we hem weer gaan ophalen
bij het station. Of blijft hij ergens slapen bij mensen die wij niet kennen (ook niet rustgevend).
Met kleine kinderen kleine zorgen, met grote kinderen grote zorgen.
Is het dan geen tijd voor een stevig gesprek?? Maak hem kenbaar wat jij van hem verlangt en waarom je het van hem verlangt. Vraag hem wat hij van jou verlangt en waarom hij dat wil. Vertel hem dat jij er verdriet van hebt als hij zijn straf negeert en bij een ander gaat computeren.
Idd, net zoals Jo-Ann zegt, zomaar wat tips en ik ken de situatie verder ook niet. Maar ik weet wel dat als je je als ouder kwetsbaar opstelt, kinderen daar heel veel respect voor hebben.
Het ligt niet altijd zo eenvoudig Jolanda
Wanneer de kinderen klein zijn denk je dat je het goed onder controle heb.
Maar dan worden ze groot, soms met nog een pakketje extra artikelen en dan nog pubergedrag erbij...
Ik vond me zelf een goede moeder, had mijn kinderen onder controle, totdat ik pas in een situatie kwam waar ik even geen grip meer op mijn kind had.
Daar sta je dan...ik dacht dat ik het wel kon, maar daar stond ik- in de kerk- en ik moest ervaren dat ik zelfs dit los moest laten en moest toegeven dat ook alle voorspoed in de opvoeding een zegen van God was.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 21:00
door Meeting
Jo-Ann schreef:Pfoe albion, moeilijke opvoedsituatie
albion schreef:Wij zeggen altijd: 'hij heeft veels te weinig slaag gehad'.
daar geloof ik dus niet in, maar dat had je al wel begrepen, denk ik.
Als wij zouden zeggen, als je je bord niet leegeet, dan krijg je geen toetje.. Nou, zegt ie dan, laat maar zitten.
Oké, volgende keer geen toetje en niets bij de koffie 's avonds.
Of als het iets is wat hij graag wilt hebben, dan noemt hij dat een dreigement van ons. Houden we vast aan hetgen we gezegd hebben, dan gaat dat ten koste van de 'vrede', en de sfeer in huis.
Dan gaat het maar ten koste van de vrede. Regel is regel en we blijven consequent. Ik zou zijn reacties daaromtrent ook zoveel mogelijk negeren.
albion schreef:Oké, vervolgens gaat hij niet achter de comp maar zoekt een alternatief op, waar ik ook niet blij mee ben, (en dat weet hij ook wel). Als hij weet dat hij een hele week niet achter de comp mag, neemt hij de verkeerde bus en zit vervolgens gezellig bij een vriend of vriendin (achter de comp), en 's avonds (hier in Zeeland rijdt er maar sporadisch een bus), mogen we hem weer gaan ophalen bij het station. Of blijft hij ergens slapen bij mensen die wij niet kennen (ook niet rustgevend).
Het lastige hierin is dat ik het idee heb dat het hard tegen hard gaat. Oké, jullie niet dit, dan ik niet dat. Heel moeilijk om mee om te gaan. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal wel weet. Ik merk dat je toonzetting mbt Jan vrij negatief is. Dit heeft onder andere met het bovenstaande te maken. Je hebt het idee dat je er geen grip meer op hebt. Toch blijft het belangrijk om als opvoeders regels te handhaven. De avond dat hij bij de vriend gecomputerd heeft, komt erbij in de volgende week. Verder niet teveel woorden aan vuil maken.
Ook moet de straf reëel zijn en in goede verhouding tot het misdrijf. Een te zware straf kan er ook voor zorgen dat het hard tegen hard gaat.
Maar daarnaast (en dat wil ik benadrukken): probeer positieve dingen te zien en te benoemen. Want hoe dwars ook, het is niet anders dan testen wie je bent als opvoeder en hoe 'betrouwbaar' je bent. En als je het idee hebt dat je het niet aankunt, zoek er hulp bij.
Verder vind ik het lastig om hierop te reageren. Ik ken jou en de situatie niet en dan blijven tips in de lucht zweven.
Wel fijn zeg die regeltjes. 'k begrijp dat het goed bedoeld is, maar nu het toepassen ervan. Ik denk dat daar de kneep zit.
Maar oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 21:23
door Letstalk
[/quote]
Maar daarnaast (en dat wil ik benadrukken): probeer positieve dingen te zien en te benoemen. Want hoe dwars ook, het is niet anders dan testen wie je bent als opvoeder en hoe 'betrouwbaar' je bent. En als je het idee hebt dat je het niet aankunt, zoek er hulp bij.
