De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie
Re: De bekering van John Warburton : Wet & Evangelie
- Een mens buiten Christus is dood.
- Een zondaar kan ontwaken (waaruit!?) maar nog niet gerechtvaardigd zijn.
- Sterker nog, dit is nog niet eens de wedergeboorte, want velen dwalen tegenwoordig door wedergeboorte en rechtvaardigmaking uit elkaar te trekken.
- Kunnen mensen ontwaakt zonder ooit de ervaring te kennen waar jij het over hebt gehad?
Ik snap het niet zo goed meer. In Gods Woord zie ik maar één ontwaken, en dat is de 'opstanding uit de doden': Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
- Sterker nog, dit is nog niet eens de wedergeboorte, want velen dwalen tegenwoordig door wedergeboorte en rechtvaardigmaking uit elkaar te trekken.
- Kunnen mensen ontwaakt zonder ooit de ervaring te kennen waar jij het over hebt gehad?
Ik snap het niet zo goed meer. In Gods Woord zie ik maar één ontwaken, en dat is de 'opstanding uit de doden': Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
De roep om genade is zeker genade.
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
De roep om genade is zeker genade.
En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.(Rom. 7:9)Jongere schreef:- Een mens buiten Christus is dood.
(de zonde levend geworden, en niet de zondaar!!)
Laatst gewijzigd door DJK op 24 okt 2008, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Oh??DJK schreef:
Afgewezen schreef :
Het roepen om genade is al genade....
DJK : Dit is de leer en uitleg van William Perkins, maar de Bijbel leert ons anders, en de Reformatoren hebben dit ook nooit geleerd, noch minder verdedigd!!
En deze reformatoren dan? Allemaal ketters dus:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Eventjes in het verband:DJK schreef: En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.(Rom. 7:9)
Dus, hij is aan zichzelf gestorven. Met andere woorden, hij kreeg kennis van zijn doemwaardigheid.7 Wat zullen wij dan zeggen? 24Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja,f 25ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik 26de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: gGij zult niet begeren.
8 hMaar 27de zonde, 28oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij 29alle begeerlijkheid gewrocht; want 30zonder de wet is de zonde 31dood.
9 En zonder de wet, 32zo leefde ik 33eertijds; maar 34als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder 35levend geworden, 36doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, 37dat ten leven was, hetzelve is mij 38ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, 39heeft mij verleid en door hetzelve gedood.
12 iAlzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
13 Is dan het goede mij 40de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden, opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn, werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde bovenmate werd zondigende 41door het gebod.
En dan volgt:
Waaruit blijkt dat Paulus, genade kennende, dit hele hoofdstuk kon schrijven. Dus, de zondekennis is pas na ontvangen genade.14 42Want wij weten dat de wet 43geestelijk is, maar 44ik ben vleselijk,k 45verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik 46doe, dat 47ken ik niet; lwant 48hetgeen ik wil, dat 49doe ik niet, maar 50hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe dat ik niet wil, 51zo stem ik de wet toe dat zij goed is.
17 52Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar 53de zonde die in mij woont.
18 mWant ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont; want het willen 54is wel bij mij, maar 55het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede, dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde die in mij woont.
21 Zo 56vind ik dan 57deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij 58bijligt.
22 nWant ik heb een vermaak in de wet Gods 59naar den inwendigen mens,
23 oMaar ik zie een andere wet 60in mijn leden, welke strijdt tegen 61de wet mijns gemoeds, en mij 62gevangenneemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen 63uit het lichaam dezes doods?
25 64Ik dank God door Jezus Christus, onzen Heere.
26 65Zo dan, ik zelf dien wel 66met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder schreef:Oh??DJK schreef:
Afgewezen schreef :
DJK : Dit is de leer en uitleg van William Perkins, maar de Bijbel leert ons anders, en de Reformatoren hebben dit ook nooit geleerd, noch minder verdedigd!!
En deze reformatoren dan? Allemaal ketters dus:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.
3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Dag Bert,
Tot nog toe loop je niet anders dan de D.L. en anderen na te papagaaien. Maar onderbouw het nu eens een keertje vanuit de zendbrieven.
Zeg nu eens, wanneer wordt het zaligmakende geloof in Hem geschonken....??
Wanneer is die goddeloze zondaar uit Rom. 4 en Rom. 5 nu door het geloof de geestelijke bruid van Christus geworden....?
Wanneer is die ziel nu in Christus gerechtvaardigd....??
Geef nu zelf eens een antwoord vanuit de zenbrieven der apostelen, zonder je zelf en anderen voor de gek te houden....
Ander schreef:Precies, en de verborgen dingen hoeven we niet te weten.Afgewezen schreef:Je krijgt het nooit kloppend.
Inderdaad. De wind waait....
