Re: Etienne Maritz
Geplaatst: 11 okt 2008, 10:28
Dr. P. de Vries: "SRA en Heart Cry zijn eenzijdig"
"Jaren geleden heb ik twee keer met vreugde gesproken voor de SRA. Niet lang daarna kwam een zekere eenzijdigheid in zwang. het aanbod van genade leek zo ongeveer het enige thema dat aan de orde gesteld moest worden. Ik raadde het bestuur aan om ook andere thema's als de verdorvenheid van de mens en het belang van zelfonderzoek aan de orde te stellen. Ook adviseerde ik een toezichtsorgaan op te richten waarin predikanten uit de omgeving een plaats zouden hebben. Daar is niets mee gedaan. In plaats daarvan zag je op een gegeven moment duidelijk een verbreding van het sprekersbeleid. Wie nu de SRA-site raadpleegt, bemerkt uit columns die geschreven zijn door de secretaris dat hij wel wil weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Iets wat je heel duidelijk vindt in Joh. 10:11. Wat ik pijnlijk mis is de taal van Efeze 2:4 en 5. Uit het sprekersbeleid van Heart Cry is ook duidelijk dat men daar het arminianisme niet als gevaar ziet; Sprekers die voluit arminiaans zijn, mogen er het woord voeren. Mijn verontrusting heb ik publiek geuit toen Heart Cry haar eerste conferentie organiseerde en daarbij een spreker uitnodigde die het zgn. overwinningnsleven (Keswick teaching) voorstond. Dat dit geen incident is, blijkt wel uit het feit dat er op de SRA-site in positieve zin naar die leer wordt verwezen, terwijl er op de site van Heart Cry apart aandacht wordt besteed aan Andrew Murray, een 19e-eeuwse Zuid-Afrikaanse theoloog die van het overwinningsleven een groot voorstander was. Ik beluisterde zelf wat toespraken van Zuid-Afrikaanse predikanten die het overwinningsleven voorstaan. Wat mij opviel is dat er allereerst van geloof werd gesproken, zonder de bekering in de zin dat je zonden je van harte vijand worden en je die haat en vliedt. Van Lodenstein liet in zijn tijd daarin wel een heel ander geluid horen. die wees kerkgangers er duidelijk op dat zijn nog onbekeerd en onwedergeboren waren. Als men oproept met concrete zonden te breken, is dat juist, maar dat is niet een tweede fase in het geestelijke leven. Dit hoort al bij de eerste: een hartelijke keuze om in alles voor de Heere te leven. Mij viel op hoe weinig radicaal de uitgenodigde Zuid-Afrikaanse predikanten waren. Helaas kom ik ook jonge mensen tegen die beweren op een Heart Cry-conferentie bekeerd te zijn, terwijl ik ze op grond van hun levensstijl niet graag belijdenis zou laten afleggen. Men heeft dan met de meest grove zonden gebroken, maar verder niet. Eigenlijk hanteert men een oppervlakkige visie op de zonde. Als in ons Doopformulier gesproken wordt over 'uit zwakheid in zonden vallen', gaat het over misstappen als die van David en Petrus. Hier is het woord 'soms' op zijn plaats. Maar het Doopformulier bedoelt bepaald niet uit te sluiten dat zelfs de allerheiligsten maar een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid hebben. In het Avondmaalsformulier lees ik dat ware gelovigen er smart over hebben dat hun geloof zo zwak is en dat wij God niet met zo'n ijver dienen als behoort. Die taal mis ik volledig bij de mensen achter SRA en Heart Cry. De Bijbel leert me nergens een tweedeling tussen ware christenen die wel en geen overwinningsleven leiden. Elke ware Christen heeft een radicale keuze gemaakt en elke ware christen moet nog klagen voer zijn gebreken en nog altijd veel leren en afleren. Zelfs in de heiligste verrichtingen bedoelen we nog onszelf. De mensen achter SRA en Heart Cry verduisteren het Evangelie van Jezus Christus als de volkomen Middelaar. Als Paulus spreekt over het overwinningsleven, is dat niet gebaseerd op zijn volledige overgave aan Christus, maar op Christus' volledige overgave aan het kruis voor hem, zoals wij lezen in Romeinen 8 vers 37: 'In dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.' naar een opwekking waarbij deze zaken beleefd worden, zie ik dagelijks uit."
