„Leer jongeren bevindelijke taal” ?????????

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:
Afgewezen schreef:
Unionist schreef:Het gaat hier in Ezechiël om de gruwelen die de oudsten van het vok, de geestelijke leidslieden, nota bene in de tempel bedrijven.

Niet: graaf maar veel in jezelf en kom tot steeds meer zondenbesef.
Dat heeft dus helemaal niets te maken met zonden die jou en door mij bedreven worden?
Niet met de door mij aangehaalde toepassing in ieder geval.
Het lijkt mij niet verkeerd om een dergelijke bijbeltekst toe te passen op de gruwelen van je eigen hart.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:
Afgewezen schreef:
Unionist schreef:
Ook bij Unionist valt de bijtende toon op. Waarom moet dat zo?
Omdat ik de kwalijke gevolgen hiervan maar al te goed ken. Ik heb niets tegen door de traditie gekleurd taalgebruik, maar wel waar dit een kenmerk wordt van het ware.

Zo draag ik op dit moment een zwarte broek, maar waar mensen beweren dat iemand geen (of een minder) kind van God is omdat hij niet in het zwart loopt, vind ik dat kwalijk.
Je moet een bepaald fenomeen nooit beoordelen aan de uitwassen.
Als je mijn postings goed leest, zie je dat ik alleen ageer tegen de uitwassen.
Dat is niet zo. Je noemt een paar postings terug een paar termen, die ik niet (alle) onder de uitwassen zou willen scharen. Wat is er tegen de uitdrukking 'verstand van kermen hebben'?
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat daar op tegen is? Dat die nergens op slaat. Zij die in de Bijbel verstand van kermen hebben zijn beroeps, de onoprechten. Dan is het toch lariekoek als wij die uitdrukking eruit plukken en gebruiken voor exact het tegenovergestelde?

idem voor "de pers alleen getreden". Het wordt gebruikt om iets uit te drukken dat precies tegengesteld is aan wat er in de context bedoeld wordt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:Wat daar op tegen is? Dat die nergens op slaat. Zij die in de Bijbel verstand van kermen hebben zijn beroeps, de onoprechten. Dan is het toch lariekoek als wij die uitdrukking eruit plukken en gebruiken voor exact het tegenovergestelde?
Klaagvrouwen waren ook beroeps, maar dat betekent nog niet onoprecht.
idem voor "de pers alleen getreden". Het wordt gebruikt om iets uit te drukken dat precies tegengesteld is aan wat er in de context bedoeld wordt.
Deze uitdrukking ken ik niet in verband met de tale Kanaäns, dus kan ik er niets over zeggen.
Maar nogmaals, waarom die verbetenheid? Waarom kun je niet gewoon de intentie waarderen en de fouten aanwijzen, zonder die geladenheid?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:Ik heb die vraag wel eens eerder gesteld, maar kunnen mensen voorbeelden geven van tale kanaans?
lees het stukske van Schilder maar eens..... :D
Unionist

Bericht door Unionist »

Kunnen we dus samenvatten:

-Er is veel verwarring omtrent de term "tale Kanaäns" Wat hier bedoeld werd, is: bevindelijk jargon.
-Het gebruik van bevindelijk jargon is niet erg als het intern gebeurt.
-Het mag geenszinds een criterium zijn van ware bevinding
-Als iemand het niet beheerst, moet het worden uitgelegd

