Oké, dat van die Amish laat ik even liggen. Waar ik wel verder op in wil gaan is jou volgende punt, ik heb het even dik gedrukt voor de duidelijkheid. Hoeveel predikanten mét hoed zoeken contact met buitenkerkelijken en dan niet 'toevallig' in contact komen, nee echt contact zoeken! Mocht je niet genoeg hebben aan jouw handen alleen om te tellen bel je maar dan mag je mijn handen ook gebruiken, maar meer als 2 paar handen heb je dan toch zeker niet nodig. Ik heb zo'n vermoeden dat predikanten zonder hoed meer geneigd zijn om contact te zoeken dan met, maar ja wie ben ik. Verder vraag ik mij af wat dan de beste uitrusting/kleding zou zijn om buitenkerkelijken tegenmoet te treden.Jongere schreef: Ik durf te betwijfelen dat men de Amish niet serieus neemt, om even op je voorbeeld in te gaan. Onlangs hebben we hierover op school een project gehad waar ik merkte dat de meeste mensen bewondering hebben, juist vanwege hun standvastigheid.
Maar goed, je hebt natuurlijk wel een punt. Ik durf echter te betwijfelen dat een hoed in deze veel uitmaakt. Volgens mij moeten we naar heel andere dingen kijken. Een predikant met hoed die contact zoekt met buitenkerkelijken maakt veel meer indruk dan een predikant zonder hoed die dit nooit doet. We moeten niet de illusie hebben dat één hoed ons imago kan redden. De achterliggende gedachte van meneer Post kan ik goed begrijpen en daar ben ik het mee eens. Ik kan alleen niet zo goed tegen de sfeer om zo veel mogelijk dingen uit de refocultuur de prullenbak in te doen omdat het allemaal achterlijk zou zijn. Daarom vind ik de onderwerpkeuze van de column ongelukkig.
Even ter info: Ik zelf ben opgegroeid in de jaren '70 en heb een [klein beetje] afkeer van uniformen.
Je hoeft m.i. niet direct herkenbaar te zijn als predikant/ambtsdrager om te evangeliseren. Graag zou ik hier over iemand willen horen die ervaring heeft met buitenkerkelijken/evangelisatie vanuit de Ger.Gem.