Bij voorbaat excuus voor de lange post.
Ik zie geen kans dit korter te formuleren.
Als er gesteld wordt dat de belijdenisgeschriften niet helemaal evenwichtig zijn en het doopformulier te optimistisch, dan is het gereformeerde belijden onder vuur. Hoe goed bedoeld ook, ik meen dat dit een groot gevaar is en wil daarom met alle liefde mijn naaste proberen te overtuigen van de waarde van onze geschriften.
Klavier schreef:De Heilige Geest bekeert geen mensen.
De Heilige Geest maakt mensen gewillig om tot Christus te gaan door mensen te overtuigen door middel van Gods Woord.
Afgewezen schreef:Het spijt me, Klavier, maar nu wil je spitsvondig zijn, zonder dat daar grond voor is. Laat ik je één tekst uit de Bijbel mogen noemen:”Ik zal hunlieder afkering genezen. Ik zal hen vrijwilliglijk liefhebben; want Mijn toorn is van hem gekeerd” (Hosea 14:5).
Afgewezen, natuurlijk is het waar wat hier staat, maar je snapt niet wat ik bedoel of je probeert iets in mijn schrijven te leggen dat er niet in zit. Ik zal het anders benaderen, in de hoop je te kunnen overtuigen.
De Heilige Geest werkt door de zondaar te overtuigen. Door Gods Woord. Dat staat voor mij niet ter diskussie en naar ik meen is dat in de reformatie nooit ter diskussie gesteld. Die overtuiging brengt de zondaar tot Christus, vroeg of laat, maar het gebeurt. De afkering wordt zo genezen. Met Gods Woord met de bediening van de Heilige Geest als medicijn, als middel. Het medicijn verdrijft de ziekte.
De ziekte: Onwil om God te dienen. Een wil gericht op zichzelf en alle daaruit voort vloeiende zelfgerichte daden.
Na Genezing: Onwil zichzelf te dienen. Een wil gericht op zijn Schepper.
Dat is ommekeer, bekering.
Die omgekeerde wil maakt dat de mens anders wordt.
Anders gezind. Anders gericht. Dat wordt merkbaar aan wat de mens doet. Hoe hij denkt, hoe hij praat, hoe hij doet.
En hoewel de mens nog steeds op de vervloekte aarde moet verkeren onder de gevolgen van de zonden en zelf nog steeds zondigt is dat geen hinder meer om voor God te kunnen bestaan.
Omdat de ommekeer tevens de inplanting in Christus inhoudt.
Daar komt de genade vandaan. Niet vanwege het geloof zelf. Niet vanwege de bekering, maar vanwege het één Lichaam met Christus worden. De rechtigheid komt uit dat geheiligde Lichaam.
Het vermogen om God te dienen wordt versterkt door de genade die rijkelijk vloeit door het 'kanaal' van het geloof.
Was de inplanting er niet, dan was er geen genade uit het geloof.
Dan was er geen rechtvaardiging door het geloof.
Dan ging een mens met geloof en met bekering alsnog verloren.
De gereformeerde leer laat zien dat volkomen in overeenstemming met Gods Liefde niet Gods Recht wordt geschonden.
Ten tweede
De wedergeboorte is te kennen aan de vruchten. Kort samengevat: God lliefhebben boven alles, De naaste als zichzelf.
De vruchten kunnen alleen voortvloeien uit de Wijnstok, want daar ligt de bron van de genade. Genade verworven door Christus omdat de Liefde des Vaders dit offer heeft laten uitvoeren en Christus zich als Lam ten slachtoffer heeft gegeven.
De Heilige Geest maakt de zondaar gewillig om
zich tot God te bekeren.
Zet dit samen met wat ik schrijf over de bekering en dan kun je zonder voorwaarden tot Christus vluchten als je de overtuiging hebt dat je nergens anders genade kunt
krijgen.
Geloof is niet hetzelfde als genade. Daar gaat de redenatie vaak op stuk. Geloof geeft
toegang tot genade.
Geloof wordt gewerkt.
Het geloof is Gods werk.
Het geloven is mensenwerk.
Zich Bekeren is dan ook mensenwerk!
De bekering als geheel is Gods werk!
God eist en God maakt Zelf mogelijk aan de eis te voldoen.
En weer vanwege de genade in Christus.
Daarom: Geloof zonder Christus geeft geen genade en is daarom geen leven.
Toegang tot de Genade gaat door geloof.
Genade wordt aangeboden.
Alles bijelkaar bezien moet je van goede huize komen om een zondaar die gelooft, genade in Christus op basis van Gods Eigen Woord te ontzeggen.
Samengevat:
Door (niet vanwege) het geloof, gewerkt door de Heilige Geest, wordt de zondaar ingelijft in de Ware Wijnstok Christus (1).
Vanuit die Wijnstok vloeit de genade (2).
De bekering als geheel is het Werk van de Drieënige God.
Afgewezen schreef:
Klavier schreef:Zou het niet zo zijn dat kinderen die onder Gods Woord opgroeien vaker zachtjes tot Christus geleid worden, en kinderen buiten het Verbond krachtig uit de wereld getrokken worden?
Waarom zou dat zo zijn? Zijn kinderen binnen het verbond minder grote zondaren? Leert de Bijbel ons dat?
Omdat God door Zijn Woord mensen tot Zich trekt.
Omdat kinderen die onder de klanken van de Bazuin van het Evangelie leven in de ' werkplaats' van de Heilige Geest.
God werkt middelijk. Zo is ons in de Bijbel de heilstoepassing geopenbaard en zelfs geboden. Ontken je dit, dan maak je ook het zendingsbevel krachteloos en vooral zinloos. En valt de basis voor 1 Kor. 7:14 weg. Je weet wat de kanttekeningen daar zeggen!
Afgewezen schreef:Maar iemand als Guido de Brès had een veel te positieve kijk op de kinderen. Dat is bijbels niet te verantwoorden.
Het tornen aan de belijdenisgeschriften is niets anders dan een steen uit een fundering halen.
Het is niet meer dan logisch dat je dan meer en meer vragen gaat krijgen. Ik kan me niets anders voorstellen dat je ze daarmee zelf in de hand werkt.
Je bent of gereformeerd of niet.
Half kan niet, dan loop je stuk in de verbondsvisies, de evangelieaanbieding, de verzoeningsleer en noem maar op.
Afgewezen schreef: Het doopsformulier gaat uit van een ‘ideale’ situatie, een kind dat van jongsaf aan gelooft. Het is heel jammer dat het doopsformulier niet duidelijker is geweest, want nu zie je dus dat men daarmee aan de haal gaat en het als document gebruikt ter ondersteuning van het verbondsautomatisme.
Verbondsautomatisme ontstaat alleen als de wedergeboorte ontkend wordt in de praktijk van de prediking.
Men kan het dogmatisch vasthouden en ondertussen niet leren als noodzakelijk.
Dat ligt niet aan het doopformulier maar aan het weglaten van de inleiding daarvan en het overaccentueren van het teken en zegel door het tot de vervulling van de belofte hoofd voor hoofd te benoemen.
Het is evengoed een vooruit grijpen op de verkiezing zoals degenen doen die onomwonden stellen dat de uitverkiezing niet vast staat en het daarmee maar gebruikt om het verbond te vernauwen tot enkel de uitverkorenen. In beide gevallen overheerst dan de uitverkiezing. De ene in het veronderstellen van uitverkoren te zijn, de ander in het veronderstellen het niet te zijn.
Beide zitten fout!
De doop is een sacrament. Dus om de gelovigen te versterken.
Om hen een vaste hoop en vertrouwen te geven dat God genade wil schenken. Dat er geen enkele verhindering is om tot Hem te komen. Het schept juist een verantwoordelijkheid om te GAAN!
Het niet gaan is een zonde als je gedoopt bent.
De garantie is niet dat je het krijgt, maar dat je MAG KOMEN.
De eis van het Verbond is dat je Zelf Gaat!
De Evangeliebelofte is dat God onder zijn Woord de mensen overtuigt tot Hem te gaan.
Oftewel: Beide beloften laten staan.
Afgewezen schreef:
Maar het is in elk geval niet zo dat je alles wat zich aandient als ‘bekering’ en ‘geloof’, meteen maar als zodanig moet overnemen. Dat gaat trouwens niet. Je kunt wel net doen alsof je die andere als gelovige beschouwt, maar je voelt dan zelf wel dat er iets wringt. Ik denk dat die basis van die laatste twee eeuwen zo slecht nog niet was. Helaas raken we dat meer en meer kwijt.
Alles wat Christus als Zaligmaker nodig heeft is gelovig.
Alles wat geloof is is te herkennen aan de vruchten van de genade die door het geloof worden geschonken.
Vruchten zijn eerst mogelijk na de wedergeboorte.
Als deze zaken alle gezien worden, op basis waarvan zou je dan nog willen zeggen dat het niet waar is?
Dat is overigens nog wat anders dan de toegang tot de genade en tot Christus te ontzeggen. Dat komt mensen niet toe. Dat is op Gods rechterstoel gaan zitten en niets anders dan de zonde in het paradijs: Als God willen zijn. Hoogmoed dus. De oerzonde.
Afgewezen, vat het niet op als aanval, maar vooral als mijn zorg om jouw doorklinkende 'jamaar'.
Niemand kan uiteindelijk zeggen de Weg niet geweten te hebben, niet te kunnen of te willen en God daarvan de schuld geven.
Ziet, ik heb mijn middagmaal bereid; mijn ossen, en de gemeste beesten zijn geslacht, en alle dingen zijn gereed; komt tot de bruiloft.
Leestips: Bostons Viervoudige Staat, Ons Doopformulier Ds. C. Harink.