Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007 (vervolg)
Ik vind het een goed besluit en vind het ook jammer en vreemd dat het niet unaniem is.
Misschien horen we de overwegingen van de drie nog eens.
Ander besluit vond ik ook opmerkelijk: we hebben de vervangingstheologie losgelaten. Dat is óók een goed en belangrijk besluit.
Misschien horen we de overwegingen van de drie nog eens.
Ander besluit vond ik ook opmerkelijk: we hebben de vervangingstheologie losgelaten. Dat is óók een goed en belangrijk besluit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Het is voor velen hier een diepe vreugde gebleken om af te geven op alles wat van de GG is. Ook dit topic is daar een bewijs van. Reacties als dezen werken als olie op het vuur. Op zich lig ik er niet wakker van.
Alleen, het omstreden en door de 'linkse kerk' enorm en onterecht opgerakelde standpunt aangaande de zendingspredikanten vraagt om een verheugde stemming onder diezelfde linkse kerk. En dat is moeilijk. Net zo moeilijk als dat andersom zou zijn, ik mag mijn hand in eigen boezem steken.
Daarom is een reactie zoals van Unionist volkomen begrijpelijk. Alleen wel erg jammer.
Aanvulling: de reactie van refo is wat evenwichtiger!! Mooi.
Alleen, het omstreden en door de 'linkse kerk' enorm en onterecht opgerakelde standpunt aangaande de zendingspredikanten vraagt om een verheugde stemming onder diezelfde linkse kerk. En dat is moeilijk. Net zo moeilijk als dat andersom zou zijn, ik mag mijn hand in eigen boezem steken.
Daarom is een reactie zoals van Unionist volkomen begrijpelijk. Alleen wel erg jammer.
Aanvulling: de reactie van refo is wat evenwichtiger!! Mooi.
Linkse kerk? Ik verwacht niet dat SP, GroenLinks en aanverwanten erg wakker zullen liggen van dit onderwerp.Ander schreef:Het is voor velen hier een diepe vreugde gebleken om af te geven op alles wat van de GG is. Ook dit topic is daar een bewijs van. Reacties als dezen werken als olie op het vuur. Op zich lig ik er niet wakker van.
Alleen, het omstreden en door de 'linkse kerk' enorm en onterechte opgerakelde standpunt aangaande de zendingspredikanten vraagt om een verheugde stemming onder diezelfde linkse kerk. En dat is moeilijk. Net zo moeilijk als dat andersom zou zijn, ik mag mijn hand in eigen boezem steken.
Daarom is een reactie zoals van Unionist volkomen begrijpelijk. Alleen wel erg jammer.
Ik vind je reactie trouwens niet bepaald integer. Alsof kritiek leveren hetzelfde is als afgeven op. En alsof jij kan bepalen of iemand er vrolijk van wordt om bepaalde kritiek te leveren. Ik kan me voorstellen dat zo'n houding een stuk makkelijker 'discussiëert'. Je vervormt gewoon hier en daar wat zoals jou dat het beste uitkomt en dat ga je vervolgens bestrijden. In vakjargon heet dat een drogreden (en wel die van de karikatuur). Op zijn zachtst gezegd niet echt netjes.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
De GerGem heeft over alles een mening en weet bovendien alles beter. Dat maakt ze kwetsbaar voor kritiek.
En waarom mijn reactie beter is dan van unionist snap ik niet. Als je in mijn reactie 'vreemd' vervangt door 'bizar' zeg ik precies hetzelfde.
En waarom mijn reactie beter is dan van unionist snap ik niet. Als je in mijn reactie 'vreemd' vervangt door 'bizar' zeg ik precies hetzelfde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik heb de berichtgeving rond deze synodezitting met blijdschap gevolgd.
Het punt van de zendingspredikanten, de uitspraak over Israël, diverse uitspraken over kerkelijke eenheid, ze stemden me alle tot vreugde en dankbaarheid.