Bron: GezinsGids, jaargang 9, nr. 61, 9 oktober 2008
"Jaren geleden heb ik twee keer met vreugde gesproken voor de SRA. Niet lang daarna kwam een zekere eenzijdigheid in zwang. het aanbod van genade leek zo ongeveer het enige thema dat aan de orde gesteld moest worden. Ik raadde het bestuur aan om ook andere thema's als de verdorvenheid van de mens en het belang van zelfonderzoek aan de orde te stellen. Ook adviseerde ik een toezichtsorgaan op te richten waarin predikanten uit de omgeving een plaats zouden hebben. Daar is niets mee gedaan. In plaats daarvan zag je op een gegeven moment duidelijk een verbreding van het sprekersbeleid. Wie nu de SRA-site raadpleegt, bemerkt uit columns die geschreven zijn door de secretaris dat hij wel wil weten van de algenoegzaamheid van het offer van Christus, maar niet dat het geloof zelf voortvloeit uit Zijn offer. Iets wat je heel duidelijk vindt in Joh. 10:11. Wat ik pijnlijk mis is de taal van Efeze 2:4 en 5. Uit het sprekersbeleid van Heart Cry is ook duidelijk dat men daar het arminianisme niet als gevaar ziet; Sprekers die voluit arminiaans zijn, mogen er het woord voeren. Mijn verontrusting heb ik publiek geuit toen Heart Cry haar eerste conferentie organiseerde en daarbij een spreker uitnodigde die het zgn. overwinningnsleven (Keswick teaching) voorstond. Dat dit geen incident is, blijkt wel uit het feit dat er op de SRA-site in positieve zin naar die leer wordt verwezen, terwijl er op de site van Heart Cry apart aandacht wordt besteed aan Andrew Murray, een 19e-eeuwse Zuid-Afrikaanse theoloog die van het overwinningsleven een groot voorstander was. Ik beluisterde zelf wat toespraken van Zuid-Afrikaanse predikanten die het overwinningsleven voorstaan. Wat mij opviel is dat er allereerst van geloof werd gesproken, zonder de bekering in de zin dat je zonden je van harte vijand worden en je die haat en vliedt. Van Lodenstein liet in zijn tijd daarin wel een heel ander geluid horen. die wees kerkgangers er duidelijk op dat zijn nog onbekeerd en onwedergeboren waren. Als men oproept met concrete zonden te breken, is dat juist, maar dat is niet een tweede fase in het geestelijke leven. Dit hoort al bij de eerste: een hartelijke keuze om in alles voor de Heere te leven. Mij viel op hoe weinig radicaal de uitgenodigde Zuid-Afrikaanse predikanten waren. Helaas kom ik ook jonge mensen tegen die beweren op een Heart Cry-conferentie bekeerd te zijn, terwijl ik ze op grond van hun levensstijl niet graag belijdenis zou laten afleggen. Men heeft dan met de meest grove zonden gebroken, maar verder niet. Eigenlijk hanteert men een oppervlakkige visie op de zonde. Als in ons Doopformulier gesproken wordt over 'uit zwakheid in zonden vallen', gaat het over misstappen als die van David en Petrus. Hier is het woord 'soms' op zijn plaats. Maar het Doopformulier bedoelt bepaald niet uit te sluiten dat zelfs de allerheiligsten maar een klein beginsel van de nieuwe gehoorzaamheid hebben. In het Avondmaalsformulier lees ik dat ware gelovigen er smart over hebben dat hun geloof zo zwak is en dat wij God niet met zo'n ijver dienen als behoort. Die taal mis ik volledig bij de mensen achter SRA en Heart Cry. De Bijbel leert me nergens een tweedeling tussen ware christenen die wel en geen overwinningsleven leiden. Elke ware Christen heeft een radicale keuze gemaakt en elke ware christen moet nog klagen voer zijn gebreken en nog altijd veel leren en afleren. Zelfs in de heiligste verrichtingen bedoelen we nog onszelf. De mensen achter SRA en Heart Cry verduisteren het Evangelie van Jezus Christus als de volkomen Middelaar. Als Paulus spreekt over het overwinningsleven, is dat niet gebaseerd op zijn volledige overgave aan Christus, maar op Christus' volledige overgave aan het kruis voor hem, zoals wij lezen in Romeinen 8 vers 37: 'In dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.' naar een opwekking waarbij deze zaken beleefd worden, zie ik dagelijks uit."
Bron: GezinsGids, jaargang 9, nr. 61, 9 oktober 2008