[/quote]
Deze tip heb ik ook weleens gehad Jo-Ann. Het werkt goed want dit voorkomt dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt (dat je in het negatieve cirkel blijft hangen), wat ook de sfeer ten goede komt.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 22:13
door Bert Mulder
Jo-Ann schreef:Tja,
en indien iemand wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft en niet verwijt.
Vooral de Wijsheid zoeken uit de Spreuken!
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 30 dec 2008, 23:13
door Jo-Ann
Bert Mulder schreef:Jo-Ann schreef:Tja,
en indien iemand wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft en niet verwijt.
Vooral de Wijsheid zoeken uit de Spreuken!
In Spreuken staan inderdaad veel wijze woorden en tips die in de tijd van nu nog zeker zijn nut hebben. Lees de woorden maar waarin Salomo de aanspraak heeft 'mijn zoon'.
Alleen wil ik de roede niet meer letterlijk nemen. Evenals het slaan van kinderen.
Ik verbaas me er overigens over dat er nogal wat mensen menen (zie pol) dat ze een 'hulpmiddel' gebruiken. 'k Ben wel benieuwd wat men daarvoor dan gebruikt.
Mijn reactie had er vooral betrekking op dat sommige situaties dermate lastig en ingewikkeld zijn dat je niet meer weet wat wijsheid is. En Bert, ik geloof echt niet dat je het dan met slaan wel gaat bereiken.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 31 dec 2008, 04:18
door Bert Mulder
Jo-Ann schreef:Bert Mulder schreef:Jo-Ann schreef:Tja,
en indien iemand wijsheid ontbreekt dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft en niet verwijt.
Vooral de Wijsheid zoeken uit de Spreuken!
In Spreuken staan inderdaad veel wijze woorden en tips die in de tijd van nu nog zeker zijn nut hebben. Lees de woorden maar waarin Salomo de aanspraak heeft 'mijn zoon'.
Alleen wil ik de roede niet meer letterlijk nemen. Evenals het slaan van kinderen.
Ik verbaas me er overigens over dat er nogal wat mensen menen (zie pol) dat ze een 'hulpmiddel' gebruiken. 'k Ben wel benieuwd wat men daarvoor dan gebruikt.
Mijn reactie had er vooral betrekking op dat sommige situaties dermate lastig en ingewikkeld zijn dat je niet meer weet wat wijsheid is. En Bert, ik geloof echt niet dat je het dan met slaan wel gaat bereiken.
Met geloof in Gods Woord wel! Niet ziende op het zienlijke, maar op God betrouwen!
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 31 dec 2008, 09:24
door Ariene
Bert,
Bedoel jij dan dat je je kinderen slaat in vertrouwen op God dat hij de slag wil gebruiken om tot inkeer te komen?
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 31 dec 2008, 18:09
door Bert Mulder
Ariene schreef:Bert,
Bedoel jij dan dat je je kinderen slaat in vertrouwen op God dat hij de slag wil gebruiken om tot inkeer te komen?
Ja, omdat dat een middel is die Hij ons gegeven heeft, zeggende, "breng zo je kinderen op in de vreze en vermaning des Heeren."
Zo weten onze kinderen ook dat ze lichamelijke straf krijgen, omdat we hen liefhebben, en omdat God dat in Zijn Schrift gebiedt. Dus het uitblijven van straf zou betekenen dat we hen niet liefhebben.
Re: reformatorische visie en pedagogische tik
Geplaatst: 31 dec 2008, 18:18
door jvdg
Bert Mulder schreef:Ariene schreef:Bert,
Bedoel jij dan dat je je kinderen slaat in vertrouwen op God dat hij de slag wil gebruiken om tot inkeer te komen?
Ja, omdat dat een middel is die Hij ons gegeven heeft, zeggende, "breng zo je kinderen op in de vreze en vermaning des Heeren."
Zo weten onze kinderen ook dat ze lichamelijke straf krijgen, omdat we hen liefhebben, en omdat God dat in Zijn Schrift gebiedt. Dus het uitblijven van straf zou betekenen dat we hen niet liefhebben.
Je zegt het een beetje krom, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Daar ben ik het wel mee eens, als het maar niet gepaard gaat met geweld.
Geen Vader sloeg met groter mededogen,
Op 't teder kroost ooit Zijn ontfermend ogen.
Sla mij in medelijden,
Gelijk een vader doet.
't Komt mss. wat vroom over, maar deze (berijmde) teksten kwamen zomaar bij me op.
Bert, ook ik wens jou, en jouw gezin, van harte God's Zegen toe in de oudejaarsnacht.
Als wij al (mogen) slapen hebben jullie dat nog "tegoed".