Mijn "gal-reactie" geldt dan ook helemaal niet deze synodezitting. Erasmiaan vond dat wij te vroeg geoordeeld hadden over dit punt, gezien de uitslag. Dat heb ik weersproken met mijn posting dat onze verontwaardiging het feit gold dat er überhaupt discussie was op dit punt. En ik begrijp die discussie nog steeds niet. Net zomin als ik het op geen enkele manier (wil) begrijp(en) dat er gemeenten zijn in ons kerkverband waar niet alle Nederlandse predikanten welkom zijn.
Het punt van de zendingspredikanten, de uitspraak over Israël, diverse uitspraken over kerkelijke eenheid, ze stemden me alle tot vreugde en dankbaarheid.
Mijn "gal-reactie" geldt dan ook helemaal niet deze synodezitting. Erasmiaan vond dat wij te vroeg geoordeeld hadden over dit punt, gezien de uitslag. Dat heb ik weersproken met mijn posting dat onze verontwaardiging het feit gold dat er überhaupt discussie was op dit punt. En ik begrijp die discussie nog steeds niet. Net zomin als ik het op geen enkele manier (wil) begrijp(en) dat er gemeenten zijn in ons kerkverband waar niet alle Nederlandse predikanten welkom zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gelukkig heeft de GG een mening. En daarnaast is het ook nog eens belangrijk dat je van harte achter zo'n mening staat!refo schreef:De GerGem heeft over alles een mening en weet bovendien alles beter. Dat maakt ze kwetsbaar voor kritiek.
En waarom mijn reactie beter is dan van unionist snap ik niet. Als je in mijn reactie 'vreemd' vervangt door 'bizar' zeg ik precies hetzelfde.
Apart dus dat je dan juist vind dat ze kwetsbaar zijn. M.i. is een kerk kwetsbaarder als ze zich halfslachtig opstellen. Dan valt er nl. te "verwijten"
Tjonge, wordt er een positief besluit genomen - weten we elkaar te verketteren op de reacties òp dat besluit. Soms denk ik dat het niet over de inhou dgaat, maar gewoon over het altijd veroordelen van elkaar, wat er ook wordt gezegd.
Overigens kan ik er niet van ondersteboven zijn dat het besluit niet unaniem genomen is. We weten dat er nu eenmaal verschillende meningen leefden. Dat het besluit genomen is vind ik een positief punt, dat er geen unanimiteit was getuigd er tenminste van dat het hier niet om hamerstukkken gaat maar om eerlijke beslissingen.
Overigens kan ik er niet van ondersteboven zijn dat het besluit niet unaniem genomen is. We weten dat er nu eenmaal verschillende meningen leefden. Dat het besluit genomen is vind ik een positief punt, dat er geen unanimiteit was getuigd er tenminste van dat het hier niet om hamerstukkken gaat maar om eerlijke beslissingen.
Sinds de reformatie is het niet meer belangrijk te geloven wat de kerk gelooft. Je benadrukt inderdaad het Roomse aspect wat de GG's is binnengeslopen. Op zich nog tot daaraantoe. Maar het moet niet zover gaan dat als men niet gelooft wat de kerk vindt men helemaal niet gelooft. En volgens mij gaan ze zover.Oude Paden schreef:Gelukkig heeft de GG een mening. En daarnaast is het ook nog eens belangrijk dat je van harte achter zo'n mening staat!refo schreef:De GerGem heeft over alles een mening en weet bovendien alles beter. Dat maakt ze kwetsbaar voor kritiek.
En waarom mijn reactie beter is dan van unionist snap ik niet. Als je in mijn reactie 'vreemd' vervangt door 'bizar' zeg ik precies hetzelfde.
Apart dus dat je dan juist vind dat ze kwetsbaar zijn. M.i. is een kerk kwetsbaarder als ze zich halfslachtig opstellen. Dan valt er nl. te "verwijten"
Halfslachtig is niet hetzelfde als 'niet overal een mening over hebben'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Uit de krantenverslagen blijkt dat er behoorlijke unanimiteit bestaat onder het predikantenkorps van de GG. Dat valt mij echt op. Gezien alle negatieve publicaties de afgelopen jaren heerst er m.i. toch een goede verstandhouding met elkaar. Ik had dat niet zo verwacht. Voor de GG gemeenten lijken de synodes een goed samenbindend beeld te geven. Ik duid dat positief.
