Dat is nog geen reden om het dan maar niet ter sprake te brengen. Don't shoot the messenger.Jongere schreef: Lijkt me niet de juiste reactie. Ik ben het met Lydianne eens. Ik heb op mijn vorige school ook enkele mensen gehad die letterlijk met jouw woorden in vrijwel iedere discussie tegen het 'instituut kerk' ageerden en tegen de ellende die dat met zich zou hebben meegebracht, etc.
Soms is het niet altijd mogelijk om jezelf in te zetten voor veranderingen omdat je niet wordt geaccepteerd door de gemeentelijke elite. Overigens is dat niet van toepassing op mijn situatie.Juist zij waren de laatsten die zèlf verbetering probeerden te brengen op dat gebied. Hoe betrokken jij zelf bij je kerk bent en hoe je je daar voor inzet kan ik hier niet zien, maar in het algemeen: het is bijzonder makkelijk om kritiek te uiten op het instituut kerk zonder zelf te investeren in verbetering.
Ik zie niet in waarom je slechts commentaar zou mogen geven indien je zelf actief bent.Niet alleen makkelijk, m.i. is het niet juist om zo als 'buitenstaander' (want dat ben je als je niet zelf meewerkt) kritiek te spuien.
Ik reageerde slechts op de opmerking van Lydianne over de dankdag die Job zou hebben ervaren. Ik vind de kerkelijke institutionalisering van de bijbel onjuist.Het is daarmee niet makkelijk 'voor jouw rekening' en jij denkt er niet meer aan - het is tevens een vraag waaròm het zo is dat je reactie zuur overkomt. Ik vind het niet terecht om dat op onze rekening te schrijven en ons alleen te 'verblijden' met je berichten zonder dat we weten waarom ze zuur zijn en waarom je blijkbaar ergens in teleurgesteld bent.
Wat is nuance? Dat is een subjectief begrip. Voor de één is mild commentaar op een instituut al uit den boze, een ander bloost nog niet van een persoonlijke schoffering.Bovendien mis ik bij jou de nuance die ik zou verwachten bij iemand met zo'n filosofische achtergrond - die achtergrond veronderstel ik ten minste als ik je bijdragen lees en de boeken zie die je leest.
Trouwens, hoe groter de verscheidenheid aan boeken doe men leest des te genuanceerder zou men kunnen reageren. Echter, tevens zal men door de grote verscheidenheid aan kennis ook meer kritisch staan ten opzichte van het instituut kerk.