Lijkt mij na al wat er gepost is, niet nodig. Maar je wilt het me nog een keer horen zeggen.Jansenius schreef:Zou je dat willen uitleggen?
Welnu, als de ene christen ziet dat de andere christen zondigt, dan moet hij hem waarschuwen.
Lijkt mij na al wat er gepost is, niet nodig. Maar je wilt het me nog een keer horen zeggen.Jansenius schreef:Zou je dat willen uitleggen?
Jansenius, je komt nogal op hoge poten de discussies binnen stormen. Misschien past het je beter jezelf eerst eens te bewijzen in de discussies alvorens medeforumgenoten met veel langere staten van dienst op de vingers te tikken.Jansenius schreef:Maar dan vraag ik me af waarom dat dan zo hardvochtig gezegd moet worden. Zou een formulering als "Gezien de discussie raad ik je aan enz. enz." Dat is heel wat vriendelijker dan "ga".
Dat zou kunnen, dat is jouw mening. Maar het ging er nu over met welk recht iemand zoiets mag zeggen. Welnu, dat heb ik je hopelijk duidelijk gemaakt.Jansenius schreef:Maar dan vraag ik me af waarom dat dan zo hardvochtig gezegd moet worden. Zou een formulering als "Gezien de discussie raad ik je aan enz. enz." Dat is heel wat vriendelijker dan "ga".
Wat kan jij toch heerlijk veel hebben. En ja, dat je je eerst moet bewijzen voordat sommigen naar je luisteren is bekend.Erasmiaan schreef:Jansenius, je komt nogal op hoge poten de discussies binnen stormen. Misschien past het je beter jezelf eerst eens te bewijzen in de discussies alvorens medeforumgenoten met veel langere staten van dienst op de vingers te tikken.Jansenius schreef:Maar dan vraag ik me af waarom dat dan zo hardvochtig gezegd moet worden. Zou een formulering als "Gezien de discussie raad ik je aan enz. enz." Dat is heel wat vriendelijker dan "ga".
ik heb deze stukken in de Bijbel nog is zitten lezen, maar nergens staat iets over een burgelijke stand. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze op een gegeven moment zover waren en als man en vrouw gingen leven? Dat zodra ze bij elkaar woonden als getrouwd werden beschouwd?albion schreef:Het huwelijk was al voor de val door God Zelf ingesteld. De duivel doet er nu alle moeite voor om dit ook te verbreken.
Deut. 24:1: Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven e in haar hand geven en haar laten gaan uit zijn huis.......4. Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem ter vrouw zij, nadat zij is verotreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE uw God ten erve geeft.
Matth 5:31 en 32: Er is ook gezegd zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
Maar Ik zeg u dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen die doet overspel.
Het staat dus duidelijk in het Oude Testament dat er getrouwd wordt.
Boaz zei tot de oudsten en al het volk, dat zij getuigen waren dat hij alles aanvaard heeft van Elimélech, en ook Ruth, de Moabitische....
En al het volk dat in de poort was zeiden: Wij zijn getuigen.
Lees het huwelijksformulier eens door.
Ik heb het hele stuk is gelezen en op mij komt het over als: pleeg geen overspel in het huwelijk.Marnix schreef:Er staat:
Het huwelijk blijve in ere
bij allen en het bed onbevlekt;
want hoereerders en overspeligen
zal God oordelen. (naardense vertaling)
4 Marriage is honourable in all, and the bed undefiled: but whoremongers and adulterers God will judge (King James)
4 Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen. (NBG)
Het zegt iets over het belang van het huwelijk en vooral ook over het in ere houden van het huwelijk door getrouwden.
nee, dat zeg ik niet. Alleen blijft het wel dat iedereen de Bijbel op zijn eigen wijze leest en intepreteerd. Zo is dat ook geweest met de schrijvers van het huwelijksformulier. Mooi dat die er is, maar als je werkelijk wilt weten wat God er van vind, dan vind ik dat je in de Bijbel moet beginnen met zoeken.Tiberius schreef:Hoe dacht je hoe de opstellers het huwelijksformulier gemaakt hebben? Zomaar uit hun duim gezogen, of zo?Lapressa schreef:Ik leg hem uit waarom ik niet in huwelijksformulier verdiep maar in de Bijbel.
Of denk je, dat jij de eerste bent in de kerkgeschiedenis die zich over dit onderwerp in de Bijbel verdiept?
Er zijn zaken cultuurafhankelijk, inderdaad.Lapressa schreef:ik heb deze stukken in de Bijbel nog is zitten lezen, maar nergens staat iets over een burgelijke stand. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze op een gegeven moment zover waren en als man en vrouw gingen leven? Dat zodra ze bij elkaar woonden als getrouwd werden beschouwd?
De Bijbelse lijn wordt helder verwoord in het huwelijksformulier. Ik denk niet dat jij veel meer uit de Bijbel kan halen, dan de opstellers van dat formulier. Anders vernemen we het graag!Lapressa schreef:nee, dat zeg ik niet. Alleen blijft het wel dat iedereen de Bijbel op zijn eigen wijze leest en intepreteerd. Zo is dat ook geweest met de schrijvers van het huwelijksformulier. Mooi dat die er is, maar als je werkelijk wilt weten wat God er van vind, dan vind ik dat je in de Bijbel moet beginnen met zoeken.Tiberius schreef:Hoe dacht je hoe de opstellers het huwelijksformulier gemaakt hebben? Zomaar uit hun duim gezogen, of zo?
Of denk je, dat jij de eerste bent in de kerkgeschiedenis die zich over dit onderwerp in de Bijbel verdiept?