De vrijwel unaniem genomen besluiten/visies betreffende Zendingspredikanten, Doop pleegkinderen, steunen Jeugdwerk en gewijzigde Israelvisie hebben denk ik echter geen positieve invloed op samenspreking met de GGiN. Er is toch wel een neiging tot flexibeler opstellen waarneembaar dan in voorgaande jaren.
De vrijwel unaniem genomen besluiten/visies betreffende Zendingspredikanten, Doop pleegkinderen, steunen Jeugdwerk en gewijzigde Israelvisie hebben denk ik echter geen positieve invloed op samenspreking met de GGiN. Er is toch wel een neiging tot flexibeler opstellen waarneembaar dan in voorgaande jaren.
Wat bedoel je met flexibeler opstellen?Oude Paden schreef:De vrijwel unaniem genomen besluiten/visies betreffende Zendingspredikanten, Doop pleegkinderen, steunen Jeugdwerk en gewijzigde Israelvisie hebben denk ik echter geen positieve invloed op samenspreking met de GGiN. Er is toch wel een neiging tot flexibeler opstellen waarneembaar dan in voorgaande jaren.
Ik vind de duidelijke uitspraken over vooral Israelvisie en jeugdwerk erg doortastend. Degene die daar anders over denken (wat er blijkbaar minder zijn als ik dacht) worden op redelijk duidelijke wijze op aangesproken. O.a. de uitspraak dat men jeugdwerk diend te steunen en dat er nu eindelijk een gewijzigde Israelvisie is. Ik denk dat er eerder meer vrijheid werd gegeven aan de visie van de plaatselijke kerk. De uitspraken zijn harder als in andere jaren.Hendrikus schreef:Wat bedoel je met flexibeler opstellen?Oude Paden schreef:De vrijwel unaniem genomen besluiten/visies betreffende Zendingspredikanten, Doop pleegkinderen, steunen Jeugdwerk en gewijzigde Israelvisie hebben denk ik echter geen positieve invloed op samenspreking met de GGiN. Er is toch wel een neiging tot flexibeler opstellen waarneembaar dan in voorgaande jaren.
Ik ben blij en dankbaar voor de sfeer die de berichtgeving van deze synode-dagen uitstraalt en ook ben ik zeer verheugd over het genomen besluit inzake het openstellen van de kansels voor predikanten van onze buitenlandse zusterkerken.
Dat het niet anoniem gebeurd doet aan deze blijdschap niets af en ik had dat eerlijk gezegd ook niet verwacht. (De stemverhouding is m.i. zelfs bovenverwachting !)
Zeker gezien de discussie die op de vorige zitting gehouden is. Toen is er daadwerkelijk een stevige discussie gevoerd waar er werkelijk tegenstanders waren.
Wat dat aangaat kan ik dus de reactie van Erasmiaan niet helemaal plaatsen.
Wel is het gelukkig een feit dat er dus verschillende afgevaardigden , na discussie, teruggekomen zijn op hun eerdere ingenomen standpunt.
Waar discussies en gesprek (en kranten artikelen) toch niet goed voor kunnen zijn ...
Het heeft iig iedereen aan het denken gezet.
Hieruit blijkt dat het dus toch in bepaalde gevallen wijs is om besluitvorming enige tijd uit te stellen.
Alleen de uitspraak van Ds van Dieren dat jeugd in de wereld beter af is dan in Evangelische kringen kan ik niet helemaal plaatsen, hoewel ik zijn zorg over de invloed van de Evangelische beweging op de jeugd deel.
Dat het niet anoniem gebeurd doet aan deze blijdschap niets af en ik had dat eerlijk gezegd ook niet verwacht. (De stemverhouding is m.i. zelfs bovenverwachting !)
Zeker gezien de discussie die op de vorige zitting gehouden is. Toen is er daadwerkelijk een stevige discussie gevoerd waar er werkelijk tegenstanders waren.
Wat dat aangaat kan ik dus de reactie van Erasmiaan niet helemaal plaatsen.
Wel is het gelukkig een feit dat er dus verschillende afgevaardigden , na discussie, teruggekomen zijn op hun eerdere ingenomen standpunt.
