De hoed van de dominee

Eppie

Bericht door Eppie »

Jongere schreef: Ik durf te betwijfelen dat men de Amish niet serieus neemt, om even op je voorbeeld in te gaan. Onlangs hebben we hierover op school een project gehad waar ik merkte dat de meeste mensen bewondering hebben, juist vanwege hun standvastigheid.
Maar goed, je hebt natuurlijk wel een punt. Ik durf echter te betwijfelen dat een hoed in deze veel uitmaakt. Volgens mij moeten we naar heel andere dingen kijken. Een predikant met hoed die contact zoekt met buitenkerkelijken maakt veel meer indruk dan een predikant zonder hoed die dit nooit doet. We moeten niet de illusie hebben dat één hoed ons imago kan redden. De achterliggende gedachte van meneer Post kan ik goed begrijpen en daar ben ik het mee eens. Ik kan alleen niet zo goed tegen de sfeer om zo veel mogelijk dingen uit de refocultuur de prullenbak in te doen omdat het allemaal achterlijk zou zijn. Daarom vind ik de onderwerpkeuze van de column ongelukkig.
Oké, dat van die Amish laat ik even liggen. Waar ik wel verder op in wil gaan is jou volgende punt, ik heb het even dik gedrukt voor de duidelijkheid. Hoeveel predikanten mét hoed zoeken contact met buitenkerkelijken en dan niet 'toevallig' in contact komen, nee echt contact zoeken! Mocht je niet genoeg hebben aan jouw handen alleen om te tellen bel je maar dan mag je mijn handen ook gebruiken, maar meer als 2 paar handen heb je dan toch zeker niet nodig. Ik heb zo'n vermoeden dat predikanten zonder hoed meer geneigd zijn om contact te zoeken dan met, maar ja wie ben ik. Verder vraag ik mij af wat dan de beste uitrusting/kleding zou zijn om buitenkerkelijken tegenmoet te treden.

Even ter info: Ik zelf ben opgegroeid in de jaren '70 en heb een [klein beetje] afkeer van uniformen.

Je hoeft m.i. niet direct herkenbaar te zijn als predikant/ambtsdrager om te evangeliseren. Graag zou ik hier over iemand willen horen die ervaring heeft met buitenkerkelijken/evangelisatie vanuit de Ger.Gem.
Maar wie ben ik?
Ariene

Bericht door Ariene »

Graag zou ik hier over iemand willen horen die ervaring heeft met buitenkerkelijken/evangelisatie vanuit de Ger.Gem.
Is hier niemand uit Bodegraven?
Daar zijn ze heel actief wat betreft kinderevangelisatie.
Met speciale gelegenheden worden de ouders uitgenodigd om met de kinderen mee te komen.
Klavier

Bericht door Klavier »

Ariene schreef:
Graag zou ik hier over iemand willen horen die ervaring heeft met buitenkerkelijken/evangelisatie vanuit de Ger.Gem.
Is hier niemand uit Bodegraven?
Daar zijn ze heel actief wat betreft kinderevangelisatie.
Met speciale gelegenheden worden de ouders uitgenodigd om met de kinderen mee te komen.
Zie hier
Gian

Bericht door Gian »

Ook de GG Woerden, Utrecht en Niewer ter Aa verzorgen kinderevangelisatie. In Woerden en in Leidsche Rijn hebben ze om de week een clubmiddag voor buurtkinderen. In Woerden wordt een kleine ruimte gehuurd, in Leidsche Rijn hebben ze een eigen clubruimte wat beschikbaar gesteld is door een Utrechtse ondernemer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
geledu

Bericht door geledu »

Gian schreef:Ook de GG Woerden, Utrecht en Niewer ter Aa verzorgen kinderevangelisatie.

Dit is toch niet zo opzienbarend ?
Volgens mij zijn er vele gemeentens die dat doen.
Zo weet ik ook dat bv de Gergem Lisse aan kinderevangelisatie doet.
Klavier

Bericht door Klavier »

geledu schreef:
Gian schreef:Ook de GG Woerden, Utrecht en Niewer ter Aa verzorgen kinderevangelisatie.

Het zou vreemder zijn als een gemeente niet aan evangelisatie dacht en/of zou doen. :!:
geledu

Bericht door geledu »

Klavier schreef:
geledu schreef:

Het zou vreemder zijn als een gemeente niet aan evangelisatie dacht en/of zou doen. :!:

Gelukkig we zijn het weer met elkaar eens :wink:
Klavier

Bericht door Klavier »

geledu schreef: Gelukkig we zijn het weer met elkaar eens :wink:
Was dat eens niet zo dan? :cry:
geledu

Bericht door geledu »

Klavier schreef:
geledu schreef: Gelukkig we zijn het weer met elkaar eens :wink:
Was dat eens niet zo dan? :cry:
De afgelopen week waren we het een keer met elkaar oneens in een ander topic :?

Hoewel later bleek het meer om een communicatie stoornis te gaan. :lol:
Ariene

Bericht door Ariene »

Klavier schreef:
geledu schreef:

Het ging er ook niet om of een gemeente aan evangelisatie doet, maar hoe de predikant (met of zonder hoed) en kerkenraad hiermee omgaan.
Gian

Bericht door Gian »

geledu schreef:

Nee... en?
Het werd enkele postings terug gevraagd. Meer niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie