Van welk kerkverband zijn jullie?

Van welk kerkverband zijn jullie?

Peiling eindigde op 19 nov 2007, 14:11

PKN
19
20%
Hersteld Hervormde Kerk
15
16%
Ger. Gem.
36
38%
Oud. Ger. Gem. in Ned.
4
4%
Oud. Ger. Gem.
1
1%
Christelijke Gereformeerde Kerk
5
5%
Ger. Gem. in Ned.
5
5%
Overige
9
10%

Totaal aantal stemmen: 94

Andreas

Bericht door Andreas »

Afgewezen schreef:Wát een hoop KPN'ers!
Ik toch alleen maar, of zijn hier nog meer collega's?? :lol:
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Daphne schreef:
Ariene schreef:
Hendrikus schreef: me too
Waarom PKN en geen HHK?
mag ik een gooi doen?

Omdat er ook hele goeie gemeenten zijn die binnen de PKN vallen...
Kan best zijn, maar ik kan het níet begrijpen dat men zich aansluit bij een kerk waarvan de grondslag verkeerd, ja, zelfs goddeloos is. Als je nu in zo'n gemeente geboren bent, heb je niet het recht om weg te gaan als de waarheid nog zuiver gepredikt wordt, maar hoe kun je dit nu opzoeken?
Ik denk sowieso dat in deze tijd, er minder waarde wordt gehecht aan landelijke organisaties enzo. Vooral omdat er binnen landelijke verbanden veel diversiteit is. Mensen sluiten zich daarom nu voor hun gevoel eerder aan bij een plaatselijke gemeente. Dat er een aantal PKN-predikanten/gemeenten zijn die vrijzinnig zijn hoeft dan geen probleem te zijn als jou PKN-gemeente bijbelgetrouw is. Je merkt vaak ook minder van verschillen. Ik kom ook af en toe in de CGK van mijn vriendin maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit gemerkt dat ze daar een drieverbondenleer aanhangen. Ik voel me zelf overigens ook niet gebonden aan een kerkverband, omdat Gods kinderen daar ook niet aan gebonden zijn. Als ik ergens zou komen te wonen waar in de buurt geen GKv is maar wel een andere bijbelgetrouwe kerk om de hoek, zou ik me daar allicht bij aansluiten. Wat denk je, hoe zou Christus mensen en plaatselijke gemeenten beoordelen? Op basis van een algemene grondslag waar je in de plaatselijke gemeenten weinig tot niets van terugziet? Op basis van wat een landelijk orgaan heeft besloten? Op basis van een aantal vrijzinnigen die door de synoden niet wordt aangepakt en waardoor allen 'onder de vloek' zijn?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
MariaW

Bericht door MariaW »

Marco schreef:
MariaW schreef:En koster zijn is ook geen ambt...
Zeg dat niet tegen de koster!
O jawel hoor, mijn vader is ook koster, en hij deelt die mening dat koster zijn zeker geen ambt is.
Rochus

Bericht door Rochus »

Andreas schreef:
Volgens de poll nog 18 anderen...
Ariene

Bericht door Ariene »

Hendrikus schreef:
Ariene schreef:Waarom PKN en geen HHK?
Vooropgesteld: ik heb tal van fijne contacten met mensen uit de HHK, prima mensen waarmee ik het goed kan vinden.
Wij hebben ons ook wel georiënteerd in die gemeente, maar we voelden ons daar toch niet echt thuis. Aan de preken lag het niet, dat zat wel goed.

Het is natuurlijk een ingrijpende stap die je zet, dus daar gaan diepe afwegingen aan vooraf. Maar kort samengevat: waar wij het meest moeite mee hadden binnen de HHK was de hang aan uiterlijk vertoon en het reactionaire karakter van die houding. Dat zal van plaats tot plaats verschillen: naar mijn inschatting zijn ook binnen de HHK de verschillen aanzienlijk tussen de diverse gemeentes. Maar wat wij signaleerden en proefden was vooral een zich afzetten tegen de hervormde kerk, waarvan zij zich hadden afgescheiden. Dat uit zich dan in een bepaalde manier van praten-over-anderen waarbij wij ons niet thuis voelden; dat uit zich bijvoorbeeld ook doordat ze -terwijl de hervormden waren overgestapt op ritmisch zingen- nog langzamer niet-ritmisch zingen dan menig GerGem. En zo is er méér te noemen waarmee men zich profileren wil, een eigen identiteit die ontleend wordt aan zaken-aan-de-buitenkant. Veel sociale controle, ongeschreven wetjes over kleding en haartooi...

