Stichting HeartCry [3]

freek

Re: Stichting HeartCry [3]

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
gravo schreef: Het mooie er aan vind ik, dat die keuze niet door geweld wordt opgedrongen, niet door scheuring en verwijdering, maar doordat een nieuwe generatie zich als bewuste, gelovige christenen meldt. En als zodanig een plaats opeist in de kerk.

Er wordt weer geloofd! En dat werd lange tijd niet voor mogelijk gehouden!

gravo

Mag ik het ook een 'scherp' zeggen? Het mooie, dat is zo mooi niet. We leven in een zeer gevaarlijke tijd. De duivel weet dat hij nog een kleine tijd heeft... Daarom zet hij alles op alles om de zuivere waarheid te verduisteren, het moet niet te ontdekkend zijn, de zonden hoeven niet zo diep gekend te worden, staten en standen in het geestelijk leven? Onzin, dat zijn verzinsels van doorgdraaide bevindelijke predikers...
Is het dan zo MOOI dat het zo voorspoedig gaat? Ik kan het niet anders zien dan dat dit stuiptrekkingen van de satan zijn.
Het onderscheidend horen is al voor een groot deel weg, omdat het ware geoefende volk van God (voor het oordeel) is thuisgehaald. Nu kan deze generatie ook niet alles verweten worden, ze hebben geen levende voorbeelden meer waar ze op kunnen zien. Dat maakt de (vooral) de jongere generatie erg ontvankelijk voor dit soort 'evangelie'.
Ik zal wel weer als 'hard' betiteld worden, maar ik hoop dat de waarheid nog gezegd mag worden, en dat het nog niet zover is, wat ik wel vrees, dat de waarheid meer en meer het zwijgen wordt opgelegd... Dat de oren toegestopt worden als er nog iets klinkt wat zich tegen deze ontwikkelingen keert, en ertegen waarschuwt...

-DIA-
Ik sluit me bij Mister aan. Dia, ben jij zo'n geoefend kind van God? Ik verwacht van wel, gelet op jou scherpe inzicht in de huidige ontwikkelingen. Misschien zou je daarvan kunnen getuigen, want als de jongere generatie ergens behoefte aan heeft, dan dáár wel aan dat er mensen zijn die getuigen van de hoop die in hen is!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef: Ik weet niet of je mij bedoelt. Als ik je gekwetst heb: dat was niet mijn bedoeling. Aan de andere kant: ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Zoals ik discussieer doe ik het altijd, je kunt mijn overige postings daar op na kijken. Dit soort reacties op mijn manier van discussieren heb ik nooit gehad. Daarom verbaast het me wel enigszins. Maar nogmaals: trek je het niet persoonlijk aan, zo was het niet bedoelt.
Zie pb.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

De discussie is hard, veroordelend en scherp.

Kan het een toontje milder?
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Grace schreef: Nee. Ik zou niet weten waarom. Ik post hier op persoonlijke titel. Hou het RD morgen maar in de gaten.
Samenvattend(ik ga niet heel lang en theologisch reageren. Ik ben geen theoloog) zou ik persoonlijk willen zeggen:

Algemeen:
- De toon van Huijgen vind ik mild, komt sympathiek over, houdt zichzelf gelukkig ook de de spiegel voor.
- Het stuk van de Boer vind ik minder sterk, ook wat toon betreft
- Zowel HC als CPdB en AH zien (grote) problemen in de gereformeerde gezindte -> winst

Inhoudelijk:
Wat Huijgen betreft komt de kritiek op 4 punten neer:
1. Zonde. Zonde is meer dan de daad. We zijn zonde.
2. Rechtvaardiging en heiliging. Heiliging is toch niet iets extra’s boven de rechtvaardiging?
3. Het Christelijke leven en de komst van Christus. Straks toch pas volmaakt.
4. De gemeenschap en ik. Waar is de kerk bij HC?

Mijn reactie:
1. Dat wordt niet ontkent door HC. De wedergeboren mens worstelt nog met zijn vlees, waar de oude natuur zich nog in manifesteert, die strijd voert tegen de Geest. Het voorbeeld van ds. Maritz is echter een voorbeeld. Dat wordt niet als model gegeven waar HC voorstaat; zo van: zo gaat het altijd. Het kan echter wel een obstakel zijn waardoor het geestelijke leven belemmerd wordt. Daarnaast hebben de zonden waar het Bijbel over spreekt een naam. Ook al zijn het gedachten worden zijn het nog concrete dingen. Het belijden en breken met zonden heeft altijd betrekking op concrete zaken. Nergens worden we opgeroepen om dagelijks onze oude natuur te belijden als zonde. We concrete zonden(1 Joh.1:9) Sterker nog: we moeten en mogen die rekenen als samen met Christus gekruisigd. (Rom.6:6). Goede en verkeerde vruchten zijn concrete zaken. Huijgen heeft gelijk dat zonde meer is dan datgene wat je doet, echter dat wordt ook nergens ontkent door HC. Sterker nog: daar wordt regelmatig over gesproken. Het gevaar is dat hij vanuit 1 voorbeeld wat gebruikt wordt, vervolgens door gaat redeneren. Het doet geen recht aan z'n totaliteit.