???
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Ik heb een aantal postings geleden al een paar voorbeelden genoemd.
Tussen de opsomming van Jakobmarin bevindt zich een bijbeltekst uit Ezechiël; niets mis mee zou ik denken.
Visionaire vierschaarbelevingen is geen tale Kanaäns; waarschijnlijkt bedoelt Jakobmarin dat mensen die de tale Kanaäns spreken visionaire vierschaarbelevingen beschrijven.
Ook in de toon van Jakobmarin proef ik weer iets wat mij niet sympathiek overkomt.
Natuurlijk zijn er uitwassen, natuurlijk zijn er misstanden (geweest), maar ga niet met het badwater het kind weggooien s.v.p.
Marnix, jij komt een traditie waar men daar geen weet van heeft; wees dus voorzichtig met je oordeel.
Hm ik heb me wel in die traditie verdiept dus had het idee er wel wat over te kunnen zeggen. Dus... misschien beter om inhoudelijk op die reactie in te gaan. In ben in zijn algemeenheid van mening en heb dat ook wel gemerkt, dat mensen die niet in een bepaalde traditie zitten vaak minder bevooroordeeld tegen dingen kunnen aankijken, juist omdat het voor hen geen traditie is... dat geldt ook voor mezelf bij allerlei zaken...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het probleem is trouwens dat we zo'n andere taal gecreeerd hebben... door ons vast te klampen aan onze tradities en niets te willen veranderen, al een paar honderd jaar krampachtig dezelfde vertaling te willen houden etc.
Moet ik op dit soort suggestieve opmerkingen inhoudelijk ingaan?
Je ergens in verdiept hebben is nog wat anders dan het je echt 'eigen' gemaakt hebben.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Afgewezen schreef:Je ergens in verdiept hebben is nog wat anders dan het je echt 'eigen' gemaakt hebben.
Dit is ook suggestief, afgewezen. Ik vraag me af of het verschil relevant is in deze discussie.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Het probleem is trouwens dat we zo'n andere taal gecreeerd hebben... door ons vast te klampen aan onze tradities en niets te willen veranderen, al een paar honderd jaar krampachtig dezelfde vertaling te willen houden etc.
Moet ik op dit soort suggestieve opmerkingen inhoudelijk ingaan?
Je ergens in verdiept hebben is nog wat anders dan het je echt 'eigen' gemaakt hebben.
Klopt.... ik zie geen reden om die taal me eigen te maken.... de meerwaarde zit er volgens mij alleen in voor hen die die traditie hebben.... wie die traditie niet heeft mist dus niks.;)

Maar goed ook, want wat zouden een hoop christenen op deze wereld anders een hoop missen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Unionist

Bericht door Unionist »

Overigens doe jij in deze discussie ook weinig anders dan de intentie van anderen ter discussie stellen, Afgewezen. Echt argumenten heb ik nog weinig gezien.
refo

Bericht door refo »

Er tekenen zich 2 kampen af.

- Wie de tale kanaäns niet kent geeft aan 'er' niets van te kennen.
- Wie de tale kanaäns niet kent mist slechts een stukje folklore.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Overigens doe jij in deze discussie ook weinig anders dan de intentie van anderen ter discussie stellen, Afgewezen. Echt argumenten heb ik nog weinig gezien.
Ik heb geconstateerd dat sommigen erg venijnig reageren als het om de tale Kanaäns gaat. Dat is toch opvallend, of niet? Waar komt deze aversie vandaan en tegen wie of wat is deze gericht, zo vraag ik me af.
Verder voel ik niet de behoefte de tale Kanaäns te verdedigen. Ik zie er de goede dingen van; ik zie ook de uitwassen ervan.
Er tekenen zich 2 kampen af.

- Wie de tale kanaäns niet kent geeft aan 'er' niets van te kennen.
- Wie de tale kanaäns niet kent mist slechts een stukje folklore.
Ik herken mij in geen van beide opvattingen.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Afgewezen schreef: Verder voel ik niet de behoefte de tale Kanaäns te verdedigen. Ik zie er de goede dingen van; ik zie ook de uitwassen ervan.
Dus ook weinig redenen om jongeren deze taal aan te leren.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het woord folklore wel mooi. Het is traditie.... en voor degenen die de traditie belangrijk vinden is het ook zeker waardevol. Zo iemand zal ene hoop missen als die folklore zou verdwijnen, terwijl anderen zich afvragen wat er nou zo waardevol aan is.

Vergelijking, toen in Friesland vorig jaar een verbod kwam op het rapen van kievietseieren ontstond er een enorme rel. Friezen waren verontwaardigd... maar een heleboel andere Nederlanders hadden zoiets van: Waar maken ze zich druk om, ga je nou echt wat missen als je geen kievietseieren meer mag rapen?

Dat bedoelde ik ook met te zeggen: De meerwaarde zit in de traditie en dus in heeft het voor mensen die die traditie hebben waarde... en voor hen die die traditie niet hebben niet.

Probleem wordt echter als je die traditie aan anderen gaat opleggen omdat je vindt dat het voor hen ook meerwaarde zou hebben of zou moeten hebben.
Plaats reactie