Pfoe albion, moeilijke opvoedsituatie
albion schreef:Wij zeggen altijd: 'hij heeft veels te weinig slaag gehad'.
daar geloof ik dus niet in, maar dat had je al wel begrepen, denk ik.
Als wij zouden zeggen, als je je bord niet leegeet, dan krijg je geen toetje.. Nou, zegt ie dan, laat maar zitten.
Oké, volgende keer geen toetje en niets bij de koffie 's avonds.
Of als het iets is wat hij graag wilt hebben, dan noemt hij dat een dreigement van ons. Houden we vast aan hetgen we gezegd hebben, dan gaat dat ten koste van de 'vrede', en de sfeer in huis.
Dan gaat het maar ten koste van de vrede. Regel is regel en we blijven consequent. Ik zou zijn reacties daaromtrent ook zoveel mogelijk negeren.
albion schreef:Oké, vervolgens gaat hij niet achter de comp maar zoekt een alternatief op, waar ik ook niet blij mee ben, (en dat weet hij ook wel). Als hij weet dat hij een hele week niet achter de comp mag, neemt hij de verkeerde bus en zit vervolgens gezellig bij een vriend of vriendin (achter de comp), en 's avonds (hier in Zeeland rijdt er maar sporadisch een bus), mogen we hem weer gaan ophalen bij het station. Of blijft hij ergens slapen bij mensen die wij niet kennen (ook niet rustgevend).
Het lastige hierin is dat ik het idee heb dat het hard tegen hard gaat. Oké, jullie niet dit, dan ik niet dat. Heel moeilijk om mee om te gaan. Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal wel weet. Ik merk dat je toonzetting mbt Jan vrij negatief is. Dit heeft onder andere met het bovenstaande te maken. Je hebt het idee dat je er geen grip meer op hebt. Toch blijft het belangrijk om als opvoeders regels te handhaven. De avond dat hij bij de vriend gecomputerd heeft, komt erbij in de volgende week. Verder niet teveel woorden aan vuil maken.
Ook moet de straf reëel zijn en in goede verhouding tot het misdrijf. Een te zware straf kan er ook voor zorgen dat het hard tegen hard gaat.
Maar daarnaast (en dat wil ik benadrukken): probeer positieve dingen te zien en te benoemen. Want hoe dwars ook, het is niet anders dan testen wie je bent als opvoeder en hoe 'betrouwbaar' je bent. En als je het idee hebt dat je het niet aankunt, zoek er hulp bij.
Verder vind ik het lastig om hierop te reageren. Ik ken jou en de situatie niet en dan blijven tips in de lucht zweven.