Waar discussies en gesprek (en kranten artikelen) toch niet goed voor kunnen zijn ...
Het heeft iig iedereen aan het denken gezet.
Hieruit blijkt dat het dus toch in bepaalde gevallen wijs is om besluitvorming enige tijd uit te stellen.
Alleen de uitspraak van Ds van Dieren dat jeugd in de wereld beter af is dan in Evangelische kringen kan ik niet helemaal plaatsen, hoewel ik zijn zorg over de invloed van de Evangelische beweging op de jeugd deel.
Het Refdag schreef:Ds. C. A. van Dieren vroeg naar de invloeden van evangelische groepen. „Iemand die de wereld ingaat, denkt nog wel eens: Dit leven kán zo niet langer. Iemand die in evangelische kringen een verkeerde waarheid in handen gedrukt wordt, is veel verder van huis.”
OK, maar ik zie nog steeds niet in wat daar dan zo flexibel aan is :|Oude Paden schreef:Ik vind de duidelijke uitspraken over vooral Israelvisie en jeugdwerk erg doortastend. Degene die daar anders over denken (wat er blijkbaar minder zijn als ik dacht) worden op redelijk duidelijke wijze op aangesproken. O.a. de uitspraak dat men jeugdwerk diend te steunen en dat er nu eindelijk een gewijzigde Israelvisie is. Ik denk dat er eerder meer vrijheid werd gegeven aan de visie van de plaatselijke kerk. De uitspraken zijn harder als in andere jaren.
- Wilma van den Berg
- Berichten: 3849
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24
Opleiding GG blijft aan Boezemsingel
01-02-2008 06:56 | Kerkredactie
De predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten blijft gevestigd aan de Boezemsingel in Rotterdam.
foto 1 van 2
De predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten blijft gevestigd aan de Boezemsingel in Rotterdam.
foto 2 van 2
UTRECHT - De predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten blijft gevestigd aan de Boezemsingel in Rotterdam. Daartoe besloot de generale synode donderdag in Utrecht.
De synode beraadde zich donderdag opnieuw op een rapport van het curatorium over de locatie van de Theologische School in Rotterdam. De gereformeerde gemeente te Rotterdam-Centrum, waarbij de school gevestigd is, loopt al jaren in ledental terug. De generale synode had in 2004 het curatorium gevraagd na te denken over een andere locatie.
Het curatorium vond echter onvoldoende argumenten om de historische locatie aan de Boezemsingel te verlaten. In september hadden veel afgevaardigden daar vragen bij, reden waarom de synode toen vroeg het rapport opnieuw te overwegen.
Bij de bespreking donderdag bleek dat het curatorium van mening blijft dat er onvoldoende redenen zijn om uit Rotterdam te vertrekken. ”Ook in financieel opzicht is het beter op de huidige locatie te blijven”.
Meerdere afgevaardigden zeiden het te betreuren als de gemeente in Rotterdam-Centrum op termijn zou verdwijnen. Ds. C. J. Meeuse (Goes): „Aan de Boezemsingel hebben krachtdadige bekeringen plaatsgevonden. Zou dat nu niet meer kunnen?”
De vergadering stelde zich na stemming achter het voorstel van het curatorium om de predikantenopleiding aan de Boezemsingel te laten blijven.
Kerkrecht
Het deputaatschap kerkrecht overlegde een notitie over de mogelijkheid van het dopen van pleegkinderen. De particuliere synode zuid-west had daarover een uitspraak gevraagd. De synode stelde vast dat bij het dopen van pleegkinderen, net als bij wettig geadopteerde kinderen, sprake dient te zijn van een aantoonbare garantie van een christelijke opvoeding door de pleegouders totdat het kind achttien jaar is.
Ds. C. A. van Dieren en ds. C. Hogchem zeiden moeite te hebben met het dopen van pleegkinderen. „Men doorbreekt hiermee de lijn met de natuurlijke ouders. Een pleegkind blijft een andere naam dragen, en is daarmee principieel een ander kind dan een geadopteerd kind.”
De synode zag het dopen van pleegkinderen als een nadere uitwerking van het eerder genomen besluit aangaande het dopen van geadopteerde kinderen.