Lapressa schreef:@Jansenius, bedankt
Nou dat is dus eigenlijk iets wat ik zelf dus moeilijk vind. Het ene wordt strikt genomen en het ander niet. Waarom het ene wel en het ander niet?Tiberius schreef:Er zijn zaken cultuurafhankelijk, inderdaad.Lapressa schreef:ik heb deze stukken in de Bijbel nog is zitten lezen, maar nergens staat iets over een burgelijke stand. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze op een gegeven moment zover waren en als man en vrouw gingen leven? Dat zodra ze bij elkaar woonden als getrouwd werden beschouwd?
De wijze waarop toen een huwelijk officieel werd, verschilt wel van onze gewoonten. Ook de gewoonten tussen het Oude en Nieuwe Testament verschilt (zie de gelijkenis van de 5 wijze en 5 dwaze maagden).
Maar de hoofdlijn laat aan duidelijkheid niets te wensen over: eerst een officieel huwelijk (vertaalt naar de context van cultuur en tijd) en dan pas als man en vrouw gaan leven.
Zonder me enige rechten aan te meten (), vraag ik me in alle vriendelijkheid af, wat je tegen een huwelijk hebt. Te veel gebondenheid, of zo?
Overigens begrijp ik ook niet helemaal, waarom je zulke strikte regels in de Bijbel probeert te vinden, terwijl je anderzijds een gruwel lijkt te hebben tegen regels die door je strot worden geduwd.
Dat zou heel goed kunnen, maar dat weet je pas als je het zelf gecontroleerd hebt in de Bijbel.De Bijbelse lijn wordt helder verwoord in het huwelijksformulier. Ik denk niet dat jij veel meer uit de Bijbel kan halen, dan de opstellers van dat formulier. Anders vernemen we het graag!
Nee, ik vermoed dat de oudsten die in de poorten zaten een soort burgerlijke stand was in die tijd. 'k Zal eens gaan kijken of mijn vermoeden juist is.Lapressa schreef:ik heb deze stukken in de Bijbel nog is zitten lezen, maar nergens staat iets over een burgelijke stand. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze op een gegeven moment zover waren en als man en vrouw gingen leven? Dat zodra ze bij elkaar woonden als getrouwd werden beschouwd?albion schreef:Het huwelijk was al voor de val door God Zelf ingesteld. De duivel doet er nu alle moeite voor om dit ook te verbreken.
Deut. 24:1: Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven e in haar hand geven en haar laten gaan uit zijn huis.......4. Zo zal haar eerste man, die haar heeft laten gaan, haar niet mogen wedernemen, dat zij hem ter vrouw zij, nadat zij is verotreinigd geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEEREN; alzo zult gij het land niet doen zondigen, dat u de HEERE uw God ten erve geeft.
Matth 5:31 en 32: Er is ook gezegd zo wie zijn vrouw verlaten zal, die geve haar een scheidbrief.
Maar Ik zeg u dat zo wie zijn vrouw verlaten zal, anders dan uit oorzaak van hoererij, die maakt dat zij overspel doet; en zo wie de verlatene zal trouwen die doet overspel.
Boaz zei tot de oudsten en al het volk, dat zij getuigen waren dat hij alles aanvaard heeft van Elimélech, en ook Ruth, de Moabitische....
In het Oude Oosten kostte het je leven als je niet netjes toestemming vroeg aan de betreffende overheid (werd als opstand tegen het gezag, als hoogverraad, gezien). In de stad bestond die overheid uit de stad-oudsten (die in de poort samenkwamen), bij de nomadenvolken (zoals bij Abraham e.d.) was het de clan-oudste.albion schreef:Nee, ik vermoed dat de oudsten die in de poorten zaten een soort burgerlijke stand was in die tijd. 'k Zal eens gaan kijken of mijn vermoeden juist is.Lapressa schreef:ik heb deze stukken in de Bijbel nog is zitten lezen, maar nergens staat iets over een burgelijke stand. Zou het niet zo kunnen zijn dat ze op een gegeven moment zover waren en als man en vrouw gingen leven? Dat zodra ze bij elkaar woonden als getrouwd werden beschouwd?albion schreef:Het huwelijk was al voor de val door God Zelf ingesteld. De duivel doet er nu alle moeite voor om dit ook te verbreken.
Volgens de kanttek. zijn poorten rechthuizen en verwijst het naar Gen 22:17, vlgs de kanttek daar het gericht. En de oudsten des lands zijn de regeerders des lands. En Boaz nam hen en het volk tot getuigen. Bovendien is het huwelijk ook een instelling Gods en dan zal het ook wettig moeten zijn
Dat er toestemming moest worden gevraagd, wil ik niet betwisten. Dat het je leven kostte als je het niet deed: waar haal je dat vandaan? Ik kan me niet bedenken waar dat staat. Bovendien meen ik dat die toestemming met name aan de vader van de bruid gevraagd moest worden. Daarvan herinner ik me diverse voorbeelden, van expliciet toestemming vragen aan de oudsten niet een. Maar ik leer graag bij in dezen...memento schreef: In het Oude Oosten kostte het je leven als je niet netjes toestemming vroeg aan de betreffende overheid (werd als opstand tegen het gezag, als hoogverraad, gezien). In de stad bestond die overheid uit de stad-oudsten (die in de poort samenkwamen), bij de nomadenvolken (zoals bij Abraham e.d.) was het de clan-oudste.
Dus ook in het OT moest je eerst langs 'de burgerlijke stand' om te trouwen, en alle sexuele omgang zonder toestemming van de overheid kostte je je leven...
Met grote zekerheid kunnen we 1 ding zeggen: Samenwonen was in OT-tijden absoluut 'not done', en werd gezien als evengrote zonde als bv. moord of hoogverraad. Wat voor excusen tegenwoordig verzonnen worden om samenwonen goed te praten, het is en blijft een samenlevingsvorm die zowel in het OT als NT als zonde gezien werd...