Geplaatst: 06 dec 2007, 12:23
Afgewezen,
Is het werkelijk waar dat Marco de noodzaak van wedergeboorte afwijst?
Is het werkelijk waar dat Marco de noodzaak van wedergeboorte afwijst?
Allerlei GG'ers (zoals refo), die dit soort gedachtegangen propageren.Jan Klaassen schreef:Hoe zou je zelf die achterdeur definieren?Afgewezen schreef:Dit bedoel ik met die achterdeur...
Nee, dat zijn volgens jou verzinners van achterdeuren, maar wat is die achterdeur?Afgewezen schreef:Allerlei GG'ers (zoals refo), die dit soort gedachtegangen propageren.Jan Klaassen schreef:Hoe zou je zelf die achterdeur definieren?Afgewezen schreef:Dit bedoel ik met die achterdeur...
Via deze mensen worden de ideeën naar binnen geloodst, dus vormen ze zelf de achterdeur.Jan Klaassen schreef:Nee, dat zijn volgens jou verzinners van achterdeuren, maar wat is die achterdeur?Afgewezen schreef:Allerlei GG'ers (zoals refo), die dit soort gedachtegangen propageren.Jan Klaassen schreef:Hoe zou je zelf die achterdeur definieren?Afgewezen schreef:Dit bedoel ik met die achterdeur...
Oke, sorry, ik begreep je verkeerd. Ik zocht eigenlijk naar je concrete bewoording van de ideeën die via de achterdeur binnen komen.Afgewezen schreef:Via deze mensen worden de ideeën naar binnen geloodst, dus vormen ze zelf de achterdeur.Jan Klaassen schreef:Nee, dat zijn volgens jou verzinners van achterdeuren, maar wat is die achterdeur?Afgewezen schreef:Allerlei GG'ers (zoals refo), die dit soort gedachtegangen propageren.Jan Klaassen schreef: Hoe zou je zelf die achterdeur definieren?
Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds, dat moeten we niet uit het oog verliezen. Maar dat mag je 'tegenwoordig' niet meer zeggen, geloof ik.Jan Klaassen schreef:Het lijkt er tegenwoordig wel op alsof het een teken en zegel met de uitverkorenen is, maar dat is niet de taal van de bijbel.
Je doet nu alsof het in tegenspraak is met elkaar, terwijl dat niet nodig is.Afgewezen schreef:Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds, dat moeten we niet uit het oog verliezen. Maar dat mag je 'tegenwoordig' niet meer zeggen, geloof ik.Jan Klaassen schreef:Het lijkt er tegenwoordig wel op alsof het een teken en zegel met de uitverkorenen is, maar dat is niet de taal van de bijbel.
Wat is je punt nu precies, Jan Klaassen?Jan Klaassen schreef:Je doet nu alsof het in tegenspraak is met elkaar, terwijl dat niet nodig is.Afgewezen schreef:Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds, dat moeten we niet uit het oog verliezen. Maar dat mag je 'tegenwoordig' niet meer zeggen, geloof ik.Jan Klaassen schreef:Het lijkt er tegenwoordig wel op alsof het een teken en zegel met de uitverkorenen is, maar dat is niet de taal van de bijbel.
Stel je zegt: de doop is enkel een teken en zegel voor de uitverkorenen. Wat beloofd God dan bij de doop van een kind die achteraf Cefas had moeten heten? Waarom dopen we eigenlijk de kinderen? Voor u en uw zaad na u is maar afwachten... Kunnen we dan beter niet de bekeringsdoop instellen? Dat soort problemen krijg je dan! Of neem nu het erf van het verbond... Sorry hoor, maar dat is geknutsel om de dogmatiek kloppend te krijgen. Dat heeft met de bijbel niets te maken.
Als we van elkaar niet snappen wat ons punt is, moeten we dan concluderen dat we aan het antwoorden zijn om te antwoorden, maar dat we ten diepste hetzelfde geloven? Geldt dat ook voor Marco?Afgewezen schreef:Wat is je punt nu precies, Jan Klaassen?Jan Klaassen schreef:Je doet nu alsof het in tegenspraak is met elkaar, terwijl dat niet nodig is.Afgewezen schreef:Er zijn tweeërlei kinderen des verbonds, dat moeten we niet uit het oog verliezen. Maar dat mag je 'tegenwoordig' niet meer zeggen, geloof ik.Jan Klaassen schreef:Het lijkt er tegenwoordig wel op alsof het een teken en zegel met de uitverkorenen is, maar dat is niet de taal van de bijbel.