2. Niet iets extra's, maar wel duidelijk na de rechtvaardigmaking. Het wordt door HC ook niet als iets extra's gebracht, ook niet door Maritz. Rechtvaardiging is m.i. echter wel eenmalig. Terwijl de heiliging een voortdurend proces is totdat we verlost worden van ons vlees bij onze dood. Rechtvaardiging is een juridisch feit. De Goddelijke vrijspraak van de schuld en rechtvaardigverklaring vindt plaats op het moment dat we in een waar geloof vluchten tot Christus(Rom 4:5). We ontvangen de Geest op het moment dat we tot geloof komen.(Ef. 1:13) Daaruit voort vloeit de heiliging, het leven door de Geest. “Gelijk gij Christus aangenomen hebt, wandelt alzo in Hem”(Kol 2:6 en Gal.5:16). Hoe meer we wandelen door de Geest(hoe minder door het vlees) des te meer zullen we gelijkvormig worden naar Zijn beeld en de zonden overwinnen, zoals verwoord in de kanttekeningen bij Romeinen 7:25: “Ik dank God, 60 door Jezus Christus, onzen Heere”. Kant. 60: Namelijk dat Hij mij alrede zover door Christus verlost heeft van de heerschappij der zonde, dat ik nu, hoewel de zonde mij nog aankleeft, nochtans geen gewillige slaaf derzelve meer ben, maar daartegen strijd, en die door Christus' Geest kan overwinnen; gelijk het besluit dan volgt, en het begin van het Rom. 8 medebrengt.

3. Het eeuwige leven begint hier. We zijn reeds een nieuwe schepping en hebben deel aan Jezus opstanding. We blijven ons vlees, het lichaam der zonde, meetorsen. We worden echter wel opgeroepn om dit vlees te kruisigen. Daarnaast roept de apostel Paulus er toe op om te jagen/streven naar volmaaktheid. (2 tim.3: 17, Hebr. 6:1, Hebr. 10:14, Kol. 1: 28, 4:12, Fil.3: 12). We zijn dat niet, maar jagen er wel na. In dit leven. Bij de komst van Christus of op onze sterfdag worden we definitief verlost van ons vlees. De vraag die ik aan A. Huijgen zou willen stellen: wat houdt voor u de kracht van het bloed van Christus in? Hoe ver strekt de reddende en verlossende kracht van Christus bloed? Wat houdt de opstanding van de nieuwe mens in? Wat betekent het op een nieuwe schepping te zijn? Wat betekent het om weer aan het beeld van Christus gelijkvormig te worden(hier op aarde al). Dit alles ontvangen we als gelovige bij de wedergeboorte. Dat zijn zaken die hier op aarde reeds realiteit worden(zij het onvolmaakt) en niet pas straks.

4. HC is interkerkelijk. Ze kijken niet naar de kerk als denominatie of instituut, maar willen het lichaam van Christus, DE GEMEENTE in totaal dienen.

Wat de Boer betreft komt de kritiek neer op Romeinen 6,7,8:
Ik kan het heel uitgebreid doen, maar wil het samenvatten. Mijn korte reactie is dat de Boer de kantekeningen van de SV bij Romeinen 6 maar eens moet gaan bestuderen of wat Calvijn leert over Romeinen 6. De Boer zegt dat het in Romeinen 6 gaat over de (positie van de) rechtvaardiging. En dat is ongereformeerd. Het gaat namelijk volgens de Sv en oa Calvijn echt over de daadwerkelijke heiliging van het leven. Het gaat over een echte verandering van de mens.
Het stuk van ds Huijgen heb ik vanavond zitten lezen; ik deel je mening over de toon van het stuk en zijn vermogen tot zelfkritiek op het functioneren van de kerken.

Je reageert eigenlijk alleen op de conclusie die ds Huijgen trekt aan het einde van het stuk. Dat vind ik wel jammer. Het stuk daarvoor was een duidelijk betoog waarin hij een aantal zaken uitwerkt waarvan ik graag zou willen weten wat jij (of iemand anders) daar van vindt.

Heeft hij een punt in zijn typering van de heiligmaking zoals deze zou functioneren bij de HCr?
Ik veronderstel met ds A. Huijgen dat het werk van ds Maritz van waarde is voor de HCr. Als ik het goed begrepen heb dan ziet ds Maritz in de heiligmaking een tweede fase in het geloof opvolgend op de bekering / rechtvaardigmaking. In deze fase ervaart een kind van God een verdere groei naar zekerheid en rust in een overwinningsleven. Dit overwinningsleven wordt als een tweede fase geschetst, niet iedere christen blijkt een overwinnend christen te zijn. Wie een overwinningsleven besluit te gaan leven, valt eerst nog wel geregeld, maar kan daarna blijkbaar met hoe langer hoe minder vallen zijn weg gaan.
Vraag 1: is dit inderdaad de visie die HCr deelt met ds Maritz?
Vraag 2: als dat de visie van de HCr is, hoe verhoud deze visie zich dan met zondag 51:
Heidelberger Catechismus zondag 51 schreef: Vr.126. Welke is de vijfde bede?
Antw. Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren. Dat is: Wil ons, armen zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis Uwer genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is onzen naaste van harte te vergeven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:
-DIA- schreef:
gravo schreef: Het mooie er aan vind ik, dat die keuze niet door geweld wordt opgedrongen, niet door scheuring en verwijdering, maar doordat een nieuwe generatie zich als bewuste, gelovige christenen meldt. En als zodanig een plaats opeist in de kerk.

Er wordt weer geloofd! En dat werd lange tijd niet voor mogelijk gehouden!

gravo

Mag ik het ook een 'scherp' zeggen? Het mooie, dat is zo mooi niet. We leven in een zeer gevaarlijke tijd. De duivel weet dat hij nog een kleine tijd heeft... Daarom zet hij alles op alles om de zuivere waarheid te verduisteren, het moet niet te ontdekkend zijn, de zonden hoeven niet zo diep gekend te worden, staten en standen in het geestelijk leven? Onzin, dat zijn verzinsels van doorgdraaide bevindelijke predikers...
Is het dan zo MOOI dat het zo voorspoedig gaat? Ik kan het niet anders zien dan dat dit stuiptrekkingen van de satan zijn.
Het onderscheidend horen is al voor een groot deel weg, omdat het ware geoefende volk van God (voor het oordeel) is thuisgehaald. Nu kan deze generatie ook niet alles verweten worden, ze hebben geen levende voorbeelden meer waar ze op kunnen zien. Dat maakt de (vooral) de jongere generatie erg ontvankelijk voor dit soort 'evangelie'.
Ik zal wel weer als 'hard' betiteld worden, maar ik hoop dat de waarheid nog gezegd mag worden, en dat het nog niet zover is, wat ik wel vrees, dat de waarheid meer en meer het zwijgen wordt opgelegd... Dat de oren toegestopt worden als er nog iets klinkt wat zich tegen deze ontwikkelingen keert, en ertegen waarschuwt...

-DIA-
Ik sluit me bij Mister aan. Dia, ben jij zo'n geoefend kind van God? Ik verwacht van wel, gelet op jou scherpe inzicht in de huidige ontwikkelingen. Misschien zou je daarvan kunnen getuigen, want als de jongere generatie ergens behoefte aan heeft, dan dáár wel aan dat er mensen zijn die getuigen van de hoop die in hen is!
Ik heb ze nog wel gekend, en nog een enkeling, die helder door de Geest Gods is geleid en onderwezen. Dat is een groot voorrecht, het ontdekt je aan je gemis. En als je in je gemis gezet wordt wordt je wel eens gaande gemaakt.

In dergelijke taal mis ik ootmoed, wat ik wel proef is een hartgrondige, bittre afkeer, maar vreemd is dat niet, dat is nooit anders geweest...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jean le Fontain
Contacteer:

::please graag weer ontopic!
Jean le Fontain
Contacteer:

Grace schreef: Nee. Ik zou niet weten waarom. Ik post hier op persoonlijke titel. Hou het RD morgen maar in de gaten.
Samenvattend(ik ga niet heel lang en theologisch reageren. Ik ben geen theoloog) zou ik persoonlijk willen zeggen:

Algemeen:
- De toon van Huijgen vind ik mild, komt sympathiek over, houdt zichzelf gelukkig ook de de spiegel voor.
- Het stuk van de Boer vind ik minder sterk, ook wat toon betreft
- Zowel HC als CPdB en AH zien (grote) problemen in de gereformeerde gezindte -> winst

Inhoudelijk:
Wat Huijgen betreft komt de kritiek op 4 punten neer:
1. Zonde. Zonde is meer dan de daad. We zijn zonde.
2. Rechtvaardiging en heiliging. Heiliging is toch niet iets extra’s boven de rechtvaardiging?
3. Het Christelijke leven en de komst van Christus. Straks toch pas volmaakt.
4. De gemeenschap en ik. Waar is de kerk bij HC?

Mijn reactie:
1. Dat wordt niet ontkent door HC. De wedergeboren mens worstelt nog met zijn vlees, waar de oude natuur zich nog in manifesteert, die strijd voert tegen de Geest. Het voorbeeld van ds. Maritz is echter een voorbeeld. Dat wordt niet als model gegeven waar HC voorstaat; zo van: zo gaat het altijd. Het kan echter wel een obstakel zijn waardoor het geestelijke leven belemmerd wordt. Daarnaast hebben de zonden waar het Bijbel over spreekt een naam. Ook al zijn het gedachten worden zijn het nog concrete dingen. Het belijden en breken met zonden heeft altijd betrekking op concrete zaken. Nergens worden we opgeroepen om dagelijks onze oude natuur te belijden als zonde. We concrete zonden(1 Joh.1:9) Sterker nog: we moeten en mogen die rekenen als samen met Christus gekruisigd. (Rom.6:6). Goede en verkeerde vruchten zijn concrete zaken. Huijgen heeft gelijk dat zonde meer is dan datgene wat je doet, echter dat wordt ook nergens ontkent door HC. Sterker nog: daar wordt regelmatig over gesproken. Het gevaar is dat hij vanuit 1 voorbeeld wat gebruikt wordt, vervolgens door gaat redeneren. Het doet geen recht aan z'n totaliteit.

2. Niet iets extra's, maar wel duidelijk na de rechtvaardigmaking. Het wordt door HC ook niet als iets extra's gebracht, ook niet door Maritz. Rechtvaardiging is m.i. echter wel eenmalig. Terwijl de heiliging een voortdurend proces is totdat we verlost worden van ons vlees bij onze dood. Rechtvaardiging is een juridisch feit. De Goddelijke vrijspraak van de schuld en rechtvaardigverklaring vindt plaats op het moment dat we in een waar geloof vluchten tot Christus(Rom 4:5). We ontvangen de Geest op het moment dat we tot geloof komen.(Ef. 1:13) Daaruit voort vloeit de heiliging, het leven door de Geest. “Gelijk gij Christus aangenomen hebt, wandelt alzo in Hem”(Kol 2:6 en Gal.5:16). Hoe meer we wandelen door de Geest(hoe minder door het vlees) des te meer zullen we gelijkvormig worden naar Zijn beeld en de zonden overwinnen, zoals verwoord in de kanttekeningen bij Romeinen 7:25: “Ik dank God, 60 door Jezus Christus, onzen Heere”. Kant. 60: Namelijk dat Hij mij alrede zover door Christus verlost heeft van de heerschappij der zonde, dat ik nu, hoewel de zonde mij nog aankleeft, nochtans geen gewillige slaaf derzelve meer ben, maar daartegen strijd, en die door Christus' Geest kan overwinnen; gelijk het besluit dan volgt, en het begin van het Rom. 8 medebrengt.

3. Het eeuwige leven begint hier. We zijn reeds een nieuwe schepping en hebben deel aan Jezus opstanding. We blijven ons vlees, het lichaam der zonde, meetorsen. We worden echter wel opgeroepn om dit vlees te kruisigen. Daarnaast roept de apostel Paulus er toe op om te jagen/streven naar volmaaktheid. (2 tim.3: 17, Hebr. 6:1, Hebr. 10:14, Kol. 1: 28, 4:12, Fil.3: 12). We zijn dat niet, maar jagen er wel na. In dit leven. Bij de komst van Christus of op onze sterfdag worden we definitief verlost van ons vlees. De vraag die ik aan A. Huijgen zou willen stellen: wat houdt voor u de kracht van het bloed van Christus in? Hoe ver strekt de reddende en verlossende kracht van Christus bloed? Wat houdt de opstanding van de nieuwe mens in? Wat betekent het op een nieuwe schepping te zijn? Wat betekent het om weer aan het beeld van Christus gelijkvormig te worden(hier op aarde al). Dit alles ontvangen we als gelovige bij de wedergeboorte. Dat zijn zaken die hier op aarde reeds realiteit worden(zij het onvolmaakt) en niet pas straks.

4. HC is interkerkelijk. Ze kijken niet naar de kerk als denominatie of instituut, maar willen het lichaam van Christus, DE GEMEENTE in totaal dienen.

Wat de Boer betreft komt de kritiek neer op Romeinen 6,7,8:
Ik kan het heel uitgebreid doen, maar wil het samenvatten. Mijn korte reactie is dat de Boer de kantekeningen van de SV bij Romeinen 6 maar eens moet gaan bestuderen of wat Calvijn leert over Romeinen 6. De Boer zegt dat het in Romeinen 6 gaat over de (positie van de) rechtvaardiging. En dat is ongereformeerd. Het gaat namelijk volgens de Sv en oa Calvijn echt over de daadwerkelijke heiliging van het leven. Het gaat over een echte verandering van de mens.
Het stuk van ds Huijgen heb ik vanavond zitten lezen; ik deel je mening over de toon van het stuk en zijn vermogen tot zelfkritiek op het functioneren van de kerken.

Je reageert eigenlijk alleen op de conclusie die ds Huijgen trekt aan het einde van het stuk. Dat vind ik wel jammer. Het stuk daarvoor was een duidelijk betoog waarin hij een aantal zaken uitwerkt waarvan ik graag zou willen weten wat jij (of iemand anders) daar van vindt.

Heeft hij een punt in zijn typering van de heiligmaking zoals deze zou functioneren bij de HCr?
Ik veronderstel met ds A. Huijgen dat het werk van ds Maritz van waarde is voor de HCr. Als ik het goed begrepen heb dan ziet ds Maritz in de heiligmaking een tweede fase in het geloof opvolgend op de bekering / rechtvaardigmaking. In deze fase ervaart een kind van God een verdere groei naar zekerheid en rust in een overwinningsleven. Dit overwinningsleven wordt als een tweede fase geschetst, niet iedere christen blijkt een overwinnend christen te zijn. Wie een overwinningsleven besluit te gaan leven, valt eerst nog wel geregeld, maar kan daarna blijkbaar met hoe langer hoe minder vallen zijn weg gaan.
Vraag 1: is dit inderdaad de visie die HCr deelt met ds Maritz?
Vraag 2: als dat de visie van de HCr is, hoe verhoud deze visie zich dan met zondag 51:
Heidelberger Catechismus zondag 51 schreef: Vr.126. Welke is de vijfde bede?
Antw. Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren. Dat is: Wil ons, armen zondaren, al onze misdaden, en ook de boosheid, die ons altijd aanhangt, om des bloeds van Christus wil niet toerekenen, gelijk wij ook dit getuigenis Uwer genade in ons bevinden, dat ons ganse voornemen is onzen naaste van harte te vergeven.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: Ik heb ze nog wel gekend, en nog een enkeling, die helder door de Geest Gods is geleid en onderwezen. Dat is een groot voorrecht, het ontdekt je aan je gemis. En als je in je gemis gezet wordt wordt je wel eens gaande gemaakt.

In dergelijke taal mis ik ootmoed, wat ik wel proef is een hartgrondige, bittre afkeer, maar vreemd is dat niet, dat is nooit anders geweest...

-DIA-
Nee Dia, er is geen bittre afkeer, zoals jij dat noemt. Wel een oprechte bezorgdheid over het zieleheil van onze jongeren die met een verhaal als jij houdt niets kunnen. Je stimuleert ze eerder om afscheid van de kerk te nemen, omdat het toch gaat over vroeger en een enkeling. Zijn er in Rijssen nog die helder door Gods Geest geleidt worden? Ik hoop velen. Ik hoop dat je ons in deze ook kunt verblijden! Alleen al voor het navolgende geslacht en vooral opdat Zijn Naam eeuwig eer mag ontvangen!!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef: Ik heb ze nog wel gekend, en nog een enkeling, die helder door de Geest Gods is geleid en onderwezen. Dat is een groot voorrecht, het ontdekt je aan je gemis. En als je in je gemis gezet wordt wordt je wel eens gaande gemaakt.

