jakobmarin schreef:@Bert en Afgewezen: willen jullie ook aangeven wat je met de teksten bedoelt? Want zomaar teksten citeren schept niet zoveel duidelijkheid over wat je ermee bedoelt.
Ik las bijvoorbeeld deze teksten nog, waaraan je kunt zien dat Paulus ook actief was in de tempel en zelfs God ontmoette, ná het scheuren van het voorhangsel:
Hand21:26: Toen nam Paulus de mannen met zich, en den dag daaraan met hen geheiligd zijnde, ging hij in den tempel, en verkondigde, dat de dagen der heiliging vervuld waren, blijvende daar, totdat voor een iegelijk van hen de offerande opgeofferd was.
Hand22:17, 18: En het gebeurde mij, als ik te Jeruzalem wedergekeerd was, en in den tempel bad, dat ik in een vertrekking van zinnen was;
En dat ik Hem zag, en Hij tot mij zeide: Spoed u, en ga in der haast uit Jeruzalem; want zij zullen uw getuigenis van Mij niet aannemen.
Dus na de schaduwendienst was er nog wel degelijk een functie in de tempel, zoals deze teksten laten zien!
De tekst uit Hand. 22:17 en 18 geeft niks anders aan, dan dat Paulus, aanwezig zijnde in de tempel, daar in gebed was. Dit is een gedeelte van zijn verslag over zijn bekering en roeping.
De tekst uit Hand. 21:26, inderdaad, geeft aan dat Paulus bij de offerande aanwezig is. Maar als we de brieven van Paulus lezen, zullen we lezen dat Paulus altijd alles deed, zodat zo min mogelijk aanstoot gegeven werd. De Grieken werd hij een Griek, enz. Zo bleef hij ook voor de Joden een Jood. Niet dat hij enige baat aan de offerande toeschrijft (want dan zou hij zichzelf (zie vooral Galaten) tegenspreken. Zo zien we ook dat hij de ene keer (Timotheus) de besnijdenis toeliet, om der Joden wil, maar normaal tegen de besnijdenis preekt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.