Stel je zegt: de doop is enkel een teken en zegel voor de uitverkorenen. Wat beloofd God dan bij de doop van een kind die achteraf Cefas had moeten heten? Waarom dopen we eigenlijk de kinderen? Voor u en uw zaad na u is maar afwachten... Kunnen we dan beter niet de bekeringsdoop instellen? Dat soort problemen krijg je dan! Of neem nu het erf van het verbond... Sorry hoor, maar dat is geknutsel om de dogmatiek kloppend te krijgen. Dat heeft met de bijbel niets te maken.
Overigens geloof ik ook dat God een kind in de prille jeugd kan wederbaren. Maar ik geloof dat dit toch echt tot de uitzonderingen behoort.
Waarom? Neem nu Marco. Hij komt uit de GKV. Ik weet hoe het ons is geleerd. Vrijgemaakt staat voor vrijgemaakt van de wereld en voor God. Ze zijn de verpersoonlijking van de veronderstelde wedergeboorte. Totdat ik eens met een vrijgemaakte sprak en die mij uitlegde dat het juist niet het geval is. Men is in de oorlog juist afgesplitst om de veronderstelde wedergeboorte tegen te gaan en die naam is gewoon vrijgemaakt van de gereformeerde kerk. Niets bijzonders. Er komt desontdanks een hoop praktische verbondsautomatisme voor in de GKV (aldus mijn buurman), maar moeten we dan maar veronderstellen dat Marco de opvattingen voor een veronderstelde wedergeboorte steunt en dat ten diepste zijn intentie is dit te verkondigen op Refoforum? Is dat terecht? Ik kan het er niet in lezen?Afgewezen schreef:Ik denk niet dat we het eens zijn.
Beste Jan Klaassen. Ik draai al iets langer op dit forum mee, zoals je zien kunt. Verder ben ik redelijk op de hoogte met de kerkelijke kaart van Nederland en ook ik weet welke problematiek er bij de vrijmaking een rol heeft gespeeld. Ik weet dus ook dat er verschillende soorten GKV'ers zijn.Jan Klaassen schreef:Waarom? Neem nu Marco. Hij komt uit de GKV. Ik weet hoe het ons is geleerd. Vrijgemaakt staat voor vrijgemaakt van de wereld en voor God. Ze zijn de verpersoonlijking van de veronderstelde wedergeboorte. Totdat ik eens met een vrijgemaakte sprak en die mij uitlegde dat het juist niet het geval is. Men is in de oorlog juist afgesplitst om de veronderstelde wedergeboorte tegen te gaan en die naam is gewoon vrijgemaakt van de gereformeerde kerk. Niets bijzonders. Er komt desontdanks een hoop praktische verbondsautomatisme voor in de GKV (aldus mijn buurman), maar moeten we dan maar veronderstellen dat Marco de opvattingen voor een veronderstelde wedergeboorte steunt en dat ten diepste zijn intentie is dit te verkondigen op Refoforum? Is dat terecht? Ik kan het er niet in lezen?Afgewezen schreef:Ik denk niet dat we het eens zijn.
Ik denk toch dat je meer ruikt dan er is. Ik kan jou nog niet goed in een hokje plaatsen, maar ben gewoon ingegaan op wat je zei.Jan Klaassen schreef:Of neem nu mijn persoontje. Ik ruik gewoon dat je denkt dat dit weer een gefrustreerde Ger.Gemmer is. Een nestbevuiler zoals Tiberius het zou noemen.
Over de doop zijn op dit forum vele discussies gevoerd. Wat ik ervan kan zeggen is dit: ik geloof dat men ten tijde van de reformatie een té positieve kijk had op de kinderen, getuige ook de toonzetting van het doopsformulier. Men kan daarom in deze tijd ontzettend misbruik maken van wat door onze reformatorische vaderen gezegd en gedaan is.Jan Klassen schreef:Geloof je nu dat dit terecht is, enkel omdat ik in mijn opvatting rondom de doop door de jaren heen gegroeit ben naar een meer ouderwetse houding zoals die gevonden wordt tentijde van de reformatie?