-DIA-
Nee Dia, er is geen bittre afkeer, zoals jij dat noemt. Wel een oprechte bezorgdheid over het zieleheil van onze jongeren die met een verhaal als jij houdt niets kunnen. Je stimuleert ze eerder om afscheid van de kerk te nemen, omdat het toch gaat over vroeger en een enkeling. Zijn er in Rijssen nog die helder door Gods Geest geleidt worden? Ik hoop velen. Ik hoop dat je ons in deze ook kunt verblijden! Alleen al voor het navolgende geslacht en vooral opdat Zijn Naam eeuwig eer mag ontvangen!!
Dat zou eeuwig groot zijn!
Ja er zijn er nog, niet veel, een enkeling, die veelal de smaadheid van Christus moet dragen.

Daar weten ze tegenwoordig weinig meer van helaas. En daardoor wordt de smaadheid hen aangedan alleen maar meer.

En er zal ook tot het einde een Kerk op de aarde blijven, nooit zal Christus zonder onderdanen zijn.

Maar merk wel op in welke tijd we leven. Er word wel leven gemaakt, maar helaas weinig beleefd. Eén ding kan ik iedereen aanraden: lees de geschriften van onze vaderen.

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
gravo

Bericht door gravo »

-DIA- schreef:
Mister schreef:

-DIA-
Ja er zijn er nog, niet veel, een enkeling, die veelal de smaadheid van Christus moet dragen.

Daar weten ze tegenwoordig weinig meer van helaas. En daardoor wordt de smaadheid hen aangedan alleen maar meer.

En er zal ook tot het einde een Kerk op de aarde blijven, nooit zal Christus zonder onderdanen zijn.

Maar merk wel op in welke tijd we leven. Er word wel leven gemaakt, maar helaas weinig beleefd. Eén ding kan ik iedereen aanraden: lees de geschriften van onze vaderen.

-DIA-
Heb je wel in de gaten in wat voor een zeer exclusieve en oppermachtige positie jezelf met dit soort beweringen plaatst? DIA heeft ze nog wel gekend. DIA proeft de tijd, voorvoelt het einde en spreekt over "ze" als alle anderen, die er tegenwoordig helaas zo weinig meer van weten.
Het is allemaal DIA, wat de klok slaat. Hij kent de verborgen waarheid, hij peilt dieper dan iedereen. Hij schut meewarig om alle anderen, die het niet zien. Hij weet voor zovelen, dat ze het helaas allemaal nog zo weinig beleven.

Hiermee spring je er wel héél gunstig uit DIA. Tegen zo'n zwarte achtergrond van alle anderen, steek je geweldig af als ziener, kenner en ingewijde.

Kortom, ik acht het vermomde grootspraak. Geestelijke hovaardij. En ongerechtvaardigd ge-oordeel.

De beste remedie om hier mee om te gaan lijkt me toch om d'r geen barst van te geloven. Volgens mij zijn er veel meer ware christenen, dan DIA weet en wenst.
Nu word ik wel gelijk naar de verlorenheid verwezen door deze alleskunner natuurlijk, maar dat hebben we er dan maar voor over.
Want als de dreiging van DIA van hetzelfde allooi is als de trots, waarmee hij soeverein de harten van alle mensen meent te kennen, dan zal dat ook wel niet veel voorstellen.

Ik heb er nog alle vertrouwen in hoor, dat het Vaderhuis vol wordt!

gravo
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Zonderling schreef:
MarthaMartha schreef:Over het leerinhoudelijke van Heart Cry zijn geen concrete dingen ingebracht dan de posting van Memento – nu ingebracht door Tiberius – op welke ik heb gereageerd maar vervolgens niets meer op is gereageerd en het topic is gesloten. We beginnen met een schone lei. Altijd handig.
MM, ik ben vanavond (zojuist) op het leerinhoudelijke ingegaan in het topic over de Vermogens van de mens. Misschien wil je dat toch nog bekijken.
Ik zal erover nadenken, maar doe geen toezegging.

In een zakelijke discussie vind ik het niet erg als het stevig toegaat. Maar ik als persoontje ben makkelijk te kwetsen of te raken, in een discussie mag dat geen rol spelen vind ik, dus ik probeer mijn persoonlijke gevoelen erbuiten te houden. De bejegening daarin van de afgelopen dagen is voor mij heftig om te verwerken. In een discussie waarin een ieder zakelijk en feitelijk de dingen benaderd, wil ik wel meedoen. Maar wanneer we elkaar op woorden vangen en het doel geen gedachtenwisseling is om vervolgens evt. meningen bij te stellen maar het doel lijkt elkaar onderuit te halen, daaraan wil ik -uit zelfbescherming- niet meedoen. Ik kijk even hoe dingen gaan verlopen.
Ik denk dat je mij bedoelt, daarom biedt ik mijn excuses. Het was absoluut niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het erg triest, dat mensen zo blind zijn voor de gevaren van stichtingen als HeartCry.
Alleen vond ik het jammer, dat je een tegenreactie met argumenten niet serieus neemt en luchtigjes zegt, dat je het fijn vindt dat er dus kennelijk geen Bijbelse argumenten zijn. Dat kom ik in andere topics ook tegen en ik moet zeggen dat dat me toch wel een beetje stoort.
Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.

Wat je reactie op Memento's analyse betreft: je tegenwerpingen zijn in dat (inmiddels gesloten) megatopic ook al geuit en weerlegd; dus die rotonde ga ik niet nog een keer in.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

www.refdag.nl schreef:
Signaal aan HeartCry

Ze rekenen zich tot de „klassieke achterban” van de Stichting Reformatorisch Appel (SRA), sinds kort Stichting HeartCry. De „koerswijziging” die de stichting de laatste jaren ondergaat, baart hen echter zorgen. In een brochure zetten de christelijke gereformeerde predikanten ds. C. P. de Boer en ds. A. Huijgen hun bezwaren uiteen. Tijd voor een gesprek mét elkaar.

