Re: Waar is mijn kind? Nav boek ds MA Kempeneers
Geplaatst: 18 nov 2008, 21:33
-------------------------------
Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?Afgewezen schreef:Het is gevaarlijk om theologie te bedrijven op grond van wat er níét gezegd wordt. Dat weet jij toch ook wel, pietjebel.pietjebel schreef:Het feit dat daarover niets gemeld wordt, is wellicht al veelzeggend.Afgewezen schreef:Ik vraag me af of die Bijbelse lijn er wel zo duidelijk is. Wij weten niet waaróm David geloofde dat zijn kind behouden was. Daar zegt de Schrift niets over.
Ik pleit voor terughoudendheid in dezen.
Dat is ook concluderen op grond van iets wat niet gezegd is.memento schreef: Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?
Jij draait net als Afgewezen als een poosje mee... dus wellicht kun je het antwoord zelf al formuleren?memento schreef:Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?Afgewezen schreef:Ik vraag me af of die Bijbelse lijn er wel zo duidelijk is. Wij weten niet waaróm David geloofde dat zijn kind behouden was. Daar zegt de Schrift niets over.
Ik pleit voor terughoudendheid in dezen.
Nopz. De grond lag lag voor de Reformatie in het verbond. Het verbond was voor hen niet een dood dogmatisch ideetje, maar een levende werkelijkheid. Men beschouwde het haast als vanzelfsprekend dat kinderen van godvruchtige ouders als gelovige christenen zouden opgroeien, zonder daarbij de genade te ontkennen, en zonder daarbij automatisch elk kind uit gelovige ouders zalig te laten worden.memento schreef:Afgewezen schreef:Geen Bijbelse onderbouwing dus.
Ja, M, dat is de worsteling.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Dat denk ik inderdaad ook. Dan krijg je conflicten. Is een jong gestorven kind wel behouden, op basis waarvan, hoe zit dat met dat je wedergeboren kan worden, een kind kan dat toch niet zijn enzovoorts. David geloofde blijkbaar dat het kind een kind van God was en dat was voor hem genoeg om zekerheid en troost te vinden.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Wat jij doet is ook menselijk redeneren: alle verbondskinderen zijn behouden.Marnix schreef:Dat denk ik inderdaad ook. Dan krijg je conflicten. Is een jong gestorven kind wel behouden, op basis waarvan, hoe zit dat met dat je wedergeboren kan worden, een kind kan dat toch niet zijn enzovoorts. David geloofde blijkbaar dat het kind een kind van God was en dat was voor hem genoeg om zekerheid en troost te vinden.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Tegenwoordig gaat dat voor velen niet meer zo makkelijk. Het is maar afwachten want hoe weet je nou of het kind uitverkoren was etc. Menselijk redeneren... en dat staat eenvoudig geloven vaak in de weg.
Alle jonggestorven verbondskinderen zijn behouden. Zie belijdenis.Tiberius schreef:Wat jij doet is ook menselijk redeneren: alle verbondskinderen zijn behouden.Marnix schreef:Dat denk ik inderdaad ook. Dan krijg je conflicten. Is een jong gestorven kind wel behouden, op basis waarvan, hoe zit dat met dat je wedergeboren kan worden, een kind kan dat toch niet zijn enzovoorts. David geloofde blijkbaar dat het kind een kind van God was en dat was voor hem genoeg om zekerheid en troost te vinden.memento schreef:Het is ingewikkeld geworden. Soms vraag ik me af, zonder a-dogmatisch te willen zijn, of de systemen die wij rond uitverkiezing, verbond, wedergeboorte, en bekeringswijze hebben gebouwd, het eenvoudige geloof niet in de weg staan, in plaats van helpen.
Tegenwoordig gaat dat voor velen niet meer zo makkelijk. Het is maar afwachten want hoe weet je nou of het kind uitverkoren was etc. Menselijk redeneren... en dat staat eenvoudig geloven vaak in de weg.
Dat is nu precies waar ds. Kempenaars tegen waarschuwt. Lees anders het boekje eens.
Dat is duidelijk.refo schreef:Alle jonggestorven verbondskinderen zijn behouden.
Vandaag zit je alleen eerste zinnen te quoten.Tiberius schreef:Dat is duidelijk.refo schreef:Alle jonggestorven verbondskinderen zijn behouden.
De vraag is alleen: wie zijn verbondskinderen?
Menselijk redeneren is volgens mij: het kind is in het verbond, het kan nog niet afgevallen zijn, dus het kind is behouden.Marnix schreef:Tegenwoordig gaat dat voor velen niet meer zo makkelijk. Het is maar afwachten want hoe weet je nou of het kind uitverkoren was etc. Menselijk redeneren... en dat staat eenvoudig geloven vaak in de weg.
Ik heb geen moeite met de kinderdoop, al vind ik inderdaad geen waterdichte bewijzen hiervoor.memento schreef:Dus jij hebt ook moeite met de kinderdoop, ja met het hele verbondsdenken? Want noch de doop van kinderen, noch dat er in de nieuwe bedeling een verbond is opgericht met de gedoopten, kan met harde bewijzen uit de Schrift worden afgeleid..?