School weert televisiekijkende leerling
Kortom, mensen die daarover anders denken dan jou missen het ware geloof? Wat zal het dan leeg zijn in de hemel....Het schoppen tegen al deze zaken komt mij over als een haat tegen het eenvoudige geloof van Gods volk die in teerheid een afhankelijk leven met God mogen hebben.
Laten we er allen naar staan om dat leven voor het eerst of opnieuw te kennen, dan houd de kritiek wel op maar dan zullen we zo leven tot eer van God en om onze broeder niet te ergeren.
Ik denk dat Dr. Hoek in zn artikeltje (zoals een paar reacties terug gequote) het meer bij het rechte eind heeft.
Geledu,
Je zegt dat de levensstijl geen grond is voor de zaligheid. Toch is het een levensstijl die door God gezegend is. Hoe weet je dat? Is het niet beter te zeggen dat het een levensstijl is/was van mensen die genade ontvangen hebben van God? Je kan om die reden zo'n levensstijl er op na houden, maar dan ook niets meer en niets minder (m.i.).
Verder: hoe gaat/ging 'het oude volk' in Engeland, Amerika, Frankrijk, Roemenië, Indonesië, Zuid-Afrika, Rusland en Duitsland met deze uiterlijke zaken om? Zijn het Nederlandse tradities, of algemeen Bijbelse normen en waarden?
Je zegt dat de levensstijl geen grond is voor de zaligheid. Toch is het een levensstijl die door God gezegend is. Hoe weet je dat? Is het niet beter te zeggen dat het een levensstijl is/was van mensen die genade ontvangen hebben van God? Je kan om die reden zo'n levensstijl er op na houden, maar dan ook niets meer en niets minder (m.i.).
Verder: hoe gaat/ging 'het oude volk' in Engeland, Amerika, Frankrijk, Roemenië, Indonesië, Zuid-Afrika, Rusland en Duitsland met deze uiterlijke zaken om? Zijn het Nederlandse tradities, of algemeen Bijbelse normen en waarden?
Kortom, laten we gaan leven als de Amish. Dat is tenminste een groep die heel consequent 'nee' hebben gezegd tegen alle veranderingen kwa uiterlijkheden.Waar het mij omgaat is dat we met alle geweld afstand willen doen van de gebruiken en tradities die in Nederland al zolang gebruikelijk zijn.
Wat is de oorzaak van het afzetten ?? Het niet anders willen zijn ??
Kolossenzen 2:
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
21 Namelijk raak niet, en smaak niet, en roer niet aan.
22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;
23 Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.
20 Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld zijt afgestorven, wat wordt gij, gelijk of gij in de wereld leefdet, met inzettingen belast?
22 Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;
23 Dewelke wel hebben een schijnrede van wijsheid in eigenwilligen godsdienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.
Ho wacht, niemand stelt hier dat het uiterlijke er niet toe doet. Ik stel alleen dat we elkaar, buiten de regels die Gods woord ons geeft, geen regels op moeten laten leggen.Het frapante is van mensen die er altijd op wijzen dat het uiterlijke leven er niet toe doet, dat dit altijd resulteert in een leven waarin met Gods geboden steeds minder rekening wordt gehouden .
Ik ken genoeg mensen die in een broek lopen, maar een heiliger/nauwgezetter leven leiden, dan veel (serieuze) refo's.
En de tekst die Dathenum noemt, gaat over alle regels die mensen elkaar opleggen, niet alleen regels die te zwaar zijn om te dragen. Anders graag onderbouwing voor die stelling (gestaafd met kanttekeningen, bijbelverklaringen, etc)
Kanttekeningen: 84) de geboden:
Dat is, zijn ingesteld niet van God, maar van het goedvinden van mensen, waar nochtans in zaken van godsdienst en conscientie het woord Gods alleen moet gelden. Zie Deut. 12:32, en Matth. 15:9.
Laatst gewijzigd door memento op 02 aug 2006, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Laten we boven water zien te krijgen wat nu de beweegreden is om alle tradities en onderscheidingen met de wereld weg te poetsen.memento schreef:Kortom, laten we gaan leven als de Amish. Dat is tenminste een groep die heel consequent 'nee' hebben gezegd tegen alle veranderingen kwa uiterlijkheden.Waar het mij omgaat is dat we met alle geweld afstand willen doen van de gebruiken en tradities die in Nederland al zolang gebruikelijk zijn.