Het is niet voor het eerst dat er kanttekeningen worden geplaatst bij de activiteiten van de (voormalige) SRA - niet te verwarren met de SRB (Stichting Reformatorische Bezinningsavonden). Recent nog, in een interview met de GezinsGids, uitte dr. P. de Vries -ooit spreker op de eerste SRA-jongerenavond- zijn zorgen. Eerder, in 2006, merkte de hersteld hervormde predikant in een opinieartikel in deze krant al op dat bij HeartCry (toen nog een aparte stichting) „alles draait om de heiligmaking.”

Onlangs verscheen onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad van de christelijke gereformeerde kerk (cgk) te Werkendam een brochure waarin het gedachtegoed van HeartCry kritisch tegen het licht wordt gehouden. De publicatie -te vinden op de website van de cgk in Genemuiden- bestaat uit twee delen, geschreven door achtereenvolgens ds. A. Huijgen, predikant te Genemuiden, en ds. C. P. de Boer, predikant te Werkendam. „In beide stukken wordt niet alleen het tekort van HeartCry aangewezen, maar ook het tegoed van de Schrift en de belijdenisgeschriften onder de aandacht gebracht”, meldt het voorwoord.

Nood
Tijd voor een gesprek - met ds. De Boer en ds. Huijgen aan de ene kant van de tafel en A. C. (Arjan) Baan en J. T. (Jacques) Brunt aan de andere. Brunt, lid van de Hersteld Hervormde Kerk, is voorzitter van Stichting HeartCry; Baan, kandidaat binnen de Protestantse Kerk in Nederland, is -onbetaald- directeur.

Dat de vier tegenover elkaar zitten, wil niet zeggen dat ze elkaar nergens in kunnen vinden. „We hebben allebei huiswerk meegekregen”, constateert ds. Huijgen aan het einde van het ruim twee uur durende onderhoud. „Ik vond het mooi om te merken”, zegt ook Brunt, „dat er niet wordt getwijfeld aan onze intenties. Dat we samen de nood proeven, en samen verlangen naar een opwekking.”

HeartCry wil, zo blijkt uit haar visiedocument (februari 2008), een „brede beweging vormen”, met als doel „geestelijke verdieping” en „bewustwording van de noodzaak van opwekking.” Daartoe organiseert ze onder andere conferenties, jongerenavonden en cursussen en geeft ze lectuur uit.

Anders dan eerder de SRA heeft Stichting HeartCry de zogenoemde Drie Formulieren van Enigheid niet in de grondslag opgenomen. Ze koos ervoor om haar grondslag, „met die van de Reformatie, kernachtig te formuleren: Sola Scriptura, Sola Gratia, Sola Fide, Solus Christus en Soli Deo Gloria.”

Ds. Huijgen: „De SRA had ”reformatorisch” in haar naam staan, HeartCry -hartenkreet- niet. Dat roept vragen op.”

Baan: „We willen van harte op reformatorische grondslag staan.”

Ds. Huijgen: „Ik ben blij dat te horen. Op RefoWeb staat een persbericht waarin je zoiets zegt als dat je „niets tegen” de gereformeerde belijdenisgeschriften hebt. Maar als ik tegen mijn vrouw zou zeggen dat ik niets tegen haar heb, nou ja…”

Brunt: „We zien zeker de waarde van de belijdenisgeschriften. Maar we beschouwen ze wel als iets dynamisch, niet als iets statisch. Hoe functioneren ze in de praktijk? Daar gaat het om.”

Baan: „Precies: hoe functioneren bepaalde leerstellingen in het theologisch debat? Wat wij steeds zien, is: zodra je vanuit de indicatief van de heiligmaking -in Christus zijn we heilig- de imperatief -de daadwerkelijke aansporing tot heilig leven- benadrukt (vergelijk 1 Kor. 1:30 en Hebr. 12:14) krijg je te horen: Ja, maar we blijven wel arme zondaren. Alsof dat een verontschuldiging kan zijn!”

Ds. Huijgen: „Toch zien wij bij de SRA, nu HeartCry, een aantal ontwikkelingen die de gereformeerde belijdenis te buiten gaan of daar ten minste op gespannen voet mee staan. Dan denk ik vooral aan de manier waarop jullie, zo ongeveer sinds 2004, zijn gaan spreken over de heiliging, onder invloed van met name de Zuid-Afrikaanse predikant ds. E. Maritz. De lijnen die hij trekt, de nadruk die hij legt op het „overwinningsleven”, zijn duidelijk andere dan in de gereformeerde belijdenis.

Neem ook het punt van de zonde. Bij jullie ligt vooral de focus op de zonde die je dóét. Het wordt pas zonde als je wílt. Maar onze wil is toch ook aangetast door de zonde? En er is toch ook zoiets als zonde van nalatigheid? Of hoogmoed?”

Ds. De Boer: „Ds. Maritz gaat hier uit van Jakobus 1:14 en 15. Maar hij zegt er wel bij: „Als mijn exegese onjuist is, vervalt mijn theorie.” Ik ben ervan overtuigd dat zijn exegese onjuist is. Wat doen jullie daarmee?”

Baan: „Ik denk dat dit een punt is dat we eens goed moeten doordenken.”

Ds. Huijgen: „Kijk, de klassieke achterban van de SRA -dr. P. de Vries, maar ook wij- constateert dat jullie steeds verder weggroeien van waar je bent begonnen. Met deze brochure hebben we dat signaal willen afgeven.”

Hoe zijn de reacties tot dusver?
Ds. Huijgen: „Ik ben wel blij met de reacties. Veel mensen zeggen: „Ik had soms toch een wat onbestemd gevoel bij HeartCry. Nu kan ik het benoemen.” Maar, misschien krijgen wij vooral zulke reacties, en horen jullie wel heel andere.”

Ds. De Boer: „Op dit moment staat de teller van bestelde brochures op zo’n duizend. Dat geeft toch wat aan. Ik weet ook dat verschillende kerkenraden zich hiermee bezighouden. Er dient zich namelijk écht een stuk nood aan: jongeren die met de boodschap van het overwinningsleven psychisch in de knoop raken.”

Baan: „Dit vind ik echt te kort door de bocht! Alsof overwinning over zonden een on-Bijbels thema zou zijn en mensen depressief maakt.”

Brunt: „Het is inderdaad zo dat dit soort reacties vooral bij u terechtkomen. Wij horen ook heel andere. Ik zou voorbeelden kunnen noemen van predikanten die in de gereformeerde traditie willen staan, maar die toch zeggen: Sommige zaken zijn in de loop van de tijd ondergesneeuwd geraakt.”

Ds. Huijgen: „Ik ben toch wel benieuwd wat jullie nu van de brochure vinden.”

Baan: „Het eerste deel geeft in elk geval een eerlijker beeld dan de artikelen die eerder in de Werkendamse kerkbode hebben gestaan. Ds. Maritz heeft ook gezegd dat hij vindt dat jullie een goede poging hebben gedaan om zijn theologie te typeren.

De exegese van Romeinen 6 in het tweede deel vind ik niet gereformeerd. Het gaat in Romeinen 6 niet om rechtvaardigmaking, maar om heiligmaking.

En om te zeggen dat de boodschap van HeartCry charismatisch is… Daar waarschuwen we juist tegen!”

Ds. Huijgen: „Maar het overwinningsleven, zoals ds. Maritz dat leert?”

Baan: „Overwinningsleven… ik vind dat eigenlijk een vervelende uitdrukking. Romeinen 6:14, kanttekening 40, laat zien dat Gods Geest ons de kracht geeft om de zonde met zijn begeerten tegen te staan en te overwinnen. Het is dus een puur Bijbelse notie. Romeinen 8:29: Wij zijn uitverkoren om het beeld van Gods Zoon gelijkvormig te worden.”

Brunt: „Het gaat om de gezindheid die in Christus Jezus is. Kijk, HeartCry is destijds opgericht nadat een aantal mensen, mede door de SRA-avonden, tot geloof was gekomen. Zij vroegen zich af: Hoe nu verder? Zij verlangen naar toerusting en nader onderwijs.”

Ds. Huijgen: „Maar, behalve een opstanding van de nieuwe mens is er toch ook een afsterven van de oude mens? Hoe zien jullie dat dan?”

Baan: „Jullie focussen heel erg op Romeinen 7. Wat ik zou willen, is dat we met elkaar eens fundamenteel gaan nadenken over wat Romeinen 6-8 ons te zeggen heeft. Ik kreeg een keer een briefje van iemand waarop stond: Onze vaderen hebben beleden dat we moeten sterven in plaats van streven. Bij Calvijn zocht ik vervolgens eens op hoe vaak bij hem het woord ”streven” voorkomt: 530 keer.”

Ds. Huijgen: „En sterven?”

Baan: „Natuurlijk, dat ook. Maar ik bedoel: als we in gesprek zijn, moeten we wel eerlijk onderzoek doen naar wat de vaderen echt gezegd hebben.”

Gaat HeartCry er misschien toch niet te gemakkelijk van uit dat alle 1200 mensen op een conferentie in Ambt Delden „tot geloof” zijn gekomen?
Ds. De Boer: „Toen ik aan iemand die er ook was geweest, vroeg hoe het was, zei ze: „Het was hemels. Meer dan 90 procent van de bezoekers was een kind van God.””

Brunt: „Op het moment dat er op zo’n conferentie een jongen naar me toe komt die vraagt: „Nu mag ik me door genade een kind van God weten, maar hoe nu te staan in de praktijk van alledag?”, dat je een stuk nood proeft - wie ben ik dan om te zeggen: Je bent geen kind van God?”

Baan: „Van der Groe zei: Als iemand belijdt een kind van God te zijn, en zijn levenswandel is daarmee niet in tegenspraak, dan moet ik hem uit de aard der liefde voor een kind van God houden.”

Dr. C. A. van der Sluijs constateerde in 2005 dat we op dit moment bezig zijn „een dorre, dooie aarde te bedekken met bloemen uit de evangelicale hoek.”
Ds. De Boer: „Ik denk dat het waar is. Al zie ik aan de andere kant ook dat mensen zich aan het heroriënteren zijn op Calvijn, op Luther, op Reformatie en Nadere Reformatie. En die ontwikkeling juich ik toe, ook omdat we, en dat schrijven we in de brochure ook, in de gereformeerde gezindte beslist dingen zijn kwijtgeraakt. Ik denk dat als de gereformeerde gezindte bij Schrift en belijdenis was gebleven, de SRA en HeartCry niet nodig waren geweest. In die zin houdt HeartCry ons wel een spiegel voor.

Tegelijkertijd zou ik HeartCry willen oproepen: Zoek het niet in de evangelische hoek, ook niet in je uitnodigingsbeleid. Onze eigen traditie is zó rijk. Maar het lijkt erop dat jullie een andere keus gemaakt hebben.”

Brunt: „Ik zou hier willen opmerken dat de bloemen uit de evangelische wereld niet per definitie on-Bijbels zijn. Wij kunnen er soms zeker ook van leren. Daar komt bij dat het meerdere keren gebeurd is dat we een gereformeerde spreker uitnodigden die niet op die uitnodiging inging, en vervolgens werd ons eenzijdigheid verweten.”

Ds. Huijgen: „Toch moet je op punten wel een keuze maken. Nu willen jullie soms tegelijkertijd twee kanten uit: wel of geen overwinningsleven, kinderdoop of volwassendoop, de heiliging. Waar staan jullie nu zelf? Dat vraagt een keuze - hopelijk de reformatorische.”

Tot slot: komen de gereformeerde belijdenisgeschriften straks weer in de grondslag van HeartCry te staan?
Lang blijft het stil. Baan, aarzelend: „Wij willen een Bijbelgetrouwe beweging zijn die put uit de rijkdom van de reformatorische traditie.”

Brunt: „Inderdaad, dat is ons antwoord. We willen Bijbelgetrouw zijn.”
Wat je er ook allemaal van kan vinden, en hoe lezingen dan ook tot zegen kunnen zijn, het schokt met ook nu weer dat men toch als Nederlandse stichting, die zegt te willen putten uit de Reformatorische traditie, weigert om de gereformeerde belijdenisgeschriften als grondslag op te nemen.
Hiermee neem je heel duidelijk afstand van deze belijdenisgeschriften en van de doelgroep die ondanks de vele verschilen die er kunnen zijn binnen onze gereformeerde traditie, hierin altijd nog iets gezamenlijks had en waar men elkaar op kon wijzen als zijnde de gereformeerde leer die wij ondanks de (soms grote) accentverschillen voorstaan.
En waarbij de gehele Gereformeerde gezindte geloven en erkennen dat deze 3 FvE volledig gegrond zijn op de Heilige Schrift, laat Heart Cry dit willens en wetens los, het lijkt er op om de vrijheid te hebben leerstellingen te verdedigen die niet staan in de lijn van de 3FvE.

M.i. een gemiste kans. Het had de stichting gesiert en gesterkt en geloofwaardiger gemaakt als men hierop terug was gekomen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.
Ik wil bij deze opmerking wel een kanttekening maken. Bij schriftelijke discussies zoals hier, kun je je m.i. minder verschuilen achter het feit dat je 'zo eenmaal gebekt bent'. Je kunt immers je bijdrage nog nalezen voor je hem verstuurt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

gravo schreef:
-DIA- schreef:
Mister schreef: Nee Dia, er is geen bittre afkeer, zoals jij dat noemt. Wel een oprechte bezorgdheid over het zieleheil van onze jongeren die met een verhaal als jij houdt niets kunnen. Je stimuleert ze eerder om afscheid van de kerk te nemen, omdat het toch gaat over vroeger en een enkeling. Zijn er in Rijssen nog die helder door Gods Geest geleidt worden? Ik hoop velen. Ik hoop dat je ons in deze ook kunt verblijden! Alleen al voor het navolgende geslacht en vooral opdat Zijn Naam eeuwig eer mag ontvangen!!

-DIA-
Heb je wel in de gaten in wat voor een zeer exclusieve en oppermachtige positie jezelf met dit soort beweringen plaatst? DIA heeft ze nog wel gekend. DIA proeft de tijd, voorvoelt het einde en spreekt over "ze" als alle anderen, die er tegenwoordig helaas zo weinig meer van weten.
Het is allemaal DIA, wat de klok slaat. Hij kent de verborgen waarheid, hij peilt dieper dan iedereen. Hij schut meewarig om alle anderen, die het niet zien. Hij weet voor zovelen, dat ze het helaas allemaal nog zo weinig beleven.

Hiermee spring je er wel héél gunstig uit DIA. Tegen zo'n zwarte achtergrond van alle anderen, steek je geweldig af als ziener, kenner en ingewijde.

Kortom, ik acht het vermomde grootspraak. Geestelijke hovaardij. En ongerechtvaardigd ge-oordeel.

De beste remedie om hier mee om te gaan lijkt me toch om d'r geen barst van te geloven. Volgens mij zijn er veel meer ware christenen, dan DIA weet en wenst.
Nu word ik wel gelijk naar de verlorenheid verwezen door deze alleskunner natuurlijk, maar dat hebben we er dan maar voor over.
Want als de dreiging van DIA van hetzelfde allooi is als de trots, waarmee hij soeverein de harten van alle mensen meent te kennen, dan zal dat ook wel niet veel voorstellen.

Ik heb er nog alle vertrouwen in hoor, dat het Vaderhuis vol wordt!

gravo
Wat er ook van DIA's reactie zij, jij hebt jezelf totaal ongeloofwaardig gemaakt door je geloof in een Bijbel met verhalen en een Jezus als een soort beeld.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Maar goed: het is precies wat Erasmiaan lager in dit topic al opmerkt: iedereen typt zoals hij of zij gebekt is, dus dat accepteren we van elkaar.
Ik wil bij deze opmerking wel een kanttekening maken. Bij schriftelijke discussies zoals hier, kun je je m.i. minder verschuilen achter het feit dat je 'zo eenmaal gebekt bent'. Je kunt immers je bijdrage nog nalezen voor je hem verstuurt.
Ik moet zeggen dat ik van niet veel opmerkingen spijt heb en dat ik stevig in een discussie kan zitten (ik word zelf ook regelmatig stevig bejegend).
Gesloten