Goede preken horen we in de PKN ook regelmatig! En we ontmoeten een veel positiever houding naar medechristenen, ongeacht of die nu van de eigen gemeente zijn of van een andere kerk. Openheid, onderlinge betrokkenheid (dat is heel iets anders dan sociale controle!!), een open oor, een beetje waardering op z'n tijd.

Het is goed, zo.
Bedankt voor je eerlijke antwoord.
Ik kan me hier helemaal in vinden.
hoewel ik denk dat de keus ook heel plaats gebonden kan zijn.
Zeker de nadruk op uiterlijkheden maakt mij altijd zo verdrietig. Het lijkt soms weleens of deze mensen denken zo de hemel te kunnen verdienen.

Wel zie ik een andere kant. Mijn ervaring is dat leden uit de gg die naar de herv. kerk overgingen heel snel bepaalde tradities overboord gooiden.
Hoedje af, broek aan tv in huis enz. wat daar allemaal niet mocht.
Vaak zag je ze later naar een pinkstergemeente of baptistengemeente gaan.
Op zich wil ik geen discussie over de Pinkstergemeente,tv of broek, maar ik vind het wel tekenend dat er opeens zo'n omslag plaats vind.

Ik hoop dat jij/u daar alert op blijft.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ariene schreef:
Hendrikus schreef:
Ariene schreef:Waarom PKN en geen HHK?
Vooropgesteld: ik heb tal van fijne contacten met mensen uit de HHK, prima mensen waarmee ik het goed kan vinden.
Wij hebben ons ook wel georiënteerd in die gemeente, maar we voelden ons daar toch niet echt thuis. Aan de preken lag het niet, dat zat wel goed.

Het is natuurlijk een ingrijpende stap die je zet, dus daar gaan diepe afwegingen aan vooraf. Maar kort samengevat: waar wij het meest moeite mee hadden binnen de HHK was de hang aan uiterlijk vertoon en het reactionaire karakter van die houding. Dat zal van plaats tot plaats verschillen: naar mijn inschatting zijn ook binnen de HHK de verschillen aanzienlijk tussen de diverse gemeentes. Maar wat wij signaleerden en proefden was vooral een zich afzetten tegen de hervormde kerk, waarvan zij zich hadden afgescheiden. Dat uit zich dan in een bepaalde manier van praten-over-anderen waarbij wij ons niet thuis voelden; dat uit zich bijvoorbeeld ook doordat ze -terwijl de hervormden waren overgestapt op ritmisch zingen- nog langzamer niet-ritmisch zingen dan menig GerGem. En zo is er méér te noemen waarmee men zich profileren wil, een eigen identiteit die ontleend wordt aan zaken-aan-de-buitenkant. Veel sociale controle, ongeschreven wetjes over kleding en haartooi...

Goede preken horen we in de PKN ook regelmatig! En we ontmoeten een veel positiever houding naar medechristenen, ongeacht of die nu van de eigen gemeente zijn of van een andere kerk. Openheid, onderlinge betrokkenheid (dat is heel iets anders dan sociale controle!!), een open oor, een beetje waardering op z'n tijd.

Het is goed, zo.
Bedankt voor je eerlijke antwoord.
Ik kan me hier helemaal in vinden.
hoewel ik denk dat de keus ook heel plaats gebonden kan zijn.
Zeker de nadruk op uiterlijkheden maakt mij altijd zo verdrietig. Het lijkt soms weleens of deze mensen denken zo de hemel te kunnen verdienen.

