Bijbelstudie Duizendjarig rijk

Fjodor

Re: Bijbelstudie Duizendjarig rijk

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:
Joannah schreef:Mal: "Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag van Jahweh komt".
Je kan toch niet zomaar Elia in Johannes de Doper veranderen?
EN de grote en geduchte dag des Heeren is de oordeelsdag, niet de (eerste)komst van Jezus.
Ik zie in Hoofdstuk 4 echt alleen maar aanwijzingen naar de oordeelsdag.
Matth.11:13 Want al de profeten en de wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.
14 En zo gij het wilt aannemen, hij is Elias, die komen zou.
Daarmee wordt bedoeld dat Johannes dezelfde funktie had als Elia, nietwaar?
Volgens mij is de Heere Jezus heel hard geoordeeld bij Zijn eerste komst.. Hebben we vandaag nog mogen gedenken. En volgens mij legt de schrift het dus wel zo uit, dat in Johannes de profetie van Elia is vervuld.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Afgewezen schreef:
Joannah schreef:Mal: "Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag van Jahweh komt".
EN de grote en geduchte dag des Heeren is de oordeelsdag, niet de (eerste)komst van Jezus.
Volgens mij is de Heere Jezus heel hard geoordeeld bij Zijn eerste komst.. Hebben we vandaag nog mogen gedenken. In Mal 3 (vers2 etc) gaat het toch echt over de mensen die geoordeeld zullen worden, de titel van de 4 laatste hoofdstukken zeggen genoeg, maar lees liever het hele hoofdstuk.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:
Nee, dat de profetie vervuld is dat Elia komen zou, de Heere had het al voorzien dat velen toch het op hun eigenwijze zouden invullen, daarom "En zo gij het wilt aannemen" hoe duidelijk moet de bijbel worden.
Net als de joden in Jezus dagen uit keken naar een glorieus Joods rijk, zo zie je dat ook vandaag bij de chiliasten.

Het koninkrijk is binnenin u en het komt niet zichtbaar en vele andere bijbelteksten, maar ja, En zo gij het wilt aannemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:Daarmee wordt bedoeld dat Johannes dezelfde funktie had als Elia, nietwaar?
Marcus 9 : 11 En zij vraagden Hem, zeggende: Waarom zeggen de Schriftgeleerden, dat Elias eerst komen moet?
12 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Elias zal wel eerst komen, en alles weder oprichten; en het zal geschieden, gelijk geschreven is van den Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.
13 Maar Ik zeg u, dat ook Elias gekomen is, en zij hebben hem gedaan al wat zij gewild hebben, gelijk van hem geschreven is.

Je ziet dus dat de profetie van de komst van Elia niet 'letterlijk' is vervuld, maar in de komst van Johannes de Doper.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Alexander CD schreef: Het koninkrijk is binnenin u
Dit is volgens mij bijna de titel van de grote (christen..)humanist Lev Tolstoj. Ik meen: het koninkrijk Gods is binnenin u.
Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Joannah

Bericht door Joannah »

Dus als er in Maleachi had gestaan, dat er een profeet zou komen voor Jezus' komst ZOALS Elia,
dan hadden de joden Hem wellicht vaker aangenomen?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:Dus als er in Maleachi had gestaan, dat er een profeet zou komen voor Jezus' komst ZOALS Elia,
dan hadden de joden Hem wellicht vaker aangenomen?
Dat denk ik niet want ze hebben Hem niet niet aangenomen omdat ze Hem niet wilden. Onbegrip/onkunde was niet de oorzaak.
Alexander CD

Fjodor schreef:
Alexander CD schreef: Het koninkrijk is binnenin u
Dit is volgens mij bijna de titel van de grote (christen..)humanist Lev Tolstoj. Ik meen: het koninkrijk Gods is binnenin u.
Maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt :)
Nee ik doelde op lucas 17 vs 20-21

En gevraagd zijnde van de Farizeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.

En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden

Willen we aannemen dat het zo is, het duizendjarig rijk is voor de evangelieverkondiging.

Ook voor Pilatus zegt de Heere Jezus "mijn Koninkrijk is niet van deze wereld"!

Nee, zeggen de chiliasten, het is wel van deze wereld anders heeft God de strijd verloren.
De bijbel verteld ons dat Gods volk altijd een overblijfsel zal zijn, we zullen in de wereld altijd een vreemdeling blijven omdat de meerderheid anders is.
Ook in het millenium, de tijd van genade, is Gods volk een minderheid.
memento

Bericht door memento »

Soms moet je in de theologie gewoon zeggen: "Ik weet het niet...". Ik denk dat de eindtijd één van die onderwerpen is, waarbij dat het meest gepaste antwoord is.
huisman

Bericht door huisman »

memento schreef:Soms moet je in de theologie gewoon zeggen: "Ik weet het niet...". Ik denk dat de eindtijd één van die onderwerpen is, waarbij dat het meest gepaste antwoord is.
Leestip :De Bijbel en de toekomst door Prof. dr. J. van Genderen (Groen 1998) één van de mooiste boeken over deze materie die ik gelezen heb.

Hoe krijg ik die rare smiley weg (ik typ echt gewoon een d)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
memento schreef:Soms moet je in de theologie gewoon zeggen: "Ik weet het niet...". Ik denk dat de eindtijd één van die onderwerpen is, waarbij dat het meest gepaste antwoord is.
Leestip: De Bijbel en de toekomst door Prof. dr. J. van Genderen (Groen 1998) één van de mooiste boeken over deze materie die ik gelezen heb.

tussen de : en de D een spatie gebruiken
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:
Leestip: De Bijbel en de toekomst door Prof. dr. J. van Genderen (Groen 1998) één van de mooiste boeken over deze materie die ik gelezen heb.

Zo dus Leestip: De Bijbel en de toekomst door Prof. dr. J. van Genderen (Groen 1998) één van de mooiste boeken over deze materie die ik gelezen heb.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:

Zo dus Leestip: De Bijbel en de toekomst door Prof. dr. J. van Genderen (Groen 1998) één van de mooiste boeken over deze materie die ik gelezen heb.
:super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Alexander CD

We moeten niet te snel roepen, ik weet het niet, zijn daarom niet veel afgevallen van het gereformeerd geloof.
En de bijbel geeft genoeg informatie over de eindtijd, zullen we daar niks mee doen, zullen we van een gedeelte van Gods woord zeggen, dat laten we maar voor wat het is.

en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Is de wederkomst van de Heere Jezus(eindtijd) niet de grootste hoop voor een Christen?
memento

Bericht door memento »

Alexander CD schreef:
We moeten niet te snel roepen, ik weet het niet, zijn daarom niet veel afgevallen van het gereformeerd geloof.
En de bijbel geeft genoeg informatie over de eindtijd, zullen we daar niks mee doen, zullen we van een gedeelte van Gods woord zeggen, dat laten we maar voor wat het is.

en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Is de wederkomst van de Heere Jezus(eindtijd) niet de grootste hoop voor een Christen?
Wat duídelijk is over de eindtijd is inderdaad tot troost. Maar al dat gespeculeer over de precieze invulling, wel of niet een 1000-jarig rijk, etc, is m.i. niets waard.
Plaats reactie