Zondagsrust

Lapressa

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Lapressa »

In Hongarije zijn we in een christelijk hotel geweest, maar de zondag is neit anders dan de zaterdag voor het personeel.

Waar ik ook nogal moeite mee had was op zondag met bewoners naar het dorpshuis te gaan. Dan dronken ze wat en gingen ze weer naar huis. Dat zat standaard in hun ritme en kan je niet zomaar achter wege laten. In begin heb ik het niet gedaan, maar uiteindelijk wel. Het is mijn werk en het hoort erbij. Vraag mij af of het terecht is, om programma van gbewoners dei al weinig om handen hebben, nog meer in te korten vanwege mijn geloof en nog niet eens vanwege hun eigen geloof.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Blijkbaar is onze manier van zondagvieren geen gemeengoed bij de gehele christenheid.
Ik geloof toch echt dat de zondag niet een soort verschoven sabbat is/moet zijn, al is dat voor mij gevoelsmatig wel zo (ben nu eenmaal zo opgevoed).
Óf we vieren de sabbat (op zaterdag dus) óf we vieren de zondag, maar dan in NT vrijheid.
Klaio

Bericht door Klaio »

Afgewezen schreef:Blijkbaar is onze manier van zondagvieren geen gemeengoed bij de gehele christenheid.
Ik geloof toch echt dat de zondag niet een soort verschoven sabbat is/moet zijn, al is dat voor mij gevoelsmatig wel zo (ben nu eenmaal zo opgevoed).
Óf we vieren de sabbat (op zaterdag dus) óf we vieren de zondag, maar dan in NT vrijheid.
Precies Afgewezen, en dan kan er naast het bijwonen van de kerkdiensten best een fietstochtje/autoritje en eventueel een verkoelend ijsje af.
jvdg

Bericht door jvdg »

Klaio schreef:
Afgewezen schreef:Blijkbaar is onze manier van zondagvieren geen gemeengoed bij de gehele christenheid.
Precies Afgewezen, en dan kan er naast het bijwonen van de kerkdiensten best een fietstochtje/autoritje en eventueel een verkoelend ijsje af.
Dat te kopen ijsje gaat mij nu weer te ver..........
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Zou ik ook niet snel doen, maar er zijn ook wel weer uitzonderingen. Merk wel dat ik er minder krampachtig mee om ga.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
jvdg

Bericht door jvdg »

Overigens zijn er (in de SV) 960 teksten die handelen over de 6 dagen waarin wij (al) ons werk dienen te doen, en er is geen enkele verwijzing naar wat wij op de zevende (gewijzigd de 1e) dag der week behoren te doen.

Uit alles blijkt echter wel de intentie (en de eis) dat wij naar luidt van de Schepping rusten zullen (zoals de Schepper aller dingen), in die zin dat die dag bij uitstek bedoeld is om het geloof in Hem te beleven en belijden.
Die dag is, weer bij uitstek, voor Hem alleen.

Ook daarin is bij mij (ons) veel gebrek en tekort, maar die eis ligt er wel.
In het besef van Zijn Grootheid en Almacht zullen wij dan niet lichtvaardig met de "Dag des Heeren" omgaan.
helma

Bericht door helma »

dit vind ik wel een eye-opener....
eigenlijk nooit zo bij stil gestaan
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Klaio schreef:
Voor mij niet en ik zal je uitleggen waarom. Ten eerste gevoelsmatig niet, maar dat is natuurlijk geen goed argument.
Ten tweede: waar de maatschappij ontkerstent, komt ook de zondag in het gedrang, wordt deze niet meer gevierd als 'dag des Heeren'. Wanneer er dan in ons land allerlei evenementen, plus winkels en ijsboeren zijn op zondag, moeten wij daar als christenen niet aan meedoen, omdat die voortvloeien uit een verkeerde, onchristelijke geest. En dan is het m.i. géén christelijke vrijheid om daar gebruik van te maken.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Misschien is het wel goed om te onkerstenen. Hang je anders namelijk niet te veel aan Kersten ipv aan wat de Bijbel zegt?
Niet dat ik hiermee wil zeggen dat wij hij heeft gezegd allemaal onbijbels is, maar wel dat elk persoon ook zijn intepretaties van de Bijbel door laat klinken.

Ook al zijn dingen met een verkeerde instelling begonnen, daarom zegt dat nog neit dat we daar geen gebruik van mogen maken. Je kan ook proberen iets negatiefs naar iets positiefs te buigen.

persoonlijk zou ik om die reden dan door de weeks ook geen boodschappen kunnen doen. Dan steun je namelijk ook de winkel side op zondag open zijn.
Marco

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:
Klaio schreef:
Voor mij niet en ik zal je uitleggen waarom. Ten eerste gevoelsmatig niet, maar dat is natuurlijk geen goed argument.
Ten tweede: waar de maatschappij ontkerstent, komt ook de zondag in het gedrang, wordt deze niet meer gevierd als 'dag des Heeren'. Wanneer er dan in ons land allerlei evenementen, plus winkels en ijsboeren zijn op zondag, moeten wij daar als christenen niet aan meedoen, omdat die voortvloeien uit een verkeerde, onchristelijke geest. En dan is het m.i. géén christelijke vrijheid om daar gebruik van te maken.
Helemaal raak. Het gaat om de geest van waaruit dingen voortkomen en waarom je dingen doet of laat. En dus kan het zijn dat de één wel een rondje fietst en de ander liever niet, en zelfs dat je soms wel, en soms ook niet een ijsje eet op zondag.

Zelf eet ik ze ook alleen uit eigen vriezer..
mathilde

Bericht door mathilde »

Lapressa schreef:Misschien is het wel goed om te onkerstenen. Hang je anders namelijk niet te veel aan Kersten ipv aan wat de Bijbel zegt?
Ontkerstenen heeft toch niets met de persoon van ds. Kersten te maken?
:quoi
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

mathilde schreef:
Lapressa schreef:Misschien is het wel goed om te onkerstenen. Hang je anders namelijk niet te veel aan Kersten ipv aan wat de Bijbel zegt?
Nee, maar wel een leuke woordspeling ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
mathilde schreef:
Nee, maar wel een leuke woordspeling ;)
Lapressa had de "t" (bewust?) weggelaten.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

of in de 'zogenaamde' christenheid?

Is het niet zo, dat wat Christus voor ons verworven heeft, is niet de vrijheid om in de zonden te leven, maar de vrijheid om te beginnen volgens al Zijn geboden te leven?

Zo ken ik iemand, die Hindu was in Singapore. Zijn vader had een winkel. Nu moest die winkel natuurlijk open op zondag in dat toeristenland. Maar toen hij bekeerd werd tot christen, weigerde hij zijn vader, en heeft nooit meer op zondag de winkel gewerkt...

(hoewel hij nu wel op zondag werkt, als predikant)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
nevel

Bericht door nevel »

Bert Mulder schreef:Zo ken ik iemand, die Hindu was in Singapore. Zijn vader had een winkel. Nu moest die winkel natuurlijk open op zondag in dat toeristenland. Maar toen hij bekeerd werd tot christen, weigerde hij zijn vader, en heeft nooit meer op zondag de winkel gewerkt...

(hoewel hij nu wel op zondag werkt, als predikant)
Iedereen kent altijd wel iemand. Laten we niet op die basis reageren.
De buurmeisjes waren voor mijn moeder ook altijd het lichtende voorbeeld waarom ik de afwas zou moeten doen en waarom ik vroeg naar bed moest gaan, totdat ze op de leeftijd kwamen dat ze uit gingen en dat ook deden. Toen was het voorbeeld ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ik ben het met Afgewezen eens en wil nog het volgende er aan toevoegen: Als je iets op zondag niet zou mogen, dan mag je dat ook niet op de andere dagen in de week. Wanneer men besneden van hart is, dan maakt de dag van de week niet uit, al is de zondag een bijzonder moment waar men tijd heeft om God te zoeken. Toch hoeft die zondagsbesteding geen wettische invulling te krijgen. Zij zullen Mij vrijwillig dienen zei onze HEERE.
Plaats reactie