Wel zie ik een andere kant. Mijn ervaring is dat leden uit de gg die naar de herv. kerk overgingen heel snel bepaalde tradities overboord gooiden.
Hoedje af, broek aan tv in huis enz. wat daar allemaal niet mocht.
Vaak zag je ze later naar een pinkstergemeente of baptistengemeente gaan.
Op zich wil ik geen discussie over de Pinkstergemeente,tv of broek, maar ik vind het wel tekenend dat er opeens zo'n omslag plaats vind.

Ik hoop dat jij/u daar alert op blijft.
Ik moet zeggen dat het mij idd ook opvalt.
Ikzelf ga nu naar een HHK waar uiterlijk ondergeschikt is aan de prediking. Één ouderling heeft een baard en er wordt geen issue van gemaakt als jij je afwijkend kleed van de donkerblauwe hoedengemeenschap. Het afzetten tegen de PKN speelt er niet. Er worden regelmatig besluiten genomen om zoveel mogelijk goed contact te houden met de PKN. Het tempo van de zang hangt enkel af van de organist. Zover ik kan zien zit daar niemand echt op te fitten. Ik voel me daar dus prima thuis. Geen spanningen rond onderwerpen waarvan ik denk: tjonge, is dat nu zo belangerijk?

Maar dat het anders kan heb ik idd ook meegemaakt. In een andere gemeente werden ze nog vromer dan de paus qua uiterlijkheden en de dominees begonnen in een lijn te prediken waar ik me nogal over verbaaste. ---knip--- Gelukkig merk ik daar bij de kandidaten niets van.

Over het doorschieten in het 'afleggen van uiterlijkheden' heb ik in mijn omgeving ook helaas de vruchten van gezien. Mensen die zich ontzettend inzetten voor bijv. de jongerenavonden. Na een jaar zitten ze opwekkingsliederen te zingen (en daar ben ik dus niet op tegen, net als de jongerenavonden), maar vervolgens verdwijnen ze uit beeld en blijken ze zondag niet eens naar de pinkstergemeente te gaan. Gewoon niet meer naar de kerk, zodra ze zich uit de 'klauwen' van de sociale controle ontworsteld hebben.

Edit> Met respect blijven spreken over kerkverbanden, aub; mvg TB
Ariene

Bericht door Ariene »

Over het doorschieten in het 'afleggen van uiterlijkheden' heb ik in mijn omgeving ook helaas de vruchten van gezien. Mensen die zich ontzettend inzetten voor bijv. de jongerenavonden. Na een jaar zitten ze opwekkingsliederen te zingen (en daar ben ik dus niet op tegen, net als de jongerenavonden), maar vervolgens verdwijnen ze uit beeld en blijken ze zondag niet eens naar de pinkstergemeente te gaan. Gewoon niet meer naar de kerk, zodra ze zich uit de 'klauwen' van de sociale controle ontworsteld hebben.
Mijn idee is altijd geweest omdat zo weinig de motivatie van bepaalde gebruiken geleerd wordt. Zo van dit moet en dit mag niet.
Op een vraag van mij waarom wij een hoed dragen weet b.v. niemand antwoord. Hoe kan je hem dan bewust dragen? en dan is de stap ook makkelijk om hem af te zetten in een kerk waar niet iedereen een hoed draagt.

Klopt mijn idee, of is dit vooral gezinsafhankelijk?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ariene schreef:
Mijn idee is altijd geweest omdat zo weinig de motivatie van bepaalde gebruiken geleerd wordt. Zo van dit moet en dit mag niet.
Op een vraag van mij waarom wij een hoed dragen weet b.v. niemand antwoord. Hoe kan je hem dan bewust dragen? en dan is de stap ook makkelijk om hem af te zetten in een kerk waar niet iedereen een hoed draagt.

Klopt mijn idee, of is dit vooral gezinsafhankelijk?
Dat van dat hoedje staat tenminste nog vrij duidelijk in de bijbel...
Voor de rest is het een kwestie van voorleven door de ouders. Als de ouders poppenkast spelen, dan gaat een kind er niet in mee. Wel als het echt en oprecht is. Dat geldt overigens ook voor de dominee en de kerkenraad.
Marnix

Bericht door Marnix »

Logisch toch, die omslag? Mensen zijn dan niet meer gebonden aan regeltjes die de kerk oplegt. Omdat ze geen lid meer zijn van die kerk. Stel, mijn kerk zou me verbieden om te sporten ofzo... noem maar wat. En op een gegeven moment sluit ik me bij een andere kerk aan. Dan zou ik zeker weer gaan sporten. Waarom? Omdat ik dan helemaal niet achter die regel zou staan maar het puur zou doen omdat dat werd opgelegd. Als je niet tegen het dragen van broeken (als vrouw) bent is het toch logisch dat als je van de GG naar de PKN overgaat, je je ook niet meer daaraan gaat houden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:Logisch toch, die omslag? Mensen zijn dan niet meer gebonden aan regeltjes die de kerk oplegt. Omdat ze geen lid meer zijn van die kerk. Stel, mijn kerk zou me verbieden om te sporten ofzo... noem maar wat. En op een gegeven moment sluit ik me bij een andere kerk aan. Dan zou ik zeker weer gaan sporten. Waarom? Omdat ik dan helemaal niet achter die regel zou staan maar het puur zou doen omdat dat werd opgelegd. Als je niet tegen het dragen van broeken (als vrouw) bent is het toch logisch dat als je van de GG naar de PKN overgaat, je je ook niet meer daaraan gaat houden?
Ja, dat is ook niet zo erg of vreemd. Maar vaak komt er openbaar dat het enkel ging om de vrijheid en als ze ontdekken dat de PKN dat nog niet helemaal biedt, dan gaan ze naar de pinkstergemeente, maar ook daar hebben ze regels en dan zitten ze thuis en niet om thuislezer te worden.
wim

Bericht door wim »

Marnix schreef:Als je niet tegen het dragen van broeken (als vrouw) bent is het toch logisch dat als je van de GG naar de PKN overgaat, je je ook niet meer daaraan gaat houden?
Nou, ik ben absoluut niet tegen het dragen van broeken door vrouwen, maar voor mij is dat geen reden om uit de GG te stappen. Persoonlijk vind ik dat je niet te snel moet weggaan uit de (plaatselijke!!) kerkgemeente waarin je bent opgegroeid. Daar moet wel een zwaarwegender reden voor zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

wim schreef:
Marnix schreef:Als je niet tegen het dragen van broeken (als vrouw) bent is het toch logisch dat als je van de GG naar de PKN overgaat, je je ook niet meer daaraan gaat houden?
Nou, ik ben absoluut niet tegen het dragen van broeken door vrouwen, maar voor mij is dat geen reden om uit de GG te stappen. Persoonlijk vind ik dat je niet te snel moet weggaan uit de (plaatselijke!!) kerkgemeente waarin je bent opgegroeid. Daar moet wel een zwaarwegender reden voor zijn.
Dat snap ik, dat bedoelde ik ook. Ik denk niet dat die regels een reden moeten zijn om naar een andere kerk over te gaan maar het gebeurt wel dat mensen om andere redenen (die zwaarder wegen) de kerk verlaten en dan zich ook niet meer houden aan die kerkregels omdat dat niet meer hoeft.

Kaw, als het puur is omdat men meer vrijheid wil is dat natuurlijk niet goed. In mijn situatieschets doelde ik op mensen die God oprecht willen dienen en dan bij een andere kerk komen en zich niet meer houden aan regels die hun oude kerk hen oplegde. Er zijn natuurlijk ook andere situaties, bijvoorbeeld van mensen die eigen vrijheid willen ten koste van Gods wil... en dat is nooit goed.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wim schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, Wim.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
cosmo

Bericht door cosmo »

Ariene schreef:
Waarom PKN en geen HHK?
Ik ben geen gg, geen hhk, ook geen gginned, maar was gewoon benieuwd naar de motivatie.
Mij lijkt nl. van gg naar hhk een logischer stap.
Ik ben hervormd geworden en pas daarna kwam de splitsing PKN-HHK.
Andreas

Bericht door Andreas »

Rochus schreef:
Andreas schreef:
Volgens de poll nog 18 anderen...
Een KPN-er is iets anders als een PKN-er hoor. Meestal.
Plaats reactie