Misschien moet je iets langer op dit forum meedraaien om tot een goed afgewogen oordeel te komen.Jan Klaassen schreef:Volgens mij wordt er hier op refoforum geredeneerd vanuit liggingsveronderstellingen en niet zozeer vanuit een door die persoon geplaatst bericht. Ik vind dat jammer.
Bedankt, dat je mij op deze waardige wijze in de discussie betrekt, Jan Klaassen. Bij mijn weten heb ik dat nooit zo geformuleerd. Maar dat terzijde.Jan Klaassen schreef:Een nestbevuiler zoals Tiberius het zou noemen.
Dat zijn we ook wel, hoor.Afgewezen schreef:En ik denk dat de GG vuurbang moet zijn om datgene door de achterdeur binnen te halen wat men door de voordeur uitgebannen heeft.
Van alle goede dogmatieken kan misbruik worden gemaakt. Dat bewijst nog niet dat het fout is. Ik vind het best schokkend om te lezen dat je qua doopbediening ten opzichte van de reformatie openlijk erkent dat je niet meer op dezelfde ligging zit. Ben je er dan ook voor om tot een herziende doopformulier te komen?Afgewezen schreef:Over de doop zijn op dit forum vele discussies gevoerd. Wat ik ervan kan zeggen is dit: ik geloof dat men ten tijde van de reformatie een té positieve kijk had op de kinderen, getuige ook de toonzetting van het doopsformulier. Men kan daarom in deze tijd ontzettend misbruik maken van wat door onze reformatorische vaderen gezegd en gedaan is.Jan Klassen schreef:Geloof je nu dat dit terecht is, enkel omdat ik in mijn opvatting rondom de doop door de jaren heen gegroeit ben naar een meer ouderwetse houding zoals die gevonden wordt tentijde van de reformatie?
Daar heb je geen teken en zegel voor nodig.Afgewezen schreef:Voor mij staat voorop het gegeven dat wij in zonden ontvangen en geboren zijn en dat we van dood levend gemaakt moeten worden. En dat een uitwendig christen-zijn nog niets zegt over een vernieuwing van het hart.
Dat klopt. Vrijgemaakt is vrijgemaakt van het onjuist genomen synodebesluit in 1944 dat de veronderstelde wedergeboorte tot officiele leer verhief. Als er iets is dat in de GKv niet aan de orde is, dan is dat veronderstelde wedergeboorte. Dat heeft af en toe inderdaad wel geleid tot vormen die je verbondsautomatisme zou kunnen noemen. Zo van: 'je bent gedoopt in het verbond, dus wedergeboren'. Het veronderstelde verviel dan, en de rest bleef. Maar dit is niet de officiele leer van de GKv, en het is het nooit geweest. En in de praktijk kom je het (bijna) niet (steeds minder) meer tegen. Het zal altijd bestreden worden.Jan Klaassen schreef:Waarom? Neem nu Marco. Hij komt uit de GKV. Ik weet hoe het ons is geleerd. Vrijgemaakt staat voor vrijgemaakt van de wereld en voor God. Ze zijn de verpersoonlijking van de veronderstelde wedergeboorte. Totdat ik eens met een vrijgemaakte sprak en die mij uitlegde dat het juist niet het geval is. Men is in de oorlog juist afgesplitst om de veronderstelde wedergeboorte tegen te gaan en die naam is gewoon vrijgemaakt van de gereformeerde kerk. Niets bijzonders. Er komt desontdanks een hoop praktische verbondsautomatisme voor in de GKV (aldus mijn buurman), maar moeten we dan maar veronderstellen dat Marco de opvattingen voor een veronderstelde wedergeboorte steunt en dat ten diepste zijn intentie is dit te verkondigen op Refoforum? Is dat terecht? Ik kan het er niet in lezen?Afgewezen schreef:Ik denk niet dat we het eens zijn.
Of neem nu mijn persoontje. Ik ruik gewoon dat je denkt dat dit weer een gefrustreerde Ger.Gemmer is. Een nestbevuiler zoals Tiberius het zou noemen. Geloof je nu dat dit terecht is, enkel omdat ik in mijn opvatting rondom de doop door de jaren heen gegroeit ben naar een meer ouderwetse houding zoals die gevonden wordt tentijde van de reformatie?
Volgens mij wordt er hier op refoforum geredeneerd vanuit liggingsveronderstellingen en niet zozeer vanuit een door die persoon geplaatst bericht. Ik vind dat jammer.