Oranje boven....

Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:En je was zo leeg toen je naar het songfestival had gekeken?
Jij maakt de verbinding "voor sommige zaken een tv willen hebben" en het voetbal..............

Die verbinding heb IK dus NIET gemaakt!!!

Nooit gedacht aan bijvoorbeeld het Journaal en Netwerk en NOVA? Achteraf hoor je over zaken waar je je geen nader oordeel over kunt vormen omdat je het niet gezien hebt. Bijvoorbeeld het lijsttrekkersdebat van de VVD, daar schijnt nogal wat heisa over te doen zijn, nou sorry, ik heb het niet kunnen zien dus weet ook niet waar het over gaat. Jammer soms, geen tv. Maar meestal mis je niks volgens mij.
refo

Bericht door refo »

Ik heb het idee dat er verschillende personen onder de naam Petrus zitten te posten. De een was ontdaan van de uitzending van het songfestival. De ander heeft geen TV.
Unionist

Bericht door Unionist »

olfie schreef:
Unionist schreef:
Erasmiaan schreef:
Unionist schreef:Daar ging ik, volgens Olfie, maar daar ben ik weer.

http://www.refdag.nl/artikel/58829/%84M ... al%94.html

Dirk Kuijt bidt nog steeds. O zo.
Maar hij gaat niet meer naar de kerk. Ik vrees ook door de week niet (meer). Hoe je dat dan nog geloof kunt noemen... Of mag dat niet gezegd worden? Want ik zou niet weten wat ik moest als ik niet meer naar de kerk zou kunnen. En ik denk ook niet dat Kuyt prekenbandjes besteld...
Ik heb nergens beweerd dat Kuijt een oprecht en navolgenswaardig gelovige was. Als je terugleest, zie je dat ik hem aanhaalde in een reactie op de garantie van Guppy dat Gods naam alleen in vloeken werd gebruikt op het WK. Toen heb ik gezegd: onzin, er zijn genoeg christenen die bidden, ook tijdens het WK. Niets meer en niets minder.
Helemaal gelijk... maar is zo'n manier van bidden niet net zo'n ontheiliging en 'misbruik' van Zijn Naam?
Zullen we dan allemaal maar stoppen met bidden?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:Ik heb het idee dat er verschillende personen onder de naam Petrus zitten te posten. De een was ontdaan van de uitzending van het songfestival. De ander heeft geen TV.
dan kun je niet goed lezen!!

ik heb duidelijk geschreven dat ik dat "mooie niet te missen" gebeuren heb "mogen" aanschouwen elders dan in mijn eigen huisje.

en dat ik het gevoel had dat ik mijn tijd heel wat nuttiger kunnen besteden thuis.

lezen is ook moeilijk hé :oops:
olfie

Bericht door olfie »

Unionist schreef:
olfie schreef:
Unionist schreef:
Erasmiaan schreef: Maar hij gaat niet meer naar de kerk. Ik vrees ook door de week niet (meer). Hoe je dat dan nog geloof kunt noemen... Of mag dat niet gezegd worden? Want ik zou niet weten wat ik moest als ik niet meer naar de kerk zou kunnen. En ik denk ook niet dat Kuyt prekenbandjes besteld...
Ik heb nergens beweerd dat Kuijt een oprecht en navolgenswaardig gelovige was. Als je terugleest, zie je dat ik hem aanhaalde in een reactie op de garantie van Guppy dat Gods naam alleen in vloeken werd gebruikt op het WK. Toen heb ik gezegd: onzin, er zijn genoeg christenen die bidden, ook tijdens het WK. Niets meer en niets minder.
Helemaal gelijk... maar is zo'n manier van bidden niet net zo'n ontheiliging en 'misbruik' van Zijn Naam?
Zullen we dan allemaal maar stoppen met bidden?
Ik heb even geen goed inhoudelijk antwoord, maar ik vindt dit wel een hele 'slimme' redenering.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Unionist

Bericht door Unionist »

Goed, de achterliggende inhoudelijke redenering dan: Alle mensen zijn zondaren. Wij kunnen tot God niet naderen, want Hij is heilig en een verterend vuur. Hij kan geen gemeenschap hebben met onze zonden.

Maar nu heeft hij Jezus gezonden, die Middelaar wilde zijn tussen de heilige God en de zondige mens. In Hem mogen wij tot God naderen.

Jij stelt de vraag of als een zondaar bidt, dat op hetzelfde vlak ligt als godslastering. Nou, dan zondigt iedereen in zijn gebed en kunnen we dus maar beter stoppen.

De geloofsbelijdenis van Auchterader: "Het is onrechtzinnig, te leren, dat de mensen de zonde moeten verlaten om tot Christus te komen"
refo

Bericht door refo »

Als je tot God bidt, dan vraag je -neem ik aan - vergeving over de zonden. Tenzij je natuurlijk van mening bent dat dat niet meer nodig is. Er zijn namelijk mensen die denken dat, nu Christus betaald heeft, er geen zonden meer zijn, althans op voorhand vergeven zijn. We noemen dat geloof ik antinomianen. Wettelozen.

Maar stel dat je nog wel van mening bent dat er zonden zijn en dat die dagelijks vergeving nodig maken. Met dat in de achterhoofd nader je tot God en tegelijk vraag je een zegen over iets wat tegen Zijn geboden ingaat.

Dat alle dagen gelijk zijn kan wel zo zijn. Tegelijkertijd blijft het gebod 'gedenkt de sabbatdag' nog wel staan. Want als dat ene gebod met een korreltje zout genomen kan worden, wat is dan überhaupt nog te definieren als zijnde een zonde?
olfie

Bericht door olfie »

Unionist schreef:Goed, de achterliggende inhoudelijke redenering dan: Alle mensen zijn zondaren. Wij kunnen tot God niet naderen, want Hij is heilig en een verterend vuur. Hij kan geen gemeenschap hebben met onze zonden.

Maar nu heeft hij Jezus gezonden, die Middelaar wilde zijn tussen de heilige God en de zondige mens. In Hem mogen wij tot God naderen.

Jij stelt de vraag of als een zondaar bidt, dat op hetzelfde vlak ligt als godslastering. Nou, dan zondigt iedereen in zijn gebed en kunnen we dus maar beter stoppen.

De geloofsbelijdenis van Auchterader: "Het is onrechtzinnig, te leren, dat de mensen de zonde moeten verlaten om tot Christus te komen"
Ik sluit me bij dezen aan bij rekcor, je hebt ook hier weer gelijk, maar je slaat wel enkele dingen over.
Zeker wil Jezus De Middelaar zijn, maar Hij is met eerbied gesproken niet bruikbaar als een 'als het mij uitkomt' God, en als je gehele handel en wandel verre van Zijn wil en geboden is... vindt ik het pure Godslastering om Hem dan wel om alle dingen te vragen die jij zelf nodig denkt te hebben... zelfs om Zijn dag (bewust) te ontheiligen.

Waar of niet?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

[Ik zet hem ook maar even hier neer.]
Ik wil toch even iets zeggen over die zondag.

De zondag is geen sabbath meer, dat klopt. Het is dan ook geen gebods- en verbodsdag meer, dat klopt ook.
Anderzijds: de zondag is wel een verworvenheid waar wij als christenen al vele eeuwen gebruik van mogen maken. En wat gelukkig ook nog steeds gebeurt.
Wanneer op zondag door de 'wereld' allerlei activiteiten worden belegd, die niets met een christelijke wijze van zondagsinvulling te maken hebben, moeten we daar als christenen dan met ons neus vooraan gaan staan? De mensen die zulke dingen organiseren (zoals het WK) geven daarmee toch duidelijk aan dat ze lak hebben aan het christelijk geloof en aan de christelijke invulling van de zondag? Moeten we ons daar niet verre van houden?
In onze keuzes moeten wij ons toch niet alleen laten leiden door absolute ge- en verboden, maar moeten wij ons toch door de Geest laten leiden?
Kunnen we dan zonder blikken of blozen deelnemen aan dit soort 'wereldse' vermaken op zondag? Ik heb daar wel moeite mee, Marnix.
olfie

Bericht door olfie »

Hellend vlak... neeeeeeeeeeeeeeeee :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

olfie schreef:Hellend vlak... neeeeeeeeeeeeeeeee :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:?: :!: :roll:
olfie

Bericht door olfie »

Afgewezen schreef:
olfie schreef:Hellend vlak... neeeeeeeeeeeeeeeee :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
:?: :!: :roll:
Betreffende het ge(mis)bruik van de afgezonderde dag des Heeren. Als dit al ingang vindt in de geref. gez... dan praten we haast over een kantelend vlak ipv. hellend..
Marnix

Bericht door Marnix »

Hellend lijkt dan ook wel verdacht veel op Holland... twee lettertjes verschil. Ik vind het dus wel zo zorgvuldig dat men dit in "kantelend vlak" veranderd heeft :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Tip voor alle WK-haters:

http://www.wegmethetwk.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Afgewezen schreef:[Ik zet hem ook maar even hier neer.]
Ik wil toch even iets zeggen over die zondag.

De zondag is geen sabbath meer, dat klopt. Het is dan ook geen gebods- en verbodsdag meer, dat klopt ook.
Anderzijds: de zondag is wel een verworvenheid waar wij als christenen al vele eeuwen gebruik van mogen maken. En wat gelukkig ook nog steeds gebeurt.
Wanneer op zondag door de 'wereld' allerlei activiteiten worden belegd, die niets met een christelijke wijze van zondagsinvulling te maken hebben, moeten we daar als christenen dan met ons neus vooraan gaan staan? De mensen die zulke dingen organiseren (zoals het WK) geven daarmee toch duidelijk aan dat ze lak hebben aan het christelijk geloof en aan de christelijke invulling van de zondag? Moeten we ons daar niet verre van houden?
In onze keuzes moeten wij ons toch niet alleen laten leiden door absolute ge- en verboden, maar moeten wij ons toch door de Geest laten leiden?
Kunnen we dan zonder blikken of blozen deelnemen aan dit soort 'wereldse' vermaken op zondag? Ik heb daar wel moeite mee, Marnix.
Mee eens. :!:
Gesloten