Tijdens de zitting in september spraken de afgevaardigden over een herziene versie van ”In Orde” (boek met procedures voor de kerkelijke rechtsgang). De opmerkingen die in september door de synode gemaakt werden, zijn inmiddels verwerkt in de definitieve versie ”In Goede Orde”, die donderdagmiddag door de synode werd vastgesteld. ”In Orde” verliest daarmee zijn geldigheid.
DKO
Tijdens de bespreking van een geauthoriseerde tekst van de 86 artikelen van de Dordtse Kerkorde vroeg ds. G. J. N. Moens (Meliskerke) aandacht voor het belang van artikel 68, de noodzaak van blijvende catechismusprediking. „De toekomst van onze gemeenten wordt mede bepaald door de catechismusprediking”.
De synodeleden stelden vast dat dit onderwerp op een ander moment via de kerkelijke weg ter tafel kan worden gebracht.
De synode besprak en aanvaardde een door het deputaatschap kerkrecht opgesteld protocol over ambtsgeheim en verschoningsrecht.
Kerkmuziek
Bij de bespreking van het verslag van de Vereniging van Organisten (VOGG) vroeg preses ds. Van Eckeveld naar de doelstelling van de vereniging. „Het blad ”Kerk en Muziek” zegt een onafhankelijke positie te willen innemen om zodoende recht te doen aan de verschillende opvattingen in de orgelwereld. Hoe moeten we dat zien?”
Ds. G. J. van Aalst (Klaaswaal) vroeg of de redactieleden van Kerk en Muziek allen lid van de Gereformeerde Gemeenten zijn. „Uit het rapport blijkt dat de redactie zich interkerkelijk wil bewegen.”
De voorzitter van het deputaatschap waar de VOGG onder valt, ds. C. J. Meeuse, zei dat de vereniging een uitstraling heeft die de Gereformeerde Gemeenten overstijgt.
Ds. C. Hogchem (Barneveld) sprak zijn waardering uit over de deskundigheid van de vereniging, met name die van de orgelbouwadviescommissie.
Moderamenlid J. T. van den Berg (Nunspeet) wilde graag benadrukt zien dat de vereniging is opgericht met als doelstelling de kerkmuziek in de eigen gemeenten te dienen.
Bij het begin van de vergadering werd aan koningin Beatrix een telegram verzonden vanwege haar 70ste verjaardag. Aansluitend zong de vergadering twee verzen van het Wilhelmus.
Dossier
Gereformeerde Gemeenten 1907 - 2007
01-02-2008 06:56 | Kerkredactie
De predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten blijft gevestigd aan de Boezemsingel in Rotterdam.
foto 1 van 2
De predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten blijft gevestigd aan de Boezemsingel in Rotterdam.
foto 2 van 2
UTRECHT - De predikantenopleiding van de Gereformeerde Gemeenten blijft gevestigd aan de Boezemsingel in Rotterdam. Daartoe besloot de generale synode donderdag in Utrecht.
De synode beraadde zich donderdag opnieuw op een rapport van het curatorium over de locatie van de Theologische School in Rotterdam. De gereformeerde gemeente te Rotterdam-Centrum, waarbij de school gevestigd is, loopt al jaren in ledental terug. De generale synode had in 2004 het curatorium gevraagd na te denken over een andere locatie.
Het curatorium vond echter onvoldoende argumenten om de historische locatie aan de Boezemsingel te verlaten. In september hadden veel afgevaardigden daar vragen bij, reden waarom de synode toen vroeg het rapport opnieuw te overwegen.
Bij de bespreking donderdag bleek dat het curatorium van mening blijft dat er onvoldoende redenen zijn om uit Rotterdam te vertrekken. ”Ook in financieel opzicht is het beter op de huidige locatie te blijven”.
Meerdere afgevaardigden zeiden het te betreuren als de gemeente in Rotterdam-Centrum op termijn zou verdwijnen. Ds. C. J. Meeuse (Goes): „Aan de Boezemsingel hebben krachtdadige bekeringen plaatsgevonden. Zou dat nu niet meer kunnen?”
De vergadering stelde zich na stemming achter het voorstel van het curatorium om de predikantenopleiding aan de Boezemsingel te laten blijven.
Kerkrecht
Het deputaatschap kerkrecht overlegde een notitie over de mogelijkheid van het dopen van pleegkinderen. De particuliere synode zuid-west had daarover een uitspraak gevraagd. De synode stelde vast dat bij het dopen van pleegkinderen, net als bij wettig geadopteerde kinderen, sprake dient te zijn van een aantoonbare garantie van een christelijke opvoeding door de pleegouders totdat het kind achttien jaar is.
Ds. C. A. van Dieren en ds. C. Hogchem zeiden moeite te hebben met het dopen van pleegkinderen. „Men doorbreekt hiermee de lijn met de natuurlijke ouders. Een pleegkind blijft een andere naam dragen, en is daarmee principieel een ander kind dan een geadopteerd kind.”
De synode zag het dopen van pleegkinderen als een nadere uitwerking van het eerder genomen besluit aangaande het dopen van geadopteerde kinderen.
Tijdens de zitting in september spraken de afgevaardigden over een herziene versie van ”In Orde” (boek met procedures voor de kerkelijke rechtsgang). De opmerkingen die in september door de synode gemaakt werden, zijn inmiddels verwerkt in de definitieve versie ”In Goede Orde”, die donderdagmiddag door de synode werd vastgesteld. ”In Orde” verliest daarmee zijn geldigheid.
DKO
Tijdens de bespreking van een geauthoriseerde tekst van de 86 artikelen van de Dordtse Kerkorde vroeg ds. G. J. N. Moens (Meliskerke) aandacht voor het belang van artikel 68, de noodzaak van blijvende catechismusprediking. „De toekomst van onze gemeenten wordt mede bepaald door de catechismusprediking”.
De synodeleden stelden vast dat dit onderwerp op een ander moment via de kerkelijke weg ter tafel kan worden gebracht.
De synode besprak en aanvaardde een door het deputaatschap kerkrecht opgesteld protocol over ambtsgeheim en verschoningsrecht.
Kerkmuziek
Bij de bespreking van het verslag van de Vereniging van Organisten (VOGG) vroeg preses ds. Van Eckeveld naar de doelstelling van de vereniging. „Het blad ”Kerk en Muziek” zegt een onafhankelijke positie te willen innemen om zodoende recht te doen aan de verschillende opvattingen in de orgelwereld. Hoe moeten we dat zien?”
Ds. G. J. van Aalst (Klaaswaal) vroeg of de redactieleden van Kerk en Muziek allen lid van de Gereformeerde Gemeenten zijn. „Uit het rapport blijkt dat de redactie zich interkerkelijk wil bewegen.”
De voorzitter van het deputaatschap waar de VOGG onder valt, ds. C. J. Meeuse, zei dat de vereniging een uitstraling heeft die de Gereformeerde Gemeenten overstijgt.
Ds. C. Hogchem (Barneveld) sprak zijn waardering uit over de deskundigheid van de vereniging, met name die van de orgelbouwadviescommissie.
Moderamenlid J. T. van den Berg (Nunspeet) wilde graag benadrukt zien dat de vereniging is opgericht met als doelstelling de kerkmuziek in de eigen gemeenten te dienen.
Bij het begin van de vergadering werd aan koningin Beatrix een telegram verzonden vanwege haar 70ste verjaardag. Aansluitend zong de vergadering twee verzen van het Wilhelmus.
Dossier
Gereformeerde Gemeenten 1907 - 2007
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Dat is ook gewoon een heel domme opmerking.Wilhelm schreef:Alleen de uitspraak van Ds van Dieren dat jeugd in de wereld beter af is dan in Evangelische kringen kan ik niet helemaal plaatsen, hoewel ik zijn zorg over de invloed van de Evangelische beweging op de jeugd deel.
Het Refdag schreef:Ds. C. A. van Dieren vroeg naar de invloeden van evangelische groepen. „Iemand die de wereld ingaat, denkt nog wel eens: Dit leven kán zo niet langer. Iemand die in evangelische kringen een verkeerde waarheid in handen gedrukt wordt, is veel verder van huis.”