Daarom is het uitpluizen van dit wonder nooit vruchtbaar geweest, en heeft allerlei filosofie alleen maar tot schade geleid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Als Hij ons verzet tegen Hem en Zijn Genade wegneemt.........zusterelly schreef:Mee eens, alleen vraag ik me wel eens af wanneer stopt de mens nu eens met discussieren en ontrafelen en gaat hij/zij God op Zijn Woord geloven?jvdg schreef:Hoe dan ook, maar het is de moeite waard hierover na te denken en te discussieren.Gian schreef:Binnenkort hebben we een mijlpaal op rf.
Dan is voor de 100.000e keer de bekering ontrafeld, ontleed, uitgelegd en voorgeschreven.
Het is immers het allerbelangrijkste onderwerp in het leven van een mens.
Zonder de bekering is..........vul zelf maar in.
Dan is het afgelopen met het redeneren.
Dan heeft de mens niets meer.
En zeker geen Godsdienst.
Dan gaat de mens God op Zijn Woord geloven.
Alléén Genade........
Christus alléén!
Dit soort filosofie en misleiding zou geweerd moeten worden op rf.DJK schreef:En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.(Rom. 7:9)Jongere schreef:- Een mens buiten Christus is dood.
(de zonde levend geworden, en niet de zondaar!!)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Calvijn schrijft: "Zeer velen worden door hun gemis niet bewogen, zolang de Geest Gods niet door Zijn vuur een honger en dorst in hun harten ontsteekt. Het is dus het werk des Geestes om te maken, dat wij Zijn genade begeren.DJK schreef:Afgewezen schreef :Afgewezen schreef:Het blijft een vergelijking, maar er zit wel iets in.Ander schreef:Ik zit er even over na te denken en te zoeken naar een voorbeeld:
Ik bevind me in gevaarlijk gebied. De kans is verkeken dat ik in leven blijf tenzij ik het huis bereik in de verte. Nu sta ik op, en ga naar dat huis lopen. Ben ik door te gaan lopen al gered van het gevaar? Nee, ik ben pas gered als ik in het huis ben en niet eerder.
Is dit een goed voorbeeld?
Je krijgt het nooit kloppend. Het roepen om genade is al genade, maar toch zullen we de genade waarom we roepen, wel moeten ontvangen. Waar roepen we anders om?
Rom. 10:9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.DJK schreef: Zeg nu eens, wanneer wordt het zaligmakende geloof in Hem geschonken....??
Wanneer is die goddeloze zondaar uit Rom. 4 en Rom. 5 nu door het geloof de geestelijke bruid van Christus geworden....?
Geef nu zelf eens een antwoord vanuit de zenbrieven der apostelen, zonder je zelf en anderen voor de gek te houden....[/b]
- Bert Mulder
- Contacteer:
Je hebt mijn antwoord eerder dan gemist dus...DJK schreef:
Dag Bert,
Tot nog toe loop je niet anders dan de D.L. en anderen na te papagaaien. Maar onderbouw het nu eens een keertje vanuit de zendbrieven.
Zeg nu eens, wanneer wordt het zaligmakende geloof in Hem geschonken....??
Geef nu zelf eens een antwoord vanuit de zenbrieven der apostelen, zonder je zelf en anderen voor de gek te houden....
Of je hebt nog geen lezen geleerd?
Want ik zeide, over de verloren zoon gesproken, dat hij levendgemaakt was, toen hij tot zichzelf kwam en besliste tot zijn vader te gaan.
Kijk hier maar:
http://www.refoforum.nl/forum/posting.p ... 3&p=298820
Ok, dus eerst is de Schrift te simpel voor mijnheer. Nu de DL weer te moeilijk, dus nu wil je weer Schrift hebben. Heb je niet in de Schrift gelezen, dat niet de individuele christen de bruid van Christus is, maar de Kerk?:
23 tWant de man is het hoofd der vrouw, vgelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en 31Hij is de 32Behouder xdes lichaams.
24 Daarom, gelijk de gemeente Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen haar eigen mannen 33in alles.
25 yGij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft zen Zichzelven voor haar heeft 34overgegeven;
26 Opdat Hij haar 35heiligen zou, haar agereinigd hebbende 36met het bad des waters 37door het Woord;
27 38Opdat Hij haar Zichzelven zou heerlijk voorstellen, een gemeente die geen vlek of rimpel heeft of iets dergelijks, bmaar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.
28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen 39lief te hebben gelijk hun 40eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de gemeente.
30 cWant wij zijn 41leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.
31 dDaarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten en zal zijn vrouw aanhangen, en 42zij twee zullen etot één vlees wezen.
32 43Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit ziende op Christus en op de gemeente.
33 44Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie dat zij 45den man vreze.
Openbaring 21:217 En 42de Geest en 43de bruid zeggen: Kom. En 44die het hoort, zegge: Kom.s 45En die dorst heeft, kome; en 46die wil, 47neme het water des levens 48om niet.
En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid die voor haar man versierd is.
Openbaring 21:9
En tot mij kwam een van de zeven engelen, die de zeven fiolen hadden, welke waren vol geweest van de zeven laatste plagen, en sprak met mij, zeggende: Kom herwaarts, ik zal u tonen de bruid, de vrouw des Lams.
Matthéüs 9:15
En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.
Matthéüs 25:1
ALSDAN zal het Koninkrijk der hemelen zijn gelijk tien maagden, welke haar lampen namen en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
Matthéüs 25:5
Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig en vielen in slaap.
Matthéüs 25:6
En te middernacht geschiedde een geroep: Zie, de bruidegom komt, gaat uit, hem tegemoet.
Matthéüs 25:10
Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed waren , gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.
Markus 2:19
En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen vasten, terwijl de Bruidegom bij hen is? Zo langen tijd zij den Bruidegom bij zich hebben, kunnen zij niet vasten.
Markus 2:20
Maar de dagen zullen komen wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en alsdan zullen zij vasten in dezelve dagen.
Lukas 5:34
Doch Hij zeide tot hen: Kunt gij de bruiloftskinderen, terwijl de Bruidegom bij hen is, doen vasten?
Lukas 5:35
Maar de dagen zullen komen wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn; dan zullen zij vasten in die dagen.
Johannes 2:9
Als nu de hofmeester het water dat wijn geworden was, geproefd had (en hij wist niet vanwaar de wijn was; maar de dienaren die het water geschept hadden, wisten het), zo riep de hofmeester den bruidegom,
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 24 okt 2008, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gian schreef:Rom. 10:9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.DJK schreef: Zeg nu eens, wanneer wordt het zaligmakende geloof in Hem geschonken....??
Geef nu zelf eens een antwoord vanuit de zenbrieven der apostelen, zonder je zelf en anderen voor de gek te houden....[/b]
Hoe legt u deze onderstaande tekst dan uit....??
1 Korinthe 15 :35-36
Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen?
Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is;
Letterlijk, zoals het er staat. Eerst dood, dan opstanding in een verheerlijkt lichaam. Voordat de levenden in een punt des tijds veranderd worden.DJK schreef:Gian schreef:Rom. 10:9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.DJK schreef: Zeg nu eens, wanneer wordt het zaligmakende geloof in Hem geschonken....??
Hoe legt u deze onderstaande tekst dan uit....??
1 Korinthe 15 :35-36
Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen?
Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is;
Geestelijk; iemand die met zijn hart gelooft en met zijn mond belijdt heeft de dood in zichzelf gevonden. Anders zou hij het leven niet zoeken in Christus.
Overigens snap ik de relatie van je vraag met mijn tekst niet.
-
Je bent nu momenten aan het opnoemen die niet van elkaar te scheiden zijn.DJK schreef:Mag ik hier de gelijkenis van de verloren zoon eens bij halen, en dit dan geestelijk gaan toepassen op het leven van die verloren zoon, en hier u een vraag bij stellen?
Nooit vergeten dat een gelijkenis een beeld c.q. typologie is van het werk van de Heilige Geest, namelijk hóe en in welke weg Hij die zondaar bearbeidt en leidt tot de kennis van Christus, in en door een weg van Recht en Gerechtigheid. Waarbij de Geest altijd twee intrumenten gebruikt, namelijk WET & Evangelie.
Wanneer was die zoon nu (geestelijk) gestorven, en omkleed geworden met dat beste Kleed, hetgeen ziet op de omkleding der Gerechtigheid van Christus?
1. Was dit toen hij tot zichzelf gekomen was, toen daar bij die varkens?
2. Was dit op die (toeleidende weg) weg tot zijn Vader
3. Of was dit op het moment toen hij voor zijn Vader als een onwaardige zoon volkomen in het stof ging, met die noodschreeuw tot zijn Vader: "Vader ik heb gezondigd tegen de Hemel en voor U, ik ben niet waardig uw zoon genaamd te worden, laat mij toch één van uw huurlingen worden...?"
Waarop zijn vader, zijn zoon geheel ontkleedde, en hem dat beste Kleed aan deed, en hem een zegelring aandeed, en het uitriep tot zijn knechten en huurlingen : "Weest dan blijden met mij, en slacht het gemeste kalf, want deze mijn zoon was dood, en is weder levend geworden...!!" (Gal.2:19-20) Rom. 7:4)
Nou mag u zelf het antwoord geven, vriend.
Hartelijke groeten,
DJK
Bij de varkens kwam de jongste zoon tot inkeer en toen ging de rest vanzelf, want het was Gods werk!
Filippensen 1:6:
Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus.
Maar we moeten wel gaan natuurlijk, net als de verloren zoon. Da Costa zegt: "Wie moet er beginnen, U of de Heere?" Hij zegt: "Ú moet beginnen! En als u begonnen bent, zult u ervaren dat u niet begonnen kon, tenzij dat God begon!"
Ds. Huisman zegt in een preek: Er zal geen sterveling gered worden die niet tot Hem komt!
En zo is het.