Wat is de oorzaak van het afzetten ?? Het niet anders willen zijn ??
Is het de christelijke vrijheid waar we naar staan, of is het de vleselijke vrijheid die wij begeren.
Ik vind persoonlijk dat we vooral mogen en moeten kijken naar het praktisch nut, maar dat we dit als een masker aan trachten te voeren om zo eea. te wijzigen, en wereldgelijkvormiger te worden.
Materialisme, secularisatie en valse godsdiensten (oa) zijn de grote gevaren van deze eeuw.
Met behoren te streven naar een wandelen met God, en niet met de wereldse gewoonten.
Een tijdje terug hadden we het over dat het 'vuur van de Geest' niet meer is als in vroeger tijden. Zien we hier ook niet een opvallende relatie?
Laten we ons niet veel minder leiden door de Geest, maar door onze vrijheden, genot etc etc.
Ik denk niet dat we een sluitend bijbels antwoord over het al dan niet zondigen bij het dragen van broeken etc. maar we kunnen wel degelijk onszelf bezinnen op het waarom.
Waarom zijn de laatste paar jaren alle 'tradities' overboord gegooid, hebben we plotseling na 2000 jaar 'de vrijheid' ontdekt', of past dit ook in een duivels plan om zo steeds meer te ontwrichten.
Waarmee houdt je mensen die niet werderomgeboren zijn, menselijkerwijs, nog in het spoor van de christelijke leefwijzen en kerkgang.
Als de grenzen vervagen, dan is de overstap de wereld in zo miniem..
Het is hoe je het ook bekijkt een gevaarlijke ontwikkeling. Enkele jaren geleden was TV nog taboe, maar nu... waar gaan we heen?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Het gaat erom dat we geen zaken moeten verbieden die de bijbel niet verbied.geledu schreef:Zeker waar, maar dit meer in het licht van mensen geboden op te leggen die niet te dragen zijn.
Dit geld toch niet voor een TV, broek etc ?
Dus slaan we maar lekker naar "rechts" door, om het gevaar van naar "links" doorslaan te voorkomen?geledu schreef:Het "zwaaien" met de vrijheid kan ook het gevaar opleveren van : Laat ons de zonde doen opdat de genade te meerder worde !!
Ik zal zeker niet beweren dat het uiterlijk er niet toe, verre van dat. Als het innerlijk goed is dan zal dat merkbaar zijn. Echter wel op bijbelse basis, en niet op basis van buitenbijbelse tradities. Overigens ben ik het wel met je eens dat je ook naar de andere kant kan doorslaan. Een remedie daarvan is niet krampachtig vasthouden aan tradities, maar heldere regels die bijbels te onderbouwen zijn.geledu schreef:Het frapante is van mensen die er altijd op wijzen dat het uiterlijke leven er niet toe doet, dat dit altijd resulteert in een leven waarin met Gods geboden steeds minder rekening wordt gehouden .
Zo komen we natuurlijk nergens.geledu schreef:Zeker waar, maar dit meer in het licht van mensen geboden op te leggen die niet te dragen zijn.Dathenum schreef:Kolossenzen 2:
Dit geld toch niet voor een TV, broek etc ?
Het "zwaaien" met de vrijheid kan ook het gevaar opleveren van : Laat ons de zonde doen opdat de genade te meerder worde !!
Het frapante is van mensen die er altijd op wijzen dat het uiterlijke leven er niet toe doet, dat dit altijd resulteert in een leven waarin met Gods geboden steeds minder rekening wordt gehouden .
Paulus heeft het over inzettingen. De exegese dat het 'zware inzettingen' zijn klopt niet.
Laat ons de zonde doen. Welke zonde bedoel je?
Dat laatste is een onbewezen stelling. Het is hooguit zo dat men meer van de genoemde oproep van Paulus uitgaat, waardoor niet meer aan inzettingen wordt voldaan. Maar als je op voorhand mensleijke inzettingen 'Gods geboden' noemt.
We leven niet meer in de tijd van Mozes.
Ik vraag me af wie er eigenlijk moeite heeft om mannen en vrouwen uit elkaar te houden in het dagelijks leven? Als het gaat om het onderscheid op grond van de schepping: wie vergist zich regelmatig en blijkt iemand waarvan je dacht dat het een man was toch